Eerste tekenen van nieuwe HR-V hybride

Alle discussie over de HR-V Hybrid.
Gebruikersavatar
MyHCH
Moderator
Moderator
Berichten: 900
Lid geworden op: ma 23-06-2008, 19:44
Woonplaats: Vleuten

Eerste tekenen van nieuwe HR-V hybride

Bericht door MyHCH »

Er is nieuws over de nieuwe HR-V hybride:
HYBRIDE METAMORFOSE
NIEUWE HONDA HR-V ONTHULD

hr-v hybrid 2021 r.jpg
hr-v hybrid 2021 r.jpg (50.46 KiB) 2276 keer bekeken
Honda HR-V

Honda stelt vandaag de nieuwe HR-V voor. Die ondergaat bij zijn generatiewissel een behoorlijke metamorfose. De altijd hybride HR-V komt eind dit jaar in Nederland op de markt.

Kort geleden kon AutoWeek al enkele patentplaten van de HR-V laten zien, maar nu onthult Honda zelf het model. De opvolger van de in 2015 op de Nederlandse markt gebrachte en inmiddels uit productie genomen vorige HR-V oogt veel excentrieker. Zo heeft hij een opvallend hoge, vrij recht aflopende neus, gevuld met agressief ogende koplampen. Tussen de kijkers zit een opvallende en optisch enigszins in het bumperwerk geïntegreerde grille die uit horizontale sleuven bestaat. Hoewel de daklijn niet bijzonder vroeg afloopt, heeft hij dankzij zijn vrij vlak liggende achterruit een 'dynamischer' voorkomen dan voorheen. De achterlichten worden door een rode ledstrip met elkaar verbonden. Honda lijkt zich voor het ontwerp te hebben laten inspireren door de SUV e: Concept die vorig jaar in China debuteerde.

De nieuwe Honda HR-V komt niet geheel volgens verrassing alleen met een hybride aandrijflijn op de Europese markt. Helaas deelt de fabrikant nog geen specificaties van de aandrijflijn. We mikken er echter op dat de aandrijflijn in zekere zin overeenkomt met die van de Jazz e:HEV. Reken derhalve op een 1,5-liter viercilinder benzinemotor die samen met twee kleine elektromotoren een systeemvermogen van 109 pk oplevert. Een reguliere transmissie ontbreekt in de Jazz e:HEV. Honda kiest voor een directe verbinding met een vaste overbrengingsverhouding. Reken dus niet op een CVT-automaat. Op de foto's is overigens het binnenste te zien van de conventionele, niet-hybride HR-V met 1.5 i-VTEC-machine en CVT-transmissie. Die uitvoering komt niet naar ons werelddeel. In Japan is de HR-V, die daar opnieuw Vezel heet (foto's 10, 11 en 12), ook met vierwielaandrijving leverbaar.

Goed nieuws voor wie fan is van Honda's slimme Magic Seats, deze in de bodem weg te werken maar ook omhoog te klappen delen van de achterbank verschijnen ook in de HR-V. Ook met de rest van het binnenste lijkt het wel snor te zitten. Honda geeft de cross-over een opgeruimd interieur, compleet met een digitaal instrumentarium en een hoog en min of meer los op het dashboard staand display dat bij het infotainmentsysteem hoort. Eronder zit een eenvoudig knoppeneiland voor onder meer de klimaatregeling. Over de gehele breedte van het dashboard loopt een strook waarin de ventilatieroosters optisch zijn weggewerkt.

Helaas deelt Honda verder geen technische specificaties. De afmetingen, gegevens over de aandrijflijn en diens prestaties volgen in een later stadium. Eind dit jaar komt de nieuwe HR-V op de Nederlandse markt.

HR-V in Nederland
De laatste HR-V, die zijn leven in 2013 begon als 'Vezel', heeft in Nederland geen potten kunnen breken. Sinds de herintroductie van de modelnaam in 2015 zijn in ons land nog geen 2.000 exemplaren verkocht. Alleen in 2016 (587 stuks) kwamen de verkoopcijfers van de auto boven de 500 eenheden uit. In 2017, 2018 en 2019 werden achtereenvolgens 389, 308 en 307 stuks verkocht. Vorig jaar daalden de verkopen tot 223 exemplaren.
Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... onda-hr-v/.

We moeten nog wachten tot eind 2021, maar wellicht voor die tijd komen er specificaties.
In het artikel wordt de aandrijflijn van de Jazz genoemd, maar ik verwacht op zijn minst dat deze een andere eindoverbrenging krijgt, net zoals de CR-V een andere overbrenging heeft dan de overige met hetzelfde systeem (vanwege de hogere koets en dus meer luchtweerstand).

Overigens is dit een interessant en technisch filmpje over de e:hev aandrijflijn:



filmpje van de Weber State University
Ik ben vooral verbaasd hoe klein en licht een elektromotor tegenwoordig is (blijkbaar word ik oud...). Mooi systeem!
2019 Jazz:Afbeelding > 62.000 km
2017 Jazz:Afbeelding over 68.830 km
2014 Civic:Afbeelding over 104.094 km
2010 Jazz:Afbeelding over 102.170 km
2007 HCH: Afbeelding over 83.077 km
Plaats reactie

Terug naar “HR-V Hybrid - Algemeen”