Road Departure Mitigation System is gevaarlijk

Een overzicht van de standaarduitrusting, de opties en de accessoires van de Jazz 1.5 Hybrid.
Plaats reactie
MyHCH
Moderator
Moderator

Road Departure Mitigation System is gevaarlijk

Bericht door MyHCH »

Vorige week een proefrit gemaakt, zie: viewtopic.php?p=27173#p27173

Na een paar dagen wikken en wegen besloten om een offerte te laten maken voor een nieuwe Jazz Hybrid. De brandstofbesparing elke maand en de verwachte hogere restwaarde op langere termijn zorgden er in mijn berekening voor dat de meerkosten voor een nieuwe zeer beperkt bleven t.o.v. mijn huidige. Ook de inruilprijs was erg goed, dus financieel zag het er prima uit.
Nog even terug om de juiste kleur en uitvoering te kiezen; ik had mijn broer meegenomen. De verkoper vroeg of hij ook even wilde rijden, dus we hebben een tweede proefrit gemaakt. En maar goed ook!

Bij de eerste proefrit heeft de verkoper van tevoren handmatig de rijhulpsystemen uitgezet. Sommige mensen zouden dat namelijk niet fijn vinden. Tijdens de tweede proefrit stonden deze hulpsystemen wel allemaal aan. En dat was een groot verschil.
We reden over een 60-km weg. Deze had geen middenstreep, maar wel een onderbroken streep aan beide zijkanten, op ongeveer 1 m vanaf de rand van de weg. We reden netjes tussen beide lijnen. Toen kwam er een tegenligger en wilde ik terugsturen naar rechts om met de rechter wielen dicht langs de rand van de weg te gaan rijden. Nou, daar was de Jazz het niet mee eens. Piepgeluiden, waarschuwingen op het dashboard maar vooral een harde ruk aan het stuur naar links. De Jazz probeerde me richting de tegenligger te sturen! Ik schrok, maar had het stuur stevig vast en kon nog op tijd geforceerd naar rechts sturen. Frontale botsing afgewend. Volgens de verkoper moest je hieraan wennen :shock: .

Thuis maar eens opgezocht: het Road Departure Mitigation System zorgt ervoor dat je niet per ongeluk in de berm terecht komt of ongewenst je strook verlaat. Dit systeem zag de witte onderbroken lijn aan als grens van de rijstrook en niet de rand van het asfalt. En het koos ervoor om de berm te vermijden, maar daardoor op een frontale botsing aan te sturen. Dat lijkt me niet de bedoeling :shock: . Het systeem werkt vanaf ongeveer 64 km/uur, maar bij een tegenligger al vanaf 30 km/uur. En je kan het alleen voor een enkele rit handmatig uitzetten ergens ver weg in de boordcomputer. De rit daarna staat het gewoon vanzelf weer aan. En het is standaard op alle versies.
Of bovenstaande ligt aan een programmeerfout in het systeem of aan de best bijzondere manier van belijnen van onze 60-km wegen (heb het in geen enkel ander land zo gezien), is me niet bekend.

Aangezien ik vrij vaak op een 60-km weg rijd en ook mijn vrouw weleens rijdt, vind ik dit dermate irritant en onveilig dat dit voor mij onacceptabel is en ik geen nieuwe Jazz wil rijden. Pas als dit systeem ofwel permanent uit kan ofwel als er een update van komt die dit soort rare fratsen voorkomt, wil ik het heroverwegen.

U bent gewaarschuwd!
2019 Jazz:Afbeelding > 52.000 km
2017 Jazz:Afbeelding over 68.830 km
2014 Civic:Afbeelding over 104.094 km
2010 Jazz:Afbeelding over 102.170 km
2007 HCH: Afbeelding over 83.077 km
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Re: Road Departure Mitigation System is gevaarlijk

Bericht door RedDevil »

Jee, wat een afknapper.

Het is waar dat onze fietsstrookwegen voor verwarring zorgen. Ik rijd er dagelijks (ex Corona) ook 10 km over. Geen RDMS voor mij!
Jaren geleden moest ik eens de berm in omdat een Belg strak langs het stippellijntje bleef rijden, met een verbeten blik in de ogen. Sindsdien ga ik wat extra naar links als ik een buitenlands kenteken zie: als je recht op ze af rijdt snappen ze zelf ook dat het zo niet gaat. Zo gauw ze uitwijken doe ik dat meteen ook.

Het RDMS zal wel te saboteren zijn met een plakker over de camera, of een plugje lostrekken of zo. Maar dan nog.
2011 HIH Elegance Afbeelding => Afbeelding over 170.540 km.
Afbeelding
MyHCH
Moderator
Moderator

Bericht door MyHCH »

Het zat me toch nog niet helemaal lekker. Stel dat er een ongeluk gebeurt door dit systeem. Ik heb Honda Nederland / Europa nu een nette mail geschreven en daarbij een en ander uitgelegd. Eens kijken wat de reactie wordt. Hopelijk komt er een oplossing voor!
Crosstar

Bericht door Crosstar »

Ben heel benieuwd wat de reactie is.
MyHCH
Moderator
Moderator

Bericht door MyHCH »

MyHCH schreef:Het zat me toch nog niet helemaal lekker. Stel dat er een ongeluk gebeurt door dit systeem. Ik heb Honda Nederland / Europa nu een nette mail geschreven en daarbij een en ander uitgelegd. Eens kijken wat de reactie wordt. Hopelijk komt er een oplossing voor!
Het is inmiddels bijna 6 weken later. Van Honda Nederland heb ik wel een ontvangstbevestiging gehad en ik kreeg een aanvullende vraag na enkele dagen. Verder tot op heden geen reactie. Erg jammer!
MyHCH
Moderator
Moderator

Bericht door MyHCH »

Toch maar even een herinnering naar Honda Nederland gestuurd. De reactie was helaas teleurstellend:
"Aanpassingen lijken niet mogelijk aangezien het om een veiligheidssysteem gaat. Wanneer een klant hinder ondervindt van zo een systeem op een welbepaalde rit, dan is het mogelijk om het systeem (tijdelijk) uit te schakelen."

Je wordt dus helaas niet zo serieus genomen als gehoopt. Jammer. De nieuwe Toyota Yaris is een erg mooie en ruimte auto geworden; veel ruimer dan voorgaande modellen...
Jazzik
Huidige auto: Toyota Yaris Hybrid

Bericht door Jazzik »

MyHCH schreef: vr 02-10-2020, 07:32 Toch maar even een herinnering naar Honda Nederland gestuurd. De reactie was helaas teleurstellend:
"Aanpassingen lijken niet mogelijk aangezien het om een veiligheidssysteem gaat. Wanneer een klant hinder ondervindt van zo een systeem op een welbepaalde rit, dan is het mogelijk om het systeem (tijdelijk) uit te schakelen."

Je wordt dus helaas niet zo serieus genomen als gehoopt. Jammer. De nieuwe Toyota Yaris is een erg mooie en ruimte auto geworden; veel ruimer dan voorgaande modellen...
Ten eerste klopt dit niet echt en lees nu het volgende uit het Toyota Hybride Forum even (dit draadje https://www.toyotahybrideforum.nl/viewt ... 10&t=14022 betreft een nieuwe Yaris):
AGH1965 schreef: za 10-04-2021, 19:08
johnths2 schreef: za 10-04-2021, 17:34Lane centrering is een hulpmiddel dat altijd overruled wordt door de bediening van het stuur door de chauffeur.
Het zou kunnen, want ik heb nog niet geprobeerd er tegenin te sturen, maar ik vrees toch dat je flinke spierballen moet hebben, want die Lane Centering-functie rukt echt belachelijk hard aan je stuur. Althans, het doet mij denken aan mijn eerste rijles waarbij de rijinstructeur vond ik de breedte van zijn lesauto niet goed inschatte en daarom aan het stuur rukte. Je moet er toch niet aan denken dat je de rest van je leven zo'n paniekerige kerel naast je in de auto hebt zitten die te pas en te onpas aan je stuur rukt? Waarom maakt Toyota dan een hulpmiddel naar zijn voorbeeld?
MyHCH
Moderator
Moderator

Bericht door MyHCH »

Dank voor de aanvulling en correctie, Jazzik. Het ‘probleem’ zal inderdaad breder zijn dan bij Honda alleen, omdat vanwege regelgeving dit soort systemen steeds meer ingezet worden. Ik vermoed ook dat het niet permanent kunnen uitzetten ook onder de voorschriften valt.

Zelf heb ik nog niet in de Yaris gereden, maar laatst wel in de Corolla. Toen had ik er geen last van. Maar bij de eerste proefrit in de nieuwe Jazz was dat ook zo (want het bleek uitgeschakeld). Fijne aandrijflijn in de Corolla! Niet heel krachtig (met de 1.8) maar heel soepel. Daar kan ik aan wennen!
Jazzist
Huidige auto: Honda Jazz 1.5 e:HEV Executive 2021

Bericht door Jazzist »

Het doet de nieuwe Jazz werkelijk geen recht om te beweren dat er zwaar aan het stuur wordt getrokken door het RDMS systeem. Of het moet per Jazz verschillend zijn afgesteld maar ik gebruik het systeem en heb er geen problemen mee. Als je het stuur normaal vasthoudt en gewoon alert blijft zoals hoort bij het autorijden, is er helemaal niets aan de hand. Je behoudt de controle over het voertuig.
Crosstar

Bericht door Crosstar »

Helemaal mee eens. RDMS is helemaal niet gevaarlijk. Integendeel! In het begin moet je er even aan wennen, aangezien het nieuw is voor de Jazz.
Het waarschuwt je met een beetje trilling aan het stuur en een waarschuwing op je dashboard.
MyHCH
Moderator
Moderator

Bericht door MyHCH »

De nieuwe Jazz heeft meerdere systemen: eentje om een stuurcorrectie te doen en een ander om ook een voorwiel af te remmen. Bij de proefrit gebeurde beide tegelijk; ik moest niet slechts het stuur tegenhouden, maar zelfs fors tegensturen om rechtdoor te blijven gaan.
Misschien was dit een samenloop van omstandigheden en het kan ook best zijn dat inmiddels een software update hiervoor is. Dat is het grote voordeel in deze tijd: met dezelfde techniek kan het door fijnschaven van de software nog wat beter worden 😀

Ik ben in elk geval blij dat jullie het anders ervaren dan ik toentertijd. Geniet van jullie Jazz!
Plaats reactie

Terug naar “Jazz 1.5 Hybrid - Standaarduitrusting, Opties en Accessoires”