Branden de remlichten?

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Jazz 1.5 Hybrid.
Plaats reactie
Jazzist
Huidige auto: Honda Jazz 1.5 e:HEV Executive 2021

Branden de remlichten?

Bericht door Jazzist »

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een nieuwe Jazz 1.5 hybride Executive. De adaptieve cruisecontrol is een prettig systeem vooral in een file.
Ik zat me wel op een gegeven moment af te vragen of bij het automatisch afremmen tot stilstand de remlichten ook oplichten. Ik neem aan van wel maar zou het graag zeker willen weten.
MyHCH
Moderator
Moderator

Re: Branden de remlichten?

Bericht door MyHCH »

Als de ACC slechts heel licht hoeft in te houden, dan gaan de remlichten niet aan. Moet er geremd worden, dan gaan de remlichten zeker ook aan.
De meeste hybride auto’s kunnen niet hard remmen op de generator (en daarmee de accu opladen). Het moment dat de normale remmen ook nodig zijn, is dan ook het moment dat de remlichten aan zullen gaan. Bij volledig elektrische auto’s kan veel sneller energie worden teruggewonnen met de generator; daar gaan de remlichten eerder aan (ook als de remschijven nog niet gebruikt worden).
Als de ACC of een van de andere systemen een noodstop maakt, dan gaan ook de alarmlichten knipperen (heel snel).
2019 Jazz:Afbeelding > 52.000 km
2017 Jazz:Afbeelding over 68.830 km
2014 Civic:Afbeelding over 104.094 km
2010 Jazz:Afbeelding over 102.170 km
2007 HCH: Afbeelding over 83.077 km
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Bericht door RedDevil »

In het donker kan je zien of de remlichten branden als je net voorbij borden, wegpaaltjes e.d. voor de andere richting bent gereden. Die zullen zwak oplichten met de gewone verlichting en sterker met de remlichten erbij. Dat moet in de spiegels te zien zijn.

Ik controleer zelf vaak of de verlichting het doet wanneer ik tegenover een spiegelende ruit sta voor of achter de auto. Ik kies als het even kan expres dat soort parkeerplekken uit.
2011 HIH Elegance Afbeelding => Afbeelding over 170.540 km.
Afbeelding
Jazzist

Bericht door Jazzist »

Ja dat is wel een idee om dat zo te doen. Alleen ging het mij om afremmen in een file, dus zonder rempedaal in te trappen. En omdat het voor mij nieuw is, let ik meer op of ik het automatische systeem kan vertrouwen dus dat hij niet tegen mijn voorligger botst dan dat ik in de achteruitkijkspiegels kijk of de borden o.i.d. oplichten.
Jazzist

Bericht door Jazzist »

Ik heb nu een instelling op het infodisplay die de achterkant van mijn auto laat zien. Wanneer de auto automatisch afremt bij het te dicht naderen van mijn voorganger lichten de remlichten op. Ik ga er nu van uit dat ze dan ook werkelijk branden.
Plaats reactie

Terug naar “Jazz 1.5 Hybrid - Techniek en onderhoud”