Kia Niro electric

Alle informatie over de concurrerende modellen van de Honda Hybrid's.
Plaats reactie
Rode Schicht

Kia Niro electric

Bericht door Rode Schicht »

Een tijdje geleden had ik een verslagje beloofd over de elektrische Niro waarmee ik mijn betreurde Rode Schicht heb vervangen. Trouwe Insighters zullen zich herinneren dat mijn model 2012 serieuze problemen had met olieverbruik. Misschien had ik Honda tot een deal kunnen bewegen, maar ik liep tegen een muur. Misschien had ik ook nog jaren zo verder kunnen rijden, maar ook dat kon ik niet langer aanzien. Dus ben ik gesprongen. En ik moet zeggen, ik heb nog geen centje spijt gehad van de dure aankoop. Zorg om het klimaat heeft ook wel een rol gespeeld. Plus met de zonnepanelen die we hadden kwam elektrisch rijden steeds dichterbij.

Natuurlijk is het weer een rode geworden. En op de achterruit zit nu een sticker van een Rode Draak. Verder zit een Kia minstens zo degelijk in elkaar als een Honda en de lak is met veel meer zorg aangebracht. Misschien spuit Honda zijn nieuwe Jazz intussen ook wel met meer liefde, dat heb ik nog niet kunnen checken (het zou in ieder geval mogen). Maar kom, de Niro oogt misschien een beetje saai, maar hij voelt wel aan als een oerdegelijke auto. Met zijn zeven jaar garantie voel ik me ook een stuk safer. Tot nu toe heb ik geen problemen gehad, behalve met de buitentemperatuurmeter die zich vastgevroren had op graden Fahrenheit. Er was een reset van het elektrische systeem nodig om dat te verhelpen - een klus voor de dealer bij het eerste onderhoud, dat erg schappelijk uitviel.

De Niro lijkt misschien niet zo hi-tech als een Tesla of een ID3 met hun ergonomisch ingewikkelde aanraakschermen, maar er zit toch behoorlijk wat elektronica in - het is absoluut een hypermoderne auto. Gelukkig zitten er nog behoorlijk wat toetsen op het dashboard en dat vind ik persoonlijk wel handig. Neem nu de Lane Keeping Assistant die je soms echt uit wil - wel, dat kan gewoon met één toets. Die moet je bij elke rit opnieuw indrukken, maar je hoeft niet door een menu - dat scheelt. De besturing is een ietsje gevoelloos, maar stukken minder dan bij de Insight - op de snelweg bijvoorbeeld spoort hij best aardig en met zijn lage zwaartepunt zwalpt hij allerminst bij zijwind. Nu scheur ik er niet mee door de bocht, dat heb ik afgeleerd met de Insight, maar de Niro is best bedrieglijk dynamisch als het erop aankomt. Nee, een Tesla is het vast niet, maar de 200pk die je toch eens uitgeprobeerd moet hebben zijn er wel. Ik heb ooit nog een proefrit gemaakt met een Alfa GTV 2.0 turbo met 200 pk - daar moest ik meteen aan denken de eerste keer dat ik de Niro vloerde. Het leuke is ook dat de besturing in sportmodus iets strakker voelt.

Maar ecorijden is toch waar de Niro voor bedoeld is. En waar ik hem voor gebruik. Ik hoef niet als een leaserijder zo snel mogelijk van afspraak naar afspraak. Dus zet ik de cruise control niet hoger dan 100 op de snelweg en probeer dan in het spoor van een van de snellere vrachtwagens te blijven (die 90 doen). Er voorbij suizen als het nodig is gaat in een zucht. Even de 110 aantikken en weer invoegen scheelt niet zoveel op het verbruik - gemiddeld 15 kWh per 100 km/h op de snelweg als je de Niro zo behandelt. Op gewone weg en in de stad is dat nog een stuk minder, uiteraard weer bij defensief rijden. Mijn gemiddelde verbruik op 20.000 km staat nu op 13,7 kWh per 100 km. Een veel beter cijfer dan waar een doorsnee autotest mee uitpakt, mag ik zeggen. Had Nederland de maximum snelheid trouwens niet naar beneden gehaald?

De elektrische Niro is dus best een fijne auto. Op het ogenblik dat ik hem kocht (2019) was hij de enige kandidaat met een behoorlijk bereik. Concrete cijfers? De voorbije winter kon ik de accu laden tot 450 km bereik, de zomer van 2020 heb ik eens 580 km bereik op het display gezien. Het zijn ook afstanden die de Niro echt wel haalt. Nee, ik heb hem nog niet tot nul gereden. Ik heb ook nog niet snel geladen, verre afstanden zijn trouwens uit den boze met corona. Laden met mijn eigen laadstation gaat relatief traag, door de beperkingen van mijn thuisinstallatie. Maar dat vind ik niet storend. Het enige materiële probleem dat ik ondervonden heb is met de laadklep, die heel erg beveiligd is tegen diefstal. Als je dan vergeet automatisch laden of automatisch verwarmen uit te schakelen, kom je weleens voor verrassingen te staan. Maar niets wat je dan met even logisch nadenken niet kunt rechtzetten, goddank.

Ik snap dat mensen een Model 3 aantrekkelijker vinden en een ID3 bepaald zien zitten omdat het een achterwielaandrijver is. Maar een Model 3 heeft geen achterklep en een VW... nou ja, is een VW, dat heeft iedereen al. Ik vind de Niro rationeel gezien een erg geslaagd compromis. Bovendien is het een auto die meteen je hart verovert, net als de Insight deed. De flippers waarmee je met regeneratiekracht kunt afremmen waren me bovendien meteen vertrouwd. Alles gaat zo intuïtief, dat overstappen van een Insight in een Niro electric gewoon naadloos verloopt. Wellicht hebben de Koreanen dat in hun cocktail zo gemixt. Maar dat gebeurt wel meer in onze competitieve tijden. En nee, dit is ook geen Elon Musk vehikel. Maar het Amerikaanse marktdenken draag ik ook niet meteen in mijn hart... Volgende keer misschien toch een Taycan? Dream on.
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Re: Kia Niro electric

Bericht door RedDevil »

Mooi verhaal! Dank dat je de moeite hebt genomen om dit allemaal te melden.
Al is dit een site voor Honda hybrides, we kijken wel degelijk om ons heen.

De Niro is zeker een interessante auto. Ik zit zelf naar de Hyundai Ioniq te kijken, mocht mijn Insight ineens vervangen moeten worden.
Voorlopig rijd ik te weinig, als dat zo blijft zullen we uiteindelijk naar 1 auto overstappen waar mijn vrouw ook mee overweg kan. Ze vindt het overzicht in de Insight ontoereikend (ze is nogal klein ook) en de Ioniq is nagenoeg hetzelfde qua model, dus dat zal dan lastig worden.
De Niro is gunstiger qua vorm, dus wie weet.

Ik hoop natuurlijk dat Honda nog met een praktischer auto komt dan de 'e'. De bagageruimte daarvan is gewoon te klein om met het gezin een weekje op vakantie te kunnen. Maar een plugin hybride zou ook een optie zijn, vooral omdat we vooral hele korte stukjes rijden en alles dan toch elektrisch kan.
Mijn aandelen Tesla zijn weer gezakt, dus daarmee een Model 3 of Y kopen zit er vooralsnog niet in (en die zijn echt te groot voor mijn vrouw!).

Ik moet ook voorzichtig zijn want als mijn zoon het niet volhoudt op het regulier gymnasium (hij heeft Asperger) dan gaat hij naar een privé-school, want het speciaal onderwijs past niet bij wat hij nodig heeft (weten wij uit 3 jaar ervaring). Geld wordt dan een heel groot probleem, dus we zijn zo hard mogelijk aan het sparen nu. Bovendien is mijn werk geen zekerheidje meer helaas.
Gelukkig gaat het heel goed met mijn zoon; de school heeft zelfs al aangegeven dat het zo goed gaat dat hij verzekerd is van een overgang naar de 2e klas (behoudens calamiteiten). Als meneer het volhoudt tot aan/na zijn studie dan is er ineens een hoop mogelijk.

Maar dit terzijde. De Niro is een mooie ruime praktische auto, ik hoop dat je je ervaringen door blijft geven!
2011 HIH Elegance Afbeelding => Afbeelding over 170.540 km.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “De concurrentie”