wel of geen software update IMA?

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Civic Hybrid.
Plaats reactie
zoldar
Huidige auto: Rav4

wel of geen software update IMA?

Bericht door zoldar »

Dag Allen,

Eind 2008 kreeg ik een fonkelnieuwe Civic Hybrid als lease auto. Ik heb daar toen een aantal jaar met plezier mee gereden. Het was geen strepentrekker maar had net voldoende koppel en souplesse om lekker mee te reizen. Oa mee naar spanje geweest ed.

Een aantal jaren later kreeg ik weer een civic hybrid als leen auto. Deze was echter niet vooruit te branden. De accu deed nog maar voor de helft mee. In frankrijk kwam je de berg niet op zonder een lege accu met veel herrie en weinig gang als resultaat. Dit was een hele grote tegenstelling met mijn eerste.

Ik denk dat dit door een software update komt maar weet dit niet zeker.

Nu, anno 2021 kijk ik weer naar Civic Hybrids als een occasion. Maar de vraag is, stel ik investeer in een nieuwe accupack, heb ik dan weer die slome civic van na de update of gewoon weer die fijne civic die ik als eerst als lease auto had. Hoe kom ik hier achter????
MyHCH
Moderator
Moderator

Re: wel of geen software update IMA?

Bericht door MyHCH »

Interessante vraag! Ik heb een HCH uit 2007 en uit 2010 gehad. Hier zat inderdaad wel een verschil tussen. De nieuwe versie hield de accu wat voller, voerde sneller een calibratie uit en hield het wat minder lang vol. Toch voelde het niet trager, maar ik ben/was een rustige rijder.
Een lange helling in de bergen kan inderdaad zorgen dat de accu leeg raakt en je alles op de benzinemotor moet doen. En dan nog moet hopen dat de noodoplading pas plaatsvindt als de helling afgelopen is 🤔.

Ik denk dat het verschil tussen de software varianten wel kleiner is dan tussen een goede of minder goede accu. Maar hoe je dat vooraf kan weten, is me niet helemaal duidelijk. Je kan proefrijden en kijken hoe de auto aanvoelt. En de accu kan je redelijk testen door ongeveer 30 km/u te gaan rijden, heel voorzichtig met het gaspedaal de snelheid constant houden en te kijken hoe ver je komt. Ik haalde ongeveer 2 km met de 2007 accu en software en 1,5 km met die van 2010.

Overigens schijnen de accu’s uit 2008 en begin 2009 het slechtst te zijn.

Was er verder nog een verschil tussen beide HCH’s? Ik kan we voorstellen dat erg brede banden (bijvoorbeeld) ook verschil maken. Standaard banden, airco even uit, en je bent eerder bovenaan de berg!

Sterkte en succes!
2019 Jazz:Afbeelding > 52.000 km
2017 Jazz:Afbeelding over 68.830 km
2014 Civic:Afbeelding over 104.094 km
2010 Jazz:Afbeelding over 102.170 km
2007 HCH: Afbeelding over 83.077 km
Axial63

Re: wel of geen software update IMA?

Bericht door Axial63 »

Het hele punt is niet de software maar de accu.

De software is steeds verbeterd om de accu te beschermen zodat deze langer mee zou gaan.
Want batterijen steeds voor 100% volladen en dan weer volledig leegtrekken is heel slecht voor deze batterijen.
Beter is het om de batterijen binnen een bandbreedte te houden van 40 - 80%.
Ook het balanceren van de batterijen is erg belangrijk gebleken net als de temperatuurbewaking.
Helaas waren de battijen van 2008, begin 2009 niet goed, later zijn ze overgestapt op een ander merk en toen ging het wel goed.

Dat de leen Civic niet vooruit kwam komt dus waarschijnlijk omdat de accu deels defect was.
Het was je al opgevallen dat de accu nog maar voor de helft mee deed.
Een teken van slechte batterijen is inderdaad het calibreren (de computer wil weten hoe vol de accu is om de juiste vulgraad op de meter weer te geven), als je dat vaker ziet gebeuren is dat een slecht teken, alhoewel dat ook kan voorkomen als de auto wat langer heeft stilgestaan.
Als je besluit een nieuwe accu (of Refurbished) te (laten) plaatsen zul je zeker weer veel plezier hebben van de auto.
groet, Alex

Afbeelding HCH, Galaxy Grey Metallic, 2008

Afbeelding Toyota Prius, Abyss Grey Metallic, 2012
Plaats reactie

Terug naar “Civic Hybrid - Techniek en onderhoud”