Transmissie Olie Honda Civic Hybrid 2007

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Civic Hybrid.
Plaats reactie
compermise
Huidige auto: Civic Hybrid 2007

Transmissie Olie Honda Civic Hybrid 2007

Bericht door compermise »

Hoi even voorstellen ik ben Serkan en heb een tweedehands Honda Civic Hybrid 2007 gekocht.

Het is niet echt een goed onderhouden auto eigenlijk maar ja.
Nu heb ik het probleem dat als ik stil sta en wil optrekken dat ik gerommel hoor lijkt in de transmissie te zijn .
Dat duurt maar een seconde of twee tijdens het optrekken daarna is het weg.
Normaal rijden daarna hoor ik niets.

Ik hoorde dat dat door het transmissie olie komt kan dat?
En zo ja welke olie is het overal staat kijk in het boekje maar in mijn boekje staat het er niet of ik mis een boekje kan ook natuurlijk.
En hoorde dat verkeerde olie ook schadelijke gevolgen kan hebben.

Bedankt alvast voor het meedenken en de eventuele antwoorden
MyHCH
Moderator
Moderator

Re: Transmissie Olie Honda Civic Hybrid 2007

Bericht door MyHCH »

Uit je omschrijving vermoed ik dat het iets te maken heeft met de koppeling. Deze is alleen heel even nodig bij het vertrekken uit stilstand. Daarna heb je een vaste verbinding en kan de CVT het toerental regelen.
De toenmalige hybrides van Honda hadden geen traditionele koppelomvormer, maar een droge plaat koppeling. Ook de Insight en Jazz hadden dat. Hopelijk weet iemand er iets meer van dan ik.

Wat me ook nog te binnen schiet: als je uit stilstand vertrekt, dan laat je de rem los. De HCH heeft een compressor om remdruk op te bouwen, zodat je ook kan remmen als de motor in autostop staat. Wellicht hoor je dat?

Veel plezier met de HCH en welkom op dit forum!
2019 Jazz:Afbeelding > 52.000 km
2017 Jazz:Afbeelding over 68.830 km
2014 Civic:Afbeelding over 104.094 km
2010 Jazz:Afbeelding over 102.170 km
2007 HCH: Afbeelding over 83.077 km
compermise
Huidige auto: Civic Hybrid 2007

Bericht door compermise »

Bedankt voor je bericht.

Ik zal even kijken of ik er een video van kan maken weet niet of het echt hoorbaar is via de microfoon van me telefoon :?:
Intussen tijd mag iedereen wel zijn ideeën of suggesties geven . Probleem voor mij nu is ik ben niet echt iemand die van auto snapt en degene die naar mijn auto's kijkt snapt niets van dit soort auto's.
En hoorde dat de transmissie olie wel om de 40000 km wel vervangen moest worden is dat wel aan te raden toch te doen ook al komt dat geluid niet daar door?.
En welke is dat dan
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Bericht door RedDevil »

Honda CVT olie. Er hoort CVT-F op de verpakking te staan.
Bijvoorbeeld deze: https://www.honda-welman.nl/webshop/cvt ... 0-99905-he
2011 HIH Elegance Afbeelding => Afbeelding over 170.540 km.
Afbeelding
nicknick

Bericht door nicknick »

Ik heb mijn Honda al een jaartje niet meer maar heb in de 6 jaar dat dat ik hem had tot de laatste schroef leren kennen.
Niet omdat het stuk was, maar juist omdat ik wilde weten hoe alles werkte, wou dat ik wist wie de auto nu had, want die gene rijd in misschien wel de best onderhouden Civic Hybrid op de weg.

Versnellingsbak olie moet je tijdig vervangen, en het beste is even spoelen van tevoren.
Wat jij beschrijft zou door oude of te weinig olie kunnen komen, maar er is geen zekerheid dat het daarmee opgelost is.
Vervangen van de olie is altijd aan te raden, en stelt weinig voor. Vervang wel ook de filter!

Honda welman heeft alle spullen, pak de filter en de olie incl nieuwe afsluitring.
Honda Welman heeft ook een 120k km pakket met hierin alle spullen mocht je de auto even een goede beurt geven.
Spullen zijn wel wat duurder, maar dat komt ook omdat alles origineel van Honda is. Je kunt ook alleen de olie met afsluitring origineel pakken en de filters ergens anders kopen. Honda gebruikt af-fabriek Purflux filters, die zijn ook after-markter verkrijgbaar.

De filter voor de CVT zit overigens vooraan de auto, net onder de radiator vastgeklikt in een beugeltje. Het loshalen vergt wat inspanning, maar is goed zelf te doen.

Voor normaal onderhoud is het aftappen en opnieuw vullen van de CVT voldoende, maar aangezien je problemen raad ik je aan de bak even te spoelen.
Dat kun je doen door de oude vloeistof af te tappen, te vullen met nieuwe vloeistof en dan een goed stuk te rijden waarbij je de koppeling regelmatig gebruikt, hierdoor geef je de vloeistof de kans om alle "zooi" op te nemen. Ik zou zelf een 100 tot 200 km rijden en dan de vloeistof opnieuw vervangen incl. filter (de 1e keer kun je de filter in principe laten zitten, maar ik vervang hem voor de zekerheid).

Mocht dat het probleem niet oplossen dan zit het probleem waarschijnlijk in de koppeling zelf, en dat is misschien een klusje voor de garage.
Plaats reactie

Terug naar “Civic Hybrid - Techniek en onderhoud”