Kosten bougies vervangen

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Insight 1.3 Hybrid.
Plaats reactie
JvdB
Huidige auto: Honda Insight 1.3 i-VTEC Comfort

Kosten bougies vervangen

Bericht door JvdB »

Hallo!
Mijn vriendin heeft een Honda Insight 1.3 i-VTEC Comfort uit 2011 en gaat binnenkort voor een onderhoudsbeurt. Nu zegt de dealer (waar zij al enige jaren komt) dat de bougies vervangen moeten worden, prima. Kan geen kwaad denk ik zo.

Zelf weet ik er niet veel van, maar de dealer zegt dat de kosten voor bougies vervangen € 450,00 zijn en dat zij de auto een dag kwijt is.

Mijn vraag: klopt het dat deze kosten zo hoog zijn? Hoe kan dat?
Naar mijn weten is bougies vervangen niet zo een tijdrovend klusje en al helemaal niet tegen die kosten, maar ik weet ook niet alles :roll:
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Re: Kosten bougies vervangen

Bericht door RedDevil »

De Insight heeft er 8 en die zijn vrij duur inderdaad, want van iridium als ik me niet vergis. Ze gaan wel lang mee (120.000 km)
Bovendien zijn de achterste 4 lastig bereikbaar. Meestal verwijdert men een deel ban de afscherming onder de voorruit om er beter bij te kunnen.

Dan nog lijkt me €450,- aan de pittige kant.
Is er een reden dat ze aangaven dat ze vervangen moesten worden? Normaliter is dat namelijk onderdeel van een grote beurt (bij 120.000 km, 240.000 km, 360.000 km, ...) en niet iets dat zomaar tussendoor gedaan wordt.
Mijn eerste set zag er na 110.000 km uit alsof ze het nog veel langer vol hadden kunnen houden; het porselein was licht bruin aan de voet maar de punten zagen er nog prima uit.

Het kan i.i.g. geen kwaad om een offerte bij andere autobedrijven te vragen. Als die veel goedkoper zijn dan weet je genoeg.
2011 HIH Elegance Afbeelding => Afbeelding over 170.540 km.
Afbeelding
JvdB
Huidige auto: Honda Insight 1.3 i-VTEC Comfort

Bericht door JvdB »

Many thanks!

Verklaart wel wat, maar wij gaan een concurrerende offerte opvragen. Zij komt al jaren bij die dealer naar tevredenheid, maar het moet niet te gek worden. Teller staat nu op 142k, dus dat de bougies vervangen moeten worden is wel logisch.

Dank!
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Bericht door RedDevil »

Graag gedaan :)

Toch vreemd dat de bougies pas na 142.000 vervangen worden terwijl dat volgens schema al eerder had moeten gebeuren? Of is het wel gebeurd maar niet goed aangetekend? Heb je de laatste werkplaatsbon nog?
Door het uit te stellen heeft de garage er wel voor gezorgd dat je ze misschien uiteindelijk 1 keer minder hoeft te laten vervangen. Stel dat jullie 'm wegdoen bij 260.000 km, dan zou dat net het verschil kunnen zijn.

Ik sta wel te kijken van de prijzen tegenwoordig, mijn kleine beurt + APK + nieuwe accu was al meer dan 500 euro.
Afbeelding
le0001

Bericht door le0001 »

Mijn laatste kleine beurt was van het type AB7 (kleine beurt + vervangen motorolie en remvloeistof + APK) en kostte eind 2019 jaar € 322, bij dezelfde dealer.
Rekenen ze voor de accu inclusief plaatsing dan een bedrag van tussen de € 150 en € 200? Een nieuwe Varta (zelf geplaatst) kostte me begin 2019 € 60,- bij MAPP.
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Bericht door RedDevil »

Ik geloof dat de accu 110 ex BTW was of zoiets, en natuurlijk moest die ook nog worden geplaatst. Ik had het zelf wel kunnen doen allemaal en dan was ik een stuk goedkoper uit geweest, maar ja.
Afbeelding
Roy

Bericht door Roy »

Ik heb afgelopen februari de 2-ton-beurt gehad. Bougies bij mijn algemene garage 4x (platinum) € 26,70.
johnths2
Huidige auto: Toyota C-HR Executive

Bericht door johnths2 »

Roy schreef: do 24-12-2020, 15:46 Ik heb afgelopen februari de 2-ton-beurt gehad. Bougies bij mijn algemene garage 4x (platinum) € 26,70.
NKG Platinum bougies voor de insight kosten bij de automaterialenhandel € 21,42 per stuk, dat is € 85,68 inkoop voor 4 stuks.
Wanneer jij er €26,70 per 4 stuks voor hebt betaald, dan zijn dat geen Platinum bougies geweest.
m.vr.gr, John    Afbeelding

- Webmaster: Toyota Hybride Forum
- Huidige auto: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Bericht door RedDevil »

De Insight heeft 2 bougies per cylinder, dus je hebt er 8 nodig. De voorste 4 zijn makkelijk bereikbaar, de achterste 4 niet.
Alleen de voorste bougies vervangen gaat je op termijn problemen opleveren, als de achterste bougies op zijn. Ze zitten er niet voor niks.
Als die algemene garage er maar 4 heeft vervangen zou ik daar niet meer naar toe gaan.
Afbeelding
Rode Schicht

Bericht door Rode Schicht »

Mijn bougies destijds zijn vervangen door een handige monteur die met zijn fijne handen en vingers bij de achterste bougies kon zonder de afscherming erachter de demonteren. OK, je moet er allicht een beetje ervaring mee hebben en weten wat je doet. Maar het kan, ook bij een officiële dealer. Het was nog geen uurtje werk voor de acht bougies, geloof ik. En nee, misschien doet niemand het hem na. Maar het zet je wel even aan het denken.
Roy

Bericht door Roy »

RedDevil schreef: vr 25-12-2020, 11:25 De Insight heeft 2 bougies per cylinder, dus je hebt er 8 nodig. De voorste 4 zijn makkelijk bereikbaar, de achterste 4 niet.
Alleen de voorste bougies vervangen gaat je op termijn problemen opleveren, als de achterste bougies op zijn. Ze zitten er niet voor niks.
Als die algemene garage er maar 4 heeft vervangen zou ik daar niet meer naar toe gaan.
Ik heb eens geïnformeerd. Smoes of niet, maar ze weten van de 8 bougies. Omdat ze zo duur zijn doen ze er vier rond de 2 ton en de andere rond de 240.000. Ach, ik heb nog nooit moeite met ze gehad, dus ik geloof het meteen 8-)
Tineke-C

Bericht door Tineke-C »

Goedemorgen Heren,
Heb prijsopgave gevraagd bij van Nieuwkerk voor het vervangen van de bougies.... kwam een prijskaartje uit van 422,00 euro

Toch wel een rib uit je lijf he? Maar gezien de werkzaamheden lijkt het mij wel een reeele prijs....ik zou er zelf niet aan beginnen.

Groetjes,
Tineke
Plaats reactie

Terug naar “Insight 1.3 Hybrid - Techniek en onderhoud”