Wat doet het Coronavirus met je verbruik?

Alles dat niet over Honda Hybrid's gaat.
Forumregels
Hier kunnen onderwerpen geplaatst worden die niet onder een bestaand forum in een bepaalde categorie vallen.

Uitgesloten zijn partijpolitieke, ideologische of religieuze onderwerpen, deze zullen zonder opgaaf van redenen door het forumbeheer worden verwijderd.
Onderwerpen die gaan over voorgestelde of genomen overheidsmaatregelen betreffende het auto gebruik kunnen natuurlijk wel binnen dit forum besproken worden.
Plaats reactie
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Wat doet het Coronavirus met je verbruik?

Bericht door RedDevil »

Ik heb indertijd een Insight gekocht om de brandstofkosten van mijn woon-werk verkeer omlaag te krijgen.
Nu staat de Insight al meer dan een week stil, want ik werk vanuit huis. Geen druppel verbruikt, geweldig!
Aan de andere kant had ik net zo goed een M1 Abrams tank voor de deur kunnen hebben staan, net zo zuinig...
De benzine is wel een stuk goedkoper ineens. En nou zijn er eindelijk eens geen files ook. Maar ja.

Mijn buurman zette gisteren de zomerbanden op zijn auto. Ik wacht er nog maar even mee. In het zwartste scenario rij ik zo weinig de komende maanden dat het niet eens hoeft?

Redden jullie je allemaal nog wel een beetje? Iemand hulp nodig? Kom je nu door Corona rare dingen of specifieke problemen tegen met de auto of in het algemeen?
2011 HIH Elegance Afbeelding => Afbeelding over 170.540 km.
Afbeelding
Bassez

Re: Wat doet het Coronavirus met je verbruik?

Bericht door Bassez »

Mijn auto staat ook al een paar dagen voor de deur, dus 0,0 verbruik.
Ik moet wel tanken, maar de prijs bij de Tango schijnt gunstig te zijn.
Dus vandaag eerst een beetje werken(vanuit huis), dan een rond tankstation, pakketjes wegbrengen, boodschappen en dan snel weer naar huis.

Het is wel een rare tijd, maar tot nu toe gaat het aardig.
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Bericht door RedDevil »

Net toch maar even bijgetankt, voor 1.42,9 de liter!
Ik rijd verder wel niet maar hij was 3/4 leeg en als je toch ineens weg moet en alles plat ligt kan ie maar beter vol zitten.

Ik had liever 3 euro per liter betaald en dat er geen coronavirus was. Maar ja.
Afbeelding
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Bericht door RedDevil »

Ruim een jaar coronacrisis; 6 keer getankt, waarvan pas 1 keer dit jaar.

Ik probeer elke dag 10 km te wandelen, en meer tijdens de vakanties en in het weekend. Ik loop meer dan ik rijd, zelfs naar afstand gemeten!
Afbeelding
Axial63

Bericht door Axial63 »

Ik loop alleen in huis.

Rijden:
normaal ca 12.000 km/jr
2020 3.122 km
2021 45 km

Ik hoop dat we snel allemaal een prik krijgen en weer een beetje normaal gaan doen...
Afbeelding
groet, Alex

Afbeelding HCH, Galaxy Grey Metallic, 2008

Afbeelding Toyota Prius, Abyss Grey Metallic, 2012
Roy

Bericht door Roy »

Corona is slecht voor het verbruik, want normaal zit ik ook nog wel eens achter het stuur als we ergens heen moesten, nu alleen mijn vriendin als ze naar haar moeder rijdt...
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Bericht door RedDevil »

Maar dat is wel je gemiddelde verbruik, je absolute verbruik zal minder zijn toch?

Mijn schoonmoeder woont in Zeeland dus dat zijn af en toe nog flinke ritten. En als mijn dochter naar Scouting gaat, dan breng ik haar en laat de auto daar achter terwijl zij scout en ik wandel. Vaak pak ik nog een winkel mee, lever de spullen thuis af en loop dan weer terug naar het Scoutingfort.
Maar dat is wel zo'n beetje het enige. Ik ben in een jaar maar 2 keer in Gouda op mijn werk geweest.
Afbeelding
le0001

Bericht door le0001 »

Wat tanken jullie bijna-niet-rijders nu? Gaan jullie voor de zekerheid mee in de verhalen dat van E10 na 3 maanden de biocomponent loskomt van de benzine om vervolgens het innerlijk van je motor, leidingen, enz te verstoppen? En tanken jullie dus inmiddels E5 van één van de gerenommeerde merken die zeggen dat ze géén biobrandstof toevoegen (dat is feitelijk dus E0, maar die aanduiding bestaat niet)? Ik heb het de laatste 2 tankvullingen maar gedaan.
MyHCH
Moderator
Moderator

Bericht door MyHCH »

Het aantal tankbeurten is bij mij van 2 a 3 per maand naar eens per 6 weken gegaan. Tot december dagelijks naar kantoor geweest, maar sinds de tweede lockdown zoveel mogelijk vanuit huis gewerkt. Wel nog af en toe naar mijn ouders in Limburg gereden.
Tussen E5 en E10 van Shell merk ik niet veel verschil. Wel vind ik de E10 van BP beter en zuiniger rijden dan de E10 van Shell. Geen idee hoe dat komt.
Door het veel langer stilstaan merk ik dat het stop-start-systeem vaak niet werkt. Bij het begin van de rit is de accuspanning net te laag.
2019 Jazz:Afbeelding > 52.000 km
2017 Jazz:Afbeelding over 68.830 km
2014 Civic:Afbeelding over 104.094 km
2010 Jazz:Afbeelding over 102.170 km
2007 HCH: Afbeelding over 83.077 km
le0001

Bericht door le0001 »

MyHCH schreef: za 10-04-2021, 09:55 Tussen E5 en E10 van Shell merk ik niet veel verschil.
Dat klopt want we rijden geen auto die beter gaat presteren van dat kwaliteitsverschil, daarvoor moet je een ´sportieve auto´ hebben. Ook wordt ´ie er niet zuiniger van. Het gaat mij om het innerlijk van de motor, leidingen, slangen, injectoren, enz enz, die te lijden zouden hebben van afzetting van bio-smurrie.
Axial63

Bericht door Axial63 »

Om werkelijk verschil te meten tussen E5 en E10 (het getal staat voor het maximale procent dat er aan bio-ethanol in de brandstof moet zitten)
moet je langere tijd op dezelfde brandstof rijden en vaker getankt hebben met -opeenvolgend- dezelfde brandstof soort.
De benzinemaatschappijen zijn verplicht minimaal één brandstofsoort met bio-ethanol te plaatsen.

(bio) Ethanol heeft een hogere klopvastheid (102) dan benzine, maar heeft ook minder energie in zich als benzine.
De brandstofmaatschappij moet minimaal Euro92 bijmengen met maximaal 10% ethanol om Euro95 te kunnen verkopen.
Gevolg is dat in Euro95 (E10) minder energie bevat waardoor de boordcomputer meer brandstof gaat inspuiten om de gewenste energie voor de voorbeweging te verkrijgen.
Zou je langere tijd en minimaal 3x achter elkaar een volle tank Euro98 tanken dan gaat de boordcomputer het brandstofmengsel weer aanpassen naar minder rijk. Daarnaast is het zo dat er weliswaar een sticker E5 op de pomp zit, maar in de meeste gevallen wordt er weinig tot nul bio-ethanol toegevoegd aan Euro98. Je krijgt dus meer energie van de brandstof hetgeen kan resulteren in een rustigere loop en een lager verbruik.
Het is allemaal maar minimaal natuurlijk.

Algen en ander ongerief van Bio-ethanol groeien niet in de leidingen maar in de tank en dan vooral als het voertuig vaak stil staat.
Zeker als je de auto parkeert met een half volle of minder volle tank. Condens kan dan een rol gaan spelen. Bij warmer worden en weer afkoelen kan zich condens afzetten op de binnenkant van de tank, het water zakt onderin de tank en verzamelt zich daar. De bio-ethanol kan dan zorgen voor algen aangroei in het water en als je dan met de auto gaat rijden zuigt de motor die algen op wat kan leiden tot verstopping en vervuiling van het systeem.

Tot slot is ethanol een goedje dat een andere uitwerking kan hebben op rubber. Zeker bij motoren van 30 - 40 jaar oud is er minder rekening gehouden met andere stoffen die het rubber kunnen aantasten (weekmakers).
De huidige moderne motoren zullen er amper last van hebben al schijnt het bij een bepaald merk scooter wel tot grote problemen te kunnen leiden.
groet, Alex

Afbeelding HCH, Galaxy Grey Metallic, 2008

Afbeelding Toyota Prius, Abyss Grey Metallic, 2012
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Bericht door RedDevil »

Het is waar dat ethanol iets minder calorische energie oplevert dan benzine (omdat een ethanol molecuul een zuurstofatoom bevat dat niks doet bij verbranding).
Echter de motor draait niet op hitte, maar op druk. Het gaat er dus om hoeveel gas er ontstaat bij de verbranding.
Het volume aan uitlaatgas bij ethanol is nagenoeg gelijk aan dat van benzine, maar de motor wordt iets minder warm; daardoor zal er toch iets minder druk en dus iets minder vermogen worden geproduceerd.
Hoeveel minder efficiënt ethanol is hangt dan vooral af van of de motor neigt naar te warm of te koud; vooral in het laatste geval zal het verbruik dus toenemen.
In de meeste gevallen zal het verschil echter kleiner zijn dan je zou verwachten op basis van de calorische waarde.

Jaren terug tankte ik regelmatig Blue One 15% ethanol bij Argos in Gouda, vooral omdat ik ontdekte dat de pomp ongeveer 15% minder liters aangaf dan er in ging! Ik heb dat netjes gemeld maar het kon ze niet schelen. Ik was maandenlang een zeer trouwe klant :)
Ik heb de boel wel teruggerekend naar realistische liters voor mijn kmregistratie obv. het aangegeven verbruik in het display, maar die 15% ethanol leek weinig tot geen effect te hebben; het verbruik was net zo zuinig als anders. Het was wel zomer en dus relatief warm.
's Winters leek er wel een klein nadeel te zijn, maar dat kan ook zijn omdat de motor met ethanol er langer over doet om warm te worden waardoor de olie langer dik blijft.
Afbeelding
Roy

Bericht door Roy »

RedDevil schreef: vr 09-04-2021, 14:53 Maar dat is wel je gemiddelde verbruik, je absolute verbruik zal minder zijn toch?
Uiteraard. We rijden amper een kwart van wat we normaal rijden.
le0001 schreef: vr 09-04-2021, 21:04 Wat tanken jullie bijna-niet-rijders nu? Gaan jullie voor de zekerheid mee in de verhalen dat van E10
Ik gooi er in wat ze hebben bij de pomp waar ik uit kom als het tijd is om te tanken. Laatst was dat een keer naast de snelweg. Ik geloof niet dat ik ooit € 1,949 per liter heb betaald! (Ik weet nog dat het onder de euro zat.)
Plaats reactie

Terug naar “Offtopic”