Vanmiddag de winterbanden er maar weer eens opgezet.
Ik heb een goedkope hydraulische garagekrik gekocht, daarmee is het een fluitje van een cent. In een uurtje alle 4 de banden gewisseld zonder te haasten. Steentjes uit de banden gewipt, profieldiepte gechecked, wieldoppen en al.
Ik heb het 1 keer met de schaarkrik uit de Insight zelf gedaan. Wat een ellende. En bij elk wiel ging ie zwaarder... Nooit meer!
Alleen was er toch een probleempje.
Gisteren wou mijn buurman zijn banden wisselen. Hij heeft ook een schaarkrikje, dus bood ik mijn garagekrik aan.
Hij kwam hem 2 uur later terugbrengen en zei dat ie 'm toch maar niet had gebruikt omdat ie steeds terugzakte. Ook met het ventiel strak dicht!
Even gekeken, en inderdaad. Er was haast geen druk mee op te bouwen.
Wat nu?
"s Avonds een beetje aan het ventiel gemorreld, toen deed ie het weer.
Vanmiddag 1 wiel verwisseld, met voor de zekerheid een assteun onder de ophanging voor het geval dat. Maar het ging goed.
Wiel nummer 2, ik kreeg 'm niet van de grond. Het zakte net zo hard weer terug. O jee.
Ventiel open, ventiel dicht. Maakt niet uit.
Even gekeken hoe ver het ventiel open kan. Hij kan er helemaal uit! Het is niks meer dan een bout met een versmald glad eind.
Even afgeveegd aan een schone doek, zullen we maar zeggen, en er weer in gedraaid. ff testen... werkt!
De 3 overige banden vervangen zonder dat ie een millimeter wegzakte. Wel steeds ook de assteun erbij natuurlijk.
Een hydraulische rolgaragekrik is een genoegen om mee te werken, als ie het doet. Maar je kunt er niet op vertrouwen.