Winterbanden, hydraulische krik.

Algemene mededelingen.

Winterbanden, hydraulische krik.

Postby RedDevil » 04 Nov 2018 23:24

Vanmiddag de winterbanden er maar weer eens opgezet.
Ik heb een goedkope hydraulische garagekrik gekocht, daarmee is het een fluitje van een cent. In een uurtje alle 4 de banden gewisseld zonder te haasten. Steentjes uit de banden gewipt, profieldiepte gechecked, wieldoppen en al.
Ik heb het 1 keer met de schaarkrik uit de Insight zelf gedaan. Wat een ellende. En bij elk wiel ging ie zwaarder... Nooit meer!

Alleen was er toch een probleempje.

Gisteren wou mijn buurman zijn banden wisselen. Hij heeft ook een schaarkrikje, dus bood ik mijn garagekrik aan.
Hij kwam hem 2 uur later terugbrengen en zei dat ie 'm toch maar niet had gebruikt omdat ie steeds terugzakte. Ook met het ventiel strak dicht!
Even gekeken, en inderdaad. Er was haast geen druk mee op te bouwen.
Wat nu?
"s Avonds een beetje aan het ventiel gemorreld, toen deed ie het weer.

Vanmiddag 1 wiel verwisseld, met voor de zekerheid een assteun onder de ophanging voor het geval dat. Maar het ging goed.
Wiel nummer 2, ik kreeg 'm niet van de grond. Het zakte net zo hard weer terug. O jee.
Ventiel open, ventiel dicht. Maakt niet uit.
Even gekeken hoe ver het ventiel open kan. Hij kan er helemaal uit! Het is niks meer dan een bout met een versmald glad eind.
Even afgeveegd aan een schone doek, zullen we maar zeggen, en er weer in gedraaid. ff testen... werkt!
De 3 overige banden vervangen zonder dat ie een millimeter wegzakte. Wel steeds ook de assteun erbij natuurlijk.

Een hydraulische rolgaragekrik is een genoegen om mee te werken, als ie het doet. Maar je kunt er niet op vertrouwen.
2011 HIH Elegance Image => Image over 138.983 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: Winterbanden, hydraulische krik.

Postby MyHCH » 05 Nov 2018 07:49

Herkenbaar verhaal; de goedkope hydraulische krik van mijn broer had precies hetzelfde (meer Flop dan Top Craft).
5 jaar geleden heb ik een klein model rol-garagekrik gekocht van aluminium en die werkt al 5 jaar zonder enig haperen. Die kostte wel 3 maal zoveel als de felrode van mijn broer :shock: . Maar dat is het plezier meer dan waard. Een goede krik kan dus wel!
Ook mijn momentsleutel koester ik al enige jaren ;).

Succes allemaal bij de wisseling naar winterbanden; zo laat in het jaar is best bijzonder!
2017 Jazz:Image > 63.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Re: Winterbanden, hydraulische krik.

Postby RedDevil » 05 Nov 2018 09:38

De mijne is aihgh een Ultimate Speed (net als de assteunen en mijn oplaadbare pompje). Komt waarschijnlijk uit dezelfde fabriek als de TopCraft, al is ie zwart met geel.

Ultimate Speed, dat moet de lichtsnelheid zijn. Ik zie het er niet aan af. "Intermittent reliability" zou een correctere benaming zijn geweest.

Evengoed, omdat ik 'm maar 2 keer per jaar gebruik en assteunen en een kwalitatief gelijkwaardig potkrikje als backup heb kan ik leven met dit ding. Het geld dat ik niet heb uitgegeven aan een duurdere zit in mijn portemonnee.
Er zat gewoon een vuiltje (*) op het ventiel of zo, dat is nu weg en nou doet ie het.
Hoe dan ook, zelfs hele dure professionele kriks zijn niet 100% betrouwbaar, als ze niet ook een ingebouwde borging hebben tegen inzakken tenminste.
Je moet altijd een assteun gebruiken of op zijn minst het te verwisselen / net verwisselde wiel onder de auto schuiven als je met het andere wiel aan de slag gaat.

Ik heb ooit een boorhamer gekocht voor 58 gulden. Met het idee dat ie goed genoeg was voor een klus of twee en dat ik voor het geld van een echte (mijn zwager raadde mij de AEG die hij zelf had aan) er nog 3 bij had kunnen kopen.
Het kreng heeft er al minstens 50 gebruiksuur op zitten en werkt nog steeds prima. Ik heb er beitels mee versleten... Mijn zwager had een open haard met ingebouwde CV warmtewisselaar, maar hij wou meer ruimte en vloerverwarming en toen moest het hele gevaarte weg. Het was echter grotendeels opgetrokken uit straatklinkers en metselwerk van betonspecie! Voor de lastigste stukjes moest de mijne het doen want zijn AEG had minder punch... Ik heb er maar niks van gezegd. ;)

(* Het vuiltje was waarschijnlijk een metaalsplintertje. Die bleek 's avonds in mijn vingertop te zitten. Heb ik er wel uitgekregen, was gelukkig niet door het vel heen.)
2011 HIH Elegance Image => Image over 138.983 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Return to Algemene mededelingen