Verhoogde bandenspanning.

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Insight Hybrid.

Verhoogde bandenspanning.

Postby Hoofdnoorman » 11 Apr 2018 01:00

Ik las in diverse postings dat enkelen last hebben van zijwindgevoeligheid van hun HIH. Als oplossing wordt aangedragen de bandenspanning te verhogen. Bijkomend voordeel zou ook zijn dat het verbruik omlaag zal gaan.

De bedoeling van een band is om een goed contact te maken met het wegdek. Een te zachte band is niet ideaal, maar ook een te harde band niet. De fabrikant heeft dan ook uitgebreid getest welke spanning het meest ideaal is voor de auto.
Hoe kan het dan dat het zijwindgevoeligheid af neemt als je de banden wat harder op pompt? Ondermeer kan het antwoord zijn dat er minder rubber aan de buitenzijden zwaar contact maakt met het wegdek. Hiervoor moet je wat weten over de schuurstraal van de voorwielophanging.
Hier kun je iets daarover lezen.

Om nu op dat stuk terug te komen, zal ik even een wollig voorbeeld noemen wat iedereen kent. De winkelwagen. Zolang hij nieuw is, stuurt hij prettig langs de stellingen, de schuurstraal is 0 of neutraal. Zodra er een zwenkwiel scheef staat merk je dat het karretje gaat trekken. De schuurstraal is positief of negatief geworden. De meeste autofabrikanten kiezen ervoor om de schuurstraal licht negatief tot neutraal te houden. Samen met de instelling van het camber, zal de auto een licht zelfcorrigerend effect hebben. M.a.w. het stuur zal, na een bocht, weer naar de rechtuit stand willen. Bij een positieve schuurstraal, ligt er meer rubber aan de buitenzijde van de hartlijn. De auto zal wat zoekerig gaan worden. Bij het verhogen van de bandenspanning til je dus de auto ietsje op. De buitenzijden van de band kunnen minder krachten op het wegdek leveren. Maar door dat optillen, verschuift ook het raakpunt van de hartlijn van de band t.o.v. de hartlijn schokbreker een beetje naar negatief. De auto krijgt dus ietsje meer het rechtuit effect.

Waarom nu dit alles?
Ik lees dat er twee bandenmaten gebruikt worden. 175/65-15 en 185/55-16.
In de specificaties van mijn boekje staat dat de spoorbreedte van het type met de 175 banden 1495 mm is en van de bredere band 1480 mm!
Dit zelfde geldt ook voor de achteras. Er is dus een verschil van 15 mm ofwel 7,5 mm per kant.
Hier uit volgt gelijk dat de velgen van de beide bandenbreedtes niet dezelfde ET waardes hebben. Immers in de spoorbreedte is het midden van de band de leidraad. Dus is het gevolg dat de schuurstraal van de auto's met 175 banden meer positief zijn dan de bredere versie en dus ook zoekeriger zal zijn.
Dit alles is dus te verklaren als de zijwindgevoeligheid inderdaad optreedt bij enkel de smallere band. Ik acht deze kans erg groot.
Zelf heb ik de bredere versie en heb geen last.

Voor de afstelling van het camber geeft Honda aan dat deze moet liggen tussen de -1° en de +1° met een voorkeur voor 0°. Mijns inziens, maar ik ben geen uitlijnspecialist, is het verstandiger het camber 0,5° positiever af te stellen dan de bandenspanning te verhogen. Ik heb nog niet de Insight van onderen bekeken, maar mijn ervaring leert dat ik weet hoe de constructie gemaakt is. Voor het verstellen van het camber zijn speciale (excentrische) bouten te koop.
Desalniettemin, is het verstandig dit soort zaken door een goed uitlijncentrum te laten bekijken. Vermijdt de zaakjes die onder uitlijnen slechts het verstellen van de sporing verstaan en zelfs dat kunnen ze vaak nog niet goed.
Vriendelijke groet,
Rudy
User avatar
Hoofdnoorman
 
Posts: 10
Joined: 10 Apr 2018 23:13
Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Re: Verhoogde bandenspanning.

Postby le0001 » 11 Apr 2018 19:18

Duidelijk verhaal, maar ik heb bandbreedte 185mm en toch last van:
http://www.hondahybridclub.nl/viewtopic.php?f=33&t=2294

En dat komt volgens de dealer omdat Japanners dit lekker vinden sturen:
http://www.hondahybridclub.nl/viewtopic.php?f=33&t=2438

Gelukkig rijd ik niet zo veel meer, want anders was ´ie allang ingeruild voor een auto waarvan de stuurinrichting netjes zelfcentrerend werkt.
User avatar
le0001
 
Posts: 35
Joined: 08 Nov 2012 13:53
Huidige auto: 2013 Honda Insight Hybrid Exclusive (Premium White Pearl)

Re: Verhoogde bandenspanning.

Postby Hoofdnoorman » 11 Apr 2018 21:01

Juist ja, ik was inderdaad nieuwsgierig of het ook bij de bredere banden tegenkwam.
En de links heb ik even doorgelezen waarbij ook de inhoud erg plausibel zijn. Gelukkig wordt er op dit forum inderdaad wel nagedacht.

Om in zijn algemeenheid terug te komen op deze artikelen, moet je inderdaad concluderen dat het negatiever maken van de schuurstraal (hetzij door verstelling van het Camber hetzij door montage van velgen met een andere (hogere) ET waarde zodat zij dieper tegen de binnenschermen lopen) logischerwijs meer wrijvingsweerstand op de weg veroorzaken en dientengevolge ook een hoger verbruik.

Ik heb zelf geen last van zijwindgevoeligheid, maar merkte wel onmiddellijk dat het rijden met het stuur in de middenstand nogal een nerveuze indruk geeft van de stuurkarakteristiek. Goed te horen dat dit eventueel softwarematig aangepast zou kunnen worden. Ik ga daar eens naar kijken.
Vriendelijke groet,
Rudy
User avatar
Hoofdnoorman
 
Posts: 10
Joined: 10 Apr 2018 23:13
Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Re: Verhoogde bandenspanning.

Postby le0001 » 12 Apr 2018 13:36

Software aanpassen: zie 2e URL; het resetten van de stuurhoeksensor lukte niet. Als alternatief heeft de monteur toen een calibratie gedaan van de steering torque sensor. Daarna dacht ik aanvankelijk dat het iets beter was, maar na 2 ritjes bleek dat er geen verbetering was.
Vervolgens las ik nog iets over het wijzigen van de wielgeometrie door het toevoegen van gewicht achter (hier komt jouw schuurstraal in beeld) en toen ik eens met 4 mensen in de auto reed leek het wel beter. Ook fietsen achterop lijken een gunstig effect te hebben. Vandaar dat ik nu met 2 zakken zand (50kg) die ik nog had liggen, in de reservewielruimte rijd. En die hersens foppen je dan toch weer, het zal wel wishfull thinking zijn. Aanvankelijk leek het wat beter maar uiteindelijk moet ik toch concluderen dat het (vrijwel?) niets helpt.

Wat wél helpt is als ik in de Alfa MiTo van mijn vrouw rijd. Het stuur daarvan springt namelijk zeer krachtig terug in de middenstand na een bocht en ook op de snelweg blijft hij kaarsrechtuit sturen. Ook als ik er 1.000 km mee rijd in de vakantie is hij ´straight as an arrow´. Ik moet er niet aan denken om met de Insight op een buitenlandse vakantie te gaan. Als ik bij de veerpont van een waddeneiland aankom ben ik al doodmoe van het constant ietsiepietsie corrigeren.
User avatar
le0001
 
Posts: 35
Joined: 08 Nov 2012 13:53
Huidige auto: 2013 Honda Insight Hybrid Exclusive (Premium White Pearl)

Re: Verhoogde bandenspanning.

Postby Marcel34 » 24 Apr 2018 15:44

Ik heb de bandspanning zojuist rondom op 2,8 bar gezet en meende wel degelijk direct te merken dat ik na de bochten minder hoef terug te sturen. Hopelijk is dat een blijvend effect en geen zinsbegoocheling :lol:
User avatar
Marcel34
 
Posts: 48
Joined: 25 Dec 2011 22:15
Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Re: Verhoogde bandenspanning.

Postby MvM » 08 Sep 2018 11:20

Ik heb de 175 maat banden onder de auto zitten (Falken AS 200 all seasons).

Heb vanaf het begin de bandenspanning op 2.8 bar gezet en heb 0,0 problemen met zijwindgevoeligheid.

Verbruik over alle km's is 1:20.7 gemiddeld (gemeten aan de pomp, boordcomputer is altijd wat optimistisch).
MvM
 
Posts: 25
Joined: 05 Nov 2016 21:59
Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Re: Verhoogde bandenspanning.

Postby le0001 » 12 Sep 2018 10:23

2.0, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5 (garage), 2.6, 2.7, 2.8, 2.9, 3.0 bar; ik heb het allemaal geprobeerd, maar niets helpt. Op de snelweg moet je constant telkens hele kleine beetje bijsturen wegens het gebrek aan zelfcentrering van de stuurinrichting. Heeft ook niets te maken met (zij)wind) en ook andere banden en wielen maken geen verschil. Wat zou het dan toch kunnen zijn, wie het weet mag het zeggen.
User avatar
le0001
 
Posts: 35
Joined: 08 Nov 2012 13:53
Huidige auto: 2013 Honda Insight Hybrid Exclusive (Premium White Pearl)


Return to Insight Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron