Heeft roestbescherming zin ?

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Civic Hybrid.

Heeft roestbescherming zin ?

Postby Theo » 26 Jun 2017 19:23

In maart 2006 heb ik een van de eerste HCH's mogen ontvangen. Na 11 jaar en 160.000 km nog steeds een tevreden rijder en heb besloten deze auto nog een groot aantal jaren te houden. Nu is roestbescherming niet het sterkste punt bij deze auto. bv. de wielkasten hebben geheel hun zwarte laag verloren. Ook een 'klokje rond' keuring enkele jaren geleden in 'Autoweek' maakt melding van ernstige roest aan een daar gekeurde auto. Mijn auto is op het oog nog redelijk gaaf, maar ik vraag mij af of het preventief laten uitvoeren van een anti roest behandeling (bv. Dinitrol ?) zin heeft om de auto in goede staat te houden. Heeft iemand hier ervaring mee ? Wat is wijsheid ?
Theo

Huidige auto: Honda Civic Hybrid / Honda Insight Hybrid

Re: Heeft roestbescherming zin ?

Postby sch1ppert » 08 Jul 2017 19:40

Jazeker, dit heeft zin mits het wordt aangebracht als er nog geen roest aanwezig is. Vaak is zand de boosdoener van roest in de wielkasten
bij honda's. Dus eerst goed schoonmaken is wel een must voordat je een coating aanbrengt. Ikzelf heb mijn hybrid voorzien van een ML coating,
dit blijft enkele jaren zitten. Bij het bedrijf waar ik werk leveren wij ook nieuwe honda's af en voorzien we ook van een ML laag op punten waar
ze vaak beginnen te roesten, gewoon uit behoudt van de auto. Dit doet een dealer bij mij weten niet.
sch1ppert

Huidige auto: Honda Civic Hybrid facelift

Postby Theo » 13 Jul 2017 16:35

Beste sch1ppert, dank voor je reactie. Je hebt het over een ML coating. Heb je deze zelf aangebracht of weet je daar een goed bedrijf voor ?
Theo

Postby Theo » 13 Jul 2017 16:37

Je werkt zelf in een Honda garage begrijp ik, waar is dat ? Wellicht kan ik het bij jullie laten doen
Theo

Postby sch1ppert » 13 Jul 2017 18:02

Dat klopt, bij duiveman autoservice in zeist. Wij gebruiken Valvoline tectyl ML ( witte bussen ) voor thuis heb je 600ml bussen, wij gebruiken de 1000ml die je op een luchtpistool schroeft wat sneller werkt. Deze producten zijn bij een auto onderdelen zaak verkrijgbaar dus het is ook makkelijk zelf te doen. ;)
sch1ppert

Postby Feliciano » 13 Jul 2017 18:45

Wat kost zo'n behandeling eigelijk? En hoeveel tijd zit hierin?

Wij zijn van plan een nieuwe accu te plaatsten en daar kan wat roestbescherming ook wel bij mits het beetje betaalbaar blijft.
Feliciano

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Postby sch1ppert » 25 Jul 2017 20:29

Zou ik niet exact durven zeggen, een belletje naar de zaak kan altijd, de receptie kan u meer vertellen over prijzen e.d.
Tijd is ongeveer een half uur tot een uur ( demontage van onderbeplating e.d. )
sch1ppert

Return to Civic Hybrid - Techniek en onderhoud