Even voorstellen en advies gevraagd

Alle discussie over de Insight Hybrid dat niet past in een ander subforum.

Even voorstellen en advies gevraagd

Postby Arie Bombarie » 15 Aug 2015 16:07

Preview: even voorstellen en advies
Hoi, mijn naam is Kees. Ik ben 51 jaar en kom uit Rotterdam. Ik heb nooit de behoefte gevoeld om rijles te nemen omdat ik in het centrum van Rotterdam woon. In april van dit jaar is het er toch van gekomen en ben ik gaan autorijles gaan nemen. En tot mijn grote verbazing vind ik autorijden hartstikke leuk! Dinsdag 18 augustus moet ik voor de eerste keer op voor mijn rijexamen.

In ben van plan om een Honda Insight te kopen, een degelijke auto met een groen tintje. Daarnaast is de Insight als occasion ook nog eens gunstig geprijsd. Ik ben daarom op zoek naar een Insight van onder de 10.000 euro. Niet duurder, omdat het mijn eerste auto wordt.

Er zijn twee auto's die ik momenteel op het oog heb:

Een Honda Insight Elegance voor € 9.950 uit juni 2009 met 44.404 km op de teller
http://rac.nl/honda/occasions/honda-insight-1-3-i-vtec-elegance

En een Honda Insight Elegance uit juli 2010 voor € 9.400 met 75.464 km op de teller.
http://www.losbv.nl/showroom/occasions/detail/6690785

Beide auto's worden aangeboden door een officiële Honda dealer en op alle twee zit 2 jaar garantie.

Nou is mijn vraag wat belangrijker is. Het feit dat de ene auto iets minder kilometer op de teller heeft maar een jaar ouder is (uit 2009)? Of dat de andere auto weliswaar iets meer kilometer op de teller heeft maar een jaar jonger is?

Ook heb ik begrepen dat de eerste Insights wat kinderziektes hadden.

Tot slot zou ik jullie willen vragen of jullie nog tips hebben? Hoeveel zou ik bijvoorbeeld kunnen afdingen? Ik hoef natuurlijk geen auto in te ruilen dus volgens mij kan er wel iets van de prijs af.
Last edited by Arie Bombarie on 16 Aug 2015 05:25, edited 1 time in total.
2010 Honda Civic Hybrid Elegance: Image
Arie Bombarie

Huidige auto: Honda Civic Hybrid Elegance uit 2010

Re: Even voorstellen en advies gevraagd

Postby EcoDriver » 15 Aug 2015 18:23

Ze zien er alle twee goed uit. Zou ze alle twee bekijken en wellicht nog even over de prijs beginnen. Het KM verschil vind ik wel groot. Deel het maar eens door de leeftijd van de auto. Wellicht is de een zakelijk gereden en de andere met de lagere KM stand prive en zie je dat in. bijv. kleine krasjes of steenslag terug. Ook een proefritje in beide auto zou een verschil kunnen uitmaken. Deze HIH's hebben eigenlijk tot op heden geen problemen vertoond.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby EcoDriver » 15 Aug 2015 18:39

Zit de fotootjes nog eens even te bekijken. Het ziet er van afstand bij alle twee toch goed uit ! Ik heb zelf de Alabaster Silver. Vind ik fraaier, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Het mooist zou zijn als je iemand met ervaring met deze auto's mee zou kunnen nemen voor een proefrit. Deze Honda's met CVT en een IMA rijden toch ietjes anders dan een gewone auto.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby Arie Bombarie » 15 Aug 2015 21:43

Hoi Johan, bedankt voor de tips. Die Insight uit 2009 is met 1000 euro in prijs verlaagd.
Arie Bombarie

Postby RedDevil » 16 Aug 2015 09:58

Hallo Kees, welkom!

Ik zou niet bang zijn voor een Insight met wat meer km op de teller, Honda's kunnen makkelijk 3 ton aan.
Wel is het belangrijk dat het onderhoud is uitgevoerd, dus moet je het boekje vragen en bekijken.
Bij 120.000 km moeten er 8 nieuwe iridium bougies in, dus dat is een vrij dure beurt.
Ook moet de CVT olie om de 40.000 km zijn ververst met originele Honda CVT olie.

Verder is 10.000 Euro een psychologische grens; je bent niet de enige die niet meer dan dat wil uitgeven.
Als gevolg daarvan raken de verkopers auto's lastig kwijt als ze duurder zijn, waardoor die prijzen onder druk staan. Je kan voor weinig méér een veel betere auto krijgen dus, en aan de andere kant schamen de verkopers zich niet om de prijs van goedkope auto's op te drijven richting 10.000; ze raken ze toch wel kwijt.
Maar dan hebben ze een flinke marge waar jij natuurlijk een paar duizendjes vanaf onderhandelt.

Ik krijg de indruk dat je van plan bent naar een van beide Insights te gaan kijken, en die dan koopt.
Maar je kan ook een paar dagen vrij nemen, op gaspedaal googelen (http://www.gaspedaal.nl/Honda/Insight/?pmax=12500&srt=pr-a), 10 autobedrijven af gaan (huur desnoods een auto) en 20 proefritten maken, de eerste 5 keer onderhandelen over de prijs maar niet toehappen hoe laag ze ook gaan, en dan als je een beeld hebt van wat de markt doet kun je een gerichte deal maken.

Oh ja, veel 2de hands auto's mankeren iets.
Bedenk dat mondelinge toezeggingen als 'die kras gaan we nog wegwerken' en zo niets waard zijn. Vraag maar eens of ze waarom ze dat niet al gedaan hebben, ze willen 'm toch verkopen immers?
Zelfs schriftelijke toezeggingen worden vaak niet of niet naar wens gestand gedaan.
Sterker nog, door een duidelijk mankement te laten zitten vallen de overige problemen minder op. Zeer verdacht dus.
Een auto met meerdere, niet gerelateerde schades of problemen is helemaal verdacht. Een goed onderhouden auto heeft hooguit 1 probleem, namelijk vlak voor het wordt opgelost. Weglopen is het veiligst.

Wees niet bang om veel proefritjes te maken. Hoe meer energie een dealer in jou als klant steekt, hoe zuurder ze het vinden als jij de deur uit loopt met je geld op zak en hoe meer ze bereid zijn wat van de prijs af te doen.
Schaam je er niet voor, reken maar dat zij er nog steeds meer aan verdienen dan wat jij eraf praat, al zeggen ze zelf van niet.

Even praktisch;
De Insight heeft relatief slecht zicht naar achteren, maar je kan de binnenspiegel hoger stellen (er zit een dubbel kogelgewricht in de verbinding) zodat je de stoel hoger kan zetten en toch nog onder de spiegel door kan kijken. Hoe hoger je zit hoe beter je naar achter/schuin opzij kan kijken.

Hoe dan ook, veel plezier met de jacht op een Insight!
Bart
Last edited by RedDevil on 16 Aug 2015 10:16, edited 2 times in total.
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby MyHCH » 16 Aug 2015 10:05

Welkom op dit forum!

Beide auto's zien er goed uit en ze hebben ook allebei een lage kilometerstand (75.000 in 5 jaar vind ik ook laag; 44.000 in 6 jaar is echt weinig). Daarnaast is dealer-garantie altijd fijn; bovendien weten Honda-dealers dat ze bij langdurige stilstand de accu eens per 2 maanden moeten bijladen, zodat die goed blijft functioneren.
Je hebt geluk qua prijs. De markt voor tweedehands Insights is een beetje ingestort. De belastingvoordelen gelden niet meer, maar het aanbod is vrij groot. Dat geeft ruimte om te onderhandelen. Je kunt proberen om op de website van de RDW de kentekens in te vullen om er zo achter te komen hoe lang de auto's al bij de dealer staan (die uit 2010 komt uit de lease en staat pas sinds 4 augustus bij de dealer; van die uit 2009 is het kenteken niet zichtbaar). En dan een goed bod te doen. Ik verwacht dat je ze beide voor 8.000 het stuk wel zou moeten kunnen kopen. Zelf neig ik naar die van 2010: met een auto moet gereden worden en deze staat nog maar heel kort. Op termijn bij inruil is een nieuwer bouwjaar altijd gunstiger.

Echte kinderziektes heeft de HIH niet; hoogstens ging bij modeljaar 2009 weleens de achterspoiler los zitten bij gebruik van een wasstraat met ronddraaiende borstels. Verder zijn ze probleemloos. Om nog jaren veel plezier van te hebben!

Succes ermee en houd ons op de hoogte!
2017 Jazz:Image > 60.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby Arie Bombarie » 16 Aug 2015 10:16

Hoi Bart en Mitch,

Bedankt voor jullie waardevolle tips.

Eên van de redenen dat ik een Insight wil kopen is dat de markt, nu het belastingvoordeel is ingestort, voor tweedehands Insights inderdaad is ingestort.

Goed om te weten dat ik zoveel op de prijs zou kunnen afdingen.

MyHCH, je zegt dat je 44.000 km in 6 jaar te weinig vindt, zou het wellicht het overwegen waard zijn om een Insight Elegance te kopen die net iets meer dan een ton heeft gelopen?

Bart, bedankt voor de tip van de hoge zit. Het slechte zicht achter is voor mij als beginnend automobilist inderdaad een van de minpuntjes van de Insight.
Arie Bombarie

Postby EcoDriver » 16 Aug 2015 10:28

Voor 8.000,-- EUR doet een delaer 'm niet weg schat ik in. Laten ze 'm liever voor staan.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Postby MyHCH » 16 Aug 2015 12:36

Arie Bombarie wrote:MyHCH, je zegt dat je 44.000 km in 6 jaar te weinig vindt, zou het wellicht het overwegen waard zijn om een Insight Elegance te kopen die net iets meer dan een ton heeft gelopen?

Een auto die per jaar 5.000 km rijdt, heeft vaak korte ritten gereden en veel in stadsverkeer. Een auto die per jaar 20.000 km rijdt of meer, rijdt vaak ook langere ritten op de snelweg. Er zijn een paar dingen waar een auto van slijt:
1) Koude start (de eerste paar kilometer)
2) Veel start / stop / optrekken / afremmen / drempels
3) Alleen maar korte ritten (water in motorolie, eerder roesten van uitlaat)
Daarom zou ik zelf liever eentje kopen met gemiddeld tot redelijk veel kilometers en iets nieuwer, dan een oudere met weinig kilometers.

Wat RedDevil al aangeeft: bij 120.000 km krijgt de HIH een grote beurt met kleppen stellen. Dat is een dure beurt (ongeveer 800 euro?). Bij 160.000 km vervalt de garantie op de accu en het IMA-systeem.

Wat is wijsheid? Bij een Honda ben ik niet bang voor hoge kilometerstanden. Je kunt gokken en eentje nemen met echt veel kilometers en vele duizenden euro's overhouden voor eventuele bijkomende kosten. Je kunt een jong gebruikte nemen waarvan je de eerste jaren zekerheid hebt (met 2 jaar Honda garantie). Als ik er 1 zou nemen met wat meer dan 100.000 km dan zou ik proberen in de onderhandeling over de prijs de 120.000-beurt gratis erbij te krijgen.

Welke keuze je ook maakt: aan een gebruikte Honda kun je je zelden een buil vallen. Hoogstens als het een opgelapte schade-auto blijkt te zijn (maar dat zie je meestal snel genoeg). Eventueel kun je een ANWB aankoopkeuring overwegen om je te behoeden tegen dat soort zaken.

Succes!
2017 Jazz:Image > 60.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby Arie Bombarie » 17 Aug 2015 06:54

Bedankt voor de tips iedereen. Ik hoop dat, mocht ik morgen slagen voor mijn rijexamen, ik voldoende geduld kan opbrengen om met zorg een Insight Elegance uit te kiezen. Wat dat het die auto wordt, daar ben ik vrijwel van overtuigd.

Ik zal jullie laten weten welke het is geworden :)

Wat voor type banden zitten er trouwens op de meeste occasions? Winterbanden, zomerbanden of 4-seizoenenbanden?
Arie Bombarie

Postby Marcel34 » 17 Aug 2015 08:59

Succes met je rijexamen!

Marcel
Marcel34

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Postby Tineke-C » 17 Aug 2015 18:52

Arie Bombarie wrote:Bedankt voor de tips iedereen. Ik hoop dat, mocht ik morgen slagen voor mijn rijexamen, ik voldoende geduld kan opbrengen om met zorg een Insight Elegance uit te kiezen. Wat dat het die auto wordt, daar ben ik vrijwel van overtuigd.

Ik zal jullie laten weten welke het is geworden :)

Wat voor type banden zitten er trouwens op de meeste occasions? Winterbanden, zomerbanden of 4-seizoenenbanden?

Ik kocht de meijne met een set splinternieuwe winterbanden :o , heb er gelijk bij euromaster almere een set zomerbanden ( Michelin energysavers ) op mooie zwarte LM velgen bijgekocht.

Staat mooi bij mn witte Insight! :o

Succes met je examen.

Gr
Tineke
Tineke-C

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Pearl White 2010

Postby Arie Bombarie » 19 Aug 2015 02:20

Nou, die Honda Insight moet nog even op zich laten wachten want ik ben gisteren gezakt voor mijn rijexamen

Alles ging goed, kijken, spiegelen, het rijden zelf. Alleen heb ik een paar keer een bocht ietwat te ruim genomen, o.a. een keer toen het begon te regenen en ik een beetje met de ruitenwissers zat te hannesen. Volgens mijn rijinstructeur had een wat soepelere examinator de paar foutjes die ik had gemaakt, mij vergeven. Dit was een van de weinige keren dat hij het niet eens was met de examinator. Hoewel ik het natuurlijk jammer vind dat ik niet ben geslaagd, heb ik daarom toch aan het examen een goed gevoel overgehouden.

Ik ben er daarom van overtuigd dat ik de volgende keer ,met een beetje geluk, gewoon wel moet slagen. In de tussentijd zal ik dit board blijven volgen. Want dat mijn eerste auto een Honda Insight gaat worden, daar ben ik vrijwel zeker van overtuigd. ;)
Arie Bombarie

Postby Tineke-C » 19 Aug 2015 12:11

Arie Bombarie wrote:Nou, die Honda Insight moet nog even op zich laten wachten want ik ben gisteren gezakt voor mijn rijexamen

Ik ben er daarom van overtuigd dat ik de volgende keer ,met een beetje geluk, gewoon wel moet slagen. In de tussentijd zal ik dit board blijven volgen. Want dat mijn eerste auto een Honda Insight gaat worden, daar ben ik vrijwel zeker van overtuigd. ;)

Je hebt nu een indruk hoe t gaat..... kan je je nog beter voorbereiden.

Gauw opnieuw aanvragen en gaaaaaan met die banaaaaan.

Succes

Gr
Tineke
Tineke-C

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Pearl White 2010

Postby Marcel34 » 21 Aug 2015 07:16

Deja vu ;-)
Ik had bij de eerste poging ook zo'n chagrijnige examinator. Bij de tweede keer afrijden een soepele, ondanks een ingreep toch geslaagd.... :roll:
Ik heb het wel over 1984, hoor.

Maar goed, voor je het weet mag je weer op. Het kost wat, maar dat kun je compenseren met het lage brandstofverbruik van de Insight.
gr.Marcel
Marcel34

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Next

Return to Insight Hybrid - Algemeen