slechte prestaties hybride (8.0 l/100km)

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Civic Hybrid.

Re: slechte prestaties hybride (8.0 l/100km)

Postby greendrive » 11 Jan 2013 09:34

Het lijkt erop dat je "geluk" moet hebben of je het gaat redden een laag verbruik te halen. Ik kom met zo'n 12500 km en altijd bijhouden van tankbeurten (met "fuel" app) op 6.13 liter over al deze km's. op lange stukken kom je wel op 5,5 ofzo, maar de koude korte stukken brengen het gemiddelde dan weer flink omhoog. Ik kom nauwelijks boven 2000 toeren en in de bebouwde kom gaat hij op 46km/h op cruise control, zodat er zoveel mogelijk electrisch wordt gereden. Rijd verder ook vrijwel alles met CC aan, dat scheelt veel op de verbruiksmeter. hetcalibratie van de accu krijg ik enkele keren per week (ik rijd niet heel veel km's) Ik heb overigens tijdens een beurt van de Civic een keer een Insight meegekregen, heb wat doorgetrokken met het handmatig schakelen (sportieve auto) en kwam toen zonder problemen op minder dan 6l/100km. Bij de Civic zou dat met deze rijstijl minimaal 7l zijn geweest.

Ik vind het een heel fijne auto (enige minpunt is de niet neerklapbare achterbank), mooie hybride en CVT techniek maar het verbruik is gewoon slecht. Als ik deze rijstijl (heel veel anticiperen en rustig rijden, je staat 5km verder bij een stoplicht toch weer achter de zelfde auto) bij een andere niet hybride zou toepassen kom ook ik niet boven de 6l/100km (is slechts 1:16).

We hebben ook een Citroen C1, ik weet het lichte auto, 3 cilinder, maar deze komt zonder problemen boven 1:20 (en mijn vrouw rijd niet bewust zuinig)
greendrive

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2008

Postby Bennos » 11 Jan 2013 13:41

Dan zal ik wel heeelveel geluk hebben gehad :D
Ik rijd altijd heel bewust, kijk ver vooruit en heb een lichte rechtervoet.
Neemt niet weg dat mn huidige Mondeo krap 1:13 doet :shock:
Toyota Auris TS Hybrid Lease Pro '13
Image
Bennos

Huidige auto: Toyota Auris TS Hybrid Lease Pro '13

Postby madmasc » 11 Jan 2013 18:09

Ik heb dus vandaag niet echt bewust zuinig gereden, toen ik weer naar huis reed, kwam ik er achter dat de bak in S stond ( na 8km....) omdat de motor niet afsloeg terwijl ie toch warm was... Toen heb ik ook maar een sprintje getrokken tot 100 tegen een astra station. Maar de verbruiksmeter stond toch op 5.6 bij aankomst thuis. (totaalrit heen + terug 59 km 1x hercalibratie). Ik heb er even naar zitten kijken, maar ook al rij je nog zo rustig, bij 10 km staat de verbruiks meter (bij aanvang gereset) op 7.0 liter. Gewoon door koude motor. Daarna zakt het verbruik pas. Het systeem moet echt goed doorgewarmd zijn om efficient te functioneren. Dus korte ritten die je met koude motor begint, zijn funest voor zuinig rijden.
Ik sta over 5000km ook op 6.1 met fuellog, even niet secuur rijden = >6.8 Dus het is heel erg afhankelijk van de rijstijl.

Een C1 weegt geen 1268kg, en heeft 1 cyl minder te vullen met benzine, en is veel sneller op temperatuur. ;)

Off topic: mijn collega rijdt een Yamaha Xmax 250cc 1cyl motorscooter, weegt 159 kg. en heeft een gemiddeld verbruik van 1 op 28
Ik rij op een Yamaha Tmax 500cc 2cyl motorscooter, weegt 230 kg. en heeft een gemiddeld verbruik van 1 op 17
Ik rij toch echt niet 2x zo snel als hij.

Ontopic:

Elke auto verbruikt meer in de winter, dat is nou eenmaal een feit, om daar nou de winterbanden van te beschuldigen is een beetje onterecht....

Dit viel me meteen op toen ik de winterbanden liet monteren. Ik reed 2 volle tanken 5.7, en na het monteren (in oktober, dus niet significant kouder als daarvoor) 6.5 met gelijke rijstijl. Dus heb ik mijn rijstijl verder aangepast en kom ik weer zuiniger uit, maar kost wel meer moeite. Mijn honda stond nog op de standaard dunlops sport 300 195/65/15 en die zijn behoorlijk zuinig. Dus vind ik dat de winterbandjes niet helemaal onschuldig zijn.
madmasc

Huidige auto: Honda Civic i-DTEC 2.2 executive

Postby Bennos » 11 Jan 2013 20:06

Het motorscooterverhaal is appels met peren vergelijken natuurlijk :mrgreen:
De jouwe is zwaarder en krachtiger met een dubbele motorinhoud en aantal cilinders, logisch dan dat ie meer verbruikt, tenzij je het andersom bedoelde.....

Ik maakte met mn HCH ook niet altijd lange ritten, motor was zo op temperatuur en het IMA systeem functioneerde dus al na een minuut of 5.
Toen ik de winterbanden monteerde merkte ik overigens niks van meer verbruiken.
Image
Bennos

Postby madmasc » 11 Jan 2013 20:38

Het motorscooterverhaal ging mij er om dat ik het een fors verschil vindt wat gewicht en motor kunnen uitmaken. zoals bij C1 en HCH.

Ik heb de Goodyear Grip7, misschien hebben die een veel grotere rolweerstand dan andere winterbanden.
madmasc

Huidige auto: Honda Civic i-DTEC 2.2 executive

Postby Bennos » 11 Jan 2013 20:56

Klopt ja, daarbij komt nog de constructie van de motor, het motormanagement en het gebruik van een bepaald soort motorolie en een rijstijl.
Allemaal relatief....
Image
Bennos

Previous

Return to Civic Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen