Warme lucht inlaat - eco modificatie voor 0 €

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Insight Hybrid.

Warme lucht inlaat - eco modificatie voor 0 €

Postby RedDevil » 23 Dec 2012 17:37

EDIT:
Ik zag net op InsightCentral een thread over het loshalen van de snorkel en dat dat een nadelig effect heeft op het verbruik!
Ik wil het eerst nog zelf zien, maar weet dus dat dit waarschijnlijk geen zin heeft... :shock:
Meer info volgt snel. Kijk maar:
-> (edit) 2 testruns later lijkt het effect klein, maar positief. Zie de replies.
-> (edit) Nog flink wat tests later, met wat koudere temperaturen: Het effect is er wel degelijk. Als je de temperatuur van de inlaatlucht tussen 20 en 25 graden weet te krijgen dan rijd je 's winters bijna net zo zuinig als 's zomers, behalve de koude start. Het effect is het sterkst rond 10 kilometer na de start omdat de motor dan merkbaar warmer is dan die met koude inlaatlucht zou zijn. Na 25 km wordt het verschil weer kleiner omdat de motor dan ook met koude inlaatlucht volledig op temperatuur is.

——————————————————————
Ik heb hier en daar gelezen over (ver)warm(d)e luchtinlaten om zuiniger te rijden.
Warme lucht zet uit, bevat daardoor minder zuurstof per liter en vergt minder brandstof. Bovendien verloopt de verbranding sneller en schoner als de lucht wat warmer is.
Op de HIH is dat wel heel simpel te realiseren.

De HIH heeft namelijk een snorkel op de luchtinlaat; die zuigt koude lucht aan die via de bovenste grille binnenkomt.
Maak je die los dan zuig je warme lucht aan uit de radiateur pal voor het luchtfilterhuis.
De snorkel zit met een plastic klemring vast op het filterhuis; met een kleine kruiskopschroevendraaier heb je die in 10 seconden los.

Ik heb de snorkel gewoon laten zitten, met het uiteind pal naast de inlaat. Kan die zo weer terug als ik dat nodig vind.
Zie de foto's:
Image
Image

Ik ga morgen een flink stuk rijden, kijken wat het scheelt!
Last edited by RedDevil on 12 Jan 2013 21:11, edited 2 times in total.
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: Warme lucht inlaat - eco modificatie voor 0 €

Postby EcoDriver » 24 Dec 2012 07:19

Ben benieuwd ! (tempatuur is nu vrij hoog buiten, anders ook nog een testje bij 0 graden of lager).

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby RedDevil » 24 Dec 2012 09:08

Voordeel van deze temperatuur is dat ik het kan vergelijken met het verbruik in de afgelopen tijd. En als het nu niet helpt dan heeft dit gewoon geen zin, ik ga niet alleen de snorkel eraf halen bij -10.

Ik was van plan om ook de onderste grille te blokkeren maar de zwarte spuitverf op de buisisolatie wil maar niet drogen.
Voordeel is dat de test zuiver blijft.
Bovendien zou met de blokkering de lucht dan wel eens te warm kunnen worden. Boven de 45 graden is er sowieso geen winst meer te halen, schijnt.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby RedDevil » 25 Dec 2012 01:12

Zo. 2 keer 60 km zonder snorkel.
Heen 4,4 l//100 km, terug 4,6 l/100 km op de tripcomputer; dat is aan de pomp 0,2 l/100 km meer.
Ik deed iets meer mijn best om zuinig te rijden dan normaal. Heen een flink stuk achter een vrachtwagen gehangen met plm.90 km/u, verder alles 95 km/u maar er stond een sterke zijwind. Temperatuur ongeveer 10 graden.
Dit zijn waarden die ik ook met de snorkel kan halen, maar wellicht niet met zoveel zijwind.

Conclusie:
Ik kan niet aantonen dat dit helpt. Ik vermoed dat het helpt maar het verschil is te klein om dat te bewijzen.
Ik heb geen idee wat de luchttemperatuur in de inlaat was want ik heb geen scangauge.
Het was in ieder geval geen verslechtering.

Als het 10 graden of kouder is en je rijdt erg rustig (minder dan 100 km/u) dan kun je de snorkel van de inlaat halen zonder dat je HIH onzuiniger wordt. Waarschijnlijk helpt het zelfs een beetje. Maar het lijkt me niet echt de moeite.
Morgen gaat de snorkel er weer op en de buisisolatie in de grille. Dan weer vrijwel hetzelfde ritje in hopelijk vergelijkbare omstandigheden. Ben benieuwd of dat meer effect heeft (ik doe ze niet tegelijk, zonder de temperatuur te kunnen meten)
Image
RedDevil

Postby RedDevil » 25 Dec 2012 23:56

Vrijwel hetzelfde ritje als gisteren met dezelfde condities maar nu met een volledig geblokkeerde onderste grille en de snorkel weer terug op zijn plaats.
Zelfde verbruik(4.5 l/100 km op het scherm, waarschijnlijk 4.7 l/100 km aan de pomp); gezien de omstandigheden (flinke zijwind) behoorlijk netjes.
Ik heb nog steeds geen idee hoe effectief beide methodes zijn, maar ze zijn vergelijkbaar.
Zolang ik geen methode heb om de temperatuur van de luchtinlaat te reguleren houd ik het op de grille blokkering, maar de snorkel eruit blijft het simpelst.

Grappig detail tijdens deze ritten:
De aanduiding voor het serviceinterval was bij mij al snel na aanschaf van resterende dagen naar resterend aantal km gesprongen want ik rijd bijna 2500 km per maand.
De afstand tot het volgende serviceinterval is echter ook afhankelijk van de rijomstandigheden.
Door de warmere lucht in de inlaat denkt de Insight blijkbaar dat die erg gunstig zijn en heeft het tijdens deze ritten de prognose bijgesteld want ineens wordt het interval weer in resterende dagen aangegeven.

Conclusie:
Als het rond het vriespunt is dan kan je door de snorkel los te trekken gratis en voor niets een iets beter verbruik krijgen. En wellicht het serviceinterval iets oprekken.
Voor een paar euro kun je je grille blokkeren wat net zo effectief is maar wat je waarschijnlijk het hele jaar door geheel of deels kan blijven doen.
Combineer deze methodes niet tenzij je de luchtinlaat temperatuur kan meten en ziet dat die beneden de pak 'm beet 25 graden blijft.

Foto van mijn grille blokkering:
Image
Image
RedDevil

Postby Tim » 26 Dec 2012 11:59

Netjes gedaan. Ik ga het ook zo oplossen. Welke diameter was dat? => Ik zie in je post in het andere topic dat je de kleinste moet nemen.

De snorkel laat ik voorlopig wel even zo zitten.
Tim

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Postby MyHCH » 26 Dec 2012 12:27

Ziet er inderdaad netjes uit!
Die serviceindicator daar zou ik me niet al teveel van aantrekken. Bij mijn Jazz is dit echt een aanfluiting: na een beurt begint deze op 20.000 en telt netjes terug. Na exact 10.000km geeft de indicator aan dat er nog 10.000 km te rijden is tot de beurt. Daarna gaat er echter elke gereden km liefst 2 km van de indicator af.Ergo: na 15.000 sta je weer bij de garage ipv na 20.000 km in totaal. En het maakt totaal niet uit wat voor afstanden je rijdt en hoe je dat doet (korte afstanden in de winter zorgen voor even snel terugtellen als lange afstanden in de zomer). Dus: bij mij staat 'ie uit en ik ga netjes elke 20.000 zoals 'vroeger'. Kan het niet zo zijn dat je door de kerst enkele dagen iets minder hebt gereden, zodat de auto weer omschakelt van km naar dagen?
2017 Jazz:Image > 63.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby Tim » 26 Dec 2012 14:00

MyHCH wrote:Ziet er inderdaad netjes uit!
Die serviceindicator daar zou ik me niet al teveel van aantrekken. Bij mijn Jazz is dit echt een aanfluiting: na een beurt begint deze op 20.000 en telt netjes terug. Na exact 10.000km geeft de indicator aan dat er nog 10.000 km te rijden is tot de beurt. Daarna gaat er echter elke gereden km liefst 2 km van de indicator af.Ergo: na 15.000 sta je weer bij de garage ipv na 20.000 km in totaal. En het maakt totaal niet uit wat voor afstanden je rijdt en hoe je dat doet (korte afstanden in de winter zorgen voor even snel terugtellen als lange afstanden in de zomer). Dus: bij mij staat 'ie uit en ik ga netjes elke 20.000 zoals 'vroeger'. Kan het niet zo zijn dat je door de kerst enkele dagen iets minder hebt gereden, zodat de auto weer omschakelt van km naar dagen?

Inderdaad. Ik heb hem ook uit laten zetten. Daarvoor haalde ik de meldingen zelf weg.
Tim

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Postby RedDevil » 26 Dec 2012 22:21

Vandaag 150 km gereden, halverwege terug op afstand in km naar volgend serviceinterval. Ik dacht wel iets gewonnen te hebben, want ik heb al 5000 km gereden in dik 2 maanden. Zou ook best mogen met mijn rijstijl, ik zie zelden 3 cijfers op mijn bovenste display. Ook vandaag weer 4.6 l/100 km gehaald ondanks stevige tegen- en zijwind en een bomvolle auto. De buisisolatie werkt, zo haal ik makkelijk 800 km op één tank.
Het serviceinterval staat nu op 14900 km te gaan. Klopt ongeveer met die dik 5000 km die ik al gereden heb. Zou het iemand ooit lukken het interval groter te laten worden dan 20.000 km?
Image
RedDevil

Postby RedDevil » 11 Jan 2013 10:46

Vanochtend met een thermometer in de luchtinlaat gereden, zonder snorkel en met volledig geblokkeerde grille.
Buitentemperatuur was 0 graden Celsius. Ritje van 35 kilometer, voornamelijk snelweg, achter vrachtwagens hangend.
Temperatuur in de inlaat liep geleidelijk op naar meer dan 50 graden boven nul. Tot 30 graden was het verbruik erg laag, daarboven liep het weer op.
Het verbruik was volgens de boordcomputer maar 3,9 l per 100 km. Een record voor mij in deze richting (andersom al eens 3,7 gehaald, maar toen was het 12 graden)

Gisteren was het 8 graden en haalde ik met hetzelfde ritje en rijstijl 4,0 l/100 km, met snorkel. De inlaattemperatuur was gelijk aan de buitentemperatuur, alleen bij het oprijden van de snelweg steeg het even 3 graden, maar was binnen een minuut weer terug op de buitentemperatuur.

Voorlopige conclusie:
De combinatie grille blokkeren en snorkel weghalen werkt, maar is zelfs onder koude omstandigheden teveel van het goede.
Laat je de snorkel zitten dan is een grille block veilig zolang het niet te warm is of je de auto te zwaar belast.

Ik heb de kleinste strook buisisolatie uit de grille getrokken voor de terugrit. Kijken wat dat doet.
Uiteindelijk wil ik een geregelde warme lucht inlaat maken. Ik verwacht daar een 5 % lager verbruik van bij temperaturen rond het vriespunt.
Image
RedDevil

Postby RedDevil » 12 Jan 2013 19:45

Met de kleinste strook isolatie uit de onderste grille blijft de temperatuur binnen redelijke grenzen (minder dan 30 graden als ik rustig rijd).
Verbruik was 3.8 l/100 km, bij 4 graden, 90 km/u, lichte tegenwind (maar wel achter vrachtwagens hangend). Gezien de lage buitentemperatuur en de lichte tegenwind een mooi resultaat. Het lijkt er op dat een warme lucht inlaat inderdaad enig effect heeft.

Het verbruik was toch weer het laagst in het middelste stuk van de rit, wat lijkt aan te geven dat niet alleen de temperatuur van de lucht maar ook die van de motor zelf een rol speelt. Als de motor nog koud is mag de lucht warm zijn; is de motor eenmaal goed warm dan kan de lucht beter wat koeler zijn.

Om dit veilig te doen moet je toch op zijn minst de temperatuur controleren en eventueel kunnen reguleren. Nu het zo koud is kan je de snorkel weghalen, maar niet als je de onderste grille volledig geblokkeerd hebt.
De bovenste grille moet je sowieso niet blokkeren, want dan kan de snorkel geen koele lucht aanzuigen zelfs al zit die op zijn plek.
Image
RedDevil

Postby RedDevil » 16 Jan 2013 23:01

Met -10 blijk je veilig de snorkel weg te kunnen halen terwijl de onderste grille geblokkeerd is.
Mijn thermometer geeft aan dat de inlaattemperatuur niet boven de 24 graden komt.
Met de snorkel erop komt die niet boven het vriespunt.
Ik zie dat wanneer de temperatuur van de lucht in de inlaat hoger is dan 2 graden boven nul het verbruik ineens daalt. Optimaal is een temperatuur van 15 tot 20 graden, daarboven raak je weer een fractie kwijt.
Ik haal nu 4.2 liter/100km aangegeven met een start ver beneden nul en een reisafstand van 36 km, zeer rustig rijdend. Eenmaal op temperatuur zou ik 1 op 30 rijden. De eerste 5 kilometer vreten benzine.
Image
RedDevil

Postby MyHCH » 17 Jan 2013 07:33

Leuk om je ervaringen te lezen en heel goed dat je zo netjes allerlei waarden meet. Daar hebben we wat aan! Ik zal ook eens bij mijn Jazz kijken welke van jouw tips ik toe kan passen. Dank!
2017 Jazz:Image > 63.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby RedDevil » 17 Jan 2013 10:19

Let wel dat het belangrijk is om de inlaattemperatuur te meten, want boven de 35 graden wordt niet alleen het vermogen minder maar ook de efficiëntie.
Ik heb van een goedkope digitale in/out thermometer van Conrad de buitenthermometer in de inlaat gehangen. Jammer dat het ding niet verlicht is; 's avonds kan ik 'm niet makkelijk aflezen.
Je kan de temperatuur nog regelen door de blower harder of zachter te zetten, dat werkt vrij goed.

Vanmorgen liep bij -4 graden buitentemperatuur de inlaattemperatuur (zonder snorkel) op tot boven de 30 graden. Ik heb de blower wat harder gezet, dat deed 'm vrij snel dalen. Maximaal kreeg ik de temperatuur zelfs weer onder de 20 graden, maar vanwege de herrie toch weer wat zachter gezet.
Aangegeven verbruik was 4.5 l/100km; haast geen wind, koude start en kind naar school brengen (pieren in een woonwijk) daarna 35 km voornamelijk snelweg bij 90-95 km/u.
Image
RedDevil

Postby RedDevil » 20 Jan 2013 20:14

Het voordeel van de modificatie is vooral dat de motor iets sneller opwarmt en dan iets eerder iets zuiniger is.
Bij korte stukjes heb je er niks aan, en het effect met echt lange ritten is aanwezig maar niet echt groot.

Maar ik heb nu een modificatie die waarschijnlijk meer effect heeft:
EDIT: Bij nader inzien is dit nogal onverstandig. En het effect was erg klein. Don't try this at home!
Image

Jawel, een kleine 1000W föhn. Hij blaast schuin onder het blok. Ruimte genoeg en vrije aanvoer.
De warme lucht kan niet ontsnappen want de motorruimte is nagenoeg dicht bij de Insight.
Ik heb 'm vanmiddag een kwartier getest en toen was de motor 5 graden warmer dan daarvoor.
Niets werd te heet en niets bleef ijskoud. Ook geen hete lucht die ontsnapt of zo.
Morgenochtend laat ik 'm langer blazen, kijken wat er dan gebeurt.
Voor ik vertrek haal ik 'm eruit, voor de zekerheid. Nergens op de föhn stond dat die was goedgekeurd voor het gebruik in motorruimtes...
Dit wordt ook geen permanente modificatie; ik wil eigenlijk een carterverwarming laten installeren. Zo kan ik zien wat het effect daarvan kan zijn.

Mijn plug-in hybride :)
Image

Wordt ongetwijfeld vervolgd!
Last edited by RedDevil on 31 Jan 2013 10:22, edited 1 time in total.
Image
RedDevil

Next

Return to Insight Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen