Verbruik civic hybride uit 2007 ???

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Civic Hybrid.

Verbruik civic hybride uit 2007 ???

Postby asset » 24 Mar 2012 15:48

Hallo,

Ik heb pas een Civic Hybride uit 2007 gekocht.
die komende week wordt afgeleverd.

Ik was eigenlijk op zoek naar een andere auto, maar volgens de gaarage was deze ook zeer zuinig zo rond de 1:17 tot 1:18
Vergeleken met een Fiat Panda of Citroen C1 is dit toch wel eventjes iets heel anders.

Maar nu ik zo op internet lees over deze hybride is mijn oog ook gevallen op verhalen van een software update uit 2010 die de auto zeer onzuinig maakte.
Ik neem aan dat deze auto een update wel heeft gehad destijds.
De onderwerpen hierover zijn allemaal uit 2010 dus vraag ik me af hoe het er nu anno 2012 voor staat?

Ook vraag ik me af waaraan ik moet denken als men onzuinig zegt.
De verbruiksresultaten lopen nogal uiteen als ik zo op het internet rond kijk.
asset

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2007 / Honda civic LSI uit 1995

Re: Verbruik civic hybride uit 2007 ???

Postby MyHCH » 24 Mar 2012 16:53

Welkom op het forum! We zijn benieuwd naar de verdere specificaties van je auto (kleur, opties, foto's).

Het verbruik voor en na de software-update is ongeveer gelijk. De meeste klachten over het verbruik van na een software-update komen voor wanneer de accu bijna stuk is (dit is vooral met bouwjaar 2009 het geval door een andere toeleverancier van de accu); in plaats van een nieuwe accu kregen veel HCH's eerst een software-update om te kijken of dat zou helpen (blijkt van niet).

Je merkt het volgende verschil tussen hoe de auto rijdt:
Software voor 2009:
- accu wordt tussen 50% en 80% vol gehouden
- de hoeveelheid elektrische ondersteuning is steeds gelijk totdat de accu echt bijna leeg is
- er vindt ongeveer eens per jaar een herkalibratie van het accuniveau plaats (het verschil tussen helemaal vol en helemaal leeg wordt bepaald; je ziet dan ineens alle blokjes uit de accumeter verdwijnen en na een paar minuten is de accu ineens helemaal vol)

Software na 2009:
- accu wordt tussen 70% en 80% vol gehouden
- de hoeveelheid ondersteuning hangt af van de acculading (extra veel bij 90% en hoger, minder bij 50% en lager)
- er vindt vaker een herkalibratie plaats; soms eens per week

Het behaalde verbruik hangt vooral af van je rechtervoet (zowel met gasgeven als remmen) en het soort verkeer dat je rijdt. Heb je een zware rechtervoet en rijd je veel met 120 a 130km/u over de snelweg dan haal je minstens 1 op 15. Rijd je rustiger en houd je het toerental onder de 3000 bij het optrekken dan is 1 op 20 ook makkelijk haalbaar. Met alles uit de kast (airco uit, veel uitrollen, toerental onder 2000 houden) kun je richting 1 op 24 gaan. In het begin moet je vooral even wennen aan de CVT: je bent geneigd teveel gas te geven waardoor je ineens veel toeren maakt. Met veel minder gas en toeren trekt een HCH ook goed op (ietsje minder snel maar veel zuiniger en zonder loeiende motor).
Met een kapotte accu en flink doorrijden zijn er mensen die 1 op 12 als maximum halen, maar dat is volgens mij echt uitzonderlijk veel.

Alvast veel plezier!
2017 Jazz:Image > 56.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby asset » 25 Mar 2012 07:55

De auto is zwart en heeft zo te zien lichtmetalen velgen.
Verder zijn er niet veel opties aanwezig.
Foto's heb ik nog niet want de auto moet nog komen.

wat waren dan precies de problemen na de software update van 2010.
Ik lees verhalen dat de auto opeens heel slecht presteerde op alle fronten, ook op gebied van zuinigheid.
asset

Postby MyHCH » 25 Mar 2012 10:59

Kort gezegd komen de meeste problemen hierop neer:
- De software van 2010 en later laat de hoeveelheid assist afhangen van de volheid van de accu
- Bij een slechte accu (vooral bouwjaar 2009) loopt de capaciteit sterk terug en is de accu heel snel leeg
Deze combinatie zorgt ervoor dat je, bijvoorbeeld bij invoegen op de snelweg, ineens je assist kwijt bent en de auto de accu gaat bijladen terwijl je nog aan het accelereren bent. Dit is gevaarlijk (je bent trager) en leidt tot een hoog verbruik. Ook is er veel vaker een zogenaamde noodoplading nodig (die de motor gebruikt om de accu te laden) wat ook tot een hoger verbruik leidt.
Om je gerust te stellen: dit komt slechts in enkele gevallen voor en meestal gaat er dan redelijk snel een storingslampje branden zodat de dealer de accu zal vervangen.

Ik heb ruim 80.000 km probleemloos gereden met een 2007 HCH en daarna nog ongeveer 6000 met een HCH van 2010. Je kon minieme verschillen merken, maar beide auto's waren even zuinig.
2017 Jazz:Image > 56.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby asset » 28 Mar 2012 10:44

Inmiddels weet ik al veel meer over de werking van het IMA systeem.
Helaas heb ik de auto nog niet hier.

Wel hoop ik dat mijn IMA zich niet zo gedraagt dan die in de filmpjes, dus dat is nog even afwachten.
http://www.youtube.com/watch?v=3BVmb_Ib53Q
http://www.youtube.com/watch?v=A3us2e-U ... re=related

Klopt het trouwens dat op het accupakket 7 jaar garantie zit, dan zou ik nog twee jaar hebben mocht het in die tijd verkeerd gaan.

Ik lees toch wel erg veel verhalen over accu's die kapot gaan en die accu's zijn wel erg duur, dus ben niet gerust op de kwaliteit van de accu's.
asset

Postby civicmobiel » 28 Mar 2012 12:03

asset wrote:Inmiddels weet ik al veel meer over de werking van het IMA systeem.
Helaas heb ik de auto nog niet hier.

Wel hoop ik dat mijn IMA zich niet zo gedraagt dan die in de filmpjes, dus dat is nog even afwachten.
http://www.youtube.com/watch?v=3BVmb_Ib53Q
http://www.youtube.com/watch?v=A3us2e-U ... re=related

Klopt het trouwens dat op het accupakket 7 jaar garantie zit, dan zou ik nog twee jaar hebben mocht het in die tijd verkeerd gaan.

Ik lees toch wel erg veel verhalen over accu's die kapot gaan en die accu's zijn wel erg duur, dus ben niet gerust op de kwaliteit van de accu's.

Garantie is 8 jaar of 160.000 km, dus wat het eerst komt.
mmm...even wegdromen....zie wel waar ik kom.........met mijn zwarte BMW 318i M-Pakket .
Image.........Image
civicmobiel

Huidige auto: BMW 318i Touring M-Pakket

Postby asset » 28 Mar 2012 17:53

civicmobiel wrote:Garantie is 8 jaar of 160.000 km, dus wat het eerst komt.

Laat ik maar hopen dat ik het niet nodig heb.
Gelukkig is de kans dat ik het niet nodig heb groter dan dat ik het wel nodig heb.

Vandaag heb ik wederom nog niets gehoord dus ik kan de auto op zijn vroegst Vrijdag ophalen.
asset

Postby asset » 31 Mar 2012 11:12

eindelijk heb ik mijn wagen.

De eerste indruk is vrij goed.
Ik had niet verwacht dat ik zo snel assist zou krijgen na alle verhalen die ik gelezen heb.
Wel heb ik geprobeerd zo zuinig mogelijk te rijden.
Toen ik de auto haalde was de IMA accu half vol ik heb daar in het ritje van ongeveer 25 kilometer toch nog wat extra bij op gekregen met het afremmen.

Wel snap ik niets van de audio systeem, heb net een CD erin gedaan maar er gebeurt niets ook krijg ik mijn CD niet terug maar geeft die een "mech error" of hij zegt busy.
asset

Postby ronaldj » 02 Apr 2012 11:21

Daar hoef je ook niks aan te snappen, die cd kan hij niet lezen of cd-speler is helemaal defect.
ronaldj

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2008

Return to Civic Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen