ECON aan of uit ?

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Insight Hybrid.

ECON aan of uit ?

Postby EcoDriver » 21 May 2011 17:41

Na anderhalf jaar en 14.000 km op de teller besloten om de ECON een tijdje op UIT te zetten. Eerste ervaring met de HIH: verbruik hetzelfde (momenteel rond de 5.1) . Meer en sneller assist van de Accu. Sneller kunnen optrekken (went wel snel> vind je vervolgens al weer normaal). AC nog niet veel verschil gemerkt. Anderen hier ervaring mee?
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Re: ECON aan of uit ?

Postby lyklah » 21 May 2011 19:38

Hoi,

Ik heb econ nu altijd aan staan, want dat is zuiniger. Met dit weer rij ik rond de 3.9/4.0 (in car), wat 4.1/4.2 (aan de tank) is. In de winter heb ik een tijdje zonder econ gereden, maar daar ging het verbruik erg van omhoog.
Sneller optrekken kan ook in econ, meer gas geven ;) Het enige wat wel jammer is, is dat in econ het wegrijden soms ff duurt (met name met autostop aan).

Groeten,

L
lyklah

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Postby Bassez » 24 May 2011 06:42

Sinds gisteren ook met de ECON op aan gereden.

Het rijd wel ietsjes anders heb ik het idee, maar ik ga het nog wel even proberen.
Bassez

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elgance

Postby Doedelnoedel » 29 Aug 2011 08:09

Gisteren heb ik een trip van 240km gedaan in de Belgische ardennen. Ik heb altijd via secundaire wegen gereden (70/90). Enkele stevige heuvels moeten beklimmen... Met de Econ aan zat ik na 40km op 4.7 en de cruise control had moeite in de beklimmingen. Halverwege elke heuvel zakte de snelheid van 70 naar 63 en dan begint hij plots veel toeren te maken en komt amper sneller vooruit... Econ afgezet en 20km later stond mijn verbruik op 4.3. Vanaf dat je een helling oprijdt, geeft de cruise control meteen gas bij en blijf je mooi op snelheid. Terug gereden Econ heel de tijd uit gaf me een verbruik van 4.0.

Ook op de Autostrade merk ik een duidelijk positief verschil in verbruik met de Econ uit.
Enkel in stadsverkeer en vlakke ritten van 70km/u geeft (in mijn geval) de Econ aan een beter resultaat.
Doedelnoedel

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Postby Bassez » 30 Aug 2011 06:51

Rijdt nu al een tijdje met de ECON on.
Ik heb wel het idee dat ik meer in het groen rijdt...
Qua verbruik merk ik niet echt verschil.
Dus geen idee wat nu verstandiger is.
Bassez

Postby tverdeni » 30 Aug 2011 07:20

Met econ uit geprobeerd en verbruik was 5.1 (op de boordcomputer)
Daarna met econ aan (waar ik nu nog steeds mee rijd) en bij gelijke rijstijl zakte het verbruik naar 4.7.
Voor mij dus wel degelijk een verschil en aangezien het toch nooit een racewagen wordt heb ik econ aan.
Enige uitzondering is als ik een rit in Duitsland maak want dan is het prettiger op de autobahn om econ uit te zetten. Het reageert dan toch allemaal wat sneller.
Mijn mening dus.
tverdeni

Huidige auto: honda accord

Postby Michel_insight » 01 Sep 2011 06:51

lyklah wrote:Hoi,

In de winter heb ik een tijdje zonder econ gereden, maar daar ging het verbruik erg van omhoog.

Groeten,

L

Dat heeft meer met de kou te maken denk ik ;)

Of ik die knop nou aan of uit zet, het enige verschil is een mooi groen blaadje op je cluster, maar qua verbruik merk ik helemaal niks
Insight Elegance "Crystal Black Pearl" 2010
Pioneer F10BT
Michel_insight

Huidige auto: Honda Insight Hybrid 2010 (geen leasebak)
Crystal Black

Postby Scrutinizer » 27 Nov 2011 21:19

Ik rijd tegenwoordig meer met ECO stand uit op de snelweg aangezien de cruise control dan beter reageert en preciezer de ingestelde snelheid aanhoudt. In verbruik maakt het daar weinig uit. Ik rijd op de snelweg vrijwel altijd op cruise control. In de bebouwde kom het eco juist aan, aangezien het naar mijn ervaring daar meer scheelt en de auto ook wat gelijkmatiger en relaxter rijdt en dat vind ik wel prettig...
Scrutinizer

Huidige auto: Honda Insight Elegance - Spectrum White Pearl

Postby Bassez » 28 Nov 2011 08:54

tot voorkort reed ik met ECON aan, nu weer uitgezet.

Qua verbruik merkte ik er bijna niets van.
De auto reageerd wel sneller als je met ECON uit rijdt, dat vind ik prettiger.

Wat ik wel merk nu het wat kouder wordt is dat ik constant de verwarming aan moet hebben wil mijn voorruit niet beslaan. Dat is niet gunstig voor eht gebruik....
Bassez

Postby EcoDriver » 28 Nov 2011 10:55

Ja. En in toevoeging hierop: als je je blower op de raam- en benenstand zet dan gaat de HIH dus nooit in de Autostop-stand !
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby tverdeni » 29 Nov 2011 07:15

Dat is mij ook al opgevallen en ik snap niet waarom dit zo is. (de airco is dan nog steeds uit alleen de lucht blaast uit andere openingen)
Zet ik hem op "voeten en midden" dan werkt de start-stop als de brandweer. Zo heb ik hem meestal staan maar voor ontwasemen van de voorruit is die andere stand eigenlijk handiger.
Iemand enig idee waarom dit zo is?
tverdeni

Postby Hondahok » 29 Nov 2011 07:20

Als de stop (van start stop) werkt dan gaat de blower laag, als je de blower op het voorruiut zet zal er wel ingesteld staan dat het raam beslagen is en dat hij moet blijven blazen om te ontwasemen.

Althans ik denk dat het zo ingesteld is.
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
Hondahok

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Postby MyHCH » 29 Nov 2011 12:47

tverdeni wrote:Dat is mij ook al opgevallen en ik snap niet waarom dit zo is. (de airco is dan nog steeds uit alleen de lucht blaast uit andere openingen)
Zet ik hem op "voeten en midden" dan werkt de start-stop als de brandweer. Zo heb ik hem meestal staan maar voor ontwasemen van de voorruit is die andere stand eigenlijk handiger.
Iemand enig idee waarom dit zo is?

Bij de HCH werkt de autostop alleen als de aanjager in een lage stand draait. Als je de voorruit selecteert, dan gaat meteen de airco aan en wordt een hogere stand van de aanjager gekozen. De oplossing bij de HCH was simpel: selecteer de voorruit, zet vervolgens de airco weer uit en kies een lagere snelheid. Ik weet het, het heeft weinig meer met 'automatic' climate control te maken, maar ik vond dit altijd de meest fijne stand. Wellicht werkt het bij de HIH ook.
2017 Jazz:Image > 63.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby tverdeni » 30 Nov 2011 06:54

Dat heb ik al eerder geprobeerd: stand op de "voorruit en voeten", aanjager staat op twee streepjes (bij 2 streepjes op "voeten en midden" werkt de start-stop prima) en de airco is uit.
Geen start-stop.
Zal wel altijd een raadsel blijven .......... :D
tverdeni

Postby Scrutinizer » 01 Dec 2011 07:44

Ik heb trouwens pas een nieuwe Insight gereden als leenauto van de Garage en daar bleef de motor altijd 35-45 seconden uit, ongeacht de stand van de airco of ventilatie en ook zowel ECO uit als aan. Ik maakte daar een opmerking over aan de chef werkplaats en wees hem erop dat de mijne ook bij warme motor altijd na 10-15 seconden weer aan gaat en met ECO uit na 5 seconden en dat er toch ergens een verschil moest zijn qua instelling, firmware of een slecht functionerend onderdeel. Nee, zo moest ik dat toch niet zien en mijn auto functioneert zoals het hoort volgens hem, :?
Scrutinizer

Huidige auto: Honda Insight Elegance - Spectrum White Pearl

Next

Return to Insight Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen