Verbruik

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Jazz Hybrid.

Verbruik

Postby mel » 09 Mar 2011 11:24

Ik ben reeds enkele maanden op zoek naar een nieuwe wagen, omdat ik milieu en verbruik erg belangrijk vind ben ik logischerwijs bij hybride wagens terechtgekomen. Enkel... als ik de testen lees op het net en in automagazines blijkt dat de jazz hybride niet erg veel zuiniger is dan de gewone jazz.
Als ik bekijk wat de gewone jazz op spritmonitor verbruikt ( 6.2 liter /100 km voor een automaat ) en als ik de testen lees voor de hybride (verbruik met moeite 5 liter /100km ) dan lijkt me de meerkost van de hybride versie ( toch enkele duizenden euros ) niet te verantwoorden, of zie ik het verkeerd???

Ik hoop op wijze raad :D

Mucho gracias
mel

Huidige auto: SEAT ALHAMBRA

Re: Verbruik

Postby Tim » 09 Mar 2011 12:38

Vergeet ook niet dat een hybride gewoon heel fijn rijdt. Onderin het toerenbereik heb je veel koppel en dat rijdt erg 'relaxed'. In principe hoef je nooit boven de 2000 rpm te komen. Wegrijden bij een stoplicht gaat heel vloeiend. Met name in de stad/binnenwegen zul je dus met gemak 4 l/100 kunnen halen.

Op de snelweg heb je minder aan de electrische ondersteuning, dus wanneer je zeer veel snelwegkilometers maakt zal het verschil tussen de reguliere Jazz en de Jazz Hybrid minder groot zijn. En omdat de Jazz meer wind vangt is hij bij hoge snelheden waarschijnlijk minder zuinig dan de Insight.
Tim

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Postby MyHCH » 09 Mar 2011 15:56

Ik rijd nu een Jazz 1.2 Style Mode van 2010. Daarvoor heb ik 3,5 jaar in de Civic Hybrid gereden. Ik kan je dus wel helpen met je keuze.

Allereerst is er het verschil in luxe. Ten opzichte van een normale Jazz heeft de Hybrid een CVT-automaat, een automatische airco ipv handbediend en nog wat kleine zaken. Ik zou de basisversie afraden en minimaal voor de elegance gaan, want dan krijg je ook lichtmetalen velgen en cruise control. Vooral dat laatste is erg fijn bij een CVT, omdat je wanneer je zelf gas geeft vaak net iets teveel of te weinig gas geeft, waardoor de CVT het toerental iets minder mooi constant houdt.

Dan het verbruik. Als je 120 rijdt op de snelweg dan maakt de hybrid ongeveer 2400 tpm; de 1.2 handgeschakeld doet dan 3500 tpm. Toch hoor je de motor niet en het verbruik ligt hierbij op 6,5 l/100km. Verwacht niet dat de Hybrid veel zuiniger is; het is gewoon een hoge auto die veel wind vangt. Reken op ongeveer 6 l/100km bij 120.
Wil je het uiterste halen uit de normale Jazz, dan kun je gemakkelijk in de winter op 5 l/100km uitkomen en 's zomers op 4,5 of net iets daaronder. De Hybrid zal iets zuiniger zijn, maar dat hangt wel af van het gebruik. Rijd je veel korte afstanden ('s winters moet eerst de motor op temperatuur zijn voordat het hybride systeem optimaal werkt) dan is het verschil klein. Rijd je veel langere afstanden met een gematigde snelheid of in de stad, dan wint de hybrid met gemak.

Voor mijzelf heb ik uitgerekend wat het verschil is tussen een Jazz 1.2 en de Hybrid. Reken op een besparing van maximaal 0,5 l/100km en houd ook rekening met het feit dat de hybrid minstens 4000 euro duurder is en daardoor ook meer kost aan verzekering. De wegenbelasting is ongeveer 30 euro per maand (1.2) tegen 0 (zolang als het duurt) voor de hybrid.

De Honda-dealer zal je vertellen dat je de hybrid niet met de 1.2 moet vergelijken, maar met de 1.4 automaat. Dan is het prijsverschil al te verwaarlozen en is de keuze voor de hybrid makkelijk. Vergelijk je echter met de 1.2 (die ongeveer dezelfde prestaties heeft als de hybrid omdat hij 120 kg lichter is en handgeschakeld), dan denk ik dat het verschil van minimaal 4000 euro niet terug te verdienen is, dus je moet het extra comfort hierbij zwaar laten meewegen.

Overigens rijdt en schakelt de 1.2 erg makkelijk en het is een prettige auto om mee te rijden. Dus eigenlijk mis ik de CVT niet. De handbediende airco bevalt me beter dan een automatische, waarbij ik steeds de airco opnieuw moest uitzetten zodra ik een instelling veranderde.

Maar ik zou zeggen: ga gewoon eens met beide auto's rijden en ervaar het verschil. Ook zou het kunnen zijn dat de inruilwaarde van je huidige auto hoger wordt als je een hybrid koopt, juist omdat die duurder is.

Succes!
2017 Jazz:Image > 63.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby mel » 10 Mar 2011 16:56

Das duidelijk, bedankt
Als er nog meningen zijn hoor ik het graag