Snelst en zuinigst optrekken/afremmen

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Insight Hybrid.

Snelst en zuinigst optrekken/afremmen

Postby fox_nl » 17 Sep 2009 21:03

Hoe kan je het vlotst optrekken met het (relatief) gunstigste verbruik in een HIH? Ik heb wel eens gelezen dat je dat juist niet met een fluwelen voetje moet doen.

Als ik de eco-meter als hulpmiddel gebruik (de grafische balk die links en rechts uit schuift en die is onderverdeeld in vier gebiedjes), moet de balk dan zo klein mogelijk blijven of moet je juist proberen deze op de grens te krijgen van het gunstige en ongunstige verbruik.
fox_nl

Huidige auto: Nu nog FR-V, straks Honda Insight Hybrid

Re: Snelst en zuinigst optrekken/afremmen

Postby arjeh » 20 Sep 2009 22:16

Lijkt mij dat de balk zo klein mogelijk blijft. De kleuren bij de snelheidsmeter zijn ook een goede graadmeter. Zorg dat hij niet te "blauw" wordt.

Uiteraard kan je ook als een gek optrekken en wanneer je op snelheid bent laat je je gas los en zet je cruisecontrol aan; daarna zal de kleur groen worden. En nu kan je zeggen dat je het milieu heel kort belast hebt....
Image Arjeh rijdt in een witte Honda Insight Elegance
arjeh

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Postby Luc » 26 Sep 2009 00:09

Ik lees altijd snel optrekken en ongeveer 3/4 gas induwen (niet vol). Maar nog nooit een wetenschappelijke verklaring gezien waarom dit het ideale punt zou zijn. Het zal wel iets met momentum en max torque te maken hebben?
Luc

Huidige auto: Acura

Postby MyHCH » 26 Sep 2009 11:41

Luc wrote:Ik lees altijd snel optrekken en ongeveer 3/4 gas induwen (niet vol). Maar nog nooit een wetenschappelijke verklaring gezien waarom dit het ideale punt zou zijn. Het zal wel iets met momentum en max torque te maken hebben?

Dit geldt voor handgeschakelde auto's. Door vrij veel gas te geven bij lagere toeren ("het nieuwe rijden") levert de motor veel koppel (het maximaal mogelijke bij dat toerental) terwijl de wrijving beperkt blijft (deze hangt vooral van het toerental af). Een groter deel van de verbrande benzine wordt hierdoor nuttig omgezet.
Bij een automaat is dat anders. Geef je dan 3/4 gas, dan schakelt de CVT behoorlijk terug. Geef je weinig gas dan blijft het toerental laag maar wordt er toch best veel koppel opgewekt (lijkt misschien niet zo omdat het slechts een 1.3 is). Bij de HCH is het in elk geval het zuinigst om het toerental tussen 1800 en 2000 te zetten tijdens het accelereren. Bij de HIH kan dat net iets anders zijn, omdat die ook boven 2000 toeren op de zuinige nokken blijft rijden (want de 'snelle' nokken ontbreken...).
2017 Jazz:Image > 63.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby BlueHCH » 27 Sep 2009 12:29

Luc wrote:Ik lees altijd snel optrekken en ongeveer 3/4 gas induwen (niet vol). Maar nog nooit een wetenschappelijke verklaring gezien waarom dit het ideale punt zou zijn. Het zal wel iets met momentum en max torque te maken hebben?

Stel je het zo voor:

De explosiekracht van de arbeidsslag van een cilinder wordt verdeeld over de wielen, een compressieslag van de tweede cilinder, de ademhaling van de derde cilinder en de afvoer van uitlaatgas van de vierde cilinder.

De benzinemotor ademt via een klep die aan je gaspedaal zit. Geef je slechts een beetje gas, dan ademt die derde cilinder via een rietje. Geef je volgas dan ademt die via een gootsteenafvoerpijp. Door hogere toerentallen, 3000 en meer, te draaien met een klein beetje gas moet de motor heel hard aan dat rietje zuigen om adem te krijgen. Dat zuigen gaat ten koste van de kracht op de wielen en verlaagt zo het rendement van de motor als geheel. Dat zijn de zogenaamde pompverliezen. Dus om de ademhaling zo gemakkelijk mogelijk te maken zet je de klep flink open maar wel bij gematigde toerentallen want elke omwenteling kost natuurlijk wel benzine en elke omwenteling vraag om een hoeveelheid lucht. Waarom dan niet vol gas geven zou je denken? Bij volgas spuit de injectie extra benzine in voor betere prestaties en dat is niet gunstig voor het verbruik natuurlijk. De meeste benzine motoren hebben hun optimale toerental ergens tussen de 2000 en 2500 liggen, net als dat een fietser ook het liefst een bepaald aantal trapbewegingen wil maken: 10 keer trappen per minuut is te weinig en gaat te zwaar. 150 keer trappen is teveel en gaat te licht.

Dat het optimale toerental tussen de 2000 en 2500 toeren ligt wil niet zeggen dat de motor daar ook het krachtigst is. Dat punt kan gerust veel hoger liggen. Het gaat hier immers niet om de meeste kracht maar de meest efficiënte kracht: kracht per druppel benzine. En die kracht heb je nodig om op snelheid te komen. Daarna mag het toerental weer omlaag om op snelheid te blijven.

Bij zware belasting in de bergen gaat het om maximale kracht en rij je de motor in het gebied met het maximale koppel.

De HCH heeft dan nog twee verschillende nokkenasprofielen: een waarbij de inlaatkleppen ver open gaan: veel adem halen voor veel prestatie en een waarbij ze niet zover open gaan: de zuinige stand. Bij de zuinige stand zet de computer de gasklep een stukje verder open zodat de pompverliezen als geheel lager uitvallen. Een extra slimmigheidje van Honda. 8-)

Dit als aanvulling op op MyHCH.
BlueHCH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Postby Luc » 27 Sep 2009 21:10

Bedankt voor de uitleg:-). Zou interessant zijn om verbruik te meten met verschillende acceleratie's. Vraag me af of we het hebben over 10% of eerder 1-2% verschil.

Misschien zou Honda in toekomst de ideale acceleratie kunnen aangeven op het display (bij een vlakke weg dan).
Hoewel de eindsnelheid misschien een rol speelt maar waarschijnlijk niet.
Luc

Postby BlueHCH » 27 Sep 2009 21:29

Graag gedaan :)

Wat let je om het zelf uit te proberen en de resultaten met ons te delen? Dagteller op nul en optrekken maar tot een bepaalde snelheid en dan kijken wat de meter aangeeft.

Ik denk dat de verschillen > 10% kunnen zijn.
BlueHCH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Postby Roos0005 » 27 Sep 2009 22:30

Haha heb in elk geval gemerkt dat de Cruise Control sneller op het gaspedaal drukt dan ik haha
Image
Roos0005

Huidige auto: per 04-09-09 --->Honda Civic Hybrid

Postby Fotograag » 16 Jun 2010 23:19

Eens kijken of dit oude topic nog leven in te blazen valt 8-)
Ben benieuwd hoe de ervaringen zijn, nu er een jaar meer aan ervaring rondrijd?

Door het krappe maandje wat ik nu met de insight heb doorgrbracht heb ik sterk het gevoel dat wat vlotter optrekken zuiniger is dan heel traag. De meter bij optrekken in het groen houden gaat mij regelmatig toch te ver, ik zie dan in de berm mieren die sneller gaan.

Mijn observaties / theorie is:

Bij traag optrekken zie ik de assist niet of nauwelijks optreden. Resultaat is een minuut(en) lang traject met de verbuiksmeter boven de 6l (meestal zelfs 8l of hoger). Dat kan niet goed voor het gemiddelde zijn.

Juist in de eerste aanloop (tot zeg even 50km) moet de massa opgang gebracht worden, en daar kan de assist veel in helpen.

Mijn techniek is nu:

1 Vlotter wegrijden (ik doe dit nu op de assist-meter, zodat die minimaal 1/3 tot 1/2 uitslaat) heb ik maar enkele seconden een piek van 8-12l. Dit hou ik aan tot +- 3/4 van de gewenste snelheid (bv 60km/u), hier ben je dan zo.

2. Doordat je met assist lekker vlot van de plek bent (bij bv stoplicht of na rotonde), doorgaans een mooi gat achter de 1ste achter me (niet omdat je hard gaat, maar ik denk vooral doordat je wel ineens veel sneller weg bent als de bestuurder achter je verwacht van een hybrid). Hierdoor is er (zonder dus storend te zijn voor de gene achter me) ruimte om op +-3/4 van de gewenste snelheid gas los te laten (een stukje, maar niet helemaal, anders begin je regeneratief te remmen) tot de acceleratie er uit is en de snelheid stabiliseerd (in dit traject duikt het verbruik lekker terug naar onder de 4l).

3. Snelheid eenmaal (nagenoeg) gestabiliseerd heeeeeeeeel zachtjes gas bij om geheel in het groen naar de eindsnelheid te 'kruipen', ik doe dit op de verbruiksmeter zodat deze op (of 1 streepje over) 4l staat.

Doorgaans heeft inmiddels de eerstvolgende het gat dichtgereden zo ongeveer als de insight op snelheid is.

Dit bevalt mij prima zo, mn verbruik (op zelfde route als voorheen) is hiermee omlaag gegaan vermoed ik (niet zeker te zeggen aangezien de insight nog nieuw voor me is en ik me onbewust denk ik steeds beter aanpas en de auto aanvoel), voel me minder een schildpad.

Weet zeker dat het minder frustrerend is voor volgend verkeer (en igg mijzelf) dan de meter in het zuiver groen houden; Merk dat gemiddeld men meer genegen is fatsoenlijk afstand te houden etc. als je vlot weg bent en ze daarna ingelopen zijn dan wanneer ze zich 80 seconden hebben zitten opvreten omdat je met 1km per seconde (of trager) optrekt.

Ben benieuwd naar de ervaring(en) van anderen!
Fotograag

Huidige auto: Black Pearl Insight 2010 Elegance Honda SDD Nav

Postby waage010 » 18 Jun 2010 07:31

Dit is exact ook mijn ervaring.
waage010

Huidige auto: Honda Insight Elegance Polished Metal

Postby Michel_insight » 19 Jun 2010 11:51

En ook mijn ervaring, als ik optrek als een oude opa is dat helemaal niet goed voor mijn verbruik.

Wat wel heel goed voor het verbruik is: veel binnenwegen. Ik merk toch dat snelwegen funest zijn voor je gemiddelde, juist met snelwegen kom ik altijd op 5,7 uit terwijl ik met binnenwegen wel eens onder de 5 blijf.
Insight Elegance "Crystal Black Pearl" 2010
Pioneer F10BT
Michel_insight

Huidige auto: Honda Insight Hybrid 2010 (geen leasebak)
Crystal Black

Postby Luc » 13 Jul 2013 21:23

Toevallig jaren later heb ik Wayne Gerdes kunnen vragen hoe dat zit en hij zegt dat langzaam optrekken zuiniger is.

Maar hier zijn ook acceleratie resultaten met verschillende RPM:

http://www.cleanmpg.com/forums/showthread.php?t=1306

Run # 1,900 RPM 2,100 RPM 2,300 RPM
1 44.2 mpg 40.9 mpg 41.6 mpg
2 44.2 mpg 42.1 mpg 42.9 mpg
3 45.4 mpg 42.4 mpg 42.7 mpg
4 47.7 mpg 42.2 mpg 41.4 mpg
5 44.2 mpg 40.9 mpg 40.3 mpg

Average’s 45.1 mpg 41.7 mpg 41.8 mpg
Luc

Postby RedDevil » 14 Jul 2013 20:36

Ik denk ook dat langzaam optrekken zuiniger is, met name wanneer je boven de grens komt waar je de cruise control kunt gebruiken. Dat is precies het gebied waar het toerental bij snelheid vasthouden boven stationair komt; de CVT heeft zijn hoogste omloopverhouding bereikt.
De truc is nu zo weinig gas te geven dat het toerental niet stijgt, althans niet meer dan als je niet accelereert. Het verbruik blijft dan rond 5 a 6 liter per 100 km. Het duurt uiteraard wel lang, ik doe dit uiteraard alleen, eh alleen.
Accelereer jecharder dan stijgt het toerental en het verbruik, maar krijg je assist. Vervolgens blijft de auto minutenlang de accu bijladen, met een relatief slecht verbruik tot gevolg.

In de stad is langzaam optrekken niet heel zinvol. Vaak kan je eenmaal op snelheid gekomen hele stukken electrisch rijden, zeker als je de snelheid langzaam laat teruglopen, en dan weer even bijtrekken (Pulse&Glide).
2011 HIH Elegance Image => Image over 138.983 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Return to Insight Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen