HIH (AC): LPG installatie

Een overzicht van de standaarduitrusting, de opties en de accessoires van de Insight Hybrid.

HIH (AC): LPG installatie

Postby Bennink » 28 Jan 2010 15:31

Met dank aan BlueHCH heb ik informatie over de LPG installatie voor de Honda Insight. Ik heb contact gezocht met het bedrijf en ze weten dit te melden:

Wij kunnen de Honda Insight voorzien van een LPG installatie. Het merk van de LPG installatie is Prins VSI, hetgeen een G3 sequentieel lpg injectie systeem is.

De tankinhoud is 35.ltr (bruto). De inbouw duurt 2-3 dagen en er is een gratis leenauto ter beschikking. Er is een inhouds indicatie in de keuze schakelaar aanwezig en u heeft 2 jaar (onbeperkte km) garantie op onderdelen & arbeidsloon van de LPG installatie. De kosten bedragen € 2300.-incl BTW voor de gas installatie en € 200.- voor het valve care systeem.

En voor de Honda club maken wij een speciale aanbieding !!! bij afspraak van 5 auto's gratis valve care systeem! De auto blijft wegenbelasting vrij.
En voor een goed overzicht kunt u op onze fotoboek ags-lpg.nl

AGS
Aalscholverlaan 26
3704 HN Zeist

AGS biedt dus korting als mensen vanuit de Honda Hybrid Club een LPG-installatie willen laten installeren. Enige voorwaarde is dat er minimaal vijf gegadigden moeten zijn. Dit topic gaat dus onder andere bijhouden wie er een gasinstallatie wil laten inbouwen.

Image

Image

Image

Image
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Re: HIH (AC): LPG installatie

Postby jim » 28 Jan 2010 21:56

interessant.
Zou het schelen in de premie van je verzekering?
Bij hoeveel km per jaar is dit voordeliger?

Jim.
jim

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Postby RalfG » 29 Jan 2010 09:26

Image

Hierbij een overzichtje van hoeveel KM je moet rijden om de LPG installatie terug te verdienen.

Ik heb hierbij geen rekening gehouden met de verzekeringspremie, die weet ik niet. verder hoeft er geen rekening gehouden te worden met jaren omdat er verder geen jaarkosten zijn. Ook de meerkosten van onderhoud heb ik niet mee kunnen nemen omdat ik die niet ken.

Als iemand weet hoe ik dit excel sheeet groter in beeld kan krijgen graag hulp.
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
RalfG

Huidige auto: Honda Insight Hybrid - Elegance - Urban Titanium

Postby BlueHCH » 29 Jan 2010 12:17

De onbekende factoren in deze zijn: wat kost een rondje kleppenstellen? Dat zal namelijk elke 40.000km wel nodig zijn. Wat kost het valve care systeem in gebruik? Hoeveel benzine blijf je verbruiken? Na elke auto-stop draai je een 10 seconden of zo op benzine. En tenslotte, wat kost een kop revisie?
Voor de HCH zullen een paar hulpveren ook wel handig zijn, je hebt immers toch zo al 40-50 kg extra in de kofferbak.
Het meerverbruik op LPG is ook nog onduidelijk. Zou het meerverbruik meevallen bij zo'n hyperefficient blokje, of is het meer dan de 10% vuistregel?

Gevoelsmatig zeg ik tot 200.000km: 4 keer extra kleppenstellen: 700 euro. (bij 100.000km worden de kleppen sowieso gesteld) Een koprevisie: minimaal 1500 euro. Hulpveertjes, 300 euro. Daarmee 'verdubbel' je dus je aanschafprijs en je terugverdientijd. Wellicht moet je ook eerder aan nieuwe bougies en die zijn voor de Hybrid heel duur, setje kan zo 150 euro kosten.

Kortom een omslagberekening is lastig. Het is heel mooi dat de wegenbelasting 0 blijft en je daarom alleen je tank hoeft terug te verdienen. Maar als je alle andere factoren in ogenschouw neemt, dan wordt het een stuk lastiger. Bij onzuinige auto's loont het veel eerder om op gas te rijden.
Daarnaast vraag ik me af hoe Honda er garantietechnisch op reageert. Nu genieten we van 3 jaar of 100.000km all-round garantie. Blijft die in stand, of gooi je die deels overboord? Boeiend experiment maar ik zou het persoonlijk niet doen.
BlueHCH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Postby RalfG » 29 Jan 2010 19:56

Dank voor je aanvulling, dat een onzuinege auto/rijder hem sneller terugverdiend kun je ook uit mij tebelletje halen.
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
RalfG

Huidige auto: Honda Insight Hybrid - Elegance - Urban Titanium

Postby Johnny » 08 Mar 2010 14:07

Hoe zit het met de garanties?!

AGS gaat vanuit de gasinstallatie leverancier xtra garantie aanbieden. Meer bekend na 28 maart.

Waar ik benieuwd naar ben is of de auto ook gewoon af bllijft slaan middels de auto stop.
Wat merk je er verder van tijdens het rijden?
Overweeg ook een lpg in de bedrijfsauto te plaatsen,scheelt de baas 2500,= per jaar, wat ie dan aan m'n salarisverhoging kan besteden!! :lol:

greetz
Johnny

Huidige auto: Golf Diesel Variant en wacht op m'n reeds bestelde Honda Insight Elegance,polished metal,dealer biedt ook nog een demo civic aan met 1000km en 4000,= korting......nog een civic proefrit dus....maar nee geef mij de insight maar met de 5e deur en z'n sportievere looks en drive!!

Postby BlueHCH » 08 Mar 2010 17:35

De autostop zal het wel blijven doen. De autostart gaat op benzine en daarna schakelt 'ie weer over naar gas. Tenminste, dat is mijn verwachting.
BlueHCH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Postby Michel_insight » 04 Apr 2010 23:16

Ik heb LPG G3 in mijn vorige auto gehad en het blijft toch altijd een extra systeem met alle risico's van dien.

De huidige benzinesystemen zijn veel geavanceerder dan de lpg-systemen en het blijft toch altijd aanklooien als het niet lekker werkt.

G3 lijkt me alleen zinvol in een auto die minder zuinig is
Insight Elegance "Crystal Black Pearl" 2010
Pioneer F10BT
Michel_insight

Huidige auto: Honda Insight Hybrid 2010 (geen leasebak)
Crystal Black

Postby JeroenE » 10 May 2011 07:59

BlueHCH wrote:De autostop zal het wel blijven doen. De autostart gaat op benzine en daarna schakelt 'ie weer over naar gas. Tenminste, dat is mijn verwachting.

Een beetje late reactie wellicht, maar mijn ervaring met LPG in mijn vorige auto (zelfde systeem als hierboven genoemd) is dat bij een koude start inderdaad op benzine wordt gestart. Als de motor warm is dan start hij volgens de lichtjes op het bedieningspaneeltje gelijk op LPG.

Aanhakend op mijn vorige berichtje over de tank-indicatie: bij de LPG tank die ik had was dien nog slechter dan die nu is van de HJH. Als de tank half leeg is dan brand het rode "ga nu tanken" lichtje al terwijl ik er dan nog bijna 200 km mee kon rijden. Bij LPG heb je natuurlijk wel je gewone benzine tank nog als "reserve" dus als je die leeg rijdt sta je niet gelijk stil.

Ik zie niet altijd alle rekeningen (auto is van de zaak en de rekening ging daar dus naar toe), maar ik denk dat mijn vorige auto per jaar ongeveer 800 euro extra onderhoud heeft gehad vanwege de LPG (dus totale extra kosten/aantal jaren = 800).
2011 HJH Elegance : Image => Image
2006 Mitsubishi Colt: Image => Image
JeroenE

Huidige auto: Honda Jazz Hybrid

Postby hhertog » 15 Oct 2012 09:14

Wie heeft daadwerkelijk ervaring met de inbouw van een LPG-installatie. Daar lees ik niets/weinig over: Honda geeft aan dit niet aan te raden: gevolgen garantie? Welke extra kosten qua onderhoud zijn er aan cilinders/koppen/bougies? Als je alles bijeen neemt: wat is dan het kilometeromslagpunt voor een Honda Insight uit 2007? een tweetal LPG-inbouwbedrijven gaven aan dat deze auto daarvoopr niet geschikt is: wie weet het beter of is het niet anders? Bedankt voorjullie reacties, Hans
hhertog

Postby MyHCH » 16 Oct 2012 08:44

Beste Hans, voor zover ik weet is er op dit forum helemaal niemand die op LPG rijdt. Het verhaal hierboven geeft het ook al aan: het is gewoon erg onzeker hoe de auto en Honda ermee om zouden gaan. Plus het feit dat ongeveer 80% de auto heeft geleased en de benzine dus al is afgekocht. Dus ik denk niet dat je antwoord krijgt.
Het mooiste zou zijn als er ergens een Honda dealer zou opstaan, die samen met een gasinbouwbedrijf een deal sluit en een overzichtelijk kostenplaatje zou kunnen maken. Tot op heden heb ik dat niet gezien.
Wel zijn er in Duitsland enkele Honda hybriden die voor CNG geschikt zijn gemaakt (gecomprimeerd aardgas). Misschien heb je daar iets aan?
2017 Jazz:Image > 63.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby hhertog » 17 Oct 2012 14:40

Hartelijk dank: helder antwoord. Jammer niettemin. groet, Hans
hhertog