Eens kijken of dit oude topic nog leven in te blazen valt
Ben benieuwd hoe de ervaringen zijn, nu er een jaar meer aan ervaring rondrijd?
Door het krappe maandje wat ik nu met de insight heb doorgrbracht heb ik sterk het gevoel dat wat vlotter optrekken zuiniger is dan heel traag. De meter bij optrekken in het groen houden gaat mij regelmatig toch te ver, ik zie dan in de berm mieren die sneller gaan.
Mijn observaties / theorie is:
Bij traag optrekken zie ik de assist niet of nauwelijks optreden. Resultaat is een minuut(en) lang traject met de verbuiksmeter boven de 6l (meestal zelfs 8l of hoger). Dat kan niet goed voor het gemiddelde zijn.
Juist in de eerste aanloop (tot zeg even 50km) moet de massa opgang gebracht worden, en daar kan de assist veel in helpen.
Mijn techniek is nu:
1 Vlotter wegrijden (ik doe dit nu op de assist-meter, zodat die minimaal 1/3 tot 1/2 uitslaat) heb ik maar enkele seconden een piek van 8-12l. Dit hou ik aan tot +- 3/4 van de gewenste snelheid (bv 60km/u), hier ben je dan zo.
2. Doordat je met assist lekker vlot van de plek bent (bij bv stoplicht of na rotonde), doorgaans een mooi gat achter de 1ste achter me (niet omdat je hard gaat, maar ik denk vooral doordat je wel ineens veel sneller weg bent als de bestuurder achter je verwacht van een hybrid). Hierdoor is er (zonder dus storend te zijn voor de gene achter me) ruimte om op +-3/4 van de gewenste snelheid gas los te laten (een stukje, maar niet helemaal, anders begin je regeneratief te remmen) tot de acceleratie er uit is en de snelheid stabiliseerd (in dit traject duikt het verbruik lekker terug naar onder de 4l).
3. Snelheid eenmaal (nagenoeg) gestabiliseerd heeeeeeeeel zachtjes gas bij om geheel in het groen naar de eindsnelheid te 'kruipen', ik doe dit op de verbruiksmeter zodat deze op (of 1 streepje over) 4l staat.
Doorgaans heeft inmiddels de eerstvolgende het gat dichtgereden zo ongeveer als de insight op snelheid is.
Dit bevalt mij prima zo, mn verbruik (op zelfde route als voorheen) is hiermee omlaag gegaan vermoed ik (niet zeker te zeggen aangezien de insight nog nieuw voor me is en ik me onbewust denk ik steeds beter aanpas en de auto aanvoel), voel me minder een schildpad.
Weet zeker dat het minder frustrerend is voor volgend verkeer (en igg mijzelf) dan de meter in het zuiver groen houden; Merk dat gemiddeld men meer genegen is fatsoenlijk afstand te houden etc. als je vlot weg bent en ze daarna ingelopen zijn dan wanneer ze zich 80 seconden hebben zitten opvreten omdat je met 1km per seconde (of trager) optrekt.
Ben benieuwd naar de ervaring(en) van anderen!