Page 10 of 10

Re: MyHCH (Jazz 1.3 Comfort CVT)

PostPosted: 23 Oct 2017 18:24
by easyq
niet zo slim inderdaad maar ach, bewijs dat je ook maar een mens bent.
Ten ik de auto had opgehaald met een halve tank had ik bij het laatste streepje nog geen extra lampjes branden. Vandaag bij het een na laatste streepje begon het tank lampje te branden.
En dat gebeurde toen ik aankwam op mijn werk. Dus toch wel lichtelijk zenuwachtig aan de thuisreis begonnen en nog voordat ik halverwege was had ik nog maar 1 streepje.
Voor de zekerheid toch maar klein beetje peut erbij gegooid aangezien een lege tank niet iets is waar ik naar uitkijk.
Maar wel 701km gereden op een volle tank waarvan ook stukken 130km/h en redelijk wat stads- en file verkeer. 5,6/100l, dat is dus bijna 1 op 18 terwijl ik de auto nog goed moet leren rijden.
Vooral het eerder gas los laten en uitrollen is echt een gewenning. Ook zaken als Airco had ik blijkbaar aanstaan. Hoe zit dat eigenlijk met die climate control?
Als ik de fan op stand 1 zet en de temperatuur op bijv 21 en verder geen knoppen indruk,werkt de airco dan wel of niet? Want als ik op de AC knopdruk geef hij 3 mogelijkheden, AC on, AC off of gewoon niets.
Nu de AC Off gezet,maar als ik dus niets zie, doet hij het dan wel of niet of bepaalt de electronica het dan?

Re: MyHCH (Jazz 1.3 Comfort CVT)

PostPosted: 24 Oct 2017 07:23
by MyHCH
AC OFF: airconditioning altijd uit
geen melding: airconditioning kan automatisch aan en uit geschakeld worden (niet alleen om te koelen, maar ook om te drogen zoals bij regenweer)
AC ON: airconditioning ingeschakeld
Ik reed altijd met AC OFF en de rest (luchtstroom, snelheid etc.) op automatisch.

De brandstofmeter van de HCH is inderdaad aan de heel veilige kant. Ik heb ooit 170 km met lampje aan gereden en toen had ik nog 3 liter over.

Re: MyHCH (Jazz 1.3 Comfort CVT)

PostPosted: 24 Oct 2017 19:31
by easyq
MyHCH wrote:AC OFF: airconditioning altijd uit
geen melding: airconditioning kan automatisch aan en uit geschakeld worden (niet alleen om te koelen, maar ook om te drogen zoals bij regenweer)
AC ON: airconditioning ingeschakeld
Ik reed altijd met AC OFF en de rest (luchtstroom, snelheid etc.) op automatisch.

De brandstofmeter van de HCH is inderdaad aan de heel veilige kant. Ik heb ooit 170 km met lampje aan gereden en toen had ik nog 3 liter over.

Dank je voor de uitleg, heb inmiddels de AC ook al op off staan.
Met die paar liter erbij toch weer een ruime 100km afgelegd en nog geen bandstoflampje aan.
Op die afstand wel 5.0/100 dus 1 op 20 gereden. Krjjg het gas steeds beter door en ook het uitrollen. Ik dacht dat sneller zou wennen maar het gaspedaal is zo gevoelig. Gelukkig is daar de cruisecontrol, die gebruik ik echt nog veel meer dan ooit.
Absoluut geen spijt van deze aanschaf.

Re: MyHCH (Jazz 1.3 Comfort CVT)

PostPosted: 10 May 2018 09:08
by MyHCH
Afgelopen vrijdag heeft mijn Jazz zijn grote beurt gehad (bij 44.000 km). Deze keer weer naar mijn oude vertrouwde garage Van den Akker in Veghel na zeer teleurstellende ervaringen bij De Bois in De Meern.

De ontvangst in Veghel was erg hartelijk; zowel het hoofd werkplaats als de verkoper namen de moeite om even langs te komen in de koffiehoek om bij te praten. En ik mocht een rondje sturen in de nieuwe Jazz 1.5. De beurt was erg goed uitgevoerd, met de juiste motorolie en netjes alles nagelopen, gecontroleerd en gesmeerd en zo. Ze hebben alles gedaan wat moest; nergens iets gemist of kantjes ervan afgelopen. Een verademing!
Ook interessant om te weten: bij Van den Akker had men een monteur aangenomen die 4 jaar bij een andere Honda-garage had gewerkt. Deze monteur kon echter geen kleppen stellen, want dat deden ze in zijn vorige garage namelijk nooit. Behalve op de factuur. Schokkend! Uiteraard werkt deze monteur nu niet meer in Veghel.

Dan over de Jazz 1.5. Dit is echt een klein monstertje. Hangt zeer fijn aan het gas (ik reed de CVT uitvoering), klimt gretig in de toeren, is veel stiller dan de 1.3 totdat je echt gas geeft en dan klinkt hij donkerder en gebeurt er ook echt veel. Binnen 10 seconden van 0 naar 100, maar heerlijk vlot ook bij andere snelheden. Het rijdt een klasse beter dan de 1.3. Ook de software van de CVT is weer ietsje anders; dit is de beste die ik ervaren heb. Hij vliegt minder snel de hoge toeren in vergeleken met de HCH, maar juist veel makkelijker dan de Jazz 1.3 en dat draagt bij aan de snelheidsbeleving en de soepelheid. Het was mogelijk om 5 l/100km op de boordcomputer te krijgen, maar hij nodigt wel meer uit tot sprintjes ;).