MyHCH (Jazz 1.3 Comfort CVT)

Voor gebruikers die vertellen over zichzelf, over hun bolide en waarom ze graag een Honda Hybrid willen hebben.

Re: MyHCH (Civic 1.6 i-DTEC comfort Alabaster silver)

Postby MyHCH » 21 Nov 2015 10:28

Gisteren de Civic voor de 40.000 beurt weggebracht. Zo veel heb ik nog nooit gereden; in 11 maanden tijd 40.000 terwijl ik voorheen tussen 25 en 30 per jaar reed. De Civic bevalt nog steeds prima. Het gemiddeld verbruik is 1 op 30,1 ofwel 3,32 l/100km. Daar zitten ook minder zuinige kilometers bij, zoals 600 km met een Kip caravan van 1300 kg (dan rijd ik 6 l/100km, dus dat valt ook nog wel mee). Nu met winterbanden is het bij 1 op 27 wel op, helaas.

Tijdens de beurt kreeg ik de beschikking over een gloednieuwe Honda Jazz 1.3 met handgeschakelde versnellingsbak. Een groot verschil met mijn vorige Jazz. Veel ruimer van binnen, mooier afgewerkt interieur en goed overzichtelijk dashboard. Ook is de wegligging meer volwassen; het rijdt heerlijk op de snelweg. Helaas was er 1 groot minpunt: de aandrijflijn. De soepele motorophanging in combinatie met zeer korte versnellingen maakt dat je nogal bokkig van de plaats komt bij het optrekken. Alleen als je heel langzaam en voorzichtig wegrijdt, is dit te voorkomen. In de 1e versnelling is 1000 toeren maar 6 km/u. Dus na 1 meter rijden moet je al door naar de 2e. En ondanks de 6 versnellingen maak je toch 2500 toeren bij 90 (36 km/u bij 1000 toeren) en dat is hetzelfde als de oude Jazz 1.2. De boordcomputer geeft aan om vanaf 44 al in de 6e te rijden. Ook kantelt de motor nogal bij lastwisselingen (even gas los). Gezien het feit dat de aandrijflijn je nogal wat plezier ontneemt, lijkt de versie met CVT (en hopelijk in de toekomst de hybride) mij een zeer fijne auto. Want ook qua looks en praktisch gebruiksgemak steekt de nieuwe Jazz met kop en schouders boven alle andere auto's uit.

Nog 1 ding voor wie een Civic diesel overweegt: de beurten zijn elke 20.000 en bij de grote beurt (elke 40.000) moet het dieselfilter vervangen worden en dat kost maar liefst 1 uur tijd en 50 euro voor het filter. Dus de grote beurt was met 620 euro nogal aan de prijs. Hierdoor komt het omslagpunt tussen benzine en diesel toch wel wat hoger te liggen dan de 20.000 die Honda zelf aangeeft.
2017 Jazz:Image > 45.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby EcoDriver » 21 Nov 2015 12:56

Leuk verslag. Ik zit ook wel eens te denken aan de nieuwe Jazz met CVT ipv mijn huidige HIH. Wacht de rijderservaringen nog even af. Nb. Ook de nieuwe HRV vind ik wel aantrekkelijk, al wordt daar bij voorbaat al op de 1.5 motor met CVT afgegeven.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby MyHCH » 22 Nov 2015 09:46

EcoDriver wrote:Leuk verslag. Ik zit ook wel eens te denken aan de nieuwe Jazz met CVT ipv mijn huidige HIH. Wacht de rijderservaringen nog even af. Nb. Ook de nieuwe HRV vind ik wel aantrekkelijk, al wordt daar bij voorbaat al op de 1.5 motor met CVT afgegeven.

Inderdaad wordt soms flink op de CVT afgegeven. Dan gaat het over het hoge toerental en het zeurderige geluid wanneer je vol gas geeft. Terwijl een CVT juist perfect luistert: vol gas dus maximaal vermogen. Je krijgt wat je vraagt.
Voor zowel de Jazz als de HRV is dit aangepast. In D werkt de CVT geheel traploos en kan inderdaad het zeurderige geluid ontstaan. In S simuleert de CVT een 7-traps automaat en rijd je bij accelereren dus met een wisselend toerental en een 'normaal' motorgeluid. Ook kun je flipperen naar een volgende versnelling en beter op de motor afremmen in bergen. Dus Honda heeft geluisterd naar de kritiek, zodat de nieuwe CVT echt een ideaal ding lijkt. Maar ik moet er nog in rijden; dit is uit tests. Overigens kan ik nog geen fatsoenlijke Nederlandse test vinden (fatsoenlijk, dus niet die aanfluiting van Autoweek die de Jazz krap noemen omdat hun verslaggever van 2,05 m niet achter zichzelf kan zitten...), terwijl het op youtube bulkt van de buitenlandse testen.
MyHCH
Moderator

Postby MyHCH » 10 Jun 2016 17:25

Yes, het is gelukt!!! Ik had me als doel gesteld om een hele tank onder de 3 liter per 100 kilometer te verbruiken. Vorig jaar ben ik blijven steken op 3,05 als beste resultaat. Maar vandaag:

1529 km en 45,54 liter --> 2,98 l/100km oftewel 1 op 33,6 !!!

Wat ik wel leuk vind is dat Honda de actieradius op maximaal 1367 km zet, terwijl je daar met gemak 200 km overheen kunt gaan als je met beleid rijdt.
MyHCH
Moderator

Postby MyHCH » 21 Jul 2016 15:00

Records zijn er om gebroken te worden. 2,94 l/100 km ofwel 1 op 34 blijkt ook mogelijk :D .
MyHCH
Moderator

Re: MyHCH (Jazz 1.3 comfort CVT)

Postby MyHCH » 03 Feb 2017 07:59

Sinds 2 weken heb ik mijn lease-Civic ingeleverd en rijd ik weer in een eigen privé aangeschafte auto. Het zal jullie niet verbazen dat het een Honda is. Het is een Jazz 1.3 comfort CVT uit 2017.

Het is een erg fijne auto om in te rijden. Heerlijk weinig toeren op snelheid (1600 bij 90, 2300 bij 120) en zeer comfortabel. Ten opzichte van de HIH / HCH / HJH werkt het start-stop systeem anders: als je stilstaat met de rem een klein beetje ingedrukt dan blijft de motor lopen. Trap je de rem dieper in, dan slaat de motor af. Hiermee is dat irritante schokje wanneer je een rotonde wil oprijden verleden tijd. En ook inparkeren zonder dat de motor per ongeluk afslaat!
Omdat de nieuwe 1.3 ook met de Atkinson cyclus kan functioneren, is deze erg zuinig. Ik zit tot nu toe tussen 5,5 (stadsverkeer, beetje proberen hoe alles werkt) en 4,1 (lange ritten op de snelweg). Ik ben verbaasd! En het is nog winter ;).

Edit: fototje toegevoegd.
Image
MyHCH
Moderator

Re: MyHCH (Jazz 1.3 Comfort CVT)

Postby EcoDriver » 03 Feb 2017 08:16

Mooie auto !!

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby Roy » 07 Feb 2017 09:03

En ook inparkeren zonder dat de motor per ongeluk afslaat!

Ik heb dat eens gehad dat ik met onze Insight moest parkeren op de boot naar Schotland en ik moest steeds een halve centimeter naar rechts van het personeel. Motor slaat af, "iets verder nog", motor slaat aan en ik schiet 20 cm naar voren... Niet aan gedacht om de blower op de voorruit even aan te zetten. Blijkbaar hebben ze hier over nagedacht bij Honda.
Roy

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Postby easyq » 21 Oct 2017 12:22

Even een kickje in dit topic. Laat ik voorop stellen dat ik dit hele topic met plezier heb gelezen en met stomme verbazing het verbruik heb vernomen.
Ik ben sinds een week zelf in het bezit van een HCH uit 2011 en ben nu bezig met de eerste tank leeg te rijden om te kijken hoe het verbruik is.
De tips hier neem ik dan ook ter harte, maar ik heb toch nog een vraagje.
Hoe krijgen jullie het voor elkaar volledig electrisch te rijden, dat is mij nog niet 1 keer gelukt.
Gebruik wel start en stop maar zodra ik de rem loslaat start de benzinemotor.
Moet ik daarvoor iets doen, mis ik ergens een knop ofzo? Of kan dat gewoon helemaal niet met een 2011 model?
HCH rijder sinds Vrijdag 13 Okt 2017
https://www.spritmonitor.de/en/detail/875843.html
easyq

Huidige auto: HCH Elegance 2011

Postby RedDevil » 21 Oct 2017 20:30

Elektrisch rijden valt nauwelijks op als je niet het instant verbruik laat zien.
Je hebt als het goed is ook een wijzer die laat zien of je stroom opneemt of verbruikt Bij de Insight is dat een meter links van de tellers, met een groen deel voor opwekken en een blauw deekl voor verbruik. Ik weet niet hoe het bij de Civic is, maar zoiets zal er wel zijn.
Je hebt op het Multi Information Display (MID) ook nog een paar schermpjes die laten zien hoeveel je op dat moment verbruikt of waar de energie vandaan komt.
Als je die selecteert en de motor is warm genoeg dan zal je zien dat als je rustig rijdt en dan het gas los laat het verbruik naar 0 gaat.
De wijzer duikt het groen in; je bent stroom aan het opwekken door af te remmen. Dat is op zich niets bijzonders.
Als je dan voorzichtig gas bij geeft blijft het verbruik 0. De wijzer van de regeneratie schiet echter naar het blauwe gedeelte; je bent stroom aan het verbruiken. Je auto blijft op snelheid, en als je voorzichtig meer gas geeft (en langzaam genoeg rijdt, tussen de 20 en 45 km/u) kan je zelfs een beetje snelheid winnen.
Na een paar honderd meter is de koek op en gaat ie weer benzine gebruiken, maar dit kan per saldo een hoop uitmaken.
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby easyq » 22 Oct 2017 10:18

RedDevil wrote:Elektrisch rijden valt nauwelijks op als je niet het instant verbruik laat zien.
Je hebt als het goed is ook een wijzer die laat zien of je stroom opneemt of verbruikt Bij de Insight is dat een meter links van de tellers, met een groen deel voor opwekken en een blauw deekl voor verbruik. Ik weet niet hoe het bij de Civic is, maar zoiets zal er wel zijn.
Klopt inderdaad, een lange meter voor de batterij en daarnaast eentje met ASSIST and CHARGE. De assist doet het vooral bij optrekken alhoewel ik die probeer minimaal te laten werken. CHARGE wiordt inderdaad groen bij gas los, remmen en bijv naar beneden rijden bij een viaduct oid.
RedDevil wrote:Je hebt op het Multi Information Display (MID) ook nog een paar schermpjes die laten zien hoeveel je op dat moment verbruikt of waar de energie vandaan komt.
Als je die selecteert en de motor is warm genoeg dan zal je zien dat als je rustig rijdt en dan het gas los laat het verbruik naar 0 gaat.
De wijzer duikt het groen in; je bent stroom aan het opwekken door af te remmen. Dat is op zich niets bijzonders.

Klopt inderdaad, dat is in de HCH de tripteller A of B met verbruik. IPV de temperatuur kun je ook een vebruiksmeter laten weergeven maar die krijg ik met geen mogelijkheid op 0 tijdens het rijden.
RedDevil wrote:Als je dan voorzichtig gas bij geeft blijft het verbruik 0. De wijzer van de regeneratie schiet echter naar het blauwe gedeelte; je bent stroom aan het verbruiken. Je auto blijft op snelheid, en als je voorzichtig meer gas geeft (en langzaam genoeg rijdt, tussen de 20 en 45 km/u) kan je zelfs een beetje snelheid winnen.
Na een paar honderd meter is de koek op en gaat ie weer benzine gebruiken, maar dit kan per saldo een hoop uitmaken.
En dat lijkt in mijn geval dus niet te lukken. Als ik bijv stilsta bij een verkeerslicht slaat de brandstofmotor netjes af, maar zodra ik de rem loslaat start hij weer. Ik dacht dat hij dan ook als het mogelijk was electrisch zou optrekken maar dat is dus niet het geval. Maar ik zal de tripteller met verbruik eens aanzetten, kijken of ik het daarvanaf kan lezen. Bedankt voor de tip. zit nu rond de 5.5 met een vlotte rijstijl maar veel CC gebruik en dat is gemiddeld heb ik begrepen.
easyq

Postby RedDevil » 22 Oct 2017 16:13

Puur elektrisch optrekken vanuit stilstand zit er niet in, sowieso niet onder de 15 km/u. Daarboven echter wel.
Ik laat in de file graag een gaatje vallen als ik die weer kan invullen net boven de 15 km/u; niet alleen omdat ie dan in de elektrische modus schiet, maar ook omdat ie daarna weer in AutoStop wil als je weer stil komt te staan.
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby easyq » 22 Oct 2017 19:32

RedDevil wrote:Puur elektrisch optrekken vanuit stilstand zit er niet in, sowieso niet onder de 15 km/u. Daarboven echter wel.
Ik laat in de file graag een gaatje vallen als ik die weer kan invullen net boven de 15 km/u; niet alleen omdat ie dan in de elektrische modus schiet, maar ook omdat ie daarna weer in AutoStop wil als je weer stil komt te staan.
dan ga ik dat morgen ook maar eens proberen. Zit nu al op ruim 650km op de eerste volle tank met nog 3 streepjes brandstof, wordt spannend morgen. Hoewel, vorige keer bij het laatste streepje getankt en toen ging er 37.44 liter in en dat was echt tot aan zijn nek vol. Tanks is 50 liter dus dat houd in dat ik nog ruim 200km kan rijden op 1 streepje :shock: :shock: :shock:
easyq

Postby MyHCH » 23 Oct 2017 10:18

Bij het IMA systeem draaien elektromotor en benzinemotor op hetzelfde toerental, dus ook als je elektrisch rijdt draait de benzinemotor mee (meestal op 1100 toeren, maar zonder brandstof te verbruiken). Je kan het dus idd alleen zien aan de verbruiksmeter die naar 0 gaat.
De hoeveelheid vermogen op alleen de elektromotor is erg beperkt, dit is bij 1100 toeren ongeveer 5 kW. Daarmee kun je net snelheid vasthouden tussen 20 en 40 en soms een heel klein beetje accelereren. Meer niet. Bovendien vraagt het een heel stabiele rechtervoet; dat moet je echt oefenen (net zoals het punt in het rempedaal leren vinden waarop het elektrisch remmen overgaat in remmen met de remschijven).
Het kan helpen om de bandenspanning wat hoger te kiezen. Op een lage snelheid heb je voornamelijk rolweerstand. Op 3 bar kun je lichter rollen dan op 2,2 bar (2,8 mag ook) en is elektrisch rijden ook eenvoudiger. Met een helemaal volle accu, in een nieuwe HCH, kon ik ongeveer 1500 meter afleggen met 30 km/u. In de zomer, zonder tegenwind, op vlak asfalt. Daarna krijg je dan een noodoplading die je verbruik weer om zeep helpt. Ik reed zelf vaak even alleen elektrisch als ik een helemaal volle accu had en daardoor geen energie kon terugwinnen bij uitrollen. Als ik dan nog tig stoplichten op mijn pad had, reed ik even een stukje alleen elektrisch om daarna weer energie op te kunnen slaan.

Succes!
MyHCH
Moderator

Postby MyHCH » 23 Oct 2017 10:20

Overigens had ik een interieurlampje laten branden en was de accu (na 4 dagen op Schiphol staan) leeg. Stom, stom. Het duurde bij de Jazz ruim 100 km voordat de accu weer op peil was en het start-stop gebeuren weer functioneerde. En die 100 km was het verbruik bijna 1 l/100km hoger. Ook een soort noodoplading dus, maar dan via de normale dynamo van deze niet-hybride!
MyHCH
Moderator

PreviousNext

Return to Overige rijders