MyHCH (Jazz 1.3 Comfort CVT)

Voor gebruikers die vertellen over zichzelf, over hun bolide en waarom ze graag een Honda Hybrid willen hebben.

Re: MyHCH (Jazz 1.2 Style Mode Storm Silver 2010): geen hybr

Postby MyHCH » 26 Feb 2011 10:47

De Jazz is nu bijna een half jaar oud en heeft gisteren de 10.000-km grens gepasseerd. Tijd om even de balans op te maken.

De Jazz houdt zich prima. Stuurt nog steeds lekker, en piept of kraakt nog nergens. De bouwkwaliteit van de Jazz ligt op het niveau van de 2007 HCH en stukken boven HCH model 2010. Bovendien heeft de Jazz zich als een heel handige verhuiswagen laten blijken. Er past meer dan het dubbele aan vracht in dan in de Kalos van mijn broer. Erg praktisch. Wel moet je de lading goed inpakken in doeken, anders krast het plastic van de bagageruimte nogal.
Je merkt dat de Jazz flink hoger is dan de HCH. Als je solo met 90 km/u over de snelweg rijdt dan is het verbruik volgens de boordcomputer 4,5 (bijna 5 in het echt), achter een vrachtwagen uit de wind is het 3,5. Rijd je 120 dan wordt het verbruik zomaar 6,5 tot 7. Ook is het nogal afhankelijk van de wind.
Na de hele winterperiode heb ik gemiddeld 4,9 gehaald (bonnetjes). De boordcomputer geeft 4,5 aan, dus die is stukken minder nauwkeurig dan die van de HCH. Ach, de afwijking is wel heel constant, dus je went eraan. Nu het weer weer beter wordt, wordt ook het verbruik lager. Ik verwacht in de zomer op 4,5 uit te komen en gemiddeld op 4,7 ongeveer. Prima dus, en dat zonder hybride techniek.
Het oliepeil van de 1.2 is een beetje gedaald: het staat nu halverwege de markeringen op de peilstok. Dus dit motortje verbruikt een heel klein beetje olie! Dat was ik niet gewend. Ligt waarschijnlijk aan het inrijden. Ik ga het in de gaten houden.
Ook heb ik vastgezeten in de sneeuw. Een opgewaaid heuveltje van 15 a 20 cm dik was het iets teveel van het goede. Het lukte me niet om het VSA uit te zetten, dus moest ik uitstappen en even 'graven'. Later bleek (uit het boekje) dat je de VSA-knop 5 seconden ingedrukt moet houden, dan pas gaat ' ie uit. Jammer dat ik dat niet eerder wist.
Wat mis ik wat ik eerst op de HCH wel had en nu niet meer? Nou, die CVT was toch wel erg fijn in de stad en de file. De Jazz schakelt en koppelt goed, maar je merkt wel dat je toch erg veel handelingen moet verrichten in tegenstelling tot bij de HCH. Verder mis ik niets. Ook de handmatig in te stellen verwarming werkt prima; ik hoef minder aan de knoppen te draaien dan dat ik in de HCH moest om het systeem bij te stellen. Oke, die cruise control zou ik wel terugwillen.

Al met al ben ik heel tevreden. Ook ben ik blij dat ik niet gewacht heb op de HJH. Deze kost bijna 4000 euro meer dan dat mijn Jazzje heeft kost; dat duurt vrij lang voordat je het verschil eruit hebt puur door het minderverbruik en het verschil in wegenbelasting. Ook vind ik het heel gek dat een Jazz 1.2 Trend nu 17.300 kost, terwijl je vorig jaar voor bijna 15.000 dezelfde kocht (ook al heette die Cool ipv Trend). Ik ben benieuwd waar dit door komt (zou de uitrusting anders zijn?).
2017 Jazz:Image > 45.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby HCH-PROSPECT » 27 Feb 2011 14:34

MyHCH,

In diverse verslagen kom ik de zijwindgevoeligheid van de Jazz tegen.
Je zou ook nogal veel stuurcorrecties moeten toepassen.

Hoe is uw ervaring?
HCH-PROSPECT

Postby MyHCH » 28 Feb 2011 07:34

HCH-PROSPECT wrote:In diverse verslagen kom ik de zijwindgevoeligheid van de Jazz tegen.
Je zou ook nogal veel stuurcorrecties moeten toepassen. Hoe is uw ervaring?

Zeg maar 'je' hoor :D . Het valt mij enorm mee. Je kunt gerust je handen van het stuur halen als je op de snelweg rijdt. Oke, bij windkracht 6 van opzij voel je natuurlijk wel wat en moet je een klein beetje corrigeren, maar het rijgedrag is goed en veel minder nerveus dan van een HCH (in mijn 2010 HCH moest ik minstens eens per 3 seconden corrigeren ook als het windstil was. Ik leek wel dronken :( ).
Wel heb ik in diverse tests gelezen dat het vorige model Jazz zijwindgevoelig was. Deze is dat meer dan het huidige model (ervaring met een 1.4LS uit 2003), maar ook dat valt mee. Ik heb de indruk dat veel verslaggevers nog niet gewend zijn aan de elektrische stuurbekrachtiging...
Hoe het straks met de Jazz Hybrid is moeten we nog even afwachten. Misschien is deze wel anders uitgelijnd/afgesteld voor extra zuinigheid.
MyHCH
Moderator

Postby HCH-PROSPECT » 27 Apr 2011 10:13

MyHCH,

Nog even enthousiast over jouw HONDA JAZZ TREND?

Heb je nog aanvullingen op het eerder door jou beschrevene?

Ik zie ernaar uit.

Bij voorbaat dank.
HCH-PROSPECT

Postby MyHCH » 27 Apr 2011 12:43

HCH-PROSPECT wrote:Nog even enthousiast over jouw HONDA JAZZ TREND?

Het is een Style Mode (tijdelijk actiemodel; verschil t.o.v. de Trend: mistlampen, lichtmetalen velgen en achterluidsprekers). Maar in elk geval bevalt de Jazz nog heel erg goed. Rijdt comfortabel, lekker rechtdoor zonder te moeten corrigeren, best vlot indien nodig en altijd zuinig. Ik begin de lijnen van de Jazz steeds mooier te vinden en ook de kleur bevalt me heel goed. En ik heb al veel lol gehad van alle gebruiksmogelijkheden.
Dat brandstofverbruik voor een groot deel tussen je oren zit en niet alleen onder de motorkap, klopt. Nu het warmer weer wordt, wil de Jazz best gemiddeld op een tank richting 1 op 23 (4,4 of 4,3) als je een beetje je best doet.
Binnenkort gaat de Jazz even naar de garage voor zijn eerste beurtje. In het begin stond de serviceindicator op 20.000 km, maar gedurende de laatste maanden zakte de nog te rijden afstand steeds sneller. Nu (na 15.000) geeft hij de melding 'service due now'. Dat is meteen het enige minpunt: die boordcomputer. Ook de actieradius begint bij een volle tank heel hoopvol, maar op het laatst gaat er elke gereden km wel 3 km af.
Verder niets dan lof; nog geen piepje, kraakje of rammeltje, alles voelt degelijk en alsof het nog makkelijk twee decennia mee kan.

Heb ik zo je vraag goed beantwoord of wil je nog meer weten?
MyHCH
Moderator

Postby HCH-PROSPECT » 03 May 2011 09:20

MyHCH,

Excuus voor de (ver)late reactie van mijn kant en bedankt voor jouw reactie.

Is de HONDA JAZZ TREND altijd helemaal hetzelfde als de HONDA JAZZ 1.2i Trend?

Weet jij of de HONDA JAZZ 1.2i Trend van 2011 afwijkt van die van 2010, en zo ja op welke punten?
HCH-PROSPECT

Postby MyHCH » 03 May 2011 10:59

HCH-PROSPECT wrote:Is de HONDA JAZZ TREND altijd helemaal hetzelfde als de HONDA JAZZ 1.2i Trend?

Ja. Alleen de 1.2i is als Trend beschikbaar; de 1.4i heeft dit uitrustingsniveau niet.

HCH-PROSPECT wrote:Weet jij of de HONDA JAZZ 1.2i Trend van 2011 afwijkt van die van 2010, en zo ja op welke punten?

De afwijkingen zijn een andere buitenkant (bumpers, grille, achterlichten) en een zwart interieur ipv blauw (dit hebben alle 2011 modellen vanwege een kleine facelift). Verder zie ik op Autoweek dat de 2011 Trend een CO2-uitstoot heeft die 2 gr lager is (nu 123 gr/km), dat de nieuwprijs gestegen is van 16990 naar 17300 en dat er een regelbare interval op de ruitenwissers aanwezig is.
MyHCH
Moderator

Postby HCH-PROSPECT » 03 May 2011 15:37

MyHCH wrote:
HCH-PROSPECT wrote:Is de HONDA JAZZ TREND altijd helemaal hetzelfde als de HONDA JAZZ 1.2i Trend?

Ja. Alleen de 1.2i is als Trend beschikbaar; de 1.4i heeft dit uitrustingsniveau niet.

HCH-PROSPECT wrote:Weet jij of de HONDA JAZZ 1.2i Trend van 2011 afwijkt van die van 2010, en zo ja op welke punten?

De afwijkingen zijn een andere buitenkant (bumpers, grille, achterlichten) en een zwart interieur ipv blauw (dit hebben alle 2011 modellen vanwege een kleine facelift). Verder zie ik op Autoweek dat de 2011 Trend een CO2-uitstoot heeft die 2 gr lager is (nu 123 gr/km), dat de nieuwprijs gestegen is van 16990 naar 17300 en dat er een regelbare interval op de ruitenwissers aanwezig is.

Dank MyHCH,

Mijn plaatselijke dealer deelde mij vanmorgen nog letterlijk mede (ik citeer:)
"De lichte/kleine modelwijziging zoals de Jazz Hybrid die kent is vooralsnog niet beschikbaar voor de benzine modellen, later dit jaar (oktober) zullen die beschikbaar worden.".

Ik begreep uit een telefonisch gesprek vanmorgen met dezelfde dealer, dat de nieuwprijs van de 2011 modellen niet alleen gestegen is van 16990 naar 17300, zoals jij stelt, maar inmiddels naar (als ik het mij goed herinner) 17.450.

Voor mijn echtgenote gaan wij hoogstwaarschijnlijk deze week nog een nieuw 2010 model aanschaffen.

De ervaring(en), waar jij op dit forum gewag van hebt gemaakt, hebben daar zeker een rol in en een bijdrage aan geleverd.
HCH-PROSPECT

Postby MyHCH » 05 May 2011 07:03

Dat is leuk om te horen! Ben benieuwd hoe de Jazz jullie bevalt: ongetwijfeld, heel goed.
MyHCH
Moderator

Postby HCH-PROSPECT » 05 May 2011 15:44

MyHCH wrote:Dat is leuk om te horen! Ben benieuwd hoe de Jazz jullie bevalt: ongetwijfeld, heel goed.

We hebben vandaag de Jazz 1.2i Trend gekocht.

Deze wordt -op ons verzoek- wat later geleverd.
HCH-PROSPECT

Postby Strampke » 05 May 2011 18:26

Gefeliciteerd vriend!
Ik weet wel zeker dat je een geweldige auto hebt gekocht.
Volvo 244 GL 1979: ongeveer 1 op 10
Honda Civic Hybride 2010: Image
Volvo V60 PIH 2013: Image
Strampke

Huidige auto: Honda Civic Hybrid en een Volvo V60 PIH

Postby MyHCH » 07 Jan 2012 19:07

Afgelopen week met de Jazz voor de tweede onderhoudsbeurt naar de garage geweest (Van den Akker in Veghel), bij 32.000 km op de teller. Het was een AB-beurt volgens de boordcomputer. Vantevoren had ik mijn pollenfilter even gecontroleerd en die was nog netjes spierwit, dus die heb ik niet laten vervangen. Resultaat: voor 145 euro was ik klaar. Dat valt mee.
Wel heb ik de onderhoudsindicator laten uitzetten. Dit heb ik laten doen omdat ik niet tevreden was over de manier waarop deze werkt. Volgens de monteur meet deze de kwaliteit van de olie. Volgens mijn eigen constatering is deze zo geprogrammeerd dat je na 15000 km weer bij de garage staat in plaats van bij 20000. Het aftellen van 20000 naar 10000 duurt namelijk precies 10000 km (zoals je ook verwacht); daarna gaat er elke kilometer 2 km van de indicator af, zelfs bij rustig afgelegde snelwegritten. Dit lijkt gewoon softwarematig zo geprogrammeerd. Maar nu staat deze dus uit. Geen meldingen en waarschuwingen meer en gewoon weer een kaartje in de auto wanneer de volgende beurt is.

De Jazz bevalt nog steeds prima; ik rijd er lekker mee verder.
MyHCH
Moderator

Postby MyHCH » 04 Apr 2014 19:16

Normaal gesproken rijd ik elk jaar tussen de 20.000 en 25.000 kilometer. Tot afgelopen jaar bestond dat uit vrijwel dagelijks 37 km heen en 37 km terug over voornamelijk 80-km wegen en een stukje stad. De laatste maanden echter werk ik steeds meer thuis en moet ik 1 of 2 keer per week verder weg (140 km enkele reis). Mijn aantal kilometers veranderen niet erg, maar het soort wel: veel meer snelweg met drukte en files, ook meer stoplichten.
Nu kom ik er langzaam achter dat ik een iets comfortabelere auto wil dan de Jazz 1.2. Op zich rijdt het heel prettig, maar op de snelweg maakt 'ie toch wat toeren (90 is 2500 rpm) en kan het iets stabieler en stiller. Uiteraard moet er een Honda komen en met het oog op andere ontwikkelingen mag er slechts weinig geld bij.

Vanmiddag zag ik op internet bij mijn dealer http://www.gvandenakker.nl een heel mooie HIH Elegance, slechts 38.000 km op de teller, november 2010. Met een vraagprijs van slechts 9.950,-. Hmm, zou dat wat kunnen zijn als opvolging voor mijn Jazz? Even erheen voor een gesprek. Helaas was de betreffende HIH net verkocht (stond nog geen dag op internet). Balen. Maar aan de verkoper mijn situatie uitgelegd. Of ik een stukje wilde rijden in een Jazz Hybrid uit 2011 met 31.000 km op de teller. Veel duurder dan de HIH, maar zo'n ervaring leek me wel leuk.
Het voelde als thuiskomen. Veel comfortabeler; het rijdt strakker en stiller. De cvt is natuurlijk erg fijn (90 is ongeveer 1750 toeren) en ook de voorstoel zat erg lekker (met armsteun en zo). Even een stukje gereden tot de accu weer vol was (was helemaal leeg), toen de boordcomputer gereset. Stukje snelweg gereden met 100, vrachtwagens gewoon ingehaald, stukje 80 en daarna terug de stad in en het industrieterrein op. Score volgens de boordcomputer: 3,4 l/100km. Op zo'n vergelijkbaar stuk met mijn 1,2 kom ik amper op 4,0. Dus dat verschil is erg positief, meer dan ik gedacht had! Ben benieuwd naar de offerte voor mijn Jazz; deze krijg ik morgen per mail.

Tot nu toe heb ik altijd geroepen dat je net zo goed een Jazz 1.2 kunt nemen als een Jazz Hybrid qua zuinigheid en al helemaal qua kosten. Nu ga ik zelf hieraan twijfelen. Het rijdt toch een klasse beter. Maar ik heb nog niet in een HIH gereden. Wat vinden jullie; wat zouden jullie doen?
MyHCH
Moderator

Postby RedDevil » 04 Apr 2014 20:42

Ik had een Jazz Hybrid willen kopen. Het glazen dak, ideaal voor die hoge stoplichten. Pittig, handig, hoge achterbank (ideaal met kleine kinderen! Ik buk me een aap met de Insight...)
Ik dacht zelfs dat ik er met de Bois de Meern wel uit zou komen, maar er kon minder vanaf dan ik leuk vond, zelfs de demo mocht niet scherp weg, en ze gaven niks voor mijn Almera.

Ik had er ook een proefrit gemaakt met een Insight en die was qua rijgedrag eigenlijk net zo goed als de Jazz, want op hetzelfde onderstel, maar geen glazen dak, grote dode hoeken en een beetje zijwindgevoelig. En ook die wilden ze liever niet kwijt althans niet zo graag dat er veel vanaf kon.
Uiteindelijk heb ik, bij gebrek aan scherp geprijsde Jazzen van welke leeftijd dan ook, een zeer scherp geprijsde 2e hands Insight gekocht bij Schaftenaar met maar 2500 km op de teller.

Voordelen van de Jazz tov. de Insight:
- Oogt sympathieker
- Iets sneller want lichter en meer getuned voor vermogen
- Praktischer qua instap, overzicht, parkeren
- Meer been- en hoofdruimte, vooral achterin.
- Meer licht van de standaard koplampen.

Voordelen van de Insight tov. de Jazz:
- Oogt sportiever
- Ietsje zuiniger
- Grotere en langere bagageruimte. Ik heb dingen vervoerd die niet in de Jazz hadden gepast. (Door de hoogte van de Jazz kan dat ook wel eens andersom uitpakken trouwens)
- Iets veiliger (betere score bij frontale aanrijding op de hoek)
- De lenslampen lenen zich uitstekend voor een aftermarket Xenon setje, zonder dat er dan teveel strooilicht ontstaat.

Van de zijwindgevoeligheid is weinig meer te merken als je de bandenspanning ophoogt tot rond de 3 bar.
En toen ik ontdekte dat de binnenspiegel heel wat hoger kon waren de dode hoeken ook niet meer zo hinderlijk.

Maar wacht even voor je een keuze maakt.
Er komt een nieuwe hybride Jazz aan, met een DSG versnellingsbak ipv. een CVT en een electromotor/generator die los staat van de gewone motor en via de DSG bak samen met de motor, maar in een andere versnelling, voor aandrijving of generatie kan zorgen, daarbij steeds de beste verhouding kiezend. Bovendien heeft de Lithium accu een veel grotere capaciteit. Een geweldig systeem en veel zuiniger dan de huidige generatie hybrides. Maar ik weet niet of die ook hier wordt geleverd, wanneer die dan komt en wat die zal kosten.

De huidige Insight wordt of is al uit productie genomen en er komt vooralsnog geen nieuwe. Dat betekent dat de voorraad nu leegverkocht wordt, wellicht kan je een hele scherpe prijs maken.
De latere Insights hebben iets meer ruime achterin vanwege beter gevormde stoelen en een paar kleine aerodynamische verbeteringen aan de bodem en achterbumper e.d. en daardoor een iets lager verbruik.
Ook de huidige Jazz zal lijden onder de komst van de nieuwe dus ook daar moet wat mee mogelijk zijn.

Om een kort verhaal lang te maken: Ik zou op mijn geld zitten tot de nieuwe Jazz Hybrid met DSG bak er is en die dan kopen... als ik jou was.
Maar ik ben mezelf en blijf in de Red Devil rijden tot die mij niet meer wil. :)
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby MyHCH » 04 Apr 2014 20:58

Dank voor je verhaal; heel duidelijk. Ik zal me eens gaan beraden. Die DSG-achtige lijkt me idd wel wat, maar de nieuwe Jazz is mijn smaak niet helemaal (of helemaal niet...). De euro-Civic is prachtig, maar daar is geen hybride van. En ik wil geen diesel en wel een automaat. Moeilijk!
MyHCH
Moderator

PreviousNext

Return to Overige rijders