voorstellen en keuze vraag, HCH of HCI? update HCH IT IS

Voor gebruikers die vertellen over zichzelf, over hun bolide en waarom ze graag een Honda Hybrid willen hebben.

voorstellen en keuze vraag, HCH of HCI? update HCH IT IS

Postby easyq » 28 Aug 2017 07:15

Halllo Allemaal,
zal me eerst even voorstellen, de naam is Edgar, 47 lentes jong en vader van 3 koters waarvan er nog 2 thuiswonen.
Ik rij momenteel al 7 jaar een Peugeot 307SW uit 2005, 1.6 benzine. Sinds een paar jaar werk ik op Schiphol maar woon in Den Haag,ergo dik 20.000km per jaar.
De peus staat inmiddels al op bijna 250.000 op de teller en ook gezien de kosten kan ik eindelijk wat anders (lees goedkoper in de kosten) gaan kopen.
Eerste keus was direct diesel totdat iemand Hybride opperde. Dan denk je direct aan de foeilelijke prius en denk je nee.....Totdat je modellen als de HCH ziet en je er in gaat verdiepen.
Dan blijken toch een aantal zakken waarvan de belangrijkste zijn dat Honda zwaar onderkent is in Nederland en dat zo'n hybride eigenlijk helemaal zo gek nog niet is en qua kostten zelfs nog gunstiger dan een diesel.
Ik hou van autorijden en weet al dat ik met een hybride mijn rijstijl aan zal gaan passen, door de automaat en om zuiniger te rijden dan de 1 op 12 die ik nu verbruik.
Maar goed, dat weten jullie hier allemaal allang natuurlijk.
Nou zit ik met 2 dingen, ik zoek een HCH of HCI vanaf 2009.

De HCH
mist het station zoals neerklapbare achterbank en veel bagageruimte.
is echter wel iets breder dan de HCI en oogt minder hybride (oog wil toch ook wat).
Is iets duurder in wegenbelasting
meer (hogere) zitruimte achterin
Minder verkrijgbaar
Momenteel op het oog : https://www.autotrack.nl/tweedehands/ho ... c/34734551

De HCI
wel een hybride uitstraling
standaard handsfree (maar in het engels)
neerklapbare achterbank
goedkoper in wegenbelasting
Momenteel op het oog : http://www.vaartland.nl/occasion/112792 ... v-pdc.html

Tsja, dan moet je kiezen en ik neig naar de HCH maar vind de HCI toch ook niet zo lelijk als de prius.
Hebben jullie als gebruikers nog argumenten om een keuze te maken?
Ik wil overigens geen HCH vs HCI oorlog ontketenen :mrgreen:

Alvast bedankt voor de input en ik laat zeker weten welke het geworden is. Dat zal half september ongeveer zijn.

UPDATE, Het werd langer dan gedacht maar de kogel is door de kerk. Vrijdag ophalen.
Bouwjaar 2011, nog geen 98000 op de teller. Wel wat krasjes en klein deukje maar daar was de prijs ook naar. Inclusief inruil en met afleverpakket (garantie etc) €6000 voor betaald.
Dit is hem:http://www.hondahybridclub.nl/viewtopic.php?f=8&t=2443
Last edited by easyq on 13 Oct 2017 20:31, edited 2 times in total.
HCH rijder sinds Vrijdag 13 Okt 2017
https://www.spritmonitor.de/en/detail/875843.html
easyq

Huidige auto: HCH Elegance 2011

Re: voorstellen en keuze vraag, HCH of HCI?

Postby RedDevil » 28 Aug 2017 10:35

Hoi Edgar, welkom!

De HIH is inderdaad kleiner achterin. De been- en hoofdruimte schijnt vanaf 2012 iets beter te zijn door aangepaste stoelen en achterbank; ook is de 2012+ een fractie zuiniger.
De achterbank is eigenlijk te smal voor 3 passagiers. Je zit dan tegen elkaar en de middenplaats heeft weinig hoofdruimte.
De wegligging is een punt, vooral op de 15 inch velgen is die wat zoekerig en gevoelig voor zijwind. 3 Bar in de bandjes helpt een hoop (en de HIH wordt er flink zuiniger van!).
Op de 16 inch spoort ie strak.

De hybride accu van de HCH is een zwak punt. Als je een HCH koopt moet je daar afspraken over maken c.q. garantie op bedingen.
Bij de HIH komen hybride accuproblemen hoegenaamd niet voor. 12V accu problemen des te meer; maar die zijn niet duur. Wel zaak om het voltage in de gaten te houden, anders word je ineens verrast door een platte accu. Aan het starten merk je het namelijk niet, dat gaat via de IMA motor.

De bluetooth pairing werkt op zich prima en ook de kwaliteit van spreken en weergave is goed.
Het inspreken van een telefoonnummer is vervelend (call zero seven zero three five acht ach shit...), zeker tijdens het rijden; je moet de hele tijd naar het vierkantje kijken of de cijfers wel kloppen, want dat gaat vaak mis. Maar je kan een telefoonboek aanleggen waarbij je een naam uitspreekt en dan wordt het bijbehorende nummer gebeld. Dat gaat uitstekend:
(druk) "Call Lieveling".
"Would you like to call 'Lieveling'".
(druk) "Yes"
"Calling".
Je kan ook op je telefoon een nummer kiezen, de bluetooth neemt het gesprek over als je op de call aannemen knop drukt.

Let bij de proefrit er op dat het aangrijpen en loslaten van de slipkoppeling soepel gaat (rond 15 km/u, iets meer als je gas geeft). Sommige HIHs zijn een beetje bokkig.
Ook de overgang van elektrisch naar gas en vice versa voel je vaak; de mijne gaat vaak iets harder trekken als ie overschakelt op puur elektrisch (!)
Een schokje af en toe is normaal, stevige schokken of oscillaties niet.

Mijn Insight geeft rond de 100 km/u een irritante pieptoon uit het dashboard. De meesten hebben dat niet, dus als je er een vindt die het wel heeft en je stoort je eraan kijk dan even verder.
Verder is ie nogal stil, je hoort voornamelijk de banden en windgeruis. Bij zijwind wil de bovenrand van de voorruit wel eens een brom- of een lage fluittoon geven. Meestal zit het raamrubber dan niet strak tegen de daklijn. Dat schijn je dicht te kunnen kitten. Ik heb de kit liggen, maar het gebeurt zo weinig dat ik het steeds vergeet te doen.

In de praktijk is de HIH een fractie zuiniger dan de HCH. Bij normaal gebruik is 1 op 18 makkelijk haalbaar, 1 op 20 als je het met hoge snelheid of veel korte stukjes rijden vermijdt.
Ga je helemaal uit je dak qua zuinig rijden dan is 1 op 23,7 haalbaar, schijnt.

Afijn, ik ben benieuwd wat je gaat doen. Veel plezier met de zoektocht!

Bart
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby easyq » 28 Aug 2017 12:08

Bart,

bedankt voor je uitgebreide antwoord, hier heb ik wat aan.
Het accuprobleem van de HCHC was toch alleen bij de 2009 modellen of heb ik dat verkeerd gelezen?

Verbruik van 1 op 18 vs mijn huidige 1 op 12 is toch al een enorme verbetering, dat zal gewoon 1 tot 2 tankbeurten gaan schelen per maand schat ik in.

De achterbank van HIH is toch wel een nekkenbreker, een van mijn kids is meer dan 2 meter lang en in de HCH heeft die net voldoende ruimte. Andere zoon begint ook al de hoogte in te gaan en meestal rijd ik toch wel een aantal jaar in dezelfde auto, wat dan met een HIH lastig zal worden.

Proefrijden zal waarschijnlijk de doorslaggevende factor worden.

Hoe zit het trouwens met aftermarket radio's? Er staan soms ook modellen met een dubbeldin aftermarket navigatie, wat als ik dat zelf zou willen doen, moet ik dan nog ergens rekenign mee houden?
easyq

Postby le0001 » 28 Aug 2017 13:00

12V accu problemen des te meer; maar die zijn niet duur. Wel zaak om het voltage in de gaten te houden, anders word je ineens verrast door een platte accu.

Kun je iets concreter zijn Bart? Is het zoiets als "Voltage meten in ruststand, vóór een rit en als die < 12,4V is dan is het niet goed?"

Groeten.
le0001

Huidige auto: 2013 Honda Insight Hybrid Exclusive (Premium White Pearl)

Postby MyHCH » 28 Aug 2017 20:31

Heb je ook naar de HJH ofwel Jazz gekeken? Die is technisch gelijk aan de HIH, maar heeft een hogere daklijn. Qua zithoogte en gebruiksgemak (magic seats!) wint die ook van zowel de HCH als de HIH. Je zit dan wel aan een iets later bouwjaar vast (vanaf 2011), en daardoor misschien een iets hogere prijs. Het rijdt verdraaid goed, stil en comfortabel.
Zelf zou ik nooit een HCH kiezen wegens de gewraakte accuproblemen. Deze komen eigenlijk bij alle bouwjaren voor. Soms doet de accu het 8 jaar perfect, soms zijn ze binnen het jaar al stuk. Je blijft er niet door stilstaan met pech, maar het ontneemt je wel wat zuinigheid en lol in het rijden. De HIH en HJH zijn daardoor meer aan te bevelen.
Keuzes, keuzes...

Succes en alvast veel plezier!
2017 Jazz:Image > 38.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby easyq » 28 Aug 2017 20:48

Jazz heb ik inderdaad ook naar gekeken en is op zich ook een hele leuke auto maar mist mijns inziens wat aan "luxe" in de uitstraling.
Dat is echter niet de voornaamste reden om hem links te laten liggen voor mij. Omdat die inderdaad pas vanaf 2011 te krijgen, zijn ze direct een heel stuk duurder dan een HCH of HIC vanaf 2009 en helaas is budget wel een groot ding zeg maar.
Jazz heet in Japan trouwens de Fit, vond ik wel apart om te zien.
easyq

Postby RedDevil » 28 Aug 2017 22:21

Twee meter is flink achterin. Ik pas er maar net met mijn 1 meter 80.

In de HJH is dat geen probleem, die heeft ruimte zat en door zijn lichtere gewicht en ondanks de iets hogere luchtweerstand toch een vergelijkbaar verbruik.
Bovendien is ie net wat levendiger dan de Insight. Alleen voor mij was de prijs ook een probleem, en ik kon een bijna nieuwe Insight kopen waar een heel lap van de prijs af was dus...

Inmiddels zijn ze veel minder duur: http://www.gaspedaal.nl/Honda/Jazz/?brnst=Hybride&srt=pr-a
Zoveel scheelt dan niet meer met die Insight die je op het oog hebt. Mijn vader heeft er een, mijn buurman ook. Die zet de opvouwbare rolstoel van de buurvrouw rechtop achterin; de laadruimte is hoog genoeg. Mijn ouders nemen de vouwfietsjes uitgeklapt mee door de achterbank op te klappen. En je nieuwe 60" flatscreen TV schuif je ook zomaar met doos en al voor de achterbank erin.
Het is gewoon een leuk en handig ding.
Technisch gelijk aan de Insight, maar lichter en dus levendiger. Scheelt nog een klasse in de wegenbelasting ook.

Qua luxe zie ik het verschil niet zo, sterker nog ik ben jaloers op het panoramadak dat de Jazz in Elegance uitvoering heeft. Bij mijn werk zijn stoplichten boven de weg die haast niet te zien zijn als je vooraan staat. Bij de Jazz kijk je gewoon door het dak...

Het voltage van de accu... de mijne staat rond de 11 volt 60 voordat ik start. 12,4 is dus netjes. Mijn accu zou eigenlijk moeten worden vervangen, alweer.
Je hebt van die digitale voltmetertjes van een paar piek die je in de sigarettenaanstekeraansluiting kan stoppen. Ik heb een UltraGauge OBDII lezer die continu diverse parameters van de motor kan laten zien zoals instant verbruik, motortemperatuur, inlaattemperatuur, ontstekingstijdstip in graden, onderdruk op de inlaatkant én dus het voltage van de accu.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby easyq » 29 Aug 2017 07:13

Wat ik bedoel met de HIH uitstraling is dat de HIH maar vooral de HCH wat meer een luxe uitziend model hebben.
de HJH is handig, absoluut, maar aangezien ik 20k per jaar rijd wil ik het liefst een auto met een KM stand onder of net over 100k zodat ik er nog minimaal 5 jaar mee kan sturen.
De prijzen een HJH met zulke KM standen liggen toch al gauw een flink stuk hoger en kom ik met inruil voor mijn huidige peus buiten mijn budget.
easyq

Postby RedDevil » 29 Aug 2017 08:15

20.000 per jaar maar? Een ton? 5 jaar? Jij hebt duidelijk niet eerder een Honda gehad ;)

Ik heb ooit een '85 Civic gehad. Ik heb ermee geraced, over het strand gereden, boven de poolcirkel geweest; hij heeft jarenlang 's avonds op een zeedijk gestaan.
Na meer dan 18 jaar en met bijna 3 ton op de teller moest ie naar de sloop. Roest op de dragende delen. Technisch nog als een zonnetje, en dat na een uitzonderlijk zwaar leven.
Nooit iets mee gehad behalve wat aanrijdingen, stenen in de radiator en op de ruiten, een gebarsten verdelerkap en een afgebroken startmotorsteun.

De Insight en de Civic kunnen makkelijk 3 ton aan. In de VS is er een die tegen de 500.000 mijl aan zit (800.000 km) zonder problemen, originele hybride accu en alles. Als het onderhoud maar wordt uitgevoerd; met name de CVT vloeistof niet eindeloos is blijven zitten maar om de 40.000 km vervangen is. Een oorzaak van het 'bokken' van de CVT kan vervuiling door verouderde CVT olie zijn. Nog een reden om auto's die dat doen links te laten liggen.
De Jazz is technisch gelijk maar lichter, die zou zo mogelijk nog langer mee moeten kunnen.

Een ding om aan te denken is dat de 120.000 km beurt relatief duur is. Dan worden alle 8 de titanium bougies vervangen. Het kan dus handig zijn om er een te kopen die die beurt al gehad heeft.
Een HJH met 125.000 km en een complete servicehistorie zou ideaal zijn :)
Image
RedDevil

Postby easyq » 29 Aug 2017 19:44

Ik heb inderdaad nog nooit een Honda gehad, enige japanse watt ik ooit gereden heb zijn een Datsun Cherry (eerste auto)en een Nissan Sunny en een Mazda 323Fastbreak.
Onderhoud is cruciaal, dat weet ik gelukkig ook. Heb vroeger altijd alles zelf gedaan en daar heel veel van geleerd maar vooral dat onderhoud ook toen al belangrijk was.

Maar goed jij zegt dus feitelijk dat je er beter een kan kopen die aantoonbaar de 120k beurt gehad heeft. Nu had ik al gelezen dat die beurt inderdaad nogal kostbaar was daarom zocht ik er eentje het liefst net onder/over de ton zodat die beurt pas volgend jaar hoeft.
Wat is eigenlijk de volgende beurt dat die 8 bougies vervangen moeten worden? gewoon het dubbele, dus 240k?

Neig toch wel heel erg richting de HCH gewoon vanwege het uiterlijk.
easyq

Postby RedDevil » 29 Aug 2017 23:05

Klopt, volgende set bougies bij 240.000 km, dan weer bij 360.000 km en 480.000 km, en als ie het dan nog doet weer bij 600.000 km.

Net vandaag mijn 120.000 km beurt gehad, plus remmen achter (???), airco beurtje, plug in een band (spijker). 1280 euro... :cry:
Maar goed de andere beurten waren flink veel goedkoper en zo goed als geen extra kosten verder in 110.000 km.
Image
RedDevil

Postby EcoDriver » 30 Aug 2017 13:50

Pffff > dat is inderdaad een fors bedrag. Kom ik volgend jaar voor te staan. Zo eerst de beurt voor dit jaar (CVT olie + motorolie + APK). Zal ook wel een dure grap worden in september.

En wat betreft de HCH,HJH en HIH > Het is natuurlijk (en gelukkig maar) uiteindelijk heel persoonlijk. Zelf vind ik de HCH wel enige statuur hebben, maar ook vooral een oude lullenwagen-uitstraling hebben. De belijning van de HJH en HIH spreken mij dan wel weer enorm aan. Ondanks dat ik ook 54 jaarkes ben.

Achterin de HIH kun je als je langer dan 1.75 bent eigenlijk NIET zitten. Mijn dochter past er nog net in. En over de middenplaats heb ik het al helemaal niet.
Verder is het een heerlijke zorgeloze auto !!

Zelf denk ik hierna over te gaan naar de Kia NIRO. Even hoger; dezelfde hybride techniek EN mag 1300 kilootjes trekken (caravannetje dus of lekker fietsen achterop).

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby easyq » 31 Aug 2017 21:06

Kia Niro is wel een heel erg mooie hybride hoor.
Heb ik nog een vraag, zijn er technisch gezien veel verschillen met de HCH voor 2009 en die vanaf 2009 of rijden die allebei even zuinig?
Jullie hebben mij hier na het lezen van zoveel informatie toch wel overtuigd van de HCHmaar die van voor 20009 zijn net iets gunstiger geprjjsd, vandaar de vraag.
easyq

Postby MyHCH » 01 Sep 2017 20:28

De HCH kreeg in modeljaar 2009 een wat stuggere achtervering, parkeersensoren achter, andere bekleding en een iets andere styling van de lichten voor en achter. Dat is bij mijn weten alles. Technisch is het identiek, zo ook het verbruik.
Zelf vind in de oudere versie lekkerder rijden (comfortabeler geveerd) dan de nieuwe, maar dat is een kwestie van smaak.
Maak een goede proefrit en kijk of de accu nog goed werkt. En vraag garantie, dan heb je wat extra zekerheid. Op de accu na is het een heel betrouwbare en fijne auto.

Succes!
2017 Jazz:Image > 38.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby easyq » 02 Sep 2017 19:43

Maandag even 1,5 week ertussen uit maar daarna, afhankeliijk van een financieel dingetje, zal de zoektocht losbarsten. Ik hou jullie zeker op de hoogte. Tot zover alvast bedankt voor alle info. zie beginpost ;-)
easyq

Return to Overige rijders