Even voorstellen

Voor gebruikers die vertellen over zichzelf, over hun bolide en waarom ze graag een Honda Hybrid willen hebben.

Even voorstellen

Postby jeroen1971 » 19 May 2016 14:00

Hallo ik ben Jeroen en ben al een tijdje aan het kijken voor een Honda Insight.
Ik heb een paar vragen.Aangezien ik een hond Bearded Collie heb vraag ik me af of er wel genoeg
ruimte is voor een hond qua hoogte.Ik heb ergens gelezen dat je de kofferbak bodem kan verstellen
En waar meot ik op letten bij aanschaf van een Honda Insight.
Ik zoek naar een bouwjaar van ongeveer 2011 en om en na bij de 80.000 km
jeroen1971

Huidige auto: Fiat Bravo 1.4 Tjet

Re: Even voorstellen

Postby RedDevil » 19 May 2016 20:11

Hoi Jeroen,

Ja, de bodem kan omlaag, tenminste in de versie zonder reservewiel. Het scheelt bijna 10 cm. Je hebt dan een verdiept deel van ongeveer 80 cm breed en 60 cm lang. Met het dekzeil in de rol moet je dan net genoeg stahoogte hebben tot de ruit.

De Insight heeft geen echt zwakke punten behalve de 12 Volt batterij. Als die plat gaat krijg je een een heleboel rare foutmeldingen in de display en schrik je je een ongeluk. Even aan de startkabel en hij werkt weer.
Nieuwe accu bij vermoeden van mindere spanning, duur zijn ze niet.

De hybride batterij is daarentegen bijna onverwoestbaar, in tegenstelling tot die van de Civic Hybrid.
Wel kan de hybride accu lui zijn als de Insight lange tijd heeft stil gestaan. Links in het dashboard zit een meter die aangeeft hoeveel elektriciteit je gebruikt (blauw) of regenereert (groen). Bij hard accelereren hoort de wijzer vol het blauw in te gaan en bij op snelheid licht bijremmen voluit het groen. Als ie dat niet doet is ie lui. De mijne had 3 maanden nodig om bij te trekken.

Bij rustig optrekken en afremmen is rond de 15 km/u een overschakelmoment merkbaar. Die hoort redelijk soepel te verlopen, maar bij sommige Insights is dat niet zo. Het kan misschien verbeterd worden door een nieuwe koppeling in de CVT bak, maar beter is het om te beginnen met een Insight die er geen last van heeft.

Er wil nog wel eens een zoem of bromtoon van de bovenrand van de voorruit komen, bij zijwind rond de 100 km/u. Dan zit meestal het raamrubber niet mooi aangesloten tegen de dakrand. Schijnt met siliconenkit te verhelpen te zijn. Ik heb het en heb mijn bus klaar liggen, maar het komt zo zelden voor dat ik het vergeten ben wanneer ik de gelegenheid heb.

Zeldzaam, maar wel bij mijn Insight, is een hoge pieptoon uit het dashboard als de motor benzine gebruikt. In elektrische mode is ie weg. En de CVT produceert bij mij rond de 100 km/u een zoemend geluid.
De geluidsisolatie kan ook beter.
Echter, deze zaken vallen vooral op omdat de Insight verder een relatief stille auto is. Elk voordeel...

Qua rijgedrag valt een zekere zijwindgevoeligheid op vooral als de bandenspanning laag is. Vanaf 2,8 Bar is er vrijwel niets meer van te merken, bovendien is ie dan merkbaar zuiniger. Ik vind hem dan sowieso prettiger rijden, maar niet iedereen is dat met me eens dus dat moet je zelf onderzoeken.

De Insight profiteert merkbaar van goede banden. De wielen zijn relatief klein en smal voor het gewicht van de wagen, dus hebben de banden veel invloed. Goedkoop is dan al gauw duurkoop. Zit er een nonmerk banden op dan is dat een slecht teken.
De Bridgestone Turanza's die er af fabriek op zitten zijn zomerbanden en hebben heel weinig grip als het nat en koud is. Koop een aparte set winterbanden op velg voor de winter.

Dus wou je een 2011 met 80.000 km neem dan de mijne! Nee, gekheid. Ik ben blij ermee. Maar veel succes met je zoektocht!
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby jeroen1971 » 20 May 2016 18:54

Wat houd dat in om een koppeling te vervangen.
En hoeveel rijd een Insight ongeveer op de accu. Of draait de brandstofmotor altijd mee?
jeroen1971

Huidige auto: Fiat Bravo 1.4 Tjet

Postby RedDevil » 20 May 2016 19:21

Ik heb het zelf niet aan de hand gehad, ik ken de verhalen van InsightCentral. Het is een vrij kleine koppeling die in de CVT geïntegreerd zit. Daardoor is vervangen nogal een klus. Bij een goed reagerende Insight zal dat echter nooit nodig zijn.

De motor draait altijd mee, want de elektromotor zit vas aan de krukas en vervangt feitelijk het vliegwiel. De motor heeft een speciale nokkenas voor de elektrische modus waarbij er geen brandstof wordt gebruikt en ook geen lucht wordt aangezogen. De motor draait dus wel mee maar heeft heel weinig weerstand omdat de zuigers ongehinderd kunnen bewegen, geen pompverliezen.

Ver kom je niet in elektrische modus, vooral omdat de Insight probeert de hybride accu op ongeveer 70% vol te houden. Accu's slijten namelijk het hardst als ze helemaal leeg worden getrokken of helemaal vol worden geperst, rond de middenstand kan je ze vele tienduizenden keren een stukje laden en ontladen zonder capaciteitsverlies.

De Insight bepaalt zelf in welke modus hij rijdt, al kan je met een beetje spelen met het gaspedaal vaak wel een overgang naar de andere modus voor elkaar krijgen. Maar nooit voor lang. 1 km achter elkaar elektrisch is mijn record.
Boven de 50 lukt het alleen als je helling af gaat of langzaam vaart mindert.
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Return to Overige rijders