Voorstellen Rob info civic IMA

Voor gebruikers die vertellen over zichzelf, over hun bolide en waarom ze graag een Honda Hybrid willen hebben.

Voorstellen Rob info civic IMA

Postby VolvoT4 » 12 May 2015 22:30

Hoi ik ben rob en ben nog niet in het bezit van een hybride, maar heb wel serieuze interesse, momenteel rijdt ik een Volvo t4 (erg fijne auto) maar voor in de toekomst ben ik op zoek naar een Civic Ima ( tot bj 2005) dus met handbak.

Wat ik me afvraag is: zijn de accupakketten betrouwbaar bij deze wat oudere auto´s en wat is het reeele verbruik ( bij veel stadsverkeer)

Groet,

Rob
VolvoT4

Huidige auto: Nog geen

Re: Voorstellen Rob info civic IMA

Postby RedDevil » 12 May 2015 23:06

Hoi Rob, welkom.

Ik wilde ook persé een auto met handbak, maar ook een hoge instap, redelijke bagageruimte en een laag verbruik; en dat kon alleen met CVT.
Ik kwam toen bij de Jazz Hybrid uit.
Uiteindelijk kon ik voor een scherpe prijs een Insight kopen dus die is het toen maar geworden - en ik heb er geen spijt van.
(géén hoge zit, maar wel een grote flexibele bagageruimte - en die is intensief gebruikt)

Tot mijn verbazing bevalt de CVT in de Insight me beter dan een handbak - en het sluit veel beter aan bij het hybride systeem.
Waar conventionele automaten lomp schakelen en 'gewone' CVT's erg traag en elastiekerig aandoen geeft de hybride CVT direct koppel als je gas geeft.
Bijna als een electrische auto. Maar het is dan ook een deels electrische auto :)
Ik was compleet verrast over hoe goed die CVT het doet in combinatie met het hybride systeem, vooral in de stad. Als je niet vooraan staat bij het stoplicht moet je je echt inhouden om niet bij groen op je voorgangers te klappen :)

Wat je reële verbruik is hangt uiteraard af van je rijstijl, en hoe lang je ritten zijn. Maar feitelijk geldt dat voor elke auto.
Om onzuiniger te zijn dan 1 op 15 moet je heel erg je best doen, 1 op 18 is normaal, 1 op 20+ is haalbaar onder redelijke omstandigheden.

Als je nog niet met een hybride CVT hebt gereden, maak dan eens een proefrit. Als je dat al wel hebt gedaan en het niks vind dan heb ik niks gezegd (het zou me wel verbazen :)).
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby VolvoT4 » 13 May 2015 07:40

Hoi Reddevil,

Met een CVT heb ik inderdaad geen ervaring, wel met een normale automaat. Dat vond ik wel relaxed rijden maar haalt naar mijn beleving toch wel wat beleving weg bij het rijden.
EIgenlijk ben ik ook meer van de snellere auto´s, maar de combinatie van een grote én zuinige auto spreekt mij erg aan. De Insight vind ik zelf een erg mooi ontwerp, helaas ligt dat model voor mij te ver weg kwa prijs. De Civic Ima is kwa prijs aantrekkelijk aan het worden, dat model is er alleen als handbak dacht ik. Ik kan er alleen geen enkele informatie over vinden, alleen een test van toen de nieuw was. Over de opvolger lees ik wel wat verhalen van accus die regelmatig vervangen zijn, is dat bij het modeljaar 2004 ook zo?
Toch ben ik nu ook wel benieuwd geworden naar een CVT ;)
VolvoT4

Postby RedDevil » 13 May 2015 08:59

Hoi Rob,
Ik zag enkele 2010 Insights op gaspedaal.nl voor minder dan 7000 euro met minder dan anderhalf ton op de teller.
De Insight is uit het assortiment en de prijzen staan onder druk, zelfs nieuwe Insights (uit voorraad) gaan weg met een fikse korting.

Van de Insight zijn eigenlijk geen IMA problemen bekend. Die van mij was een beetje lui omdat die in zijn eerste jaar maar 2500 km had gereden. Na een paar maanden trok dat bij. En de 12V accu moest worden vervangen, waarschijnlijk door dezelfde oorzaak... was nog onder garantie.

Met de Civic hybrides heb ik geen ervaring. Bij een 2004 zal er geen garantie meer op de IMA accu zitten.
Overigens hoeft een 'slechte' IMA accu niet persé vervangen te worden, je kan zonder rijden en de accu kan vaak met een zgn. grid charger (zie http://hybridautomotive.com/gc/) weer tot leven worden gebracht.
Met een geforceerd gevulde accu ben je bovendien even flink zuiniger dan normaal, al is het op termijn slecht voor de accu. Maar als die toch al slecht is maakt dat niet meer uit :)

Groeten, Bart
Last edited by RedDevil on 13 May 2015 12:26, edited 1 time in total.
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby MyHCH » 13 May 2015 12:17

Hoi Rob,
Welkom op het forum; je bent hier op de juiste plek voor al je vragen.
De Civic IMA is in Nederland niet zo veel geleverd, aangezien de belastingvoordelen op hybrides nog bedacht moesten worden. Er is, bij mijn weten, op dit forum niemand met een Civic IMA.
Hoe dan ook, een Honda is altijd een betrouwbare auto, die goed stuurt en waaraan je veel rijplezier beleeft. Je voelt goed wat er onder de wielen gebeurt en hebt altijd de controle. Dat is een heel fijn gevoel.
Hybride en handbak gaat ook prima samen, al moet je je rijstijl aanpassen om optimaal gebruik te maken van het systeem. Zo komt de elektromotor al zeer vroeg in en assisteert het meeste tussen 1000 en 2500 rpm. Je kunt dus heerlijk laag in de toeren rijden en de versnellingen zijn ook erg lang. Ga je hoog in de toeren, dan is het verschil met een normale motor kleiner en zal het voor je gevoel ook nauwelijks sneller gaan dan wanneer je eerder schakelt. Een beetje een karakteristiek van een turbodiesel, maar dan zonder het lawaai en de roet :D .
Stel dat de hybride accu niet zo goed meer is, dan kun je de Civic IMA nog steeds prima berijden. Zelfs als je de accu verwijdert, rijdt de auto normaal. Alleen mis je wat trekkracht. Dus qua betrouwbaarheid is het optimaal.

Maar ik zou je aanraden een (uitgebreide) proefrit te maken. Let erop dat je niet steeds een noodoplading krijgt nadat je een keertje flink gas hebt gegeven. Dat duidt namelijk op een slechtere accu (deze moet genoeg puf hebben om van 0 naar 120 te accelereren zonder meteen leeg te zijn).

Succes bij de keuze!
2017 Jazz:Image > 60.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby VolvoT4 » 16 May 2015 09:36

Bedankt voor de antwoorden, hier kan ik wat mee. IK dacht dat de hybride zonder accu niet meer te rijden was.
Als ik er een heb, dan meld ik me :)
VolvoT4

Return to Overige rijders