Even voorstellen, Marco uit Almere

Voor gebruikers die vertellen over zichzelf, over hun bolide en waarom ze graag een Honda Hybrid willen hebben.

Even voorstellen, Marco uit Almere

Postby bluemaster » 23 Jan 2020 12:20

Hallo allemaal,

ik ben Marco Spelde uit Almere. Sinds een jaar of tien fervent Volvo rijder. Een V70 2.5T uit 2003 als gezinsauto, en "mijn" auto is een V40 2.0 uit 2004.
De V70 is een auto op LPG G3, en is aangeschaft omdat zoonlief op hoog niveau korfbalt. We wonen in Almere, hij sport in Driebergen en gaat waarschijnlijk binnenkort ook nog in een RTC team in Ede spelen. Dat worden dus nog meer kilometers. De V70 is natuurlijk een heerlijke kilometervreter, maar best zwaar en ook door de LPG best prijzig in de wegenbelasting.
Zowel mijn schoonzus als mijn vader rijden momenteel een Hybride auto, allebei een Toyota, en toen ik van de week de Auris van paps mee had, reed het toch wel erg fijn, en ik betrapte me er op dat ik meteen probeerde zo zuinig mogelijk te rijden. :D
Dus beetje gaan rondkijken, en een beetje verliefd geworden op de Honda Insight. Er staat er eentje hier om de hoek, en altijd als ik er langs loop met de hond uitlaten, blijf ik even kijken omdat ik het een mooie auto vind.
De eerste voorzichtige berekeningen zijn in het voordeel van de hybride auto, met onze kilometers rijden we goedkoper dan de V70 op LPG G3, hoewel ik niet goed kon vinden wat er nou met het wegenbelasting voordeel gaat gebeuren na dit jaar.
Dus nu op jacht naar een insight, en dan na heel veel Volvo's weer eens een ander merk, yikes !
bluemaster

Huidige auto: Volvo V70 2.5T, op jacht naar een Honda Insight Hybrid

Re: Even voorstellen, Marco uit Almere

Postby RedDevil » 23 Jan 2020 13:38

Hallo Marco, welkom!

De Insight is een prettige wagen, stukken beter dan alles wat ik hiervoor heb gehad, maar er zijn een paar dingen waar je op moet letten:
- In 2013 en de eerste helft van 2014 monteerde Honda zuigerveren die na verloop van tijd problemen kunnen geven.
Veel Insights van die modeljaren hebben vroeg of laat een motorrevisie nodig. Het gebruik van premium brandstof zou dat voorkomen, maar dat is niet bewezen en bovendien weet je bij een tweedehands niet wat voor brandstof erin is gegaan.
Dus die zou ik laten staan, tenzij de revisie al is uitgevoerd.

- De Insight heeft een CVT met een interne koppeling. Het is belangrijk dat de CVT vloeistof regelmatig (om de 40.000 km) is vervangen en alleen met de juiste specificatie.
Veel CVT vloeistoffen hebben een dope die de weerstand vermindert maar de koppeling doet slippen. De juiste CVT vloeistof heeft die dope niet.
Rond de 15 km/u is het omschakelpunt waar de koppeling van slippen naar pakken overgaat. Je voelt dan vaak een klein schokje of een duwtje. Als dat ruw gaat en vooral als af en toe de toeren flink omhoog gaan bij gasgeven zonder dat ie trekt dan heb je waarschijnlijk de verkeerde CVT vloeistof in de bak. Dat is mij 1 keer overkomen, de symptomen verdwenen ook weer toen opnieuw de CVT vloeistof werd vervangen.

- Het zicht naar achteren is niet geweldig door de grote dode hoeken.
Je kan de hoogte van de binnenspiegel en de bestuurdersstoel aanpassen, ik heb die beide flink hoog gezet. Dat scheelt flink.

- De Insight heeft soms last van zijwind, vooral bij de 15 inch velgen.
Wat ik merk is dat dat sterk minder is bij een wat hogere bandenspanning, 2,8 tot 3 bar. Bovendien is hij dan iets zuiniger, wel kan je last krijgen van extra rolgeluid.

- Het toerental is normaliter erg laag; rond 1100 RPM als je langzamer rijdt dan 55 km/u, en 20 x het aantal km/u daarboven (bijv. 2000 RPM bij 100 km/u). Daardoor hoor je de motor bijna niet als je constant rijdt.
Wil je even inhalen dan schiet het toerental omhoog. Dat is niet erg, dat moet juist. Het valt alleen erg op omdat het toerental anders juist heel laag is, maar het moet je dus niet weerhouden om zoveel gas te geven als je zelf nodig vindt. Hij gaat er niet stuk van.
Bij mijn vorige auto met een 5-bak gaf ik regelmatig plankgas (bij optrekken in zijn 4 e.d.), in de Insight bijna nooit. Het is niet nodig, juist omdat hij soepel de toeren omhoog gooit en daardoor vaak ruimte over heeft.

- Sommige Insights (zoals de mijne) produceren een pieptoon uit het dashboard rond de 100 km/u. Bij zijwind hoor je soms een fluittoon van bovenaan de voorruit, namelijk als de rubber strip de voeg niet strak sluit. Er is nogal wat wind- en bandengeruis. Dit valt allemaal extra op omdat de motor weinig herrie maakt; je moet zelf uitproberen en oordelen of je ermee kan leven.

- De Insight is best zuinig, maar verwacht geen wonderen.
Bij normaal gebruik is het ongeveer 1 op 18. Als je alleen op de rechterbaan van de snelweg achter vrachtwagens blijft hangen is 1 op 23,8 mogelijk. Vraag me niet hoe ik dat weet ;)
Mijn record is ongeveer 1 op 32 over een stuk van 140 km (Hoogeveen-Nieuwegein, wind mee, net boven het vriespunt. Normaliter is 's zomers zuiniger dan 's winters, maar die dag stonden de sterren op 1 lijn of zo)

- Het blijft een benzineauto. Ik zou bijvoorbeeld zelf niet zomaar weer een Insight kopen, ik spaar voor een Tesla ;)
2011 HIH Elegance Image => Image over 160.934 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Return to Overige rijders