Even Voorstellen: Sem - - - Hulp gevraagd @P1

Voor alle Honda Hybrid rijders èn mensen die een Honda Hybrid in bestelling hebben staan.

Even Voorstellen: Sem - - - Hulp gevraagd @P1

Postby sem_maatkamp » 15 Mar 2016 19:35

Hallo,

ben Sem, 21 jaar en woon in Gelderland.
Al in het bezit geweest van aardig wat auto's, hieronder het lijstje:

- 1985 Civic 1.5i Gt
- 1985 Honda Jazz 1.2
- 1996 Civic Sedan 1.4i
- 1991 Civic Shuttle 1.5i automaat
- 1995 Civic Sedan 1.5i
- 2003 Suzuki Ignis Sport 1.5i
- 1991 VW Polo Classic 1.0
- 1999 Civic Coupe 'Type R" 1.6i
- 1995 CRX Del Sol Esi
- 1999 Civic Sedan 1.6i USDM.
- 2006 Suzuki Ignis Sport 1.5i

De 2006 Suzuki is mijn huidige auto.
Leuk ding, 910kg, 109PK.
Er fel, mede door de korte versnellingsbak en sportonderstel (auto is homologatie van de JWRC auto).

Nu het punt.
Zoals jullie zien, heb erg veel Hondas gehad, erg fijn merk.
Daarnaast is een 4drs auto ook wel erg fijn vind ik.
En brandstofverbruik van de Ignis is niet heel laag (1:14 bij normaal rijgedrag, maar is af fabriek afgesteld op euro 98).

Nu heb ik dus even snel gerekend, een hybrid zou mij maandelijks +- 50euro schelen, en is een erg leuke auto.
Me pa heeft destijds een 2009 hybrid gehad, fijne auto, alleen automaat.....

Nu trek een Ima van 2005/2006 (oud model) mij dus wel.
Vind het model strak, is een handbak en zijn in verhouding net wat goedkoper (over nette exemplaren natuurlijk gesproken).

Heeft iemand meer info over een oude IMA.
Iemand hier op het forum die er een rijdt?
wat zijn de zwakke punten.

Eventueel zou een nieuwe hybrid ook wel en optie zijn.
Maar waar moet ik op letten?
Zijn er zwakke punten bij bijvoorbeeld verschillende bouwjaren.

Is het onderhoud van een Hybrid duurder als een gewone honda?
Hoelaat gaat het accupakket ongeveer mee?
en hoe kan ik zien of het accupakket nog goed is?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en ik binnnenkort een leuke Ima/Hybrid zal treffen.

groet
Sem
sem_maatkamp

Huidige auto: Suzuki Ignis Sport

Re: Even Voorstellen: Sem - - - Hulp gevraagd @P1

Postby MyHCH » 16 Mar 2016 07:56

Welkom op het forum, Sem! En een flinke lijst met auto's heb je al gehad. Daar zitten veel leuke exemplaren bij.

Ik kan me niet herinneren dat er iemand op dit forum een Civic IMA heeft van bouwjaar 2005-2006. Die zijn namelijk niet zo veel geleverd. Best een zeldzame auto. Ik heb in de showroom ooit eens in de IMA gezeten en deze is erg ruim van binnen (ruimer dan model 2006-2012).
Voor alle hybrides van Honda geldt dat lang stilstaan slecht is voor de accu. Wanneer je de accu een half jaar of langer niet gebruikt, kan dit tot schade leiden. Zelf zou ik liever een auto met een hoge kilometerstand kopen met een goed werkende accu dan eentje met weinig kilometers waarvan je niet weet of de accu goed is. Buiten de accu om zijn Honda's zeer betrouwbaar en goedkoop in onderhoud. Alleen de CVT automaat moet elke 40.000 km nieuwe olie, wat ongeveer 100 euro extra kost (bij de dealer).

Let bij een proefrit op of de accumeter een logisch verloop aangeeft. Als je na een keer flink gasgeven de accu ineens naar vrijwel leeg ziet terugvallen, dan duidt dat op een versleten accu. Ook een brandend IMA lampje duidt daarop. Hier op het forum vind je daar genoeg info over. Vaak is een versleten accu trouwens een in onbalans geraakte accu, die je opnieuw kan (laten) balanceren, zodat hij weer even mee kan.

Ik kan me voorstellen dat je liever handgeschakeld rijdt, maar zelf vind ik de CVT in combinatie met het hybride systeem een heel relaxte combinatie. Een soort zen-gehalte heeft het. Je komt met heel laag toerental toch goed mee. Overigens schakelt de Civic IMA vast ook heel goed.

Succes met de keuze!
2017 Jazz:Image > 45.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby adnoh89 » 16 Mar 2016 09:25

Welkom op het forum en succes met het aanvullen van je mooie lijstje :D
Gaan met die banaan!
adnoh89

Huidige auto: Honda Civic Hybrid / Honda Insight Hybrid

Postby sem_maatkamp » 16 Mar 2016 20:27

Zoals ik zei, me pa heb dus een 2009 hybrid gehad.
Erg fijne auto hoor, maar vind zelf een handbak fijner (reden ook dat ik destijds me USDM EK sedan weg heb gedaan, dat was een automaat).
Liever dus een 2003-2006 Ima.

Echter dat accupakket, is dat ook uit te lezen bij de dealer (bij een nieuwe hybrid wel geloof ik?).
sem_maatkamp

Huidige auto: Suzuki Ignis Sport

Return to Honda Hybrid rijders