nog geen auto, maar op zoek ...

Voor alle Honda Hybrid rijders èn mensen die een Honda Hybrid in bestelling hebben staan.

nog geen auto, maar op zoek ...

Postby marcofr » 24 Jan 2016 19:38

Goedendag,

mijn naam is Marco, woon in Kerkrade (zuid Limburg) en ben nu op zoek naar een leuke wagen. de Civic Hybrid blijft steeds op mijn beeldscherm verschijnen, en heb ook al een voor ons leuk exemplaar op het oog. nou wordt ik nogal bang van die accu's en de hoge kosten ervan bij vervanging. dus ben nog aan de twijfel.
het exemplaar dat we op het oog hebben is een 4-2008 model, en staat bij een handelaar in Valkenswaard te koop.
ik weet nog niet waar ik meer op moet letten, maar ik blijf hier effe wat rond snuffelen om genoeg info te vergaren voordat we de stap zetten voor een proefrit.
ik ga in ieder geval bij de dealer informeren. in de text staat dat deze alle tijden bij de dealer is geweest voor onderhoud.
mischien tot ziens met meer info.

mvg.
Marco
marcofr

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Re: nog geen auto, maar op zoek ...

Postby MyHCH » 25 Jan 2016 07:44

Hoi Marco,

Welkom op het forum! De HCH is een fijne auto, met als enige zwakke plek de accu. Een dealer-onderhouden auto heeft 8 jaar of 160.000 km garantie op deze accu. Het model dat je voorstelt heeft dus nog 3 maanden garantie, mits aan de andere voorwaarden wordt voldaan. Waarschijnlijk, maar dat kun je opvragen bij de dealer, heeft jouw auto al een nieuwe accu gehad. Modeljaar 2008 had nou niet de beste accu's.
Zou je ooit een nieuwe accu moeten kopen, dan is dat heel duur (3000 euro). Vaak volstaat het om de accu te demonteren en te balanceren of om slecht geworden cellen te vervangen. Dat is veel goedkoper. Maar zelfs zonder accu kun je de HCH blijven rijden.
Een andere optie is om een iets nieuwere / duurdere HCH te kopen bij een dealer. Deze geeft vaak 2 jaar algemene garantie (waarbij je dan zwart op wit laat zetten dat dit ook geldt voor de hybride accu).
Probeer met de proefrit vooral of de CVT je bevalt; dit is erg persoonlijk. Daarnaast moet je bij even flink optrekken niet meteen een lege accu hebben; dat duidt op een versleten exemplaar.

Succes en alvast veel plezier!
2017 Jazz:Image > 45.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby civicmobiel » 25 Jan 2016 19:11

dag, ik heb mij HCH ingeruild bij de aankoop van een vette BMW zgan company car ...had even na 25 jaar Volvo rijden genoeg van hybride.
Mijn ingeruilde auto staat op: http://www.autotrack.nl/tweedehands/hon ... c/14492375
een topper kijk maar even
suc6

ps: ik heb geen enkel belang bij de verkoop, de auto heb ik bij de BMW dealer ingeruild, en zij stoten alles wat geen BMW is af naar derden.
mmm...even wegdromen....zie wel waar ik kom.........met mijn zwarte BMW 318i M-Pakket .
Image.........Image
civicmobiel

Huidige auto: BMW 318i Touring M-Pakket

Postby MyHCH » 26 Jan 2016 15:46

Die HCH in Valkenswaard ziet er op de foto echt als nieuw uit en de prijs is ook goed. Maar op de foto zie je dat de auto een noodoplading aan het doen is (motor loopt verhoogd stationair, er zijn enkele groene oplaadstreepjes en de totale acculading is bijna nul). Op zich zegt dit niet zoveel, want dit komt normaal ook weleens voor. Maar bij een slechte IMA accu is het dagelijkse praktijk. Ik zou ofwel de vorige eigenaar bellen of vragen of de Honda-dealer de accu mag doormeten. Dan heb je zekerheid.
MyHCH
Moderator

Postby marcofr » 07 Jun 2016 17:57

effe een tijdje afwezig geweest, en op de achtergrond hier en daar wat ingelezen op het forum.
ik heb geen Civic Hybrid gekocht maar een Scenic automaat. Maar omdat deze nogal een slok lust op korte stukken, blijft de Civic mij boeien.
Vooral omdat ik nu hier op het forum een goed verhaal heb gelezen over het zelf oppeppen van de accu's, ben ik nu toch van plan een Civic Hybrid te kopen.
Door mijn hobby heb zelf enkele van die professionele accu laders, en kan ik ze ook nog van vrienden erbij lenen.
dus als er tips zijn, verneem ik die graag.
ik ga zoeken naar een lichte kleur, dus geen zwarte en dergelijks. ben donkere auto's met ons mooi stoffig klimaat nu wel beu ...
MyHCH schrijft dat hij al op de foto zag dat er iets niet klopte ? is zoiets tijdens een testrit van zo'n 30 minuten te merken of te constateren ?
marcofr

Postby MyHCH » 10 Jun 2016 07:24

marcofr wrote:MyHCH schrijft dat hij al op de foto zag dat er iets niet klopte ? is zoiets tijdens een testrit van zo'n 30 minuten te merken of te constateren ?

Als je weet waar je op moet letten, dan heb je het in 30 minuten zeker gezien:
- het niveau van de accu mag niet ineens verspringen van vol naar leeg of omgekeerd
- bij accelereren dien je wat assist te krijgen
- tijdens constante snelheden laadt de accu niet op
- je kan rond de 30 a 40 km/u rijden op alleen de elektromotor en dit minimaal 1 km volhouden (vereist wel een vlakke weg en een gevoelige voet)
- de autostop doet het (tenzij de airco aan staat) enkele minuten
Verder voelt de auto lichtvoetig en kun je met een laag toerental vrij vlot en comfortabel rijden. Bij een kapotte accu of een noodoplading verandert dat: het toerental is veel hoger en er is daardoor meer lawaai. En het lijkt of de handrem er nog op staat :D .

Succes!
MyHCH
Moderator

Postby marcofr » 12 Jun 2016 15:14

MyHCH, bedankt voor je tips, al weet ik nog niet direct wat je met alles bedoeld.
hoe zie ik of die netjes en normaal laad tijdens het rijden ? hoe hoog is het toerental als alles correct is ? en wat is autostop ?

ik ben gisteren met mijn vrouw naar deze gaan kijken: http://www.autohuislimburg.nl/tweedehands-auto/honda-occasions
om de eerste indruk te krijgen, om te kijken hoe die erbij staat, en of mijn vrouw er goed overzicht in heeft. alles was top !! al vind ik de prijs/km stand verhouding wel hoog ...
maar daar gaan we wel wat vanaf snoepen.
konden helaas gisteren geen testrit maken. hij moet de auto uit de showroom halen en was gister te kort dag. we waren er best laat. maar die staat er zeer gelikt bij.

is een Hybrid wel geschikt voor veel korte ritjes ? mijn vrouw is de hoofd berijder, en maakt veel korte ritten naar se supermarkt, bezoekjes enz.
marcofr

Postby MyHCH » 12 Jun 2016 15:37

Mooie auto, ziet er goed uit, zeker voor die kilometerstand. Leuk detail: zelf heb ik 42-xh-dz gehad, dus 4 nummers verder.

Een hybride is ook geschikt voor korte ritten. Het voordeel ten opzichte van een niet-hybride is dan iets kleiner, omdat sommige hybride functies pas werken als de motor op temperatuur is.

Autostop wil zeggen dat wanneer de auto tot stilstand komt, de motor afslaat. De airco, radio etc. gaan gewoon vrolijk verder, want daarvoor dient de accu. Als je het rempedaal los laat, dan start de motor vanzelf en begin je te rijden.
Het toerental is variabel, want het is een zogenaamde 'continu variabele transmissie'. Er hoort dus niet een bepaald toerental bij een bepaalde snelheid; deze wordt zo gekozen dat het rendement optimaal is. Meestal is het toerental daardoor erg laag. 90 is bijvoorbeeld 1600 tpm, 120 ongeveer 2300 tpm (op vlakke weg en zonder noodoplading). Daardoor is de auto zeer stil. Als je vol gas geeft, dan gaat het toerental naar 6000 om daar te blijven totdat je het gaspedaal laat terugkomen. Hierdoor heb je altijd het maximale vermogen voorhanden, maar het geeft een wat vervelend geluid. Sommige mensen hebben daarom een hekel aan die CVT's. Rustige rijders die geleidelijk met het gaspedaal omgaan vinden een CVT vaak fantastisch, snelheidsduivels hebben er een hekel aan. Kwestie van smaak, dus.

Je hebt links naast de toerenteller 2 digitale metertjes. Eentje geeft aan hoe vol de accu is (8 witte vierkante blokjes), de andere geeft aan of de accu opgeladen wordt (groene laadstreepjes) of juist de motor assisteert (witte assist-streepjes). Opladen gebeurt onder andere bij uitrollen en remmen (als je zachtjes remt, dan rem je alleen elektrisch af en niet met de normale remmen). Eigenlijk laadt de motor vrijwel nooit direct de accu op, dat gebeurt alleen bij een 'noodoplading' als de accu te leeg is om via uitrollen bijgeladen te worden. Dan heb je het over het oprijden van een lange helling of bijvoorbeeld na lang stilstaan.
Het accuniveau moet matchen met hoe je de auto gebruikt. Als je accelereert en je het 7 blokjes accu en je gebruikt bijvoorbeeld 4 streepjes assist, dan moet het accuniveau naar 6 gaan en even later naar 5. Gaat het ineens van 7 naar 3, dan is de accu waarschijnlijk niet zo fris meer.

Probeer tijdens de proefrit of het rijden je bevalt. Het gedrag van de CVT, het directe sturen en het comfort. Zelf vind ik het heel rustgevend (zeker terugkijkend nu ik weer handgeschakeld en diesel rijd). Als je niets raars merkt, dan is het goed. Als de accu niet goed is, dan maakt de motor meer toeren (3500 ipv 2500 bij rustig accelereren) en dan is het ZEN-gevoel wat minder. Succes!
MyHCH
Moderator

Postby marcofr » 13 Jun 2016 23:27

dank je voor deze duidelijk en flinke lap text.
ik ga dit allemaal meenemen met de testrit.
ik meld me tzt weer .....
marcofr

Postby marcofr » 26 Jun 2016 09:11

deze topic kan dicht ...... ik ga me nu opnieuw voorstellen, maar dan MET !! ;)
marcofr

Postby MyHCH » 27 Jun 2016 06:48

Is geregeld!
MyHCH
Moderator