In navolging op de vorige post:
Na een paar dagen wikken en wegen besloten om een offerte te laten maken voor een nieuwe Jazz Hybrid. De brandstofbesparing elke maand en de verwachte hogere restwaarde op langere termijn zorgden er in mijn berekening voor dat de meerkosten voor een nieuwe zeer beperkt bleven t.o.v. mijn huidige. Ook de inruilprijs was erg goed, dus financieel zag het er prima uit.
Nog even terug om de juiste kleur en uitvoering te kiezen; ik had mijn broer meegenomen. De verkoper vroeg of hij ook even wilde rijden, dus we hebben een tweede proefrit gemaakt. En maar goed ook!
Bij de eerste proefrit heeft de verkoper vantevoren handmatig de rijhulpsystemen uitgezet. Sommige mensen zouden dat namelijk niet fijn vinden. Tijdens de tweede proefrit stonden deze hulpsystemen wel allemaal aan. En dat was een groot verschil.
We reden over een 60-km weg. Deze had geen middenstreep, maar wel een onderbroken streep aan beide zijkanten, op ongeveer 1 m vanaf de rand van de weg. We reden netjes tussen beide lijnen. Toen kwam er een tegenligger en wilde ik terugsturen naar rechts om met de rechter wielen dicht langs de rand van de weg te gaan rijden. Nou, daar was de Jazz het niet mee eens. Piepgeluiden, waarschuwingen op het dashboard maar vooral een harde ruk aan het stuur naar links. De Jazz probeerde me richting de tegenligger te sturen! Ik schrok, maar had het stuur stevig vast en kon nog op tijd geforceerd naar rechts sturen. Frontale botsing afgewend. Volgens de verkoper moest je hieraan wennen

.
Thuis maar eens opgezocht: het Road Departure Mitigation System zorgt ervoor dat je niet per ongeluk in de berm terecht komt of ongewenst je strook verlaat. Dit systeem zag de witte onderbroken lijn aan als grens van de rijstrook en niet de rand van het asfalt. En het koos ervoor om de berm te vermijden, maar daardoor op een frontale botsing aan te sturen. Dat lijkt me niet de bedoeling

. Het systeem werkt vanaf ongeveer 64 km/uur, maar bij een tegenligger al vanaf 30 km/uur. En je kan het alleen voor een enkele rit handmatig uitzetten ergens ver weg in de boordcomputer. De rit daarna staat het gewoon vanzelf weer aan. En het is standaard op alle versies.
Of bovenstaande ligt aan een programmeerfout in het systeem of aan de best bijzondere manier van belijnen van onze 60-km wegen (heb het in geen enkel ander land zo gezien), is me niet bekend.
Aangezien ik vrij vaak op een 60-km weg rijd en ook mijn vrouw weleens rijdt, vind ik dit dermate irritant en onveilig dat dit voor mij onacceptabel is en ik geen nieuwe Jazz wil rijden. Pas als dit systeem ofwel permanent uit kan ofwel als er een update van komt die dit soort rare fratsen voorkomt, wil ik het heroverwegen.
U bent gewaarschuwd!