Blue One 95

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Jazz Hybrid.

Blue One 95

Postby JeroenE » 29 Jan 2013 17:15

Bij het tankstattion waar ik normaal tank hebben ze sinds afgelopen weekend een nieuwe brandstof (ipv "super"). Deze heet "Blue one 95" en er is ook een website van.

Ik heb het nog niet getankt (omder het mom: eerst maar eens op internet kijken). Helaas stond er ook niet bij hoe duur het was (anders dan "voordelig"). Op het "grote bord" hebben zij namelijk niet alle brandstoffen staan (super stond er ook niet bij) en ik was nog niet wakker genoeg om de slang even op te tillen zodat de pomp naar de juiste instellingen inclusief prijs zou gaan.

Als ik het goed begrijp is de technische term "hE15" en kan het dus bij ieder merk anders heten (net zoiets als excelsium en v-power). Heeft iemand hier al ervaringen mee in een Honda?
2011 HJH Elegance : Image => Image
2006 Mitsubishi Colt: Image => Image
JeroenE

Huidige auto: Honda Jazz Hybrid

Re: Blue One 95

Postby RedDevil » 29 Jan 2013 19:54

Blue one 95 is dus 2 cent goedkoper dan Euro 95.
Deels gemaakt van Braziliaanse bio-ethanol uit suikerriet. Kan je dus nog meer doen aan het milieu, vooral aan dat vervelende regenwoud wat hiervoor is gekapt ;)

Het zou me verbazen als het zuiniger rijdt dan gewone benzine, want volgens mij kan je lang niet zoveel energie halen uit alcohol als uit benzine.
Maar niet testen is niet weten.
In Gouda zit een Argos pomp waar ik zonder al te veel gedoe langs kan. Wie weet.
Last edited by RedDevil on 28 Feb 2013 09:47, edited 1 time in total.
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby JeroenE » 30 Jan 2013 07:27

Bedankt voor het vinden van een bericht waar ze nu eens een prijsverschil durven te noemen :) 2 cent is natuurlijk niet erg veel. Per tankbeurt is dat voor mij nog geen halve euro. Als ik alle tankbeurten van 2012 neem zou het dus 45 euro schelen en dus ongeveer anderhalve tankbeurt per jaar. Het is in ieder geval niet iets waar je slapend rijk van zal worden. Dat is dan natuurlijk ook als het verbruik hetzelfde blijft.

Of het goed is voor het milieu kan ik zo ook niet zeggen. Er gaan al langer geluiden dat veel (alle?) bio-brandstoffen er voor kunnen zorgen dat het milieu juist slechter af is omdat men bossen gaat kappen om de planten te kweken die de bio-brandstof moeten leveren. Wat is wijsheid? Dat weet ik ook niet dus ik probeer maar zo goed mogelijk "het beste" te doen. Ik heb ook een hybrid gekocht terwijl er juist mensen zijn die beweren dat de vervuiling van de productie van al die accu's nooit opwegen tegen het positieve effect. Dat zijn altijd lastige zaken omdat ik nooit weet of die mensen ook denken dat Amerikanen nooit op de maan zijn geweest of dat ze echt wat zinnigs zeggen. ;)

Anyway, ik heb het nog niet getankt, maar denk dat ik het morgen wel ga doen. Ik vraag me af of ik met 1 tankbeurt het verschil kan zien. Met de huidige weersomstandigheden (kou, warm, wel wind, geen wind) heb ik nu ook al een behoorlijk verschil in verbruik. Laatst zelfs het meest onzuinig tot nu toe: 1 op 15,9. En dat is gewoon bij hetzelfde tankstation en met dezelfde benzine. Nou ja, ik ga er ook maar van uit dat ik altijd hetzelfde krijg. Het blijft natuurlijk een raffinage proces en ik weet ook niet of je altijd precies hetzelfde krijgt of dat daar toch ook variatie tussen zit die merkbaar is in het verbruik.

Er zijn nog geen collega's die het hebben getankt (en er is er ook geen 1 die zijn verbruik echt bij houdt voor zover ik weet). Een collega had wel ergens op een Prius forum gelezen (weet niet welk, kon het ook niet zo 1-2-3 vinden met google) dat het wel goedkoper is maar je meer verbruikt en de conclusie was min of meer dat je niets bespaard en juist een grote kans hebt dat het qua kosten juist duurder is.

Mijn eigen ervaring met brandstoffen als V-power etc is ook dat het wel "lijkt" alsof je auto er beter op rijdt, maar dat je qua kilometerkosten ook meer kwijt bent. In die tijd hield ik het verbruik nog niet echt goed bij dus ik kan het niet staven met "harde" gegevens.
JeroenE

Postby RedDevil » 30 Jan 2013 10:33

Met dit soort dingen zou het geweldig helpen om een ScanGauge of UltraGauge te hebben, zodat je meteen kan zien of de temperaturen overal normaal blijven, ontstekingstijdstippen niet worden aangepast en wat het actuele verbruik nou eigenlijk is.
Ik denk er sterk over een UltraGauge aan te schaffen, alleen betaal je hier uiteindelijk veel meer dan die 61 dollar die het in de USA kost, vanwege verzending, douane, belasting, weetikveel.

V-Power leek bij mij niks uit te maken (op zijn best). Fuel Save heb ik niet eens uitgeprobeerd. Het is gewoon niet te testen.
Ik kijk nu voornamelijk naar de prijs en de bereikbaarheid van de pomp, en dan tank ik bijna altijd E95 bij Tinq.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby HCH-CH » 30 Jan 2013 17:31

Wel, ik heb een turbogauge in de auto liggen, maar betwijfel of je wat dit betreft er iets wijzer van wordt.
In Frankrijk heb ik wel E10 getankt, dus met 10% Bio-ethanol. Het scheelde in ieder geval meer dan 2 cent met euro95.
Ik heb het vermoeden dat je daarvan meer verbruikt, maar kon dat nergens op de meters daadwerkelijk zien.
Met zo'n gauge kan je wel goed leren hoe je "arm" kan rijden, alleen de snelheid constant houden, lukt alleen met storm mee of vlak achter een grote vierkante bestelbus.
ch
HCH-CH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid 2008

Postby JeroenE » 31 Jan 2013 08:09

Tja, ik heb geen OBD2 tool. Ik heb er ook wel eens over gedacht, maar in het kader van "koop niet alle speeltjes die je ziet anders kan je geen boodschappen meer doen" heb ik er nog geen aangeschaft.

Een "probleem" wat ik er mee heb is dat je die apparaten kan kopen vanaf een paar tientjes tot ver in de duizend euro. Als je op marktplaats kijkt dan zie je enorm veel advertenties van verkopers die op hun website veel verschillende modellen verkopen. Ik heb er ook geen verstand van, dus vaak zie ik niet in waarom versie A twee keer zo duur is als versie B etc. Tja... Een beetje als mijn schoonmoeder die ook geen idee heeft waarom de ene TV drie keer zo duur is als de ander omdat zij ook het verschil in tecnhiek, aansluitingen, extra's etc niet kent. Die TV is dan ook gekozen omdat "er zo'n mooi voetje aan zit" (het is wel een goede trouwens, daar niet van). Die van een paar tientjes zijn meestal alleen "reset het waarschuwingslampje" apparaten. Dat die anders zijn snap ik wel, maar er zijn er genoeg met displays. De meeste zien er uit als iets wat je in je hand moet houden dus die vallen ook wel af, maar dan nog heb je nog wel verschillende waar je uit kan "kiezen".

Ik ben ook een beetje bang dat het bij mij iets zou worden om drie keer op te kijken en daarna gaat het in het dashboard kastje en komt hij er niet meer uit.

En om goed te kunnen vergelijken zou ik dan ook van te voren alles bekeken moeten hebben met de euro 95, want anders heb ik ook geen vergelijkingsmateriaal.

Anyway, ik heb het vanochtend voor het eerst getankt. Het is inderdaad twee cent goedkoper; er staan nu ook wat affiches waar dat op staat.

Vanaf het tankstation naar mijn werk is het maar 2.4 kilometer, dus echt verschil heb ik nog niet gemerkt. In de tank zat natuurlijk ook nog euro 95 dus het is meer een mengsel en ik weet ook welke hoeveelheid er in de leidingen zit die naar de motor lopen. Wellicht is er nog geen druppel in de motor geweest ;)

Eigenlijk zou er ook een "custom ROM" voor het display tussen de toerenteller en de snelheidsmeter moeten zijn. Er zijn genoeg "bladzijdes" die er wat mij betreft gewoon uit kunnen en andere zou ik heel anders willen. Bijvoorbeeld het "huidige verbruik" is in de Jazz niet goed te zien. Het is een bewegende balk die "vol" loopt als je verbruik hoger is. Maar de schaal loopt van 0 tot 16 (geloof ik, kan ook wel 20 zijn) en is daarom zo laag dat je ongeveer 6 (5?) blokjes hebt tussen de 4 en de 8. behalve bij gas geven om te accelereren of als ik het gas los laat zit ik altijd tussen die twee getallen. Maar je hebt totaal geen idee wat het precies is. Het domme is dat het verbruik over de hele rit (of eigenlijk je A of B kilometer teller) gelukkig wel met een getal wordt aangeduid. Iets soortgelijks geldt voor het display waarop je kan zien hoe zuinig je hebt gereden tijdens de laatste drie keer dat de sleutel is omgedraaid.

In die "custom ROM" zou je dan zelf moeten kunnen instellen dat je het ontstekingstijdstip of welke andere meting dan ook zou kunnen zien. De auto weet het allemaal, dus ik zie geen reden waarom het niet getoond zou kunnen worden. Ik snap wel dat het niet in het standaard overzicht zit. Er zullen weinig garages zitten te wachten op telefoontjes van mensen die een "verkeerde" waarde hebben gezien of zoiets. Maar voor "power users" zou zoiets enorm leuk of handig zijn.
JeroenE

Postby RedDevil » 31 Jan 2013 23:04

Tja, die custom ROM. Stel je voor dat Honda een super-ECO stand zou inbouwen die je kon activeren door zeg 10 seconden lang op de Eco button te drukken en dan 4 keer op Mode of zo.
Alleen geeks weten dat dan , en vinden het ook niet erg dat:
- Auto stop pas uitgaat als je gas geeft, al staat de airco aan (en nu dus uit) en beslaat de auto als een gek;
- de cruise control zelf enigszins de snelheid varieert om optimaal te pulse-and-gliden,
- de IMA compleet wordt leeggetrokken zogauw je auto in de gaten krijgt dat je bijna thuis bent, en dan alleen nog maar elektrisch rijdt,
- je met Mode werkelijk alle gegevens van de meer dan 200 sensors die verspreid zijn over de auto kan uitvragen, zelfs de simpele dingen als deurcontacten; ook al moet je dan 50 menu's door;
- de CVT pas terugschakelt wanneer je gaspedaal de mat raakt,
- De display adviezen geeft als 'Blokkeer de onderste grille', 'Pomp je banden harder op', 'Waarom zitten er nog geen LEDS in de xxx', 'Moest er nou echt zoveel bagage mee', enz.
Ik ben zo'n geek :) dus Honda, kom maar op!

Even serieus, ik verwacht dat je verbruik zal stijgen.
In de USA kan je bijna niet anders dan E10 (10% ethanol) kopen en wordt er steen en been over geklaagd.
Van hele hoge (E85) mengsels is bekend dat het verbruik duidelijk hoger is dan bij gewone benzine.
Alcohol en verkeer is gewoon geen goede combinatie... :mrgreen:
Image
RedDevil

Postby Tim » 03 Feb 2013 21:49

Vorige week Blue One 95 getankt. Nooit meer. Zelfs met het zachte weer de afgelopen week een schamele 6.1 l/100Km.
Tot ik dit topic las wist ik ook niet dat het eigenlijk een soort E10 was. Dat had ik in DLD al een keer geprobeerd zonder succes.

Volgens mij kleven er alleen maar nadelen aan. Omdat je meer verbruikt betaal je uiteindelijk net zoveel of misschien wel meer aan de pomp. Verder vernaggel je op termijn je leidingen en cilinderwanden.
Ook al hebben ze veel 'getest' (waterhoudend vs. niet waterhoudend etc.): Feit blijft dat Ethanol reageert met Aluminium (cilinder erosie), en met de rubbers in de leidingen.
Tim

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Postby JeroenE » 04 Feb 2013 08:19

Vanochtend voor de tweede keer getankt, dus de eerste verbruikscijfers zijn binnen. Wel een paar kanttekeningen: in het weekend is het toch altijd anders rijden, bovendien rij ik dan andere routes dan door de week. Je kan het dus niet helemaal eerlijk met elkaar vergelijken.

Ik was van plan eens een paar weken Blue One 95 te tanken om een "beter" beeld te hebben; voor zover dat mogelijk is in een vrij korte tijd. Je zit toch altijd met het weer en verkeer wat nooit hetzelfde is. Een keer in een lange file, veel wind of "flink doorrijden" zorgt voor heel andere cijfers. Ook in het verbruik van euro 95 zit soms enorm verschil.

Op euro 95 heb ik sinds de aanschaf (55k kilometer) 1 op 19,12 gereden. De eerste tank Blue One 95 heeft een verbruik van 1 op 18,75 gehad. Als ik er van uit ga dat deze ene tank representatief is dan zorgt dat er voor dat ik (met de huidige prijzen) over de afgelopen jaar (42,5k kilometer) met Blue One 95 bijna 31 euro meer had moeten betalen.

Maar de laatste tank euro 95 was onder het gemiddelde. Die was namelijk 1 op 18,86. Dat is nog wel zuiniger dan Blue One 95, maar als je met dat verbruik rekent over het afgelopen jaar dan is het tanken van euro 95 in totaal juist ruim 22 euro duurder.

Om het in een ander extreem perspectief te plaatsen: mijn zuinigste en minst zuinigste tankbeurt waren 1 op 22,06 respectievelijk 1 op 15,89. De laatste was onlangs:veel kou, veel storm, diverse korte stukken. De zuinigste rit was mooi weer, geen wind en alleen maar lange stukken (en expres langzaam gereden). Als je die twee extremen gebruikt voor de het afgelopen jaar (met de huidige prijzen) dan zit daar een verschil van bijna 1301 euro in.

Of als je naar het verschil in verbruik tussen all weather en winterbanden kijkt dan is dat 19,94 tegenover 17,99. Dat is (over een heel jaar) bijna 402 euro verschil. Nu rij ik niet het hele jaar op winterbanden, maar zelfs als je daar rekening mee houdt dan kost alleen het rijden op winterbanden al bijna 175 euro. Maar goed, dat heeft vast niet (alleen) met de banden te maken, maar alles met het weer en verkeer.

De voorlopige conclusie blijft dat de brandstof niet heel veel verschil geeft qua verbruik en kosten en dat het belangrijker is wat voor weer het is ;)

Tim wrote:Zelfs met het zachte weer de afgelopen week een schamele 6.1 l/100Km.

Ik weet niet precies waar jij rijdt, maar ik rij (bijna) iedere werkdag van Amersfoort naar Ridderkerk. Afgelopen week heeft het behoorlijk gewaaid. Geen storm natuurlijk, maar ik heb wel moeten uitwijken voor een busje wat opeens op mijn rijbaan werd geblazen. Mijn auto was af en toe ook fijn aan het wiebelen. Mijn ervaring is dat je dat in het verbruik ook al snel ziet.

Wat dat betreft vind ik spritmonitor wel erg handig. De weersomstandigheden kan je niet invoeren. En ik vind het ook al lastig om tussen het "wegtype" of "driving style" te kiezen omdat je op 1 tank behoorlijk verschil kan hebben tussen ritjes. Maar je kan -als je maar lang genoeg invoert- al die omstandigheden in je gemiddelde krijgen.
JeroenE

Postby Tim » 04 Feb 2013 22:31

JeroenE wrote:Ik weet niet precies waar jij rijdt, maar ik rij (bijna) iedere werkdag van Amersfoort naar Ridderkerk. Afgelopen week heeft het behoorlijk gewaaid. Geen storm natuurlijk, maar ik heb wel moeten uitwijken voor een busje wat opeens op mijn rijbaan werd geblazen. Mijn auto was af en toe ook fijn aan het wiebelen. Mijn ervaring is dat je dat in het verbruik ook al snel ziet.

Oostelijk Noord-Brabant. Veel 80 km wegen. Van harde wind in de auto niet zoveel meegekregen. Het waait in Brabant natuurlijk ook minder hard (dan in de Randstad).
Vorige tank was 5,8 L/100 km (kou en sneeuw). Natuurlijk een andere rijstijl, en wellicht minder korte stukken, maar toch heb ik het gevoel dat het minder zuinig rijdt. Wellicht marginaal hoor. Maarja, de besparing aan de pomp is ook marginaal...

Buiten dat keur ik heel dat Ethanol gebeuren af. Overproductie uit Brazilië, verbouwd op land dat eerst regenwoud was. Verscheept naar Europa en goedkoper op de markt gezet dan Euro95. Vervangt op den duur Euro95 zodat de prijs verder kan stijgen en voor Euro95 een premium gevraagd gaat worden (zoals nu bij Super).
Maar dat is meer een politieke discussie......
Tim

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Postby JeroenE » 28 Feb 2013 07:42

Tim wrote:Buiten dat keur ik heel dat Ethanol gebeuren af. Overproductie uit Brazilië, verbouwd op land dat eerst regenwoud was. Verscheept naar Europa en goedkoper op de markt gezet dan Euro95. Vervangt op den duur Euro95 zodat de prijs verder kan stijgen en voor Euro95 een premium gevraagd gaat worden (zoals nu bij Super).
Maar dat is meer een politieke discussie......

Ja, dat is een lastiger vraagstuk waar ik ook geen antwoord op weet. Dat is natuurlijk al sowieso de hele vraag met autogebruik en ook over de accu's in hybrids gaan diverse "horror" verhalen in de rondte. Maar goed, dat gebeurd ook met zonnepanelen, windmolens en allerlei andere groene zaken.

Als je fietst vervuil je minder dan met autorijden (als je geen vlees of rijst of graan eet waar regenwouden voor zijn gekapt). Op zich zou ik er geen bezwaar tegen hebben om minder auto te rijden, maar meer dan 1 dag in de week thuis werken wil mijn werkgever niet. Voor het werk zou het wel kunnen, maar het is wel zo dat het gezelliger is op kantoor dan in je eentje thuis.

En het is natuurlijk ook maar hoe ver je alles door wil trekken.

Anyway, ik heb nu ruim 4000 kilometer op Blue One 95 gereden. Het verbruik schommelt nog al met het weer en rijstijl, maar in principe maakt het weinig uit tov Euro 95. Ik heb nu met Blue One 1 op 18,04 km per liter gereden. Dat is net iets zuiniger dan "normaal" met winterbanden. Dat is namelijk 1 op 17,99 (wel inclusief de Blue One kilometers, dus eigenlijk nog iets minder). Op "normale" banden rij ik 1 op 19,94 en gecombineerd is dat 1 op 19,04.

Dus de zin "De in Blue One 95 gebruikte ethanol heeft een lager brandstofverbruik tot gevolg, de besparing kan oplopen tot 3%" op de website van Blue One klopt in mijn geval in ieder geval (nog) niet. Zoals het nu is kan je wel zeggen dat ik 0,3% zuiniger heb gereden, maar daar wordt je natuurlijk niet veel wijzer van. Het is in ieder geval niet minder zuiniger zoals een collega heeft voorspeld.

Dan blijft eigenlijk alleen het verschil van 2 cent per liter over en de vraag of de motor er uiteindelijk wel of geen schade van krijgt. Helaas heb ik daar niet genoeg verstand van en ik weet ook niet welke verhalen daar over ik wel of niet moet geloven.
JeroenE

Postby RedDevil » 14 Aug 2013 20:00

Vandaag voor het eerst Blue One getankt, nadat mijn tank op Duitse E10 op een recordlaag verbruik was uitgedraaid was ik dat al enige tijd van plan.

Maar ik zag ineens dat Argos maar liefst 13 cent korting geeft op Blue One (bovenop die 2 cent die het al goedkoper is) dus die keus was snel gemaakt, ook al omdat ik de 13 cent zaterdagmazzel van de Tinq niet ging halen met deze tank.
Bleek de tank ook nog eens een verbruiksrecord op te leveren! Maar dat was dus met 99% zuivere benzine (er zal nog steeds een restje van die E10 door zitten).

Wie dus Blue One wil uitproberen voor weinig (kostte me 1,679 per liter); zie de link hierboven. :mrgreen:
Image
RedDevil

Postby Dick » 18 Aug 2013 18:59

Donderdag's bij Tango tanken tot 16 cent korting.
Dick

Huidige auto: Honda Jazz Hybrid Elegance 2011

Postby RedDevil » 18 Aug 2013 21:01

Vanmiddag heb ik op een stuk van 60 km, koude start, wind mee, rustig achter een vrachtwagen aan, een aangegeven verbruik gehaald van 3.3 l/100 km; een evenaring van mijn record.
Alleen had ik nu mijn gezin bij me en de achterbak vol, en zelfs even de airco gebruikt. En Blue One in de tank ipv. E10.

Blue One is, durf ik nu wel te zeggen, niet slecht voor het verbruik, althans niet in mijn auto met mijn rijstijl.
Op die twee tankbeurten E10 en Blue One en een keer V-Power na heb ik altijd Euro 95 getankt, beste verbruik per rit op euro is 3.4 l/100 km. V-Power gaf juist het slechtste verbruik ooit.

Sterkste argument om Blue One te tanken is echter dat de pomp maar 30 liter aangaf terwijl de tank tjokvol zat (pas 130 km na het tanken zakte de naald op het bovenste streepje van de meter) en voor ik ging tanken al 40 km met de tankindicatie aan reed. Normaal gaat er dan zo'n 35 liter in.
Het lijkt er sterk op dat ik 5 liter kado kreeg! Dat ga ik straks weer proberen natuurlijk. Voor deze vorm van klantenbinding ben ik uitermate gevoellig ;)
Image
RedDevil

Postby civicmobiel » 18 Aug 2013 21:37

RedDevil wrote:Vanmiddag heb ik op een stuk van 60 km, koude start, wind mee, rustig achter een vrachtwagen aan, een aangegeven verbruik gehaald van 3.3 l/100 km; een evenaring van mijn record.
Alleen had ik nu mijn gezin bij me en de achterbak vol, en zelfs even de airco gebruikt. En Blue One in de tank ipv. E10.

Blue One is, durf ik nu wel te zeggen, niet slecht voor het verbruik, althans niet in mijn auto met mijn rijstijl.
Op die twee tankbeurten E10 en Blue One en een keer V-Power na heb ik altijd Euro 95 getankt, beste verbruik per rit op euro is 3.4 l/100 km. V-Power gaf juist het slechtste verbruik ooit.

Sterkste argument om Blue One te tanken is echter dat de pomp maar 30 liter aangaf terwijl de tank tjokvol zat (pas 130 km na het tanken zakte de naald op het bovenste streepje van de meter) en voor ik ging tanken al 40 km met de tankindicatie aan reed. Normaal gaat er dan zo'n 35 liter in.
Het lijkt er sterk op dat ik 5 liter kado kreeg! Dat ga ik straks weer proberen natuurlijk. Voor deze vorm van klantenbinding ben ik uitermate gevoellig ;)

5 liter extra? geloof er niets van. Pompen worden geijkt en moeten de juiste hoeveelheid afleveren die op de meter staat. :!:
mmm...even wegdromen....zie wel waar ik kom.........met mijn zwarte BMW 318i M-Pakket .
Image.........Image
civicmobiel

Huidige auto: BMW 318i Touring M-Pakket

Next

Return to Jazz Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen