Blue One 95

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Jazz Hybrid.

Re: Blue One 95

Postby RedDevil » 18 Aug 2013 21:54

civicmobiel wrote:
RedDevil wrote:(...) dat de pomp maar 30 liter aangaf terwijl de tank tjokvol zat (pas 130 km na het tanken zakte de naald op het bovenste streepje van de meter) en voor ik ging tanken al 40 km met de tankindicatie aan reed. Normaal gaat er dan zo'n 35 liter in.
Het lijkt er sterk op dat ik 5 liter kado kreeg! Dat ga ik straks weer proberen natuurlijk. Voor deze vorm van klantenbinding ben ik uitermate gevoellig ;)

5 liter extra? geloof er niets van. Pompen worden geijkt en moeten de juiste hoeveelheid afleveren die op de meter staat. :!:

Wat kan ik zeggen. Ik kom bij de pomp met het lampje aan en de naald bijna helemaal onderaan.
Ik verwacht minstens 35 liter te tanken, maar bij 29,nogwat slaat ie af. He wat vervelend denk ik nog, waarom sluit ie zomaar af?
Nog wat erbij; meteen weer klik en gegorgel en schuiim in de pijp. Bomvol. Maar er staat 30.33 l op de pomp en op de tankbon.

Mijn verbruik voor die tank is werkelijk spectaculair; 851 km gereden en dus maar 30.33 liter getankt, dat is 1 op 28 ofwel 0,0356 liter per km. Terwijl de MID 3.9 l/100 km aangaf.
Normaal geeft de MID een gunstiger verbruik aan, maar nu dus niet.
Je zou denken dat de tank niet helemaal was volgetankt. Maar dat is ie dus wel...
Ook nu, 635 km verder, ben ik nog niet op 2/3 van de tank. Volgens de MID mag ik nog 393 km voor ik moet tanken.

Als de tank wel vol zat dan kan het toch haast niet anders dan dat er méér in is gegaan dan die 30,33 liter?
Maar ik geloof het zelf ook pas als het me de volgende keer weer zo gaat ;)
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby RedDevil » 22 Aug 2013 19:02

Eerste tank Blue One leeggereden. Niet zo spectaculair als de vorige tank; "slechts" 1 op 26. 8-)
Grotendeels lange trips, deels met harde wind dus best blij met dit resultaat.

Het was druk bij de Argos vanwege de donderdagactie (alles 13 cent korting) dus kon ik niet bij hetzelfde pompnummer als vorige week terecht. Weet ik nog niet of die uitschieter aan die pomp lag.
Het aangegeven verbruik op de MID was weer 3.9 l/100 km, alweer meer dan aan de pomp hoewel het nu maar weinig scheelt.
Normaal gesproken is de MID twee-tiende optimistischer dan de werkelijkheid...
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby JeroenE » 23 Aug 2013 06:11

Ik heb nu bijna 7 maanden op Blue One 95 gereden. Het gemiddelde verbruik is 1 op 18,12. Voor Euro95 is het gemiddelde verbruik 1 op 19,12. Ik heb wel 55k op Euro95 gereden en 'maar' 25k op Blue One 95.

Het is dit jaar natuurlijk best lang behoorlijk koud geweest, maar aan de andere kant ook al een paar keer behoorlijk warm. Beide zorgen meestal voor meer verbruik; de laatste vooral vanwege de airco die dan de hele tijd aan staat.

Dus wellicht is het geen eerlijke vergelijking, maar tot nog toe is bij mijn Jazz de Blue One 95 in ieder geval niet echt een goedkopere optie. Mijn idee was om het een hele jaar vol te houden en dan te kijken wat er uit komt. Maar de vooruitzichten zijn in ieder geval niet echt gunstig. Als je dit uitrekent met een bijvoorbeeld 30k kilometers is de Blue One 95 ruim 118 euro duurder.
2011 HJH Elegance : Image => Image
2006 Mitsubishi Colt: Image => Image
JeroenE

Huidige auto: Honda Jazz Hybrid

Postby RedDevil » 23 Aug 2013 22:11

Je hebt een aardige bak gegevens verzameld zo ;)

Als ik zo vrij mag zijn je verbruik over de eerste 3 maanden van 2013 (met Blue One) te vergelijken met dezelfde periode in 2012, dan valt op dat je met Blue One iets zuiniger lijkt te zijn geweest dan in 2012.
Kijk je naar de maand mei dan ben je veel onzuiniger, maar dat geef je zelf al aan; vorig jaar staat het wijzertje steeds naar links ('Moderate' ofwel zuinig aan gereden) en nu 5 keer achter elkaar naar rechts (dus flink geblazen).
Natuurlijk kan je het nooit helemaal eerlijk vergelijken. Het weer, andere rijstijl, meer ingereden, ander wegen, van alles heeft invloed. We hebben het gemiddeld koudste voorjaar in 40 jaar achter de rug.
Maar van wat ik zag lijkt mij dat als je alleen dezelfde maanden vergelijkt en alleen de tankbeurten met 'gemiddelde' rijstijl, er nauwelijks verschil is tussen gewone benzine en Blue One.

Als ik die ene tank met Blue One afzet tegen mijn gemiddelde over gewone benzine gebeurt er wat heel anders. Want ik haalde 1 op 26 met mijn laatste tank, en mijn gemiddelde op E95 was 'slechts' 1 op 22,3... en nog minder als die tank met E10 (1 op 26,3) er ook uit gaat. Geen eerlijke vergelijking :D
Image
RedDevil

Postby RedDevil » 06 Sep 2013 19:59

Vandaag getankt. Ik was bijna leeg maar er kon toch maar 30 liter in, volgens de pomp!
Het is nu wel zeker dat die pomp te weinig aangeeft.
Ik voelde me er niet lekker bij; ik weet dat de pomphouder liters uit de tankwagen afrekent en altijd een paar liter verliest wanneer ze uit de pomp komen (doordat de benzine afkoelt in de ondergrondse tanks en daardoor iets minder volume inneemt). En dat is als de pompen goed werken.
Dit moet een absolute ramp zijn voor een pomphouder.

Hierbij een mailtje dat ik aan Argos heb gestuurd.
Kan interessant zijn, i.i.g. voor iedereen die in de buurt van Gouda woont en tot dit euvel hersteld is:
Pomp 2 in Gouda geeft te weinig aan...!

Bij het Argos tankstation aan de Burgemeester van Reenensingel in Gouda geeft pomp nummer 2 minder liters aan dan er in werkelijkheid getankt zijn.
Ik heb er vanmiddag Blue One 95 getankt met een bijna lege 40 liter tank. Maar na amper 30 liter was mijn tank helemaal vol!
De cijfers op de pomp lijken vertraagd door te lopen terwijl de brandstof er op volle kracht uit komt.

Ik maak me ernstig zorgen om de uitbaters van dit (bemande) station. Zij kunnen hierdoor makkelijk voor tienduizenden euro's benadeeld worden.

Zelf loop ik, door dit te melden, mogelijk voor honderden euro's aan voordeel mis. Ik zou het op prijs stellen als mijn eerlijkheid ruimhartig beloond wordt ;)
Ik zal regelmatig blijven controleren of dit defect aan pomp 2 (met Blue One 95) is gerepareerd; in ieder geval tot het is hersteld.

Met vriendelijke groet,
Red Devil
Image
RedDevil

Postby RedDevil » 18 Sep 2013 19:35

Nogmaals Blue One getankt bij pomp 2 in Gouda, met mijn benzinelampje al weer aan, na 787 km.
Er ging dus 26,73 liter in volgens de pomp. Ik heb getankt tot de Blue One boven het klepje uit bleef. Er kon echt niets meer bij.
6½ cent per kilometer. Daar word ik blij van.

Ik heb het nu ook bij de pomphouder gemeld, die gaat morgen bellen met het hoofdkantoor. Ze zijn geen franchisehouder of zo, ze zijn gewoon in dienst bij Argos. Evengoed kunnen ze in de problemen komen als er stelselmatig benzine 'verdwijnt'.
Wordt vervolgd...!
Intussen hoog ik de liters in mijn tanklog maar op om niet al te rare cijfers te krijgen.
Image
RedDevil

Postby JeroenE » 19 Sep 2013 06:10

RedDevil wrote:Intussen hoog ik de liters in mijn tanklog maar op om niet al te rare cijfers te krijgen.

Wat een luxe problemen toch weer :)
Hopelijk lukt het ze om eea te controleren en aan te passen, want een "beetje gokken" wat je aantal liters had moeten zijn is natuurlijk nooit zo nauwkeurig als een meter die gewoon de juiste waardes aangeeft. Voor de portemonnee is dat niet zo erg, maar als je stats wil bijhouden dan is dat natuurlijk wel frustrerend.
2011 HJH Elegance : Image => Image
2006 Mitsubishi Colt: Image => Image
JeroenE

Huidige auto: Honda Jazz Hybrid

Postby RedDevil » 04 Oct 2013 10:40

Vandaag weer getankt, en ondanks dat de range al een tijdje op 0 stond ging er maar 29 liter in.
En zo gaat het dus keer op keer; dik 800 kilometer rijden, hooguit 30 liter tanken. Volgens de pomp rijd ik nu ruim 1 op 30...
Blue One rijdt misschien een fractie minder zuinig dan pure benzine (hoewel ook daar tegenwoordig 4% ethanol in schijnt te zitten) maar zelfs als dat zo is wordt dat zwaar overgecompenseerd door deze pompfout.

Ik heb het maar weer eens bij de kassa gemeld.
De dame in kwestie haalde haar schouders op. Ik was de eerste die het gemeld had volgens haar. Het kon haar verder niks schelen, of liever nog dat ik er niet zo over zeurde.

Nou goed dan. Ze zoeken het maar uit verder.
(edit) Had je dus echt goedkoopwillen tanken dan moest je naar de Argos aan de Burgemeester van Reenensingel in Gouda en tank Blue One bij pomp nummer 2 (linksachter). LET OP: alleen pomp nummer 2 had deze fout, en waarschijnlijk alleen voor Blue One.
Blue One kostte 1,62.9 per liter. Behalve aan pomp 2; daar kostte het 1,62,9 per 1,25 liter. Maar nu niet meer dus helaas. :(

Op donderdag heeft alle brandstof daar 13 cent korting en is het er erg druk; op andere dagen kan je vrij kiezen bij welke pomp je tankt, en dat was in dit geval erg handig.
Last edited by RedDevil on 11 Oct 2013 11:14, edited 1 time in total.
Image
RedDevil

Postby RedDevil » 11 Oct 2013 11:09

Aan al het goede komt een eind...

Ik ben net gebeld door de Argos. Uit hun eigen metingen was gebleken dat de pomp een probleem had met de volumemeter, dat hebben ze afgelopen donderdag verholpen.
Toen kwamen ze mijn mailtje tegen en hebben ze me toch maar even gebeld.
Mooi, weet ik meteen dat ik er niet meer heen hoef, maar dat heb ik maar niet gezegd ;)
Image
RedDevil

Previous

Return to Jazz Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen