Airco auto blijft op recirculatie staan

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Jazz Hybrid.

Airco auto blijft op recirculatie staan

Postby JeroenE » 03 May 2011 08:02

De airco heb ik op "auto" staan. Ik heb de zaterdag voor Pasen een stuk gereden waarbij de recirculatie stand aan bleef staan. De temperatuur binnenstond op 23 terwijl het buiten 28 was. Op zich kan ik me dan wel voorstellen dat hij op die stand blijft staan om zo energei te besparen. Ik vind het niet leuk (en in het boekje raden ze ook aan om de recirculatie stand liever niet te gebruiken!), maar gelukkig kan je het aanpassen door hem van de stand auto af te halen.

Gistermiddag was het ook "lekker warm" in de auto. Buiten was het echter een stuk koeler, ongeveer 17 graden. De auto stand stond op 22 graden. Ik heb het eerste stukje met de ramen open gereden om zo de temperatuur al te laten zakken. Door de koude buitenlucht was dat best snel gebeurd. De "auto" stand heeft echter bijna anderhalf uur op recirculatie gestaan (vanaf vertrek tot aankomst). Ik wilde eigenlijk eens in de gaten houden wanneer hij uit zou gaan, maar dat is dus gewoon niet gebeurd.

Vanochtend was de buitentemperatuur 4 graden. De auto stand stond nog steeds aan en de temp op 22. De recirculatie stand stond nu wel uit. Het is dus niet zo dat de auto stand er altijd voor zorgt dat hij op recirculatie staat.

Nu snap ik dat een auto opwarmen voor de energiebesparing niet uitmaakt (de motor wordt toch warm of je verwarming nu werkt of niet) en koelen wel extra energie vraagt. Maar als het buiten koeler is dan binnen dan kan je die 'koude' buitenlucht ook gebruiken om de auto te koelen en hoeft hij dus helemaal niet op recirculatie te staan.

Dit Insight topic gaat over hetzelfde probleem en MyHCH legt het daar waarschijnlijk beter uit dan ik doe.

Is dat min of meer ook de reden dat het bij de Jazz ook zo werkt? Wel jammer, dat zo'n auto stand dan niet handig te gebruiken is :(
2011 HJH Elegance : Image => Image
2006 Mitsubishi Colt: Image => Image
JeroenE

Huidige auto: Honda Jazz Hybrid

Re: Airco auto blijft op recirculatie staan

Postby MyHCH » 03 May 2011 09:00

Ik weet niet of het slecht is om de recirculatie langere tijd aan te hebben. Een auto is, zeker wanneer je rijdt, verre van luchtdicht dus er is altijd wel voldoende verse lucht beschikbaar. Ik denk dat als je met meerdere personen in de auto zit de recirculatie sneller uitschakelt.
Automatische airco's blijven ingewikkelde materie. Ik heb tot nu toe nog maar 1 auto gehad die zelf het klimaat zo regelde dat ik niet hoefde in te grijpen (dat was een Lancia Thema 3.0 V6 LX, dus die Italianen kunnen wel wat :D ), in alle andere auto's tot nu toe heb ik meer werk dan met een handbediende ventilatie en airco...
2017 Jazz:Image > 51.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Re: Airco auto blijft op recirculatie staan

Postby JeroenE » 03 May 2011 09:34

Een beetje frisse lucht vind ik wel fijn. Ik ben sowieso niet gehecht aan de nieuwe-auto-lucht ;)

Ik vergeet zelf ook wel eens dat ik de recirculatie heb aangezet (omdat ik achter een zwarte dampen uitbrakende vrachtwagen of een stink brommer rij). Meestal kom ik daar na een tijdje wel achter omdat dan de ramen gaan beslaan of ik hoofdpijn krijg.
2011 HJH Elegance : Image => Image
2006 Mitsubishi Colt: Image => Image
JeroenE

Huidige auto: Honda Jazz Hybrid

Return to Jazz Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen