Mistlicht voor kapot

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Jazz Hybrid.

Mistlicht voor kapot

Postby JeroenE » 26 Sep 2013 07:15

Ik had het zelf nog niet eens gezien, maar in mijn linker mistlicht aan de voorkant zit een gat (samen met een enorme barst) in het glas. De garage denkt dat het door steenslag is gekomen.

De vervanging kost ruim 300 euro :(
2011 HJH Elegance : Image => Image
2006 Mitsubishi Colt: Image => Image
JeroenE

Huidige auto: Honda Jazz Hybrid

Re: Mistlicht voor kapot

Postby Hondahok » 26 Sep 2013 08:41

Probeer het via www.onderdelenlijn.nl mogelijk kun je via dat kanaal een gebruikte regelen van een schade auto.

niet geschoten is altijd mis. Hij moet trouwens heel zijn voor de APK.
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
Hondahok

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Postby RedDevil » 26 Sep 2013 09:16

Ik ga een plaatje dun plastic voor mijn mistlichten spannen... Ik was het al van plan maar nu helemaal!
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby JeroenE » 27 Sep 2013 12:55

Bedankt voor de tip(s), maar vandaag is hij al door de garage gerepareerd.

Jammer dat een barst in je voorruit wel onder de verzekering valt, maar een barst in je lampen-glas niet.
JeroenE

Postby RedDevil » 27 Sep 2013 13:27

Niet altijd helaas. Sterretjes worden gratis gevuld maar een ruit vervangen is meestal niet gratis.
Even een wieldop wegkoppen kostte me 150 euro eigen risico.
Image
Als ik de dader te pakken had gehad was het gratis geweest. Maar de wieldop kwam tussen de rijen auto's door stuiteren, dus raad maar van wie die was.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby JeroenE » 27 Sep 2013 14:23

Mijn voorruiten zijn sinds jaren altijd gratis vervangen. Niet dat ik er ieder jaar 1 stuk heb, maar het is al ene paar keer gebeurd. Ook bij collega's gaat het meestal gratis; tenzij ik het pas hoor als ze het al hebben laten vervangen.

Maar je moet dan niet naar degene gaan die op je groene kaart staat, want daar moet je inderdaad meestal 150 euro betalen. Even googlen op "gratis voorruit vervangen" + woonplaats (of werkplek) en meestal vind je dan een aardig aantal.

Tot nu toe zijn ze het ook allemaal op locatie komen doen dus je hoeft niet eens ergens naar toe. Wel even voor de zekerheid checken (ze vragen zelf meestal ook wel naar je verzekering + dekking) of het echt gratis is. Bij allen WA is dat natuurlijk niet zo en als je pech hebt dan heb je de 'verkeerde' verzekeraar waar zij geen afspraken mee hebben.

In de Honda is mijn ruit nog niet vervangen, maar in de Colt is het wel gebeurd. Toen was het in ieder geval zo dat ik zelfs een 'echte' Mitsubishi ruit kreeg en geen alternatief. Dat was dan vanwege de regensensor op de voorruit; die moest mee vervangen worden en die kan je blijkbaar alleen bij Mitsubishi krijgen. Ik weet niet meer waarom, maar het was in ieder geval niet mogelijk om die over te zetten net zoals je achteruitkijkspiegel.
JeroenE

Postby RedDevil » 27 Sep 2013 15:01

Bij mij staat de 150 eigen risico in de polis, en het was nog een hele strijd met de FBTO om de ruit niet bij CarGlass te moeten laten repareren. Na een paar slechte ervaringen wou ik per sé geen Carglass meer namelijk.
Honda van Loon heeft zelf een glasvervangingsservice en wilde het graag doen, maar dat mocht dus niet van de FBTO.
Uiteindelijk heeft een schadeherstelbedrijf in Gouda het gedaan.
Er zit een ruit van Saint-Gobain in, met regen- en lichtsensor; en het werkt allemaal. Wel een kleine vertekening aan de onderrand. Zucht.

Ik ben sowieso niet helemaal tevreden, er knarst wat en bij harde wind fluit er iets. En dat wordt misschien een welles-nietes kwestie, ik heb er nu al de pest aan. Dit gaat de FBTO een klant kosten.
Image
RedDevil

Return to Jazz Hybrid - Techniek en onderhoud