Handleiding te downloaden?

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Jazz Hybrid.

Handleiding te downloaden?

Postby JeroenE » 19 Apr 2011 06:44

Weet iemand of de handleiding van de HJH ergens is te downloaden? Volgens de dealer is er geen elektronische variant van. Met wat zoeken kan ik wel wat Honda manuals downloaden, maar niet van de Jazz of Fit (de andere naam voor de Jazz) Hybrid, alleen van de "gewone" varianten.

Hoe de knipperlichten werken weet ik natuurlijk wel, ik ben juist nieuwsgierig naar de ins-and-outs van het Hybrid systeem (die je allemaal niet in 1 keer doorhebt tijdens een proefritje). Zo dacht ik dat je bij Honda niet alleen elektrisch kan rijden (zoals wel bij Toyota), maar nu las ik laatst dat het onder sommige omstandigheden wel kon, mits je maar niet harder ging dan 50km/h. En dan denk ik: "grrrr, heb ik me toch niet goed genoeg ingelezen". Nu weet ik wel dat ik eind van de week het boekje bij de auto heb, maar ik ben graag goed voorbereid ;)
Last edited by JeroenE on 19 Apr 2011 16:55, edited 2 times in total.
2011 HJH Elegance : Image => Image
2006 Mitsubishi Colt: Image => Image
JeroenE

Huidige auto: Honda Jazz Hybrid

Re: Handleiding te downloaden?

Postby Dick » 19 Apr 2011 13:16

Je kunt met de Jazz Hybrid ongeveer 3 kilometer elektrisch rijden maar wel met een zeer stabiele voet. Als je iets teveel "gas" geeft komt de benzine motor meteen assisteren.
Boven de 50 kilometer kun je niet alleen elektrisch rijden.
Dick

Huidige auto: Honda Jazz Hybrid Elegance 2011

Postby JeroenE » 19 Apr 2011 16:55

Aha, bedankt voor de uitleg! Ik weet wel zeker dat ik geen "EV" knop heb gezien, dus ik neem aan dat dit helemaal vanzelf gaat. Werkt het net zoiets als bij de Prius? Al kan die er wel tegen als je een 'beetje' gas geeft (als je hem niet in EV hebt staan).
JeroenE

Postby HCH-CH » 19 Apr 2011 18:19

Het is al eerder uitgelegd, maar toen was je waarschijnlijk hier nog niet aanwezig.
Je rijdt een constante snelheid, tussen 17 en 49 km/u. Dan licht je even het gas en voilá.
Je hoort het bijna niet, maar je kan het zien aan de verbruiksmeter en de assist-strepen of de -wijzer.
Het werkt alleen als de accumeter (SoC) voor meer dan de helft vol aangeeft.
Veel plezier vrijdag.
ch
HCH-CH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid 2008

Postby MyHCH » 19 Apr 2011 20:14

Helaas staat in het boekje van de HCH enorm weinig over hoe het systeem werkt. Dat je onder de 50 elektrisch kan rijden staat er niet eens in. Het boekje van de HJH zal niet uitgebreider zijn, verwacht ik. Honda heeft dat misschien bewust gedaan, omdat een hybride net zo moet rijden als een normale auto. Maar gelukkig is er een forum en zijn er veel gebruikers met ervaring :D .
In elk geval heel veel plezier met de Jazz (ook zonder hybride deel een heel fijne auto weet ik uit ervaring) en welkom op dit forum!
2017 Jazz:Image > 51.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby JeroenE » 19 Apr 2011 20:47

HCH-CH wrote:Het is al eerder uitgelegd, maar toen was je waarschijnlijk hier nog niet aanwezig.
Je rijdt een constante snelheid, tussen 17 en 49 km/u. Dan licht je even het gas en voilá.
Je hoort het bijna niet, maar je kan het zien aan de verbruiksmeter en de assist-strepen of de -wijzer.

Ik heb al wel alle berichten in het Jazz gedeelte gelezen, maar ik zag bij uit jouw berichtenlijst dat je dit uitgelegd heb in het Civic gedeelte. Daar heb ik inderdaad nog niet alle berichten van gelezen (dat zijn er ook veel meer dan die van de Jazz). Vandaar dus dat ik het nog niet gezien had. Ik dacht trouwens dat er wel enig verschil zat tussen de Civic en de Insight+Jazz. Niet alleen het blikje, maar ook in de zin dat de laatste twee meer op elkaar leken qua IMA dan de Civic. Heb ik dat verkeerd begrepen?

Nu ik je uitleg heb gelezen denk ik trouwens dat ik tijdens de proefrit ook al een stukje elektrisch heb gereden. Ik namelijk wel zoiets van "huh, valt de benzinemotor nu toch uit terwijl we aan het rijden zijn?", maar toen we probeerden beter te luisteren hoorden we hem toch wel. Dus nu vermoed ik dat hij wel gestopt was, maar daarna redelijk vlot weer aangegaan (ivm extra gas geven ofzo) waardoor hij tijdens het "goed luisteren" alweer draaide.

Vanavond ben ik nog even langs de dealer gereden om alvast de factuur te halen (anders wil de dame van de administratie geen geld over maken). Ik heb toen gelijk het instructieboekje mee gekregen, maar daar heb ik alleen nog maar even in gebladerd en nog niet helemaal uitgelezen ;)
JeroenE

Postby Dennis » 20 Apr 2011 06:17

Wat ik heb gemerkt met het geheel electrisch rijden is dat de verbruiksmeter inderdaad op nul staat, maar dat de motor wel aan staat. De toerenteller geeft zo'n 1000 rpm aan. Dus helemaal stil is de auto dan ook weer niet.

De motor gaat pas echt uit als je (bijna) stilstaat (<10km/h) met je voet op het rempedaal en de CVT in D of N. Alle andere standen van de automaat werkt het start/stop systeem niet.
Jazz Hybrid 2011: Image
Dennis

Huidige auto: Honda Jazz Hybrid Elegance Saphire Blue

Postby JeroenE » 20 Apr 2011 09:39

Als alleen de elektromotor draait dan is er natuurlijk ook een toerental. Of laat de toerenteller echt alleen de toeren zien van de benzinemotor?
JeroenE

Postby Dennis » 20 Apr 2011 10:04

Hmmmm, dat is een goede vraag.
Wat je wel ziet is dat wanneer je afremt om te gaan stoppen, dat het toerental naar nul gaat en je voelt ook de benzinemotor stoppen.
Bij het constant rijden op alleen accu, voel je het afslaan van de benzinemotor niet, en blijft het toerental op 1000 rpm staan, ongeacht snelheid.
Neem aan dat het toerental (relatief) evenredig opgaat met de snelheid.

Ben dus ook wel benieuwd naar de vraag of de toerenteller alleen voor de benzinemotor geldt.
Dennis

Postby JeroenE » 20 Apr 2011 10:22

Als je afremt kan ik me voorstellen dat het toerental echt naar 0 gaat omdat er geen kracht meer door de motor (welke dan ook) gezet moet worden.
Bij een CVT is er geen directe relatie meer tussen het toerental en de snelheid (tenminste, zo heb ik het altijd begrepen). Daarom rij je met een CVT bij gelijke snelheid ook altijd met een veel lagere toerental dan een auto met een normale versnelling. Al zit daar onderling natuurlijk ook verschil tussen. Ik heb nu 6 versnellingen en rij daarom ook weer met een lager toerental (op dezelfde snelheid) dan de auto van mijn zusje die maar 4 versnellingen heeft.
En tijdens het proefritje ging bij het versnellen de toeren ook behoorlijk omhoog, maar blijft daarna min of meer constant . Pas als je het gas dan weer verminderd om de snelheid te handhaven loopt het toerental terug terwijl je niet langzamer gaat rijden.
JeroenE

Postby Dennis » 20 Apr 2011 10:41

Ja klopt. daarom had ik ook een relatief evenredig opgaat gezet.
Bij een constante snelheid zie je wel de evenredigheid namelijk.
Bij 70km/u is toerental ong 1500
Bij 100 is die 2000 toeren
En bij 120 bijna 3000 rpm
Dennis

Postby HCH-CH » 20 Apr 2011 11:11

JeroenE wrote:Als alleen de elektromotor draait dan is er natuurlijk ook een toerental. Of laat de toerenteller echt alleen de toeren zien van de benzinemotor?

De rotor van de elektromotor/generator en de krukas van de benzinemotor zijn een-op-een gekoppeld. En de toerenteller geeft dat toerental aan (dus van beide en dat is altijd gelijk).
Als je alleen elektrisch rijdt, wil dat zeggen dat de aandrijfkracht alleen vanuit de accu komt. De benzinemotor draait gewoon mee, maar is uitgeschakeld, door dat de kleppen dicht staan en de benzine toevoer uitgeschakeld is.
Als je alleen op benzine rijdt, gaat er geen stroom naar of van de elektromotor/generator.
Vraag je teveel van de benzine motor, dat gaat er ook stroom naar de elektromotor en heb je dus "assist".
Levert de benzinemotor meer dan je nodig hebt, (bij vertragen) dan wordt er stroom naar de accu gestuurd. Omdat deze energie opgewekt moet worden, merk je dat als extra vertraging.

Alles wordt gestuurd vanuit de stand van het gaspedaal. Dat is dus de enige mogelijkheid die je hebt, om zelf de software te sturen.
Dat het toerental varieert, komt door dat de CVT, afhankelijk van de stand van het gaspedaal tov de voertuig snelheid "op- of terugschakelt". Als je bij constante snelheid kortstondig het gaspedaal even licht, zul je zien dat het toerental 200-300 toeren zakt terwijl de snelheid vrijwel gelijk blijft. Je hebt dan de CVT "opgeschakeld".

Kortom: Met het gaspedaal kan je zelf alles beïnvloeden. Ook en vooral het gebruik. Maar je moet er even mee leren spelen.
ch
HCH-CH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid 2008

Postby Dick » 20 Apr 2011 11:44

Nog even een aanvulling op de vorige schrijver, het info-panel geeft precies aan op welke manier de aandrijving plaats vind.
Dick

Huidige auto: Honda Jazz Hybrid Elegance 2011

Postby JeroenE » 22 Apr 2011 11:38

Ja, dat staat uitgelegd op bladzijde 104 ;)

Ik snap wel dat ze een auto niet helemaal technisch gaan uitleggen in een gebruikershandleiding. Ik ben er ook nog nooit 1 tegengekomen waarin staat uitgelegd hoe een verbrandingsmotor werkt, op welke manier dat is aangesloten op de versnellingsbak (en hoe die werkt) et cetera.

Maar het staat inderdaad wel een beetje karig vermeld. Ik heb in ieder geval de hier genoemde gegevens met snelheden etc nog niet kunnen ontdekken in het boekje. Leve het forum! :)

Edit: De eerste 8km heb ik gereden (van de dealer naar huis). Op het display is goed te zien hoe de energiestromen lopen. Als je alleen elektrisch rijd staat er ook nog "ev" op je auto-icoontje dus dat maakt het wel makkelijk om te zien. Het viel mij eigenlijk mee, hij ging soms uit zichzelf al op "ev" rijden terwijl ik er niet heel bewust mee bezig was. Het is wel even wennen aan dat display en je moet opletten niet te veel te "spelen".

In de "verkorte handleiding" die ik nu ook heb staat het IMA systeem op bladzijde 12 beter uitgelegd dan in het instructieboek. Maar ook daar ontbreken de exacte limieten van het elektrisch rijden.
JeroenE

Postby JeroenE » 16 May 2011 06:40

Dick wrote:Boven de 50 kilometer kun je niet alleen elektrisch rijden.
Vanochtend reed ik ineens toch elektrisch terwijl ik 70km reed. De eerste keer heb ik het niet bewust geprobeerd, maar zag ik op het "economy" display ineens het geen balkje meer staan. Dit was overigens na een snelweg rit bij het uitvoegen waarbij ik het gas al los had gelaten maar na een tijdje weer wat bij ging geven omdat de snelheid er wel heel vlot uit ging.

Na een stoplicht heb ik het nog een keer geprobeerd. Eerst de display op de "energie stromen" gezet. Daarna tot 80 optrekken (de max snelheid daar). Dan gas loslaten -> display veranderd van "bezine" naar "elektriciteit naar de accu". Bij 75km weer langzaam gas bij geven totdat de display veranderd naar de "EV" stand. Zo heb ik zeker 500m gereden (en toen moest ik weer vaart minderen voor het volgende stoplicht).

Dit vraagt toch om wat meer experimenten ;)
JeroenE

Next

Return to Jazz Hybrid - Techniek en onderhoud