Proefrit CR-Z door Erik

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de CR-Z Hybrid.

Proefrit CR-Z door Erik

Postby Bennink » 03 Jun 2010 15:42

Een paar weken geleden ben ik met de Honda Hybrid Club naar Amsterdam geweest voor een sneak preview van de Honda CR-Z. Het was toen niet de bedoeling dat ermee gereden zou worden. Inmiddels staat de CR-Z bij alle Honda-dealers in Nederland. Mijn eigen Honda moest voor onderhoud een dag bij de dealer staan en had met de dealer afgesproken dat ik eerst even een stukje mocht sturen in de CR-Z voordat ik vervangend vervoer zou krijgen.

De dealer overhandigde me de sleutels en ik liep naar buiten. De zwarte CR-Z stond buiten klaar. Ik stapte in, draaide de sleutel om de auto op contact te zetten en de meters slaan eerst een keer helemaal naar de max en vervolgens weer naar nul. Leuk om te zien. Toen wilde ik de sleutel verder draaien op de motor aan te zetten, maar er gebeurde niets… Oh ja! De startknop! De motor komt rustig tot leven en het voelt als hetzelfde type startmotor als de Insight heeft. Rustig rijd ik weg, een beetje stotterend, want ik moet even wennen aan de handbak en de koppeling.

De CR-Z is in Nederland standaard uitgerust met een handgeschakelde zesbak. Dat is even anders dan alle andere hybrides die in Nederland leverbaar zijn, hoewel de eerste hybrides van vroeger (eerste model Insight en Civic) ook met een handbak geleverd werden. De elektrische ondersteuning werkt hier dan ook wat anders dan bij hybrides met een CVT automaat. De elektromotor geeft telkens een duwtje in de rug, vooral bij lage toerentallen. Dat werkt wel fijn, de 1.5 motor lijkt daarom krachtiger dan dat ie in werkelijkheid is. Het koppel (174Nm) komt overeen met de Civic hatchback met 1.8 VTEC-motor.

Na een stukje binnendoor gecruised te hebben ben ik bij Bathmen de snelweg opgereden. De motor lekker op toeren houden en na 9.9 seconden zou je 100 moeten rijden. Je voelt dat de motor in de hogere toeren lekker te rijden is. Dat VTEC principe werkt toch wel mooi. De tweede versnelling komt helaas nèt niet tot de 100. Terwijl ik de A1 op rijdt, word ik al in de gaten gehouden door een Ford Puma-rijder. Deze auto trekt toch een bepaald soort aandacht! Even het gas erop: dát wil wel! De auto is lekker vlot. Even terugschakelen en de auto versnelt gestaag. Bij 120 draait de motor 3000 toeren. Niet verkeerd, maar als je bedenkt dat dat de zesde versnelling versnelling als is, zal de auto over veel snelwegrijden misschien wel lawaaiig zijn. Natuurlijk wil je niet te laag in de toeren zitten als je moet inhalen, maar als je nog een beetje het verbruik in de gaten moet houden (het is immers tóch een hybride) had Honda de zesde versnelling misschien beter in kunnen zetten als overdrive.

Leuk, de snelweg, maar zo merk je natuurlijk niet heel veel van het stuurgedrag van de Sport-hybride. Bij Markelo de snelweg maar weer af en lekker binnendoor bochtige weggetjes opzoeken. Hier is het leuk rijden met de CR-Z. Je voelt dat de auto in zijn element is en heerlijk wendbaar alle bochten pakt. De CR-Z nodigt uit om alsmaar harder te gaan. Daar zit natuurlijk voor mij wel het gevaar in, want als je net even lekker aan het accelereren bent, moet je alweer op rem omdat je roze papiertje in gevaar komt. Gelukkig kent de CR-z verschillende rijmodi, dus schakel ik over van Sport naar Econ, het andere uiterste. Ineens valt de auto zowat stil: de gehele auto verandert van humeur. Er zit weinig response meer in het gaspedaal, het sturen gaat veel lichter en het rijplezier daalt. Een wereld van verschil tussen Sport en Econ! Hier kun je lekker zuinig mee rijden, dat heb ik al door. In het display verschijnt ook een schakelindicator en de toerenteller kleurt groen als je netjes rijdt. Toch maar naar Normal en de auto rijdt al een stuk lekkerder. Dit is wel een prima modus om lekker een stukje te rijden, maar de CR-Z komt pas echt tot leven in de *klik* Sport: planken maar!

Van binnen ziet de CR-Z er wederom futuristisch uit. Een mooie centrale toerenteller met in het midden de snelheid. Links en rechts van de toerenteller zitten alle meters van de accu, hybridesysteem, tankinhoud etc. Rechtsonderin zit een multifunctioneel display dat je met de knoppen op het stuur kunt bedienen. In het midden van het dashboard bevindt zich het navigatiesysteem (met achteruitrijdcamera). De airconditioning zit, net als de Insight, tussen de navigatie en de tellers ingepropt. Een draaiknop met een paar knoppen eromheen. Ook hier is de temperatuur als 1 zone te regelen, met hele graden. Was ik dan toch verwend met de dualzone airconditioning van de Grande Punto die je in halve graden kon regelen? In de tunnel tussen de voorstoelen bevindt zit een groot vak. Daar past veel troep in, zoals de camera die ik mee heb. Ook is er plek voor twee grote McDonalds bekers. Achterin kun je nog een beker kwijt, want er zit geen armsteun. De versnellingspook is voorzien van een grote metalen knop. Ligt goed in de hand, behalve als de auto in de zon heeft gestaan.

Ik heb een uurtje met de auto gereden en vind het een geweldige auto. De auto stuurt goed en ligt lekker op de weg. De CR-Z is niet snel, eerder rap, fijn om over binnendoorwegen te cruisen. Ik zou mijn Insight direct om willen ruilen. Er kleven een paar nadelen aan de CR-Z: het is wel een hybride, maar deze valt niet in de 14% bijtellingsklasse. Daarbij zijn de prestaties ook niet dusdanig om de auto te zien als volwaardig opvolger van de CRZ van vroeger. Hoe dan ook heeft Honda een leuke auto neergezet!
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Re: Proefrit door Erik

Postby Bennink » 03 Jun 2010 16:55

Nou vooruit dan, de eerste:

Image
Bennink
Administrator

Re: Proefrit CR-Z door Erik

Postby Bennink » 04 Jun 2010 06:56

Nu dan ff alle foto's:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Bennink
Administrator

Postby wlunchi » 04 Jun 2010 07:36

Hehehe leuk,

Ik ben alleen niet zo zeker van dat zilverkleurige grill/nummerplaathouder. Had het liever in het zwart gehad.
Image
wlunchi rijdt een Honda Civic Hybrid 2009
Verbruik: Image niet up to date 6,67 l/100km volgens de leasemaatschappij, 88000km op de teller
wlunchi

Huidige auto: Broken IMA needs a reboot while driving!!!

Postby Michel_insight » 04 Jun 2010 21:47

Bennink wrote:Nu dan ff alle foto's:

Image

Ik vind deze snelheidsmeter echt heel mooi, net alsof je in space zit met op warpspeed :D
Insight Elegance "Crystal Black Pearl" 2010
Pioneer F10BT
Michel_insight

Huidige auto: Honda Insight Hybrid 2010 (geen leasebak)
Crystal Black

Postby Bennink » 07 Jun 2010 21:07

Verslag toegevoegd, is weer een flink verhaal geworden ;-)
Bennink
Administrator

Postby MyHCH » 07 Jun 2010 21:15

Heel leuk verhaal! En de foto's mogen er ook zijn. Volgens mij kun je zo aan de slag bij een gerenommeerd autoblad :D .
Ik ga vrijdag voor een beurt bij de dealer langs en ik ben wel erg nieuwsgierig. Misschien dat ik ook een blokje om mag rijden. Nee, ik denk dat de CR-Z niks voor mij is, veel te onpraktisch, te veel toeren en te onzuinig. Helaas.
2017 Jazz:Image > 60.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby Bennink » 07 Jun 2010 21:34

MyHCH wrote:Heel leuk verhaal! En de foto's mogen er ook zijn. Volgens mij kun je zo aan de slag bij een gerenommeerd autoblad :D .
Ik ga vrijdag voor een beurt bij de dealer langs en ik ben wel erg nieuwsgierig. Misschien dat ik ook een blokje om mag rijden. Nee, ik denk dat de CR-Z niks voor mij is, veel te onpraktisch, te veel toeren en te onzuinig. Helaas.

De Econ-knop is wel wat voor jou ;-) Dat haalt alle power uit de CR-Z en gaat dan een prestatie neerzetten in zuinigheid. Ben benieuwd hoe je de auto vindt rijden.
Bennink
Administrator

Postby revolution-nl » 24 Sep 2010 18:21

De teller partij is erg gaaf zeg! Verder vind ik het een geslaagde auto. Ik ben benieuwt of er nog een Type-R uitkomt. Dat verdient een dergelijke auto wel.

Ben wel van mening dat deze auto wel een setje 17inch wielen mag gebruiken.
revolution-nl

Huidige auto: Ford Focus '11

Postby buzzbuzz » 06 Nov 2010 09:52

Ik heb ook al even in de CR-Z gezeten in de showroom, en het bracht herinneringen terug aan de Puma die ik een tijdje geleden heb gereden. Je zit weer aardig dicht bij het asfalt :D
Maar die tijd heb ik toch wel gehad. Heb nu net een bijna nieuwe Insight. Ik zal me binnenkort even officieel voorstellen met wat foto's.
Maar de CR-Z ziet er wel lekker heftig uit. Nog minder ruimte achterin dan de Puma. Toch vraag ik me af of de doelgroep groot genoeg is. Mensen die een zuinige auto willen die zo nu en dan toch wild kan zijn...
buzzbuzz

Huidige auto: Citroen C2

Return to CR-Z Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen