CR-Z: 20% bijtelling

Alle discussie over de CR-Z Hybrid.

CR-Z: 20% bijtelling

Postby Bennink » 11 Jan 2010 20:53

Helaas, geen 14%. Volgens de factsheet stoot de CR-Z 117 gram per kilometer uit, dus goed voor 20% bijtelling.
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Re: CR-Z: 20% bijtelling

Postby barend_berg » 12 Jan 2010 15:30

Jammer, Maar helaas.

Ik verwacht dat het daardoor een stuk minder goed zal verkopen.
barend_berg

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Postby Pjork » 12 Jan 2010 16:01

En wat te denken van de BMP?

Was afgelopen vrijdag bij de dealer en besprak een evt aanschaf van CR-Z.
(Context schuifdak wel of niet, evt levering CR-Z)
Toen kwam dit al boven water,.....

Desondanks sta ik met stip op 1 voor een proefrit :)
En of ik de Insight inruil, ik denk het niet,....
Pjork

Huidige auto: Peugeot RCZ 156Pk

Postby Chiel » 13 Jan 2010 09:05

Het valt mij nogal tegen van honda. Niet zozeer vanwege het bijtellingstarief, op mondiaal niveau denk ik niet dat Nederland als automarkt dusdanig meetelt dat Honda überhaupt rekening kán houden met onze belastingwetgeving. Maar ik zie dat deze auto een niet zoveel sterkere benzinemotor heeft en bovendien een zwakkere elektromotor dan de HCH. De prestaties zijn niet om stijl van achterover te slaan, maar het verbruik ook niet. Ze hebben gewoon hetzelfde technische kunstje toegepast als in de HCH en de Insight, zonder het wezenlijk te verbeteren. Waarom geen sterkere elektromotor, wat hebben ze gedaan om de benzinemotor zo zuinig mogelijk te maken? Waarom lees ik niks over slimme gewichts- en wrijvingsbesparende technieken, waar blijven die lithium-accu's?

Het lijkt er op dat Honda, als voorloper op hybridegebied, haar voorsprong verkwanselt.
Chiel

Huidige auto: HCH Crystal Black/beige leder/JVC KWNX7000/coaxial upgrade/16" titan LM

Postby BlueHCH » 13 Jan 2010 13:37

Chiel wrote:Het lijkt er op dat Honda, als voorloper op hybridegebied, haar voorsprong verkwanselt.

Mwah dat zou ik zo niet willen stellen. In het grootste deel van de wereld wordt hybride niet net zo gestimuleert als hier in Nederland. Dat betekent dan de keuze hybride of niet eentje wordt die door de rekenmachine wordt gemaakt. Waar ligt het omslagpunt? Door goedkopere techniek te introduceren wordt dat omslagpunt aanzienlijk omlaag getrokken zonder dat het verbruik heel erg omhoog schiet.

Reken er maar op dat Honda echt wel het een en ander uit de kast getrokken heeft om de auto optimaal te krijgen maar wel binnen een budget. Een 100% aluminium auto a la Insight 1 zit er gewoon niet meer in. Honda is het pioniersstadium voorbij en verkoopt Hybride auto's met winst. Toyota heeft naar het schijnt nog nooit 1 cent verdiend op de Prius en ze hebben de prijs van de Prius moeten verlagen vanwege de Insight 2. De vraag is hoe lang Toyota dat wil volhouden.
BlueHCH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Postby Luc » 14 Jan 2010 00:24

Er zijn paar artikelen verschenen over dit. Zie b.v. http://www.bloomberg.com/apps/news?pid= ... hTM2mIn538. Honda zei ook nog binnenkort groot nieuws te hebben op dit gebied maar zeiden voor de rest niks.

Maar ik denk ook wel dat het praktijkverbruik een stuk hoger zou kunnen uitvallen dan officele cijfers in vergelijking met Insight/Civic Hybrid.
Teleurstellend wel dat je nieuwe niet-hybride auto's ziet die beter verbruik claimen (b.v. Fiesta en Focus).
Ook claimt VW met de hybrid coupe een verbruik van 45mpg en 8 sec naar 100. Dus het lijkt erop dat Honda achter loopt op het moment.

Trouwens over het algemeen vond ik hele Detroit teleurstellend. Tenminste was CR-Z enige echte nieuwe hybrid productie model. Rest zijn allemaal concepten en niks concreet. Verassend was dat Toyota geen enkel primeur had (behalve alweer een concept en beloften voor meer hybrides).
Luc

Huidige auto: Acura

Return to CR-Z Hybrid - Algemeen