starten met licht aan

Alle discussie over de Jazz Hybrid.

starten met licht aan

Postby petervanderfeen » 02 Oct 2013 18:28

Beste mensen,

Ik heb net een tweede hands Honda Jazz aangeschaft maar heb nu het 'probleem' dat bij het starten met de lichten op automatisch aan de auto niet start en wel met de stadslichten aan of als ze uit zijn. Is dit een normaal verschijnsel?

Peter :
petervanderfeen

Huidige auto: Honda Jazz Hybrid

Re: starten met licht aan

Postby HCH-CH » 02 Oct 2013 21:35

Ik ben niet bekend met hoe de Jazz zou moeten werken, dus ik weet niet of het wel of niet normaal is.
Met de lichten aan, wordt de 12V spanning waarschijnlijk te laag om de diverse controllers hun werk te laten doen.
Misschien een slechte 12V accu. Misschien een te lage laadspanning.

Maar een Jazz Hybrid kan toch nog niet zo oud zijn dat de garantie verlopen is, dus dan zou ik even langs een Honda dealer rijden.
Misschien is de laadspanning software-matig ook nog aan te passen.
ch
HCH-CH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid 2008

Postby petervanderfeen » 02 Oct 2013 21:40

Dank voor de snelle reactie.

De Honda Jazz is van 2011 en nog met bovaggarantie dus dat is het probleem niet. Ik vroeg me alleen af of dit normaal is.
De accu kan het ook niet zijn denk ik want bij het rijden start hij ook weer meteen als je even gestopt bent. Ik zal eens vragen bij de dealer.
petervanderfeen

Postby JeroenE » 03 Oct 2013 06:19

Ik heb de lichten bijna altijd op automatisch staan en mijn Jazz start altijd zonder problemen. Het voordeel van automatisch is juist dat je er niet meer aan hoeft te denken ;)

In de praktijk werkt het redelijk goed, maar af en toe zet ik hem toch op "aan" omdat bij bepaalde lichtsterktes het licht aan, uit, aan, uit gaat al naar gelang of je onder een brug rijdt of een vrachtwagen inhaalt.

Het klinkt eerder alsof er ergens een draadje of verbinding niet goed zit of is en dat je dat alleen 'activeert' met de lichtknop op een bepaalde stand.
2011 HJH Elegance : Image => Image
2006 Mitsubishi Colt: Image => Image
JeroenE

Postby MyHCH » 03 Oct 2013 06:40

Welkom op dit forum; je bent op de juiste plek voor al je vragen.

Wat een raar verschijnsel. Het lijkt me in elk geval niet normaal. Weet je zeker dat alle overige omstandigheden hetzelfde zijn? Er zijn meer momenten waarop je niet kan starten (zoals automaat niet in P of N), geen voet op de rem). Dus misschien ligt het aan iets anders.

Een hybride kan trouwens op 2 manieren starten: via de IMA accu (de motor loopt meteen mooi rond, je hoort bijna niets) en via de 12V-accu (je hoort dan de reserve startmotor zoals bij alle andere auto's en het duurt een paar slagen voordat de motor start). Normaal is de eerste manier; de tweede manier treedt op bij een helemaal lege IMA-accu of (let op) wanneer de 12V accu te weinig spanning levert waardoor de IMA elektronica niet helemaal werkt. Ik kan me herinneren dat wlunchi dat had met zijn HCH: als de auto op contact stond en ook de audio incl. versterker aan stond, trok deze zoveel stroom dat de IMA enigszins ontregeld was en de auto op 12V startte. Als de 12V accu echt te weinig spanning heeft, gebeurt er uiteraard niets.
Een lang verhaal naar mogelijk 2 problemen:
- de 12V accu is niet meer zo best
- de lichtsensor bevat een fout (trekt veel stroom of er is een kabelbreuk o.i.d.; is er ooit een nieuwe voorruit verkeerd geplaatst?)

Leve de garantie zou ik zeggen.
2017 Jazz:Image > 63.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby petervanderfeen » 03 Oct 2013 08:20

Ik heb alles normaal staan zoals: op de rem, in D en alleen als ik de lichten van 'auto' af haal of uit zet wil hij starten. Er is geen andere ruit ingezet en de accu is zeker nog goed.
Toch maar even bij de dealer langs denk ik.

peter
petervanderfeen

Postby RedDevil » 03 Oct 2013 09:57

In D kan ik helemaal niet starten met mijn Insight (technisch vrijwel gelijk aan de Jazz); alleen in P of N. Bedoelde je P?

De meest logische verklaring lijkt toch de accu.
Als de spanning lager is dan 12 volt dan zou dat dit probleem verklaren, behalve als je auto ook niet in Auto wil starten als het licht is want dan branden de lampen niet.
Heb je dit probleem alleen in het donker of ook als het licht is?
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby petervanderfeen » 03 Oct 2013 11:00

DOM DOM :? Ik bedoelde natuurlijk in de parkeerstand.
petervanderfeen

Postby RedDevil » 03 Oct 2013 11:29

Het kon ook haast niet anders :)

Maar wel goed om te weten is dat je ook in N kan starten. Ik zet 'm nu bijna altijd in N bij het stoplicht, omdat hij dan minder verbruikt en mogelijk ook minder slijt dan in D (waar de CVT continu druk blijft zetten).
Als ik niet vooraan sta zet ik 'm zelfs uit als de auto-stop niet lang genoeg duurt.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby JeroenE » 03 Oct 2013 13:01

De autostop werkt toch überhaupt niet als je niet in D zit?
2011 HJH Elegance : Image => Image
2006 Mitsubishi Colt: Image => Image
JeroenE

Postby RedDevil » 03 Oct 2013 20:01

Hij doet het ook in N. Zelfs als je nog rijdt. Als je maar ook op de rem trapt.
Ik vermoed dat het niet uitmaakt of je in D of N zit. S weet ik niet, kom ik bijna nooit. R en P beëindigen de autostop.
Vanmorgen was helemaal frappant, ik rem af in D tot stilstand maar de motor blijft lopen. Na een seconde of 3 schakel ik naar N, direct gaat de autostop in...!
Image
RedDevil

Return to Jazz Hybrid - Algemeen