Th!nk

Alle informatie over de concurrerende modellen van de Honda Hybrid's.

Th!nk

Postby Bennink » 11 May 2009 10:02

Zoals vandaag ook te lezen in de krant en te horen is op de radio komt de Th!nk naar Nederland. Een grappig autootje, volledig elektrisch aangedreven. De RDW heeft ervoor gezorgd dat deze wagen nu in heel europa de weg op mag (NU.nl).

Image

Ik vind het wel een grappige wagen en ben stiekem wel benieuwd naar hoe dat rijdt. De prijs is nog aan de hoge kant, maar het begin is er. Laat die elektro auto's maar komen :-)

Artikel op Autoblog & Importeur Elmonet
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Re: Th!nk

Postby ZwolluF » 11 May 2009 23:57

pffff vanaf 37.695,00.........daar kan je ook iets anders leuks van kopen......
All your hybrid are belong to us
ZwolluF

Huidige auto: 2009 Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Postby Laus » 12 May 2009 09:31

als ze die komma nou eens een plekje deden opschuiven was het een leuke brommobiel voor mn vriendin geweest :p
Image
Laus

Huidige auto: Honda Civic Hybrid, Neutron Blue

Postby Bennink » 15 May 2009 07:02

Ik ga een stukje rijden met de TH!NK. Eind deze maand mag ik langskomen voor een proefrit. Ik heb er erg veel zin in :-)
Bennink
Administrator

Postby waage010 » 17 May 2009 10:20

Ik zou toch liever voor de Tesla kiezen!
Weet je daar al iets over Eric, wanneer deze electrische bolide naar Nederland komt?
waage010

Huidige auto: Honda Insight Elegance Polished Metal

Postby Bennink » 28 May 2009 18:14

Image

:) Binnenkort meer foto's en verhaal.
Bennink
Administrator

Postby dennisregoort » 15 Jul 2009 13:26

uhm Eric, heb je al een leuk verhaal bedacht?
Image
dennisregoort

Huidige auto: HCH Urban Titanium, Sportpakket, Xenon4300K, Leather, Privacy glass, Honda Navigation System

Postby Bennink » 15 Jul 2009 13:40

Oh jazeker! Ik heb dat verhaal alleen nog niet hier geplaatst :oops:

Eerst het linkje: http://www.erikbennink.nl/?p=225

En dan nu het verhaal:

Het is de eerste elektro-auto met Europese typegoedkeuring: de TH!NK City. Deze auto mag dus in heel Europa verkocht worden, zonder extra keuringen en daarmee is een eerste stap gezet in de verdere introductie van elektrische voertuigen. De TH!NK City (spreek uit als Think City) is een Noorse auto, die vanaf het begin al als elektrische auto is gebouwd. Er is dus geen bagageruimte opgeofferd aan het elektrische systeem van de TH!NK.

Image

Elmonet

De Nederlandse importeur van de TH!NK City is Elmonet en is gevestigd in Eelde. Per toeval ken ik iemand bij Elmonet en zodoende kon ik een proefrit regelen in een elektrische auto. Het was een stukje rijden naar Eelde, maar het was de moeite waard. Op 28 mei 2009 werd werd ik netjes ontvangen met een kopje koffie en een rondleiding door het hele bedrijf. Nadat de sleutels waren gepakt liep ik met één van de medewerkers naar de auto. Tijd om een stukje elektrisch te rijden!

Image

Exterieur

Allereerst even een rondje gelopen om de auto. De TH!NK City is een driedeurs auto met een lengte van iets meer dan drie meter. Door de hoogte van ruim anderhalve meter zou de TH!NK City al snel voor brommobiel aangezien kunnen worden, maar de prestaties zijn wel degelijk anders. Aan de zijkant zit een klepje, maar die is niet voor benzine: Hier kun je een stekker in steken. De TH!NK kan gewoon in het stopcontact, want opladen met 230volt is mogelijk.

De auto die voor mij klaarstond was TH!NK met een matte lichtblauwe lak. De buitenste panelen zijn van kunststof en dat is handig in de stad: deuken krijg je niet snel in het kunststof plaatwerk.

Image

Interieur

Van binnen ziet de TH!NK City er netjes uit. Het zicht rondom is prima en de spiegels (die overigens erg veel lijken op die van de Fiat Grande Punto) geven uitstekend zicht naar achteren. De ruiten zijn elektrisch bediend, net zoals de zijspiegels. De TH!NK kan optioneel worden uitgerust met een achterbank, want standaard is de TH!NK een tweezitter. Onder de stoelen (die overigens prima zitten) liggen de accu’s.

Wat verder opvalt is dat de plek waar normaal gesproken de toerenteller en brandstofmeter zit anders is dan bij een normale auto: de TH!NK heeft wèl een snelheidsmeter, maar geen toerenteller. De twee andere meters zijn de status van de accu en een aanduiding van of de accu bijlaadt of bij moet springen (en dus een soort van toerenteller).

Rijeigenschappen

Hier was ik het meest nieuwsgierig naar: hoe rijdt dat nou, een 100% elektrische auto? Nou, het rijdt eigenlijk best goed. Na het instappen start je normaal gesproken de motor met de sleutel, maar nadat de sleutel is omgedraaid hoor je helemaal niks… is de motor wel aan? Normaal gesproken weet je dat omdat de motor stationair draait, maar bij de TH!NK blijft het opvallend stil.

Image

Zodra je het gaspedaal intrapt, begint de elektromotor de zoemen. Het van de plek wegrijden gaat heel soepel en hoe harder je rijdt, hoe meer gezoem je hoort. De versnelling gaat heel geleidelijk, omdat de elektromotor in feite maar één versnelling heeft. In zes seconden zit je op de 50km/u en normale stadsauto’s doen dat niet na.

Buiten de stad is het meekomen met het verkeer geen enkele moeite voor de TH!NK. Tijdens de proefrit gingen we ook even een stukje snelweg rijden. De snelweg op (en zeker de bult op) kost even tijd en met de top van 110km/u op de teller is snelwegrijden af te raden. Snelwegen met een maximumsnelheid van 100km/u zijn wel te doen, maar bij 120km/u is inhalen simpelweg niet mogelijk, omdat er geen extra snelheid te halen is. Een groot voordeel is wel dat de TH!NK geen brandstofmotor heeft die herrie maakt: de elektromotor hoor je alleen op de achtergrond en je kunt met normaal stemvolume blijven praten. De grootste reden dat de TH!NK voor mij niet geschikt is: ik rijd dagelijks zeker 150km snelweg en dan is zo nu en dan wat extra snelheid voor inhaalmanoeuvres wel zo prettig. Ook is de actieradius van maximaal 180km erg krap voor veel snelwegkilometers.

Image

Conclusie

Ik denk wel dat de TH!NK City uitstekend geschikt is als stadsauto. Klein, eenvoudig te parkeren (vanwege de kleine draaicirkel) en schoon. De actieradius zal hier niet voor problemen zorgen, want om per dag 180km binnen stadsgrenzen te rijden is een knappe prestatie. Ik denk ook dat er binnen korte tijd veel meer elektrische wagens in het Nederlandse verkeersbeeld te vinden zijn. De TH!NK is een goed begin, maar voor de gewone particulier nog te kostbaar. De eerste TH!NK City’s zijn daarom al wel verkocht aan bedrijven die de auto inzetten voor promotiedoeleinden.

Image

;)
Bennink
Administrator

Postby dennisregoort » 15 Jul 2009 15:21

netjes, leuke repro

edit:
overigens kan ik met 100km/h prima meekomen met het vrachtverkeer... :oops:
Image
dennisregoort

Huidige auto: HCH Urban Titanium, Sportpakket, Xenon4300K, Leather, Privacy glass, Honda Navigation System

Postby Laus » 15 Jul 2009 20:21

wat ik me nou afvraag....

Maakt toerental voor een elektromotor echt geen zak uit? Waarom zou je er geen soepele versnellingsbakje tussen kunnen hangen?
Image
Laus

Huidige auto: Honda Civic Hybrid, Neutron Blue

Postby Ciro » 15 Jul 2009 20:43

Leuk! Heb je ook foto's van de binnenkant?
Ciro

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid maart 2008

Postby uglymuddah » 16 Jul 2009 16:48

Laus wrote:wat ik me nou afvraag....

Maakt toerental voor een elektromotor echt geen zak uit? Waarom zou je er geen soepele versnellingsbakje tussen kunnen hangen?

Je hoeft geen toeren te maken met een electrische auto om van de plek af te komen. Volle torque van nul af aan totdat het op is.
Versnellen doe je simpelweg door het pedaal dieper in te trappen. Daar kan geen verbrandingsmotor tegenop.
Quid Agis, Medici?

ImagePrius III Aspiration, Pearl White, TNS510, parkeersensoren.
uglymuddah

Huidige auto: Prius 3 Aspiration
TNS 510 Navi
parkeersensoren achter
Pearl White

Postby Keanni498 » 16 Jul 2009 17:10

uglymuddah wrote:Je hoeft geen toeren te maken met een electrische auto om van de plek af te komen. Volle torque van nul af aan totdat het op is.
Versnellen doe je simpelweg door het pedaal dieper in te trappen. Daar kan geen verbrandingsmotor tegenop.

torque neemt wel af bij toename toerental, door het tegen EMK.
Image
Keanni498

Huidige auto: HCHII

Postby Bennink » 17 Jul 2009 05:52

EMK?
Bennink
Administrator

Postby uglymuddah » 17 Jul 2009 09:31

Keanni498 wrote:
uglymuddah wrote:Je hoeft geen toeren te maken met een electrische auto om van de plek af te komen. Volle torque van nul af aan totdat het op is.

torque neemt wel af bij toename toerental, door het tegen EMK.

Waar het om ging is dat je niet eerst je motor moet laten loeien om op gang te komen. Verliezen heb je altijd whatever EMk is...
Quid Agis, Medici?

ImagePrius III Aspiration, Pearl White, TNS510, parkeersensoren.
uglymuddah

Huidige auto: Prius 3 Aspiration
TNS 510 Navi
parkeersensoren achter
Pearl White

Return to De concurrentie