hybride, waterstof en electroauto's

Alle informatie over de concurrerende modellen van de Honda Hybrid's.

hybride, waterstof en electroauto's

Postby neodriver » 15 Apr 2009 12:02

De meeste mensen die een hybride auto rijden, doen dit enerzijds uit financieel oogpunt (weinig bijtelling, aanschafsubsidie, weinig wegenbelasting en natuurlijk het lagere brandstof verbruik). Anderzijds telt wellicht het milieu ook mee.
De uitstoot van CO2 bij een hybride is stukken minder dan bij een normale benzine auto. Maar naast de hybride auto zijn er ook gewone benzineauto's die 1:25 of beter halen!! Dus eigenlijk is het milieuvoordeel van een hybride niet heel groot. (overigens groot respect voor de mensen die er in rijden, want het is altijd nog beter dan een diesel of benzine auto)

Maar de echte grote winst zal komen bij de volledige electrische auto's (of waterstof auto's)!
Waterstofauto's zijn eigenlijk ook electrische auto's, waarbij de electriciteit in waterstof wordt opgeslagen.
Met een volle tank.. euh ik bedoel accu.. , rijd je dan al snel zo'n 300 km! En dat opladen/vullen kost slechts een paar euro!
Verder is men bezig met snelladers en infrastructuur voor het opladen van electrische auto's (en scooters). (o.a. Essent en Nuon zijn hier volop mee bezig)

Ook honda heeft een commerciele waterstof auto in productie:
http://www.neoweb.nl/forum2/index.php/topic,4828.0.html

Verder zijn er diverse fabrikanten van electrische auto's zoals:
- het Noorse Th!nk (http://www.think.no)
- het Amerikaanse bedrijf Tesla (roadster & Model S) (http://www.teslamotors.com/)
- het Chinese Cherry (S18) (http://www.cheryglobal.com/)
- ZAP (Alias) (http://www.zapworld.com/)
- Mitshubishi (i MIEV) (http://www.mitsubishi-motors.com/special/ev/)
- Het in Nederland gevestigde Detroit Electric & Maleisische Proton die de komende jaren beginnen met de massaproductie van electrische voertuigen. (http://detroit-electric.co.uk/)

zie voor meer informatie over electrische voertuigen ook: http://www.neoweb.nl/forum2/index.php/topic,3786.0.html

En deze lijst zal alleen maar groter worden. Want ook alle grote bedrijven zoals Ford, Opel, BMW etc. zijn bezig met auto's op electriciteit.

Dus ondanks dat de Honda Hybride een mooie auto is, zijn er dus ook al heeeeel veeeel alternatieven, die ook andere smaken bevredigen. Want niet iedereen wil in een Prius of Honda rijden. ;)
neodriver
 
Posts: 1
Joined: 15 Apr 2009 08:34
Huidige auto: Toyota Prius

Re: hybride, waterstof en electroauto's

Postby Bennink » 15 Apr 2009 13:50

Mooi verhaal, Neo! Ik snap dat je er zelf ook druk bezig bent de laatste trends en nieuwberichten te volgen?
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
User avatar
Bennink
Administrator
 
Posts: 3811
Joined: 10 Jun 2008 18:02
Location: Deventer
Huidige auto: Renault Megane

Re: hybride, waterstof en electroauto's

Postby Luc » 15 Apr 2009 16:58

Hybrid levert rond 25%-45% besparing op dus dat is toch behoorlijk verschil. En niet alleen Honda/Toyota verkoopt Hybrids (althans in de US). Zie lijst hier: http://lucienk.spaces.live.com/blog/cns ... !912.entry

Ik weet niet hoeveel auto's 1:25 of beter halen maar dat moeten wel heel kleine auto's zijn (of diesels op snelweg). Deze week was hier in het nieuws hoe slecht de Smart/Jazz/IQ er vanaf kwamen in een crash test met een midsize (zie http://www.autobloggreen.com/2009/04/15 ... t-results/). Ze zeiden dat een Toyota Camry Hybrid of Ford Fusion Hybrid een betere keus zou zijn om hetzelfde lage verbruik te behalen (zonder veiligheidsproblemen). Maar ok ze vermelden er dan wel niet bij dat die hoop meer kosten...

Belangrijk is CO2 ook bij te tellen van de produktie, recycle and de CO2 nodig om de brandstof te produceren. Duitse blad Focus vond de electro auto's een illusie omdat slechts 10% van de energie uit groene energie komt en daardoor neemt CO2 niet af. Maar daar kan zeker aan gewerkt worden om groene energie te verhogen. Behalve dat betwijfel ik dat binnen 10 jaar elektrische auto's een groot martkaaandeel krijgen. Trouwens aandeel CO2 uitstoot van alle auto's is minder dan 10%. Dus grootste verbeteringen van CO2 zijn ergens ander te vinden. Maar alles helpt.

Ik weet niet hoe dat met waterstof zit maar ik had ook gehoord dat er een hoop energie vereist is om waterstof te produceren? Behalve Ijsland waar waterstof natuurlijk geproduceerd wordt zou het niet echt groen zijn?

Honda had nog gevraagd in een enquete of ik geinteresseerd was in een FCX in mijn buurt voor een lease van $600 per maand. Maar ik denk niet dat buiten California meer fuel cell stations komen. San Francisco zou 2e stad worden die fuel cell stations krijgen (en Duitsland geloof ik dit jaar).
Luc
 
Posts: 207
Joined: 14 Feb 2009 19:01
Huidige auto: Acura

Re: hybride, waterstof en electroauto's

Postby HCHans » 15 Apr 2009 21:17

Ik ben afgelopen weekend even op de Champs-Elysées diverse showroom binnen gelopen.

heb daar een paar toekomstige hybride modellen gezien.
Twee bij citroën, en een peugot 308

Een hybride diesel concept-car.
Image
Image

WRC
Image

peugeot 308
Image

En nog een volledig electro probeersel van peugeot
Image
Royal Blue Honda Civic Hybrid 2009
User avatar
HCHans
 
Posts: 109
Joined: 20 Oct 2008 19:13
Location: Oisterwijk
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid 2009

Re: hybride, waterstof en electroauto's

Postby BlueHCH » 16 Apr 2009 15:09

neodriver wrote: Maar naast de hybride auto zijn er ook gewone benzineauto's die 1:25 of beter halen!! Dus eigenlijk is het milieuvoordeel van een hybride niet heel groot.


Ja en nee. Tuurlijk een Suzuki Alto gaat ook richting de 1 op 25, net niet helemaal, maar toch en er wordt vrolijk mee geadverteerd dat die wagen ook in de 14% bijtelling valt. Lekker relevant ook, hoeveel leaserijders zullen voor een Alto kiezen?

Maar zonder de hybride techniek had je nooit een middenklasser benzine auto met automaat gehad met een verbruik lager dan dat van een lelijk eenje, de 2CV. Als iemand je 15 jaar geleden had verteld dat je nu een middenklasse auto kon kopen, 4 deurs, 4.5 meter lang, 350l bagageruimte, een top van meer dan 180km/u, een grote overlevingskans bij zware crashes, een automaat en een verbruik minder dan van een 2CV, dan had je waarschijnlijk gezegd: ja droom maar lekker verder.

De hybride techniek is nu eigenlijk uitontwikkeld. Tuurlijk zal er links en rechts nog wat worden bijgeschaafd maar het werkt, het is betrouwbaar en als bij het ontwerp van de auto rekening wordt gehouden met het accupakket is er ook geen enkele negatieve bijwerking meer zoals een niet neerklapbare achterbank. Lithium-ion accu's zou slechts een kleine incrementele stap zijn maar dat ligt gevoelig omdat een of ander Afrikaans land op de grondstoffen zit en er stinkend rijk mee wil worden (en geef ze eens ongelijk).

Electro autos en waterstof autos zijn de volgende mijlpalen. Naar mijn mening genieten de waterstof autos de voorkeur. Waterstof autos hoeven geen accupakket mee te zeulen en zijn sneller vol te tanken. Een zwaar accupakket rondzeulen kost op zich weer extra energie en vanwege de botsveiligheid in combinatie met dat zware accupakket moet de constructie van de auto ook weer steviger wat de auto wederom zwaarder maakt. Niet goed voor het verbruik en actieradius.

Voor zowel electro auto's als waterstof auto's is elektriciteit nodig. Waterstof maak je bijvoorbeeld door electrolyse van water. Dat betekent dat we onze elektriciteit centrales zodanig moeten inrichten dat ze efficient, schoon en continue draaien. In de daluren zullen ze waterstof moeten maken ten behoeve van vervoer. En er zal zwaarder ingezet moeten worden op windenergie en 'getijden' energie. Zonnepanelen zijn nog niet effectief genoeg, daarvoor is het wachten op efficientere panelen.
BlueHCH
 
Posts: 755
Joined: 25 Jun 2008 05:59
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Re: hybride, waterstof en electroauto's

Postby Keanni498 » 18 Apr 2009 16:57

Bolivia Afrikaans :?:
Last edited by Keanni498 on 28 Oct 2009 22:05, edited 1 time in total.
Image
Keanni498
 
Posts: 279
Joined: 17 Feb 2009 14:54
Huidige auto: HCHII

Re: hybride, waterstof en electroauto's

Postby ZwolluF » 29 Apr 2009 08:39

een kerel bij mij in het dorp gooit zn oude ford escort-pickup altijd vol met zonnebloem olie van de lidl. Daar wil je echt niet achter rijden, net of je met je kop boven een frituurpan hangt.
All your hybrid are belong to us
User avatar
ZwolluF
 
Posts: 329
Joined: 19 Jun 2008 10:59
Location: Eemnes
Huidige auto: 2009 Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid


Return to De concurrentie

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron