Het grote Toyo Prius III topic

Alle informatie over de concurrerende modellen van de Honda Hybrid's.

Re: Het grote Toyo Prius III topic

Postby Bennink » 20 May 2009 06:51

Nice :-) Dat mogen ze wel als optie aanbieden op elke hybride.
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Postby Luc » 26 May 2009 20:23

Bennink wrote:Nice :-) Dat mogen ze wel als optie aanbieden op elke hybride.

Nice totdat je de prijsstructuur ontdenkt. Als je deze optie wilt hebben dan kost je dit $4700. Daar staat wel tegenover dat dit met navigatie is. Maar meer dan $27000 voor een Prius vind ik toch wel duur. De Camry Hybrid kost $1000 minder (zonder sunroof).

Trouwens zag dit weekend een nieuwe witte Toyota Prius. Viel me niet meteen op behalve toen ik de neus beter bekeek.
Luc

Huidige auto: Acura

Postby Ciro » 05 Jun 2009 22:10

Ik moet zeggen dat de nieuwe Prius niet meer zo lelijk is als de vorige en voor het geld echt wel hele mooie opties heeft.

Wanneer ik nu zou moeten kiezen tussen de HCH of de PIII zou ik het moeilijker hebben dan ruim een jaar geleden...
Ciro

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid maart 2008

Postby roever » 08 Jun 2009 13:29

Na lang twijfelen heb ik inmiddels een Prius III besteld. Ik had twee offertes, een Civic Hybrid met HDD navi en 16" en een Prius Dynamic. Het was een moeilijke keuze, de Civic is mooier, sportiever en heeft een lagere bijtelling.

Uiteindelijk heeft de Prius gewonnen vanwege de betere bruikbaarheid van de kofferbak (voor jullie roepen: 'maar Roever had dan een Insight genomen, dat is ook een hatchback met neerklapbare achterbank'. Ja, klopt maar ik zat niet lekker in de Insight en met 60.000km per jaar is dat toch een vereiste). Ook het hogere vermogen en de extra spulletjes die er op zitten (17" wielen, regen/lichtsensor, keyless entry, LED koplampen etc.) hebben meegeteld.

Ik hoop dat ik er geen spijt van ga krijgen, ik blijf elke keer omkijken als er weer een mooie HCH voorbij komt schuiven. Voorlopig moet ik nog even wachten, mijn huidige leasecontract loopt tot november, dus tot die tijd rijd ik TDI...

Image
roever

Huidige auto: VW Golf V 1.9 TDI Comfortline 2006 (tot november 2009)

Postby Bennink » 03 Jul 2009 06:34

Gefeliciteerd met je keuze hoor! Ik hoop hier nog wel pics te zien van je nieuwe bolide, als je deze hebt ontvangen. Welke kleur heb je besteld?
Bennink
Administrator

Postby roever » 04 Jul 2009 20:25

Ultra Silver, de Toyota tegenhanger van Alabaster zilver... Ik zal tzt (duurt nog 4 maanden) een paar plaatjes posten.
roever

Postby uglymuddah » 07 Jul 2009 13:00

Bennink wrote:De PIII geen toerenteller? Dat is wel een gemis...

Denk niet dat je 'm mist. Tijdens mijn proefritten in de P3 had ik alleen de snelheid en de verbruiksmeter in de HUD. Daar rij je dan ook naar op een gegeven moment. Dat ziet er ongeveer zo uit. Image
Als je zo zuinig mogelijk wilt rijden is het zaak om op snelheid te geraken en dan zo ver mogelijk in het linkse gebied proberen te komen dmv de stand van je gas en de lage rolweerstand van de auto. Coasten met 70 is al gehaald volledig electrisch voor lange stukken.

In de HIH daarentegen is dat wel nuttig anders omdat je daar wel naar toerental kunt rijden en eventueel door met de flippers e.e.a te beïnvloeden. Het Hybrid systeem is een geheel ander concept. Ik wil daarmee niet zeggen dat het ene beter is dan het andere, het laatste wat ik wil is een flamewar starten.
Beide merken zijn goed bezig en liggen ver voor op alle andere merken die nu van schrik wit zijn weggetrokken na de komst van de HIH en de P3. Dan kan de komende jaren alleen maar goed nieuws en veel verandering opleveren!
Quid Agis, Medici?

ImagePrius III Aspiration, Pearl White, TNS510, parkeersensoren.
uglymuddah

Huidige auto: Prius 3 Aspiration
TNS 510 Navi
parkeersensoren achter
Pearl White

Postby Bennink » 07 Jul 2009 13:03

Zo had ik het nog niet bekeken, ik zal binnenkort maar eens de Toyota dealer binnenstappen ;-)
Bennink
Administrator

Postby Luc » 09 Jul 2009 18:52

Bij een prijsverschil van rond 4000-6000 Euro is eigenlijk de Prius geen concurrentie in Europe voor de Insight. En voor dat extra geld denk ik krijg je ook iets meer bij de Prius (verschil verbruik in praktijk is eerder rond 5%). De Civic Hybrid is een sedan en ook weer een ander segment. Maar er zijn niet veel Hybrid modellen op het moment en dan worden deze modellen snel met elkaar vergelijken onafhankelijk van prijs/grootte.

Echt nodig is een toerenteller niet bij een automaat tenzij je handmatig versnelling kan instellen (zoals Insight Elegance). Maar is wel iets sportiever.
Luc

Postby roever » 18 Jul 2009 21:49

De Prius moet je inderdaad meer vergelijken met de Civic, de Basisversie van de Insight is dik 5000 euro goedkoper dan de basis Prius (dat is het verschil tussen een Civic en een Accord!). Ik denk dat ze allemaal op een hoop gegooid worden omdat de buitenmaten redelijk vergelijkbaar zijn, allemaal rond de 4,5 meter.

Overigens had ik bij de Civic veel meer het gevoel dat je het toerental van de motor kunt beinvloeden met het gaspedaal (je kunt al het ware opschakelen door gas los te laten), dus daar is het toch wel nuttig om een toerenteller te hebben. De Prius gebruikt veel meer de electromotor, en daardoor lijkt er veel minder een directe koppeling te zijn tussen toerental en stand van je gaspedaal.
roever

Postby Bennink » 28 Aug 2009 06:37

Je gelooft het misschien niet, maar ik heb gisteren een proefrit gemaakt in de Prius. Ik was toch benieuwd of alle commentaar, lofzang en gezeur over de Prius nu een beetje klopt... wees gerust: dat wordt m niet ;-)

Image

Image

Image

Image

Image

En nog even een bezoekje gebracht aan de plaatselijke Honda-dealer ;-)
Image
(Check trouwens dat spoilerpakket op de witte Insight)

Image

En dan de vraag: hoe rijdt dat?

Ja, hij rijdt wel! (joh!) Hij is erg veel op comfort gericht. Alles in de auto zorgt ervoor dat het zonder stress, herrie en irritatie gaat. Hij is stiller, sneller, zuiniger en ruimer dan de Insight, maar deze auto die ik reed is ook 9000 euro duurder. Als je een vergelijkbare Prius ernaast zet, rijd je toch een kale bak. Het is een fijne auto voor een leaserijder die veel kilometers maakt en die niet te veel geeft over autorijden. De auto doet gewoon wat ie moet doen, maar een enig stukje emotie heb je niet. Je hebt weinig 'feeling' met de auto. Het is lastig uitleggen, maar als je een Insight of Civic rijdt, heb je toch meer het idee dat je zelf aan het rijden bent.

Pluspunten:
-EV mode: Leuk! Lekker elektrisch rijden! Stil en nog wel redelijk vlot. Zodra je het pedaal echt de diep intrapt springt de benzinemotor erbij aan en krijg je een tik op je vingers door een melding op het scherm (iets van No EV-mode at excessive acceleration).
-Zonnedak: Ja, super. Is echt de shit. Goed bedacht. Heb het niet geprobeerd of de airco ook werkt door de zonnepanelen, maar het dakje kon in elk geval lekker open. Zonnedak is ook gelijk een minpunt.
-Snel: De auto is niet een snelheidsmonster, maar hier kun je goed mee doorrijden.
-Leuke gadgets: Head up display, LED koplampen, etc. Hiermee kun je toch wel zien dat de PIII nieuwer is dan de Civic.
-Goede reisauto: ik denk dat deze auto bijzonder geschikt is voor mensen die veel op de weg zitten.

Minpunten:
-Zonnedak: Vanwege uitstoot krijg je bij het zonnedak lelijke 15" velgen... en die dingen zijn echt lelijk. Je kunt dus een dikke Prius rijden van ca. 35k en dan krijg je van meneer Toyo schitterende 15" velgen :|
-Rijden: Een kennis van mij noemde het rijden 'wollig'. De PIII is ontzettend comfortabel, maar enige feeling ontbreekt, helaas.

Ik kan natuurlijk wel als minpunt zetten dat de prijs hoog is, maar dat ligt aan een ieders budget. Deze auto zou mij dik 150 euro per maand meer kosten. Dat geld houd ik nu ff liever in de tuk, want ons nieuwe huis kost al geld genoeg ;-) Al met al ben ik nog steeds positief over deze auto. Toyota heeft een goede reisauto neergezet.
Bennink
Administrator

Postby Guest01 » 28 Aug 2009 07:59

Voor veel mensen nog een nadeel:
De middenconsole, die is zo groot en zit zo ver om je heen dat ik mijn benen niet kwijt kan.
Terwijl ik toch niet heel erg lang ben (193)
Aangezien een collega van mij er één "gekregen"heeeft toch maar even kijken.
De gehele auto is wel opgeknapt hoor, vooral de voorkant. De achterlichten blijven echt spuuglelijk. De staandaard 17"velgen zijn mooi. de 15"zijn weer voorzien van plastic kappen, wieldoppen vind ik al niet zo mooi, maar een combinatie zou echt verboden moeten worden.
Bij ons op de afdeling is het op het moment 2-2, maar er staat een derde prius in bestelling. Die collega had bijna een Civic besteld nadat hij met mijn auto gerden had.
Echter is hij een echte knopjes fetisjist en heeft hij een behoorlijk luxe Prius in bestelling staan ( met achteruitrij camera) enz.
Qua knopjes wint de Prius dan.
Guest01

Huidige auto: ---

Postby Luc » 29 Aug 2009 16:54

Bedankt voor de review en fotos! Ik had binnenverlichting nog niet gezien maar vreemd dat het groen is (zoals Amerikaanse Corolla) en past niet echt bij de rest van de kleuren in de verlichting. Lichtblauw had beter gepast. Ik mis toch ook wel een dashboard eerlijk gezegd aan bestuurderskant.

Voorkant is stuk beter maar ik vind zelf ook de achterkant niet mooi met nogal erg grote achterlichten en te vierkantig. Ik zie bijna dagelijks Prius III en de Insight II en ik vind Insight heeft iets rustiger design vooral de achterkant. Maar dat is persoonlijke voorkeur en smaken verschillen. Wat dat betreft is er nog steeds niet veel keuze qua design in Hybrids. CR-Z zal daar wel verandering in brengen. Prius Coupe ziet ook interessant uit maar afwachten hoe die uiteindelijk eruit zal zien.

Meeste autoreviews zeiden ook dat de Insight lichter voelt en daardoor ietsjes sportiever voelt terwijl Prius meer nadruk legt op comfort.
Maar Prius blijft wel technisch en qua comfort een heel goede auto en grootste nadeel blijft prijs. Als je solar roof wilt hebben met grotere banden (want inderdaad 15" is nogal klein) zit je al boven 30.000 Euro. En in die prijsklasse heb je een hoop andere interessante auto's.
In Amerika is instapprijs stuk lager bij $ 22.000 maar met sunroof zit je dan ook meteen op $27.000.
Luc

Postby Ciro » 29 Aug 2009 20:11

Bennink wrote:-Zonnedak: Vanwege uitstoot krijg je bij het zonnedak lelijke 15" velgen... en die dingen zijn echt lelijk. Je kunt dus een dikke Prius rijden van ca. 35k en dan krijg je van meneer Toyo schitterende 15" velgen :|
-Rijden: Een kennis van mij noemde het rijden 'wollig'. De PIII is ontzettend comfortabel, maar enige feeling ontbreekt, helaas.

Dit lees je bij meer test op internet. Toch schijnen de 17" velgen het beter te doen...
En dat zonnedak komt er volgens sommige reviews niet al te best uit: veel herrie, weinig koeling

Het blijft een veel mooiere wagen dan de versie hiervoor. Of het een directe concurrent is voor de HCH of HIC? Denkt het niet door de hogere prijs.
Ciro

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid maart 2008

Postby wlunchi » 30 Aug 2009 03:16

Was aan de hand van dit review even langs de Toyota dealer gereden om te auto te bekijken en eerste wat opvalt is dat de instap en zitting veel hoger is.
De til drempel van de kofferbak vrij hoog is en de auto zelf vrij hoog is vergeleken met de HIH en de HCH.

En ergste van dit allemaal is dit
Bennink wrote:De auto doet gewoon wat ie moet doen, maar een enig stukje emotie heb je niet. Je hebt weinig 'feeling' met de auto. Het is lastig uitleggen, maar als je een Insight of Civic rijdt, heb je toch meer het idee dat je zelf aan het rijden bent.

Dit had ik al bij het zitten in de auto.

Wat ik wel leuk vond is de middenconsole met de "brug", je kunt je rechterarm best goed ondersteunen.
Al de features en knoppen (knopjes fesjisist :D )
"Betere" motor dan de HCH en HIH?!
Makkelijker EV rijden dan bij de Honda's.
Image
wlunchi rijdt een Honda Civic Hybrid 2009
Verbruik: Image niet up to date 6,67 l/100km volgens de leasemaatschappij, 88000km op de teller
wlunchi

Huidige auto: Broken IMA needs a reboot while driving!!!

PreviousNext

Return to De concurrentie