Het grote Toyo Prius III topic

Alle informatie over de concurrerende modellen van de Honda Hybrid's.

Het grote Toyo Prius III topic

Postby Bennink » 26 Mar 2009 17:50

Ik zie veel discussie aankomen over de Prius III, dus hierbij open ik: Het grote Toyota Prius III topic!

Alle discussie die alleen over de Prius III gaat, mogen jullie hier dus kwijt ;-)

Ik begin met de prijs van de Prius (en Autoweek vergelijkt die gelijk met de Insight...):

Vanaf € 24.990

Artikel van Autoweek

Image

Persoonlijk vind ik het wel een goede prijs... voor dat geld ga je in iets meer dan 10 seconden naar de 100!
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Re: Het grote Toyo Prius III topic

Postby Luc » 26 Mar 2009 19:38

Als je naar de motorTrend video kijkt (zie link viewtopic.php?f=36&t=583) zie je dat in hun test de Insight 0.2 sec sneller is naar 96km/h dan de Prius III (en ze zeggen Insight voelt stuk lichter). Waarschijnlijk dat Motortrend brake-torque heeft gebruikt om het resultaat te bereiken maar desondanks denk ik niet dat de Prius III veel sneller is dan de Insight. Volgens Toyota is voor een grotere 1.8l motor vooral gekozen om het verbruik te verbeteren op de snelweg.

Zelfs als je naar officiele cijfers kijkt is de Prius niet heel veel sneller als voorheen: 10,4 ipv 10,9 sec.
Voor dat geld kun je ook een niet-hybride kopen die de snelheid zeker haalt (Civic 1.8 onder 9sec). Ik had meer verwacht van de 1.8 motor. Wat dat betreft heb ik hogere verwachtingen van de CR-Z die volgens geruchten rond 7 sec nodig zou hebben (maar ok dat zijn dan geruchten).

Zie ook dit artikel over nieuwe Prius:

http://www.hybridcars.com/mileage/hybri ... 25680.html

Gemiddelde was 70mpg en dat is zeker niet slecht maar nog geen 10% beter dan de door Honda georganizeerde Insight test.
Luc

Huidige auto: Acura

Postby Luc » 26 Mar 2009 20:48

Trouwens hier is de Amerikaanse Prius III site (kleuren, features, ...):

http://www.toyota.com/vehicles/minisite/prius/

In het algemeen is de Prius wel iets duurder van binnen met meer opties. De solar roof is wel leuke optie.
Ik vraag me af of je in de Insight makkelijk een sunroof kan inbouwen.
Luc

Postby Luc » 28 Mar 2009 17:13

Reviews komen nu ook binnen van Prius III:

http://www.edmunds.com/insideline/do/Dr ... eId=144886
http://www.roadandtrack.com/article.asp ... le_id=7852

Bij Edmunds was de Prius III wel weer ietsjes sneller dan de Insight maar ze zeiden ook de 1.8l is vooral voor toerental laag te houden op snelweg en zo beter verbruik te behalen. Verbruik is in ieder geval wel duidelijk beter.

EDIT: nieuwe test tussen Prius III en Insight: http://www.edmunds.com/insideline/do/Drives/Comparos/articleId=144926
De Prius wint net van Insight maar ook omdat de Prius meer punten krijgt voor features (flauwekul want ze hebben de LX vergeleken met een Prius III met extra opties). Maar de Prius heeft iets meer luxe, iets stiller, iets meer ruimte (stoelen zijn iets breder en achterruimte is hoger) en beetje meer power. Let wel dat Prius maar $2000 meer kost in de US dan de Insight LX. Verschil wordt groter als je VSC erbij wilt: $3000. In Edmunds test is het verschil rond $5000 tussen de testauto's.
Luc

Postby klaasj » 01 Apr 2009 20:52

Is denk ik vloeken in de kerk, maar ik vind de Prius III mooier dan de Insight.
zowel van buiten als van binnen.
MAar ze halen het natuurlijk niet bij de HCH 8-)
klaasj

Huidige auto: HCH 2009

Postby Terimah » 01 Apr 2009 22:19

1 APRIL :D

jij grapjas... :lol:
Terimah

Huidige auto: Honda Insight Elegance :-)

In Japan Toyo Prius III prijs gelijk aan Insight LX

Postby Luc » 03 Apr 2009 18:17

Autonews zegt dat de Prius III prijs zelfde zal zijn als een Insight LX/Comfort in Japan.
Nogal vreemd omdat in NL de prijs 4K Euro hoger zal zijn (tov Comfort). Prijs in US is nog niet bekend maar ik betwijfel dat ze de prijs zo ver naar beneden halen vooral omdat de Yen tov dollar nog steeds vrij laag staat.

http://www.autonews.com/apps/pbcs.dll/a ... 29995/1186:

"Aggressive U.S. pricing likely
...
Bringing the starting price down to Insight levels will steal Honda's thunder as purveyor of world's first affordable hybrid vehicle. Toyota's pricing strategy for the Prius in the United States is still unclear. But if Japan is any guide, it will be very aggressive.

In Japan, a bottom-rung Prius at 2.05 million yen ($20,750) would cost the same as a middle-trim Insight. Toyota might use the price to lure buyers and switch them to higher grades.

The best-trim Insight tops out at only 2.21 million yen ($22,370) in Japan. But a fully-loaded new generation Prius will stretch out to 3.27 million yen ($33,100), dealers say.

“It's great news for me, but the dealer margins are lower than ever,” one dealer said.

The current generation Prius starts at 2.331 million yen ($23,590) in Japan.

A newer Prius that is also cheaper will be an easier sell against the archrival Insight. It is not only bigger and roomier than the Insight, it boasts much better mileage. The Insight has an EPA rating of 40 mpg city/43 highway, while the Prius gets 51 mpg city/48 highway."
Luc

Postby Bennink » 06 Apr 2009 12:08

Zaterdag naar de Rai geweest en een paar plaatjes geschoten met onder andere de Prius. Best een mooie wagen, ziet er erg futuristisch uit!

Image

Image

Image

Image

Image
Bennink
Administrator

Postby Luc » 16 Apr 2009 19:30

Nog wat interessant nieuws over Prius III sales:

http://blogs.edmunds.com/greencaradviso ... prius.html

Toyota schat dus de Prius III sales op 2x Insight sales. Dat zullen ze waarschijnlijk alleen bereiken met het goedkopere instap model dat gepland is voor de US later dit jaar ($21000). Aan de andere kant is het prijs verschil niet zo groot tussen Prius en Insight (rond 2000-3000 ipv 5000 euro in Europa).

Geen idee of dat instapmodel ook naar NL komt want het huidige model heeft al meer opties dan het Amerikaanse basismodel.
Luc

Postby Bennink » 17 Apr 2009 06:03

Dat zou mooi zijn voor Toyota. Maar hoorde ik laatst ook niet ergens dat ze het oude model (Prius II) wilden blijven voeren en goedkoper aanbieden en daarmee de Insight te concurreren?
Bennink
Administrator

Postby Luc » 17 Apr 2009 17:15

Bennink wrote:Dat zou mooi zijn voor Toyota. Maar hoorde ik laatst ook niet ergens dat ze het oude model (Prius II) wilden blijven voeren en goedkoper aanbieden en daarmee de Insight te concurreren?

Alleen in Japan.
Luc

Postby Luc » 21 Apr 2009 17:34

Prijs Prius III voor de US zou morgen officieel aangekondigd worden: $21000. Dat is verassend laag ($1000 lager dan Prius II).
Het is nog niet officieel. Zie http://www.bloomberg.com/apps/news?pid= ... efer=japan.

Als dat klopt denk ik niet dat Honda de verkoopcijfers haalt voor de Insight (90K). Verschil is slechts $1200 en de Prius III is een stuk ruimer.
Geen idee waarom de prijs in Europa in vergelijking zo hoog staat (zonder BTW nog steeds 20K Euro wat nu rond 26K dollar is).
Luc

Postby Luc » 03 May 2009 05:12

Hier is een HD video van de Prius III met demo van de solar roof en self-parking (wat mensen schijnbaar echt nodig hebben voor meer dan 7K als ik kijk naar het enthousiasme:-):

http://www.youtube.com/watch?v=kaQejKIL ... age&fmt=22

Leuke features maar dashboard lijkt slecht leesbaar in de zon en ik mis een toerenteller.
Luc

Postby Bennink » 04 May 2009 19:56

De PIII geen toerenteller? Dat is wel een gemis...
Bennink
Administrator

Postby ZwolluF » 20 May 2009 06:45

All your hybrid are belong to us
ZwolluF

Huidige auto: 2009 Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Next

Return to De concurrentie