Proefrit Lexus CT200H

Alle informatie over de concurrerende modellen van de Honda Hybrid's.

Proefrit Lexus CT200H

Postby uglymuddah » 24 May 2011 14:27

Na al eerder met een HCH, P2, HIH, P3 en Auris hybride te hebben gereden was het tijd voor de proefrit in een Lexus CT200H. Ik kom bij mij in de buurt geregeld een pearlwhite exemplaar tegen en dat vooraanzicht met dagrijverlichting "smoelt" ontzettend goed.

De begeleidende foto's zijn HIER te vinden.

De eerste kennismaking boven in de showroom maakt me duidelijk dat er tov van de Auris Hybride veel minder beenruimte voor de achterpassagiers is. De kofferbak is daarentegen weer wat groter in de Lexus. Als je de diepe achterbak eruit haalt dan moet je concluderen dat een reservewiel niet zomaar 1-2-3 gaat passen. Ik ben niet kapot van die reparatiesetjes, men blijft echter die troep leveren bij nieuwe auto's. Wat ons alletwee opvalt is dat de auto voor lange mensen achterin niet geschikt is, bij de 1.89 m van mijn collega is de hoofdruimte ver op en zit hij met een gebogen nek achterin. Ook voorin is het lage dak enigzins storend bij het omhoogkijken naar verkeerslichten, je hoofd zit akelig dichtbij de handgreep boven de voordeur en moet je opletten dat je je niet stoot. De voorstijl in de Prius 3 is door sommigen op het forum als storend aangegeven, de voorstijl in de CT is nog prominenter aanwezig, je moet er goed omheen kijken wil je alles zien. Je went eraan als je even zit, tegenwoordig worden de auto steeds minder overzichtelijk, schijnt zo te moeten.

Na goedbedoelde maar overbodige instructies (mijn collega rijdt een P2 en ik een P3) maken we ons op weg. Vrijwel meteen in de Sportmode, waarbij het dashboard omkleurt van blauw naar rood en een toerenteller (tot 7000 rpm ) verschijnt. Wat opvalt is dat meteen na het wegrijden de deuren vanzelf in het slot springen (Toyota luistert blijkbaar naar de klanten) en bij het indrukken van de P springt het slot er ook weer vanaf. Leuk! In het klokkenspel zie ik een groen EV autosymbooltje staan terwijl ik de EV knop nog niet heb ingedrukt en na even rijden is me duidelijk dat men daarmee wil aangeven dat je zonder ICE rijdt. Vergelijkbaar als je in de Prius je gas loslaat en weer iets indrukt om electrisch te gliden. Je hebt in de display geen powerbar zoals in de Prius en zo heeft men dat dan getackeld. Het indrukken van de echte EV knop levert dezelfde functie als bij de P3 en de Auris en geeft in de Lexus een EV mode lampje boven de klokken. Voor het schakelen tussen de ECO-Normal en Sportmode is er een chroomkleurige draai-drukknop. Dat men als Lexus wil afwijken van de Prius en de Auris snap ik wel, maar de 3 knoppen in de Prius vind ik functioneler, een kwestie van smaak...Ik merk echter weinig van de verschillende modi. Ik wissel veelvuldig maar vind de auto merkbaar minder happig rijden in de Sportmode dan de Prius in de Powermode. De beleving van pit die ik in de Auris had (nagenoeg hetzelfde als in de P3) was zelfs groter dan deze in de Lexus. Als je dan in de papieren kijkt zie je dat de Lexus 1385 kg heeft staan en dat een stukje acceleratie verloren gaat door het hogere gewicht(?) De merkbare verschillen van de ECO/Normal/Powermode in de Prius/Auris is veel minder scherp aanwezig dan in de CT. Vreemd. (P3 =1345 kg)

De stoelen vinden ik en mijn medebestuurder in eerste instantie lekker aanvoelen (je zit vast ingeklemd) maar ik mis de lendesteun die in wel in de Prius heb. Na de rit stap ik dan ook met een vermoeide onderrug uit. Je zou beter verwachten maar het zitten is sportief te noemen, had voor mij wat comfortabeler gemogen. De auto ligt snaarstrak in de bocht, hij helt veel minder over dan de Prius 3 maar op de snelweg voel je dan weer elke oneffenheid in de weg uitkomen in je onderrug. Het is sportief maar ik vind comfort toch net even belangrijker. Een duidelijke verbetering tov van de Prius 3 is het geluidsniveau in de auto onder het rijden. 120 op de autobaan en de stilte in de cabine is heerlijk. Het is muisstil, niks piept kraakt of rammelt en ook dat is in de P3 bij sommigen anders. Hij staat op Yokohama's en de extra kilo's aan isolatie geeft veel stilte. Jammer dat je dan daarvoor het "oumph" gevoel van de P3 moet missen bij het wegtrekken in de Sportmode. De auto heeft links en rechts gescheiden airco, prettig als je passagier het warmer wil en jij niet. En dan is er nog die grote muis op de middenconsole. Die is er duidelijk gekomen omdat het puike opklapscherm met extra tiltknop tbv navigatie etc te veraf zit om als touchscherm uitgevoerd te worden. Het is even wennen maar het werkt wel, het bedienen van touchschermpje in de Prius is wat sneller en handiger en heeft mijn voorkeur. De rechterarmsteun van de middenconsole vind ik erg ongelukkig ver naar achter zitten waardoor ik er net niks aan heb en met de punt van de elleboog op het harde plastic uitkom. Welke sukkel heeft dat zitten ontwerpen en wie heeft het goedgekeurd. Alweer, ik verwacht bij Lexus toch net even extra...De ruimte onder de middenconsole is dicht, ook daar een ruimte voor opbergplek verspilt. Er zit een uitsparing in de middenconsole wat speciaal gemaakt lijkt voor de keyfob, maar je kunt er ook muntjes in kwijt, in de zonneklep een uitsparing voor een pasje of iets dergelijks. De ruimte in de deur voor spulletjes is wel net even handiger dan in de Prius maar wat ik vreemd vind is dat er geen handgreep aan de binnenkant van de bestuurdersdeur zit om deze bij het openen vast te houden en bij de passagierskant wel...?

Onder de motorkap een plastic afdekkap op de inverter, puur voor het oog denk ik, maar totaal overbodig. Op de motor de aanduiding LEXUS HYBRID Drive o.i.d., men wil niet laten zien dat alles zo uit de Prius komt. Ook bij het verkooppraatje wordt niet met trots de afstamming genoemd, wat ik erg vreemd blijf vinden. Je zou verwachten dat je zo'n illustere voorganger in een prachtig verkoopverhaal noemt en roemt...maar ja wie ben ik dan weer..

Met gemengde gevoelens nemen we afscheid. De auto ziet er lekker uit en belooft door zijn looks heel veel, maar ik mis het gevoel van power wat ik wel met de P3 heb. Je zit sportiever en de auto gaat als een kart de bocht om, het is veel stiller op de snelweg maar dan nog verkies ik het comfort en het relaxte gevoel wat ik in de P3 heb. Dan maar wat meer lawaai in de cabine. Ook bij mijn collega is de interesse verdwenen, en voor het ritje terug naar huis ruilen we van auto (hij in mijn P3 en ik in zijn P2). Dat bevestigt bij ons alletwee dat de Prius nog steeds zijn gelijke niet heeft gevonden en zijn we het eens dat wij niet in de doelgroep voor deze auto zitten.

Ik snap waar de CT voor in de markt is gezet en daar zal hij het best goed doen. Hij nodigt uit tot sportief rijden en de targetgroep Audi en BMW leaserijders zullen niet meteen een vies gezicht trekken en Prius vooroordelen hebben. Je krijgt bij Lexus het red carpet treatment en dat zal best geweldig zijn. Het is geenzins een gezinsauto die uitnodigt om een lange reis te maken en voor het geld heb je een dik uitgeruste Prius 3 staan die groter en comfortabeler is. Beetje raar om hem dan toch te plaatsen want de leaserijder die veel kilometers maakt wil toch ook lekker zitten?

Nee, jammer, niet voor mij (maar hij is groen en ziet er erg lekker uit.. )

Op de lijst staat nog een proefrit in de Honda CR-Z Hybride worden, gewoon voor de fun en nu met een beetje schrik in de benen een proefrit in een Plugin Prius. Die laatste omdat ik zwaar benieuwd ben hoe die auto wegtrekt met een dik accupakket achterin...

vorige proefritten:
Proefrit Honda Insight Hybride
Proefrit Prius 3
Proefrit Auris Hybride
Quid Agis, Medici?

ImagePrius III Aspiration, Pearl White, TNS510, parkeersensoren.
uglymuddah

Huidige auto: Prius 3 Aspiration
TNS 510 Navi
parkeersensoren achter
Pearl White

Re: Proefrit Lexus CT200H

Postby wlunchi » 25 May 2011 13:07

Mooie review :)

Even nog 2 dingen die me net binnenschoten toen ik de auto had proefgereden.
1 - Lexus heeft geen "comfort" knipperlichten, dus 1 keer tikken en 3 keer knipperen. Wel gek voor zo'n premium merk aangezien zo'n beetje elke prijsvechter wel zo'n optie heeft
2 - Bij mijn exemplaar is de eco telwerk niet geswitched naar toerenteller toen ik in Sport mode reed. de dashkleur werd wel rood. Is dit een setting of was het een bug?
Image
wlunchi rijdt een Honda Civic Hybrid 2009
Verbruik: Image niet up to date 6,67 l/100km volgens de leasemaatschappij, 88000km op de teller
wlunchi

Huidige auto: Broken IMA needs a reboot while driving!!!

Postby uglymuddah » 25 May 2011 15:54

1: Heeft de Prius/Auris ook niet. Wat ik dan weer gek vond was dat de Auris wel een knopje heeft om de spiegels te doen inklappen en de Prius/CT weer niet...

2: Zodra je CC paraat zet verdwijnt de toerenteller. Zet je de CC uit (CC symbool weg) dan verschijnt de toerenteller.
Quid Agis, Medici?

ImagePrius III Aspiration, Pearl White, TNS510, parkeersensoren.
uglymuddah

Huidige auto: Prius 3 Aspiration
TNS 510 Navi
parkeersensoren achter
Pearl White

Postby wlunchi » 26 May 2011 09:28

uglymuddah wrote:2: Zodra je CC paraat zet verdwijnt de toerenteller. Zet je de CC uit (CC symbool weg) dan verschijnt de toerenteller.

Dat zal het wel zijn geweest :)
Image
wlunchi rijdt een Honda Civic Hybrid 2009
Verbruik: Image niet up to date 6,67 l/100km volgens de leasemaatschappij, 88000km op de teller
wlunchi

Huidige auto: Broken IMA needs a reboot while driving!!!

Postby Bennink » 26 May 2011 11:20

Mooi verhaal! En leuke heldere foto's. Dergelijke verhalen zijn goed voor mensen die twijfelen tussen beide auto's, je haalt er de echte voor- en nadelen mee naar boven :-) Ik lees een hoop slimme oplossingen, maar dat mag je ook wel bij een Jap verwachten. Maar die knipperlichten... stom dat die niet een paar keer knipperen :| Ik zou niet meer zonder willen.
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Return to De concurrentie