Wat is er mis.......

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Civic Hybrid.

Wat is er mis.......

Postby Barry77 » 16 Aug 2018 17:50

Hallo, ik ben nieuw op het forum. Sinds een 4 tal weken ben ik in het bezit van een mooi Civic Hybride uit 2008 met 162000 km. Ben er tot deze week erg blij mee. Nu is het zo dat mijn IMA lampje brand en soms ook weer uitgaat. Na het uitlezen blijken de cellen allemaal een voltage van 16.3-16.4 te hebben. Het schijnt te zijn dat er een refurbished pakket in zit sinds een jaar of twee. De metertjes slaan netjes uit met optrekken en afremmen. Zo nu en dan heb ik maar 2 blokjes maar dit loopt later weer op naar alle blokjes vol. Iemand hier ervaring mee? Is het pakket op? of nieuwe software oid..... Ikhoor graag wat jullie ervaringen en kennis op dit gebied is. Gr Barry77
Barry77

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2008

Re: Wat is er mis.......

Postby MyHCH » 19 Aug 2018 11:38

Hoi Barry,

Wat je omschrijft is een herkalibratie. Daarbij gaat op het dashboard de meter ineens naar 2 blokjes en er begint een bijlading. Deze duurt een paar minuten en dan is de accu ineens vol. Dit komt soms automatisch voor en dient om het verschil tussen een volle en lege accu vast te stellen. Hier kan de auto dan op anticiperen. Het is normaal dat dit af en toe optreedt en is ook helemaal niet erg.
Bij een slecht accupakket komt deze automatische kalibratie heel vaak voor; soms dagelijks. Bij een goede accu komt het voor na wisselende omstandigheden (de eerste nachtvorst en zo), gemiddeld zo eens in de 3 a 4 weken denk ik.

Ik hoop dat je hiermee wat gerustgesteld bent en veel plezier aan je HCH beleeft.

Groetjes,
MyHCH
2017 Jazz:Image > 63.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby Bluelabel » 19 Aug 2018 12:48

Goedendag,

Dit probleem had ik ook .... bleef echter lang aanhouden.... Bij mij bleek het pakket kapot te zijn, en moest vervangen worden..... Wil je niet bang maken, maar dit was bij mij wel het geval...
Er zit trouwens Fabrieksgarantie tot 160.000 km op het accupakket, en neem aan dat je ook garantie hebt gekregen bij aanschaf...
Dus zou er zeker mee terug gaan, of even goed babbelen... 2000 km erover heen, mag dat ook niet gebeuren.

Groeten Benny
Bluelabel

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Postby Feliciano » 27 Aug 2018 18:43

Dit gaat een nieuw pakket kosten op ten duur, die symptomen heb ik niet met mijn nieuw pakket maar wel met mijn vorige. Teken aan de wand dus, je hoeft ook geen nieuw Honda pakket te kopen maar er zijn genoeg alternatieven die minstens zo goed zijn.
Feliciano

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Return to Civic Hybrid - Techniek en onderhoud