Geen stroom uit IMA pakket. Wel geladen.

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Civic Hybrid.

Geen stroom uit IMA pakket. Wel geladen.

Postby Figuurtje1 » 06 Jun 2017 14:16

Hi Allen,

Sinds gisteren geeft mijn auto (Honda Civic Hybrid 2007, 178000km) aan dat er geen stroom uit mijn accupakket komt. Alle lampjes branden, Acculampje voor (wordt niet meer opgeladen) Motorlamp = Geen elektra, IMA lampje (die geeft geen stroom meer). Helaas kan ik de foutcode niet uitlezen omdat ik daar de apparatuur niet voor heb.

Nu heb ik het pakket uit de auto gehaald en wat ik kan doormeten doorgemeten en alles staven werken prima. De plus pool die van het pakket naar de auto gaat functioneert prima (staat spanning op). Maar alleen heeft de minpool uitgaande van het IMA pakket geen spanning . hier komt waarschijnlijk de onderbreking in het circuit + gevolg vandaan. Waarschijnlijk is er een relais kapot of oid dergelijk maar ik weet niet hoe dit moet meten. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik kan pas volgende week woensdag bij de garage terecht...dus waard om het even uit te zoeken met jullie hulp! Ik heb momenteel het pakket uitgebouwd dus kan snel een analyse doen, heb wel alleen een multimeter.

Ik hoor graag wat jullie ideeën zijn.
Dene

P.S Weet iemand hoe zo'n voorstuk heet en waar het te koop zal kunnen zijn? Tweedehands is natuurlijk prima.
Figuurtje1

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Re: Geen stroom uit IMA pakket. Wel geladen.

Postby HCH-CH » 07 Jun 2017 13:03

figuurtje1
Je zou kunnen beginnen om te kijken of je 12 volts accu nog wel voldoende leven heeft.
Zonder 12 volt geen IMA. Met je multi-metertje moet je dit toch kunnen bepalen of uitsluiten.
mvrgr ch
HCH-CH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid 2008

Postby Figuurtje1 » 07 Jun 2017 21:54

Hi CH,

Bedankt voor je reactie.

Antwoord op je vraag:
De accu voor is helemaal vol, staat een keurige spanning op, de auto start ook gewoon. Ook de draden naar de (ik gok de stroom converter, box links van het ima pakket) hebben spanning van de voor accu. Het punt waarop ik geen spanning meer meet zijn de 2 rode stroomdraden welke direct verbonden zijn met het IMA pakket. Alles wat van de 12 volt accu lijkt te komen heeft wel gewoon spanning.

Ook de zekeringen onder de motorkap zijn in goede staat.

Ben benieuwd of deze informatie je verder helpt :-) Bedankt voor je reactie.

Groeten,
Dene
Figuurtje1

Postby Axial63 » 07 Jun 2017 22:31

Wel spanning op de bedrading onder de motorkap, maar niet op de rode bedrading bij het IMA accupakket....

Je zou haast gaan denken dat je hoofdschakelaar van het IMA pakket stuk is of niet goed staat...

Kun je erbij om deze door te meten?
HCH, Galaxy Grey Metallic, 2008
Toyota Prius, Abyss Grey Metallic, 2012
Axial63

Postby Figuurtje1 » 08 Jun 2017 09:43

Hi Alex,

Dat lijkt nog wel te functioneren. Ik kan, als ik de bovenkant van het pakket er niet afschroef, 4 bouten verbonden met 4 staven doormeten. Als ik het pakket aanzet, lijkt de spanning te verhogen, Als ik tussen de bouten meet. Maar dit weet ik niet 100% zeker. Zal het nogmaals doormeten wanneer ik thuis ben. Is helaas pas morgen.

Ik houd je op de hoogte!
Figuurtje1

Postby Figuurtje1 » 09 Jun 2017 09:32

Hi Alex,

Heb het nagekeken. De schakelaar van het pakket functioneert nog. Als ik het pakket uitzet meet ik geen spanning, zet ik hem aan dan wel.

Vandaar dat ik ook denk aan een kapot relais oid. Plus pool op een min staaf meet spanning. Maar plus staaf op de minpool niet. Ergens lijkt het circuit onderbroken te zijn naar de uiteindelijke minpool.

Dank voor de suggesties :-)

Dene
Figuurtje1

Postby Figuurtje1 » 13 Jun 2017 15:15

Hallo iedereen,

Vandaag bij de garage geweest (dag eerder). Auto laten uitgelezen. Er zijn twee zaken aan de hand:

1) 4 staven uit mijn pakket zijn helaas verder heen dan gedacht, deze moeten vervangen worden
2) De spanningsverdeler is defect / de draad kwijt. Dit geeft het hele euvel.

Grappig genoeg, op weg naar de de garage viel mijn auto uit. Toen ik reed brandde alle lampjes (Rood Accu Lampje, IMA Lampje, Motormanagement, Geen streepjes op de IMA batterij), en poef auto uit... ik dacht dat het voorbij was, ik moet gesleept worden! ...maar ergens leek het er ook op alsof het automatische start stop systeem erop ging, omdat ik stopte voor een stoplicht. Als laatste hoop toch maar de auto in de P, auto uit, auto aan...en wat gebeurde er...spanning op de batterij was er. Alle lampjes uit op het motor management na en de auto reed weer normaal. Heel vreemd!

Al met al, toch even laten uitlezen bij de garage en blijken de 2 bovenstaande zaken aan de hand te zijn.

Toch maar een refurbished pakket aanschaffen of de 4 staven laten vervangen. + de spanningsverdeler vervangen.

Zal wel weer een duur grapje worden.

Bedankt voor alle eerdere suggesties van jullie kant! :- ).

Dene
Figuurtje1

Postby Feliciano » 13 Jun 2017 15:24

Onze Civic krijgt een NewBuild pakket met geavanceerde nieuwe cellen in plaats van Refurbisch. De prijs van Refurbisch ligt rond de 800 euro icl montage maar NewBuild kost 1995 euro. We hebben besloten de auto minimaal nog drie jaar te rijden met een NewBuild pakket. De Civic (2006) heeft 112.000 km op de teller en we vinden het nog wel waard om dit te doen. Refurbisch kunnen ze niet garanderen dat de Accu na een jaar het nog goed doet. Andere gevallen rijden twee jaar met refurbisched rond. Erg onzeker en daarom gaan we voor NewBuild.
Feliciano

Postby Axial63 » 13 Jun 2017 22:56

Figuurtje1 wrote:Vandaag bij de garage geweest (dag eerder). Auto laten uitgelezen.

Mooi dat je toch iets eerder terecht kon...

Figuurtje1 wrote:Grappig genoeg, op weg naar de de garage viel mijn auto uit. Toen ik reed brandde alle lampjes (Rood Accu Lampje, IMA Lampje, Motormanagement, Geen streepjes op de IMA batterij), en poef auto uit... ik dacht dat het voorbij was, ik moet gesleept worden! ...maar ergens leek het er ook op alsof het automatische start stop systeem erop ging, omdat ik stopte voor een stoplicht. Als laatste hoop toch maar de auto in de P, auto uit, auto aan...en wat gebeurde er...spanning op de batterij was er. Alle lampjes uit op het motor management na en de auto reed weer normaal. Heel vreemd!

Zijn na het uitlezen alle foutcodes gewist?
Zijn nu alle storingslampjes uit?
Als dat zo is zou ik het eerst eens even laten zitten en eens kijken hoe het nu verder gaat.
Er bestaat de mogelijkheid dat de foutcodes waren van voor je balanceeractie....

Reageert het systeem nu beter dan een maand geleden?
Axial63

Postby Figuurtje1 » 20 Jun 2017 15:39

Hi Alex,

Had wat moeilijkheden met online komen op het forum. Maar! Antwoord op je vragen:

Foutcodes waren niet gewist. En het pakket is gewoon op jammer genoeg. Ik heb het idee dat mede het vervangen van een paar cellen de oudere cellen extra hard achteruit zijn gegaan. Ik ga waarschijnlijk net zoals Felicano een rebuild pakket doen, dan gaat het pakket mimnimaal 3 misschien zelfs 8jaar mee. Het terug kom percentage van Refurbised ligt nog steeds tussen de 5 & 10%, en dat is enkel binnen de garantie tijd....ben benieuwd hoeveel mensen er alweer klachten krijgen naar 6 maanden.

Even een investering, maar dat is dan maar zo.
Figuurtje1

Postby Axial63 » 20 Jun 2017 19:54

oke duidelijk.

Jammer van de werkzaamheden van afgelopen weken... Maar de auto rijdt te fijn om af te schrijven...
Dus een new build pakket erin (klinkt goed).

Suc6 en we houden ons aanbevolen om af en toe te lezen hoe het verder gaat...
Axial63

Postby Feliciano » 22 Jun 2017 23:27

Figuurtje1 wrote:Hi Alex,

Had wat moeilijkheden met online komen op het forum. Maar! Antwoord op je vragen:

Foutcodes waren niet gewist. En het pakket is gewoon op jammer genoeg. Ik heb het idee dat mede het vervangen van een paar cellen de oudere cellen extra hard achteruit zijn gegaan. Ik ga waarschijnlijk net zoals Felicano een rebuild pakket doen, dan gaat het pakket mimnimaal 3 misschien zelfs 8jaar mee. Het terug kom percentage van Refurbised ligt nog steeds tussen de 5 & 10%, en dat is enkel binnen de garantie tijd....ben benieuwd hoeveel mensen er alweer klachten krijgen naar 6 maanden.

Even een investering, maar dat is dan maar zo.

Percentage terugkom van refurbisched zo hoog? Jaren lang rijplezier zie ik staan in hun advertenties. Blij dan dat ik zeker die niet heb genomen als ze dat eigenlijk niet kunnen waarmaken.
Feliciano

Return to Civic Hybrid - Techniek en onderhoud