Rijden zonder werkend accupakket

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Civic Hybrid.

Rijden zonder werkend accupakket

Postby roel 22 » 08 Nov 2016 09:17

Het accupakket van onze Civic Hybrid weigert sinds enkele weken dienst en is vermoedelijk overleden (dik drie ton op de teller).
Hoe schadelijk is het voor de auto om zonder hybride hulp te blijven rijden?
In verbruik merk ik weinig verschil: zit nu op 1:15, is nooit veel beter geweest dan 1:18.
Maar kunnen motor e.d er schade door oplopen?
roel 22

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Re: Rijden zonder werkend accupakket

Postby Feliciano » 08 Nov 2016 11:19

Je zult altijd startkabels nodig hebben om te starten toch? Verder heb je alleen de 1.3 ter beschikking voor dik 1200 kg. Die gaat zweten waarschijnlijk. Wellicht recon accu een optie voor je?
Feliciano

Postby MyHCH » 08 Nov 2016 11:29

Een Honda hybride rijdt ook zonder IMA accu. De kleine 12V accu kan namelijk ook dienen om de motor te starten (er is een normale startmotor aanwezig). Waar je voor moet oppassen is dat de kapotte IMA accu niet ervoor zorgt dat de auto continu gaat proberen deze bij te laden met allerlei foutmeldingen en hogere toeren en verbruik als gevolg. Je kunt 'm dan namelijk beter verwijderen. Ook dan kun je nog rijden. Onveilig zal het nooit worden.

Zonder IMA accu gebeurt er wel een en ander:
- je hebt geen stop-start
- je hebt veel minder trekkracht bij weinig toeren
- je rijdt gemiddeld met een hoger toerental
- de auto is een stuk langzamer en lawaaiiger
- de auto zal meer verbruiken dan met een goede accu
- de auto zal minder op de motor afremmen

Vanwege de drivability zou ik misschien toch overwegen om een refurbished accu of nieuwe accu te kopen. Kun je leven met bovengenoemde nadelen, dan kun je gewoon doorrijden. Sterkte ermee!
2017 Jazz:Image > 60.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby roel 22 » 09 Nov 2016 11:25

Ik ga de accu toch maar vervangen dan...
roel 22

Postby RedDevil » 09 Nov 2016 14:01

De problemen komen vaak voort uit een ongelijke verdeling van de lading over de cellen.
Sommige cellen verliezen hun lading sneller dan andere. Ze raken dan nooit meer vol, omdat de cellen eromheen al vol zijn en verder laden voorkomen.
Andersom kunnen de volle cellen zo worden overladen en het begeven.

Je kan overwegen om de cellen te balanceren.
Hetzij door het pakket uit elkaar te halen en elke staaf vol te laden, hetzij (makkelijker) door het pakket als geheel met een druppellader helemaal vol te laden.
De eerste generatie Insight heeft dezelfde problemen als de HCH, daar zijn druppelladers de gewoonste zaak van de wereld; elke maand gaat de accu een dag aan de druppellader, daarna doet ie het weer een tijdje naar behoren. En je rijdt even met een hele volle accu, dus ook nog relatief zuinig.

Zie voor wat linkjes het volgende topic:
http://www.hondahybridclub.nl/viewtopic.php?f=4&t=2265&hilit=accupakket+balanceren#p25495
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Robdejong » 26 Dec 2016 23:30

MyHCH wrote:Een Honda hybride rijdt ook zonder IMA accu. De kleine 12V accu kan namelijk ook dienen om de motor te starten (er is een normale startmotor aanwezig). Waar je voor moet oppassen is dat de kapotte IMA accu niet ervoor zorgt dat de auto continu gaat proberen deze bij te laden met allerlei foutmeldingen en hogere toeren en verbruik als gevolg. Je kunt 'm dan namelijk beter verwijderen. Ook dan kun je nog rijden. Onveilig zal het nooit worden.

Zonder IMA accu gebeurt er wel een en ander:
- je hebt geen stop-start
- je hebt veel minder trekkracht bij weinig toeren
- je rijdt gemiddeld met een hoger toerental
- de auto is een stuk langzamer en lawaaiiger
- de auto zal meer verbruiken dan met een goede accu
- de auto zal minder op de motor afremmen

Vanwege de drivability zou ik misschien toch overwegen om een refurbished accu of nieuwe accu te kopen. Kun je leven met bovengenoemde nadelen, dan kun je gewoon doorrijden. Sterkte ermee!

De electromotor van de Civic Hybrid is tevens de dynamo. Indien er een kapot pakket(dus niet versleten) of geen pakket aanwezig is zal de auto uit veiligheid de dynamo functie uitschakelen. Hierdoor gaat er een rood acculampje branden of af en toe branden, als dit lampje brand zal de motor accu dus niet meer opgeladen worden en zul je op den duur stil komen te staan.

Dit is een probleem waar meerde HCH rijders die door blijven rijden al mee te maken hebben gehad.
Robdejong

Postby MyHCH » 27 Dec 2016 16:57

Robdejong wrote:De electromotor van de Civic Hybrid is tevens de dynamo. Indien er een kapot pakket(dus niet versleten) of geen pakket aanwezig is zal de auto uit veiligheid de dynamo functie uitschakelen. Hierdoor gaat er een rood acculampje branden of af en toe branden, als dit lampje brand zal de motor accu dus niet meer opgeladen worden en zul je op den duur stil komen te staan.

Dit is een probleem waar meerde HCH rijders die door blijven rijden al mee te maken hebben gehad.

Goed dat je dat vermeldt! Ik baseerde mijn antwoord op wat ik destijds van de Hondadealer te horen heb gekregen. Zij stelden dat de HCH ook zonder IMA accu normaal te rijden is, omdat de accu nog is losgekoppeld wanneer de auto op de boot van Japan naar hier komt. Het verplaatsen (de boot op en af, op een distributieterrein, vrachtwagen op en af) gebeurt allemaal zonder IMA accu en alleen op de normale accu. Maar als deze inderdaad dan niet bijlaadt, houdt de pret toch snel op ;).
2017 Jazz:Image > 60.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby roel 22 » 15 May 2017 08:27

Een tijd lang dacht ik tot een vervangend accupakket te zijn veroordeeld. Het IMA-lampje brandde permanent, opladen was er niet meer bij. Ook het gewone acculampje ging permanent branden (de auto startte evenwel nog prima). De gevolgen waren duidelijk: minder trekkracht, hoger verbruik. Als laatste redmiddel besloot ik de 40Ah Varta-accu (amper drie jaar oud) eruit te halen en een nachtje aan de oplader te hangen. En zie! Na terugplaatsing zijn alle waarschuwingslampjes uit! De hybride accu vult zich weer en doet het sindsdien weer als vanouds! Hij springt niet meer in een paar seconden van vol naar leeg, of omgekeerd. Ik rij er nu een week mee, de trekkracht is terug en het verbruik is afgenomen (al heb ik er nog niet erg veel mee gereden).
roel 22

Postby huisboom » 15 May 2017 08:29

Super.Bedankt voor de tip.
Gr Carlo.
huisboom

Huidige auto: Honda Civic Hybrid / Honda Insight Hybrid

Postby RedDevil » 15 May 2017 09:29

Ik ben bang dat dit tijdelijk is.

Je IMA accu heeft waarschijnlijk een aantal cellen met relatief hoge zelfontlading. Die komen plat te staan terwijl andere cellen nog vol zijn en voorkomen dat de bijna lege cellen worden bijgeladen.
Naarmate de cellen verder uit balans raken wordt de range van de accu steeds kleiner tot de IMA computer het welletjes vindt.

Nu is je IMA accu lange tijd niet gebruikt; ook de volle cellen zullen zich intussen deels ontladen hebben.
Door het loshalen van de accu is de IMA computer zijn data kwijt en weet dus niet meer dat de IMA accu 'stuk' is.
Hij merkt dat de IMA accu leeg is, laadt 'm voorzichtig bij, en zie het werkt.

Alleen zullen de slechte cellen na verloop van tijd steeds leger raken en dan gaat het lampje weer branden. En kort loshalen van de accu geeft dan ook maar kort soelaas omdat de goede cellen nog vol zijn.
Als die nog verder worden opgeladen met een flinke stroomsterkte dan worden ze te heet, gaan ze hun elektrolyt afblazen en zijn ze kapot of een groot deel van hun capaciteit kwijt, en dan is je pakket definitief gedaan.

Je kan het IMA pakket echter bijladen met een 'grid charger' om de slechte cellen op te trekken. Door de lage laadstroom (minder dan 0,35 Ampere) worden de goede cellen niet beschadigd door het overladen. Meer over grid chargers kan je vinden via de link in mijn vorige post en op InsightCentral (ook voor de Civic!)
Zolang de zelfontlading binnen de perken blijft werkt je pakket enige tijd na een dagje bijladen weer als nieuw.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby EcoDriver » 15 May 2017 10:47

Eigenlijk (te) gek dat Honda dealers hiervoor geen service aanbieden.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby roel 22 » 18 May 2017 16:35

Dank voor de tip, red devil. Zo op het eerste oog vind ik het als leek een niet geheel risicovrije actie om het IMA-pakket er zelf uit te halen... Of maak ik me nou (te) druk?
roel 22

Postby RedDevil » 18 May 2017 22:23

Het is inderdaad lastig en enigszins risicovol om het pakket eruit te halen - en onnodig, althans als het je gaat om het bij te laden.
Als je via bovenstaande links op de sites komt van de aanbieders van gridchargers dan vind je ook beschrijvingen van hoe je die moet aansluiten.
Ik heb zo'n beschrijving gebruikt om zeker te weten dat ik goed zat bij het koppelen van een extra accupakket aan mijn Insight (wat overigens al anderhalf jaar stil ligt, maar ik hoop binnenkort de draad weer op te pakken). Maar ik zou het weer op moeten zoeken, en je moet zelf precies weten wat je doet voordat je eraan begint dus mag je het eerst zelf proberen te vinden ;) maar ik geef je wel tips als je er onverhoopt niet uit komt.
Je kan dus ook zelf met een paar LED drivers een grid charger bouwen voor een fractie van de honderden euro's die je aan een officiele grid charger kwijt bent.
Image
RedDevil

Postby roel 22 » 19 May 2017 07:10

Dank voor de tips. Ik kijk eerst nog even hoe lang de IMA het volhoudt. Voorlopig rijdt-ie al twee weken probleemloos rond...
Hoe technisch moet je zijn om zelf een grid charger te bouwen? Als ik een van de links moet geloven ben ik voor een recondition-charger dik 600 dollar kwijt. Dan kan ik toch net zo goed een refurbished accupakket kopen voor zeg 750 euro incl. installatie?
roel 22

Postby RedDevil » 19 May 2017 21:39

Die reconditioning chargers doen een hoop automatisch, inclusief het tussendoor ontladen van het pakket. Er zijn mensen die daarbij zweren, maar ik denk dat het tussendoor diep ontladen (wat ze doen) ook een hoop schade kan aanrichten en daarom toch niet wenselijk is. Dit was een handige strategie voor NiCad batterijen, maar bij NiMH batterijen zoals ons pakket is dat niet nodig.

Het enige wat je nodig hebt is een apparaat dat 180 (?) Volt aan gelijkstroom kan leveren bij een beperkte stroomsterkte en een voltmeter.
Bot genoeg zou een hoogspannings gelijkrichter met een 60 Watt gloeilamp in serie al kunnen werken. Maar LED drivers zijn een relatief efficiënte en goedlkope oplossing. De meeste LED drivers hebben niet zo'n hoog uitgangsvermogen, dan moet je er meerdere in serie zetten.

Belangrijk is echter dat je precies weet wat je doet. Meer dan 100 Volt aan gelijkstroom kan dodelijk zijn. Als je twijfelt moet je er niet aan beginnen. En zelfs al doe je alles goed, je pakket zal nooit meer zo goed als nieuw zijn. En met 3 ton op de teller zal een nieuw pakket niet gauw lonen.
Dus misschien moet je er gewoon niks mee doen. Probeer de accu zoveel mogelijk te ontzien; vermijd als het kan hard regenereren. Zolang het rijdt is het mooi :)
Image
RedDevil

Return to Civic Hybrid - Techniek en onderhoud