Accupakket oplossing??

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Civic Hybrid.

Re: Accupakket oplossing??

Postby Axial63 » 09 Aug 2016 22:03

Heel jammer; de actie die ik heb gedaan om mijn accupakket de balanceren is waarschijnlijk voor niets geweest.

Afgelopen week begon de accumeter ineens weer onverwacht te dalen en kreeg ik [na een snelwegrit van ca. 120km] ineens een noodlading voor de kiezen.

Sindsdien komt de noodlading elke rit terug. Niet zo heftig als voorheen, maar dat zal wel niet lang meer duren.

Er zal dus waarschijnlijk toch een defecte accustaaf tussen zitten dus zal die vervangen moeten worden.

Eigenlijk ben ik op zoek naar een ander accupakket dat we kunnen gebruiken om te testen en te balanceren en dat we vervolgens weer kunnen doorzetten naar een ander voertuig.
Iemand een idee hoe we aan een gebruikt accupakket kunnen komen?
HCH, Galaxy Grey Metallic, 2008
Toyota Prius, Abyss Grey Metallic, 2012
User avatar
Axial63
 
Posts: 20
Joined: 17 Aug 2015 21:24
Location: Emmen [Dr]

Re: Accupakket oplossing??

Postby Feliciano » 09 Aug 2016 23:12

Misschien eens een goed idee om een gereviseerde accu te kopen bij een specialist. Die vervangen de slechte cellen en de goede cellen behandelen ze ook.
Feliciano
 
Posts: 46
Joined: 21 Jan 2016 20:15
Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Re: Accupakket oplossing??

Postby Rock » 10 Aug 2016 09:13

Ik ben al een aardig eind op werk .
Ben al begonnen met balanceren van de eerste zes accu .

Omdat de laders die jullie hebben gebruikt moeilijk verkrijgbaar waren of ( 14 dagen levertijd ) . heb voor een ander opstelling gekozen . heb 6 accu lader NimH 7,2 en 6 ontlaad modules NimH 7,2v aangeschaft . nadeel is dat nu niet de mah die er uit komen kan aflezen . voordeel is dat kan 3 accupacks van 2 staven kan laden en 3 kan ontladen tegelijkertijd . ik kan wel merken dat de ene accu sneller ontlaad naar 4,7volt is dan de andere .
Volgende cyclus doorlopen 1 ontladen ( duurt met mijn modules ongeveer 8 tot 10 uur )
2 laden 1,5 a
3 rust +/- 2uur
4 ontladen
5 Laden 3,0 a
6 rust
7 ontladen
8 Laden 4,5a
Zaterdag middag begonnen nu de laatste aan het laden nog 5 packs te gaan

Heel veel dank voor de Info
Rock
 
Posts: 2
Joined: 03 Aug 2016 21:35
Huidige auto: Honda Civic Hybrid /

Re: Accupakket oplossing??

Postby roel 22 » 05 Sep 2016 08:40

Mijn IMA-lampje brandt ook (en niet voor de eerste keer). Mijn Civic heeft intussen drie ton op de teller: heeft het dan nog zin geld uit te geven aan zo'n Maxx-lader?
Het lampje voor de emission's control en het 12v-acculampje branden trouwens ook. Heeft dat ook met de IMA te maken?
roel 22
 
Posts: 25
Joined: 14 Jul 2013 13:02
Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Re: Accupakket oplossing??

Postby MyHCH » 05 Sep 2016 12:06

roel 22 wrote:Mijn IMA-lampje brandt ook (en niet voor de eerste keer). Mijn Civic heeft intussen drie ton op de teller: heeft het dan nog zin geld uit te geven aan zo'n Maxx-lader?
Het lampje voor de emission's control en het 12v-acculampje branden trouwens ook. Heeft dat ook met de IMA te maken?

Het IMA-systeem wordt aangestuurd door een computer die met 12V wordt gevoed. Als er met de 12V accu iets niet goed is, kan dit tot rare storingen leiden. Ik zou even de 12V accu laten doormeten of eventueel de contactpunten controleren op roest. Het emissielampje en het IMA-lampje staan in principe volledig los van elkaar, behalve als er een spanningsprobleem is waardoor bepaalde sensoren een verkeerde waarde geven.
2017 Jazz:Image > 56.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
User avatar
MyHCH
Moderator
 
Posts: 842
Joined: 23 Jun 2008 18:44
Location: Vleuten
Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Re: Accupakket oplossing??

Postby roel 22 » 06 Sep 2016 18:14

Ik heb de Civic vandaag naar de Honda-dealer gebracht. Daar bleek dat de auto de nodige software-updates nog niet had gehad. Die zijn doorgevoerd, alle alarmlampjes zijn weer uit en de accu laadt weer op (zij het dat-ie snel vol en weer leeg is, dat zal de leeftijd zijn...).
roel 22
 
Posts: 25
Joined: 14 Jul 2013 13:02
Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Re: Accupakket oplossing??

Postby MyHCH » 07 Sep 2016 07:29

roel 22 wrote:... zij het dat-ie snel vol en weer leeg is, dat zal de leeftijd zijn...

Dat duidt wellicht op een niet zo goed in balans zijnde accu. Met nieuwe software zal de IMA accu wat meer worden ontzien en langer meegaan. Maar een keertje balanceren lijkt me wel bevorderlijk voor zowel de levensduur als de drivability. Misschien een optie als het IMA lampje weer aan zou gaan...
2017 Jazz:Image > 56.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
User avatar
MyHCH
Moderator
 
Posts: 842
Joined: 23 Jun 2008 18:44
Location: Vleuten
Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Re: Accupakket oplossing??

Postby qwerc » 10 Sep 2016 10:54

roel 22 wrote:Ik heb de Civic vandaag naar de Honda-dealer gebracht. Daar bleek dat de auto de nodige software-updates nog niet had gehad. Die zijn doorgevoerd, alle alarmlampjes zijn weer uit en de accu laadt weer op (zij het dat-ie snel vol en weer leeg is, dat zal de leeftijd zijn...).


Leuk maar wel heeel vreemd een software update om een hardware probleem op te lossen.
Laat je niet foppen. Met deze software update wordt gewoon veel minder critisch gemeten.
Gevolg probleem zit nog steeds in je IMA batterij maar de software waarschuuwt niet meer.
Jij rijd gewoon door... honda hoeft geen garantie te geven.

Naar mijn idee heb je nog steeds een probleem met je IMA batterij.
qwerc
 
Posts: 4
Joined: 09 Oct 2011 14:04
Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2007

Re: Accupakket oplossing??

Postby Feliciano » 10 Sep 2016 17:59

Dus je accu gaat naar nul capaciteit zonder waarschuwing? Dat mag ik niet hopen.
Feliciano
 
Posts: 46
Joined: 21 Jan 2016 20:15
Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Re: Accupakket oplossing??

Postby MyHCH » 12 Sep 2016 06:44

Feliciano wrote:Dus je accu gaat naar nul capaciteit zonder waarschuwing? Dat mag ik niet hopen.

Dat is niet waar. Maar de nieuwe software zal de batterij in een iets krappere marge houden dan de oude software om zo de levensduur te verlengen. Bovendien gebeurt het bepalen van de capaciteit op een andere manier. Bij welke software dan ook zal een bepaalde capaciteit onderschreden moeten worden voordat het IMA lampje aangaat. Maar ook bij de nieuwe software gebeurt dat! Er zijn gevallen genoeg bekend waarbij eerst nieuwe software is geinstalleerd en dat na enkele weken alsnog de accu onder garantie werd vervangen.
2017 Jazz:Image > 56.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
User avatar
MyHCH
Moderator
 
Posts: 842
Joined: 23 Jun 2008 18:44
Location: Vleuten
Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Re: Accupakket oplossing??

Postby roel 22 » 15 Oct 2016 11:19

Inmiddels branden na de software-update alle lampjes weer: IMA, het emissie-lampje en het acculampje. Niet permanent (vreemd genoeg) maar wel vaak.
Kan ik hiermee doorrijden (het verbruik is nu gemiddeld 1 op 15) of kan dat schade opleveren?
roel 22
 
Posts: 25
Joined: 14 Jul 2013 13:02
Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Re: Accupakket oplossing??

Postby Axial63 » 18 Oct 2016 00:17

Axial63 wrote:Heel jammer; de actie die ik heb gedaan om mijn accupakket de balanceren is waarschijnlijk voor niets geweest.

Afgelopen week begon de accumeter ineens weer onverwacht te dalen en kreeg ik [na een snelwegrit van ca. 120km] ineens een noodlading voor de kiezen.

Sindsdien komt de noodlading elke rit terug. Niet zo heftig als voorheen, maar dat zal wel niet lang meer duren.

Er zal dus waarschijnlijk toch een defecte accustaaf tussen zitten dus zal die vervangen moeten worden.

Eigenlijk ben ik op zoek naar een ander accupakket dat we kunnen gebruiken om te testen en te balanceren en dat we vervolgens weer kunnen doorzetten naar een ander voertuig.
Iemand een idee hoe we aan een gebruikt accupakket kunnen komen?

Toen ik dit schreef was ik wat teleurgesteld,
Op het moment doet het pakket nog altijd goed zijn werk, ik zorg er alleen nu wel voor dat ik de wagen wegzet met een volle IMA accu.
Als ik de wagen dan een dag of 3 niet gebruik krijg ik als de motor is opgewarmd gewoon ondersteuning en ook het laden gaat normaal.

Zet ik de wagen weg met 7 streepjes lading dan krijg ik na ca 10 km een snelle ontlading [meter loopt ineens terug tot 2 streepjes] wordt er een noodlading opgestart en na ca. 3 km staat de meter weer op vol. Als ik daarna de wagen dagelijks gebruik volgen er geen noodladingen.

Kortom, er zit waarschijnlijk een slechte cel in, maar bij regelmatig gebruik geen problemen.

Toch heeft me dit [samen met het zwabberende weggedrag als de bandenspanning weer is teruggelopen] wel doen besluiten de wagen van de hand te doen.
Ik zal waarschijnlijk wel hybride blijven rijden, maar om de Honda's loop ik nu maar met een grote boog omheen.
HCH, Galaxy Grey Metallic, 2008
Toyota Prius, Abyss Grey Metallic, 2012
User avatar
Axial63
 
Posts: 20
Joined: 17 Aug 2015 21:24
Location: Emmen [Dr]

Re: Accupakket oplossing??

Postby marcofr » 18 Feb 2017 17:42

vandaag ook maar eens begonnen met het balanceren van de hybrid accu.
het demonteren was op zich zo gedaan. maar wat is die accu zwaar zeg !!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

gelukkig heb ik vervangend vervoer. want rijden kun je zonder die hybrid accu echt niet meer.
die kleine accu voorin doet wel zijn werk, maar krijgt het niet voor elkaar om alles goed aan het draaien te houden.
stuurbekrachtiging valt bij een laag toerental weg, en alle elektro zoals ramen gaan dan ook haast niet meer. dus al met al, je auto rijd zonder hybrid accu voor geen meter.

gelijk maar effe groot onderhoud aan de auto laten doen. wel effe schrikken als je hoort dat er 8 platina bougies in gaan !!
maar verder zit er nu 2 ton op de teller, en nog steeds een prachtige wagen.

nu maar hopen dat het reconditioneren loont, en de Civic weer gaat opleven. ik wil voor de zomer liever een paar leuke velgen kopen dan een nieuwe hybrid accu.
marcofr
 
Posts: 49
Joined: 24 Jan 2016 19:23
Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Re: Accupakket oplossing??

Postby marcofr » 26 Feb 2017 15:15

mijn eerste 10 staven zijn bijna klaar. heb wel gelijk al een boosdoener gevonden. van de eerste 10 staven was 1 slecht geladen t.o.v. de rest.
na uitbouwen van het pack gelijk eerst de staven vol geladen om gelijk verschil op te sporen tussen de staven.
7 staven ging tussen 1050mAh en 1300mAh bij tot vol. 2 staven rond 1500mAh en 1 staaf zelfs 4500mAh !! deze laatste is dan al gelijk de reden waarom bij mij alles snel in elkaar zakte. mijn blokjes gingen van vol ineens naar 4 ...... 3 ....... en dan na 2 minuten weer ineens naar 6, 7 en weer vol.
gelukkig nog geen dode accu cel gevonden. alle staven laden nu redelijk gelijk vol, en ontladen ook gelijk. de eerste 10 zijn morgen klaar. vandaag nog effe alle staven een voor een ontladen en dan vol pompen. en dan op naar de volgende 12.

Image

tijdens het ontladen uit voorzorg wat extra koeling erbij gezet in de vorm van een ventilator, omdat de ontlading in de laders word omgezet in warmte. gewoon voorzorg. blijft het mooi koel.

volgende week ook maar gelijk de kleine motor ruimte accu vervangen voor een nieuwe. die werkt ook maar nog voor 50%. hopend daarna weer over voldoende accu power te beschikken !! dan op zoek naar de originele 15" Honda velgen. of iets vergelijkbaars.
marcofr
 
Posts: 49
Joined: 24 Jan 2016 19:23
Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Re: Accupakket oplossing??

Postby marcofr » 26 Feb 2017 23:08

tot hoe veel mAh konden jullie deze accu's vol laden ? ik heb mijn laders ingesteld op 6000mAh. maar de laders willen er meer in pompen. ik vond op 1 site iets van 6400mAh.
marcofr
 
Posts: 49
Joined: 24 Jan 2016 19:23
Huidige auto: Honda Civic Hybrid

PreviousNext

Return to Civic Hybrid - Techniek en onderhoud

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron