Accupakket oplossing??

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Civic Hybrid.

Re: Accupakket oplossing??

Postby MyHCH » 14 May 2016 06:15

Ik snap dat Honda moeilijk doet, want het kan ze potentieel veel geld gaan kosten. Ik snap alleen niet dat er geen dealers zijn die je accupack opnieuw kunnen / willen balanceren. Dat lijkt me namelijk erg lucratief (weinig investering in apparatuur, je houdt tevreden klanten en je trekt potentieel veel nieuwe klanten omdat deze extra service zich natuurlijk snel rondspreekt). Ze zouden je eigen accu kunnen demonteren en balanceren, je ondertussen een tijdelijke ruilaccu geven (goed om de verschillen te constateren) of je een aantoonbaar goede gebruikte accu kunnen leveren met 1 jaar garantie tegen 1/3 van de prijs van een nieuwe. Ik zie in elk geval genoeg mogelijkheden. Nu dus maar hopen dat de dealers meelezen!
2017 Jazz:Image > 45.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby Sunny » 16 May 2016 12:32

Mijn Civic Hybrid heeft de 8 jaar bereikt en ik heb nu 153 duizend KM erop staan. Helaas gaat mijn IMA lamp niet branden ondanks dat de auto tijdens korte en lange ritten re-gens doet (meerdere malen over langere afstanden) . Mijn verbruik blijft rond de 6,8 liter/100 km staan. Ik was afgelopen week nog bij Honda Los voor mijn winterbanden wissel en sprak nog even met de hoofdverkoper daar, 160.000 km is de grens maar dan moet wel het IMA lampje aangaan.
Ik denk dat ik na de zomer de Maxxvolts oplader ga kopen (http://www.maxx-volts.com/about-our-chargers.html) om daarmee de accupack weer te balanceren, als ik de site en reviews mag geloven dan moet dat wel een goede oplossing zijn. Inbouwen moet niet het probleem zijn schat ik in.
Sunny

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2008 model

Postby edwinwl » 21 May 2016 22:30

Sunny wrote:Ik denk dat ik na de zomer de Maxxvolts oplader ga kopen (http://www.maxx-volts.com/about-our-chargers.html) om daarmee de accupack weer te balanceren, als ik de site en reviews mag geloven dan moet dat wel een goede oplossing zijn. Inbouwen moet niet het probleem zijn schat ik in.

Inmiddels is het 5 maanden geleden dat ik de hybride batterij van mijn Civic heb opgefrist.
Een heel enkele keer voert de auto een geforceerde lading uit. Vooral als deze enkele dagen heeft stilgestaan.
Tov elkaar hebben sommige cellen een iets hogere interne ontlading en als het geheel niet wordt bijgeladen, krijg je tijdelijk onbalans.

Geforceerd laden kun je ook proforceren:
Auto uit, min-klem van de 12volt batterij 10 seconden afkoppelen en weer aansluiten. Auto starten.
Het geforceerd laden duurt ongeveer 3 minuten.
Ik ben aan het uitdokteren hoe vaak het nodig is. Maar niet vaak. Een tweede keer geforceerd laden duurt veel korter.

De maxx-volt lijkt een 60 watt, 180 volt druppellader. Let op dat USA een andere (110 volt, 60Hz) netspanning heeft!
Voor aanschaf zou ik controleren dat de lader geschikt is voor EU (230 volt, 50Hz).
Succes!
2007 HCH: Image
edwinwl

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Postby Sunny » 22 May 2016 12:45

Bedankt voor de tip, zal daar op letten als ik zo ver ben dat ik het ga bestellen.

Wat is het "voordeel" van geforceerd laden? Dat is dus niet hetzelfde als een re-gen tijdens het rijden?
Sunny

Postby MyHCH » 22 May 2016 18:27

Sunny wrote:Wat is het "voordeel" van geforceerd laden? Dat is dus niet hetzelfde als een re-gen tijdens het rijden?

Geforceerd laden is het tweede deel van een re-gen. Het doel van een re-gen is om het verschil tussen een lege en een volle accu te bepalen. Dit kan namelijk niet rechtstreeks gemeten worden, het moet bepaald worden door de tijdsduur te vermenigvuldigen met de stroomsterkte. Eerst wordt de accu zo leeg gemaakt dat het voltage onder een bepaalde waarde zakt. Daarna begint de nood-oplading (of forced regen) totdat de opgenomen stroomsterkte terug is gezakt. Op dat moment weet de computer hoeveel energie er in de batterij past en zal het hybride systeem zich hieraan aanpassen.
Een re-gen is nodig als de omstandigheden fors veranderd zijn (accutemperatuur zeer laag bij strenge vorst bijvoorbeeld), als het systeem gereset is (lossneden van de 12V accu) of - LET OP - wanneer tijdens het normaal rijden blijkt dat de accuspanning ineens te laag is terwijl de computer anders had berekend. De laatste reden kan bij een kapotte of in onbalans geraakte accu vaak een re-gen veroorzaken.

Ter overvloede: bij een re-gen zal de motor altijd met een wat hoger toerental draaien en de accu bijladen. Ook bij accelereren of bergop rijden. De accu heeft op dat moment prioriteit en dus heb je meer lawaai, een hoger verbruik en een hoger toerental.
MyHCH
Moderator

Postby edwinwl » 31 May 2016 21:27

Sunny wrote:Wat is het "voordeel" van geforceerd laden? Dat is dus niet hetzelfde als een re-gen tijdens het rijden?

Nee.
Stel: Sommige cellen zijn al 100% geladen en sommige nog maar 40%.
Als je dan toch alle cellen van de IMA batterij 100% wil opladen. Moet je dus voorzichtig doorgaan met laden. (geforceerd laden)
Cellen welke vol zijn zetten de laadstroom om in warmte, cellen welke 40% geladen gaan door met laden. Uiteindelijk zijn alle cellen 100% geladen.

Met geforceerd laden wordt het IMA accupack dus iets warmer.
Daarom is het beter een pauze te nemen tussen het geforceerd laden, zodat de IMA batterij iets kan afkoelen.
edwinwl

Postby edwinwl » 31 May 2016 21:30

Axial63 wrote:Edwinwl: bedankt voor je tips, de imput en de mogelijkheid een aantal accu-conditioneer-apparaten over te nemen.

Graag gedaan! Erg leuk om te horen dat het bij jou ook gelukt is. :)
edwinwl

Postby Robdejong » 05 Jun 2016 13:44

Een maand geleden heb ik mijn pakket laten vervangen door een refurbished pakket bij Hybride Shop en tot op heden is alles prima in orde! Ze hebben hem bij mij op locatie gemonteerd en er zit 3 maanden garantie op.
Robdejong

Postby Sunny » 05 Jun 2016 22:57

Dan ben ik (en vast ook andere forumleden) benieuwd hoeveel dat gekost heeft en waar ze zitten. Googlen op Hybride Shop levert mij in ieder geval geen hit op.
Sunny

Postby Vossie » 06 Jun 2016 11:17

Denk dat hij doelt op hybride-shop.nl

Groetjes,

René
Vossie

Huidige auto: Honda Civic Hybrid Elegance 2010

Postby Feliciano » 10 Jun 2016 20:08

Een dikke 800 euro incl monteren is niet niks, als de paketten weer 10 jaar meegaan dan is het een koopje. Echter betwijfel ik de levensduur van deze refurbisched accupacks.
Feliciano

Postby Vossie » 12 Jul 2016 11:30

Weet iemand of de HONDA dealer de mogelijkheid heeft om de capaciteit van het accupakket te meten / uit te lezen?

Ik heb hen nl. gevraagd of dat bij de komende (kleine) beurt gedaan kan worden, puur omdat ik nieuwsgierig ben in welke conditie het accupakket van mij Honda Civic Hybrid (2010) is.

Mij wordt verteld dat de auto de accu's zelf test op capaciteit en indien dit niet voldoende is er melding van gemaakt wordt (IMA lampje gaat branden gok ik zo??)
Vossie

Huidige auto: Honda Civic Hybrid Elegance 2010

Postby MyHCH » 14 Jul 2016 09:08

Het IMA systeem slaat intern 2 waarden op: een waarde voor een volle accu en een waarde voor een lege accu. Volgens mij gaat dat in een soort percentage. Nieuw staat dit op bijvoorbeeld 90% en 40%. Bij een bijna versleten accu op 65% en 75%. Hierdoor is de bruikbare capaciteit teruggelopen van 50% naar 10%, een factor 5 minder dus.
Deze percentages zijn uit te lezen. Ik heb namelijk via dit forum weleens gehoord dat de dealer dit meedeelt alvorens de accu vervangen wordt. Dus het is dan ergens in de software te vinden!
MyHCH
Moderator

Postby Rock » 03 Aug 2016 22:04

Goede avond ,

Onze HcH heeft ook een slechte accu IMA lamp brand nog niet maar kunnen goed merken dat hij niet meer de oude is .

Graag zou ik het trucje van edwinwl en axial63 ook gaan proberen .
kunnen jullie nog iets meer info verschaffen ?

Welke apparatuur hebben jullie gebruikt en waar is die het beste verkrijgbaar ?
Hoe sluit ik de lader aan op het conditioneer apparaat ?
Wat is de cyclus die ik moet door lopen ?

alvast bedankt 

Groet Rock
Rock

Huidige auto: Honda Civic Hybrid /

Postby edwinwl » 07 Aug 2016 19:46

Dit zijn de laders welke ik heb gebruikt:
http://www.dx.com/p/lipo-b6ac-80w-battery-balance-charger-adapter-for-rc-helicopter-black-eu-plug-100-240v-229349#.V6d-LLiLTIV
De meegeleverde laadsnoertjes zijn niet toereikend. Op vol vermogen (6A) laden zorgt ervoor dat de snoertjes gevaarlijk warm worden.
Deze heb ik voorzien van dikker snoer.

Met 6 laders tegelijk kost het ongeveer 7 dagen, vol continue.
Met 11 laders tegelijk kost het ongeveer 3 dagen, vol continue.

De IMA batterij uit de auto halen valt eigenlijk wel mee. Op YouTube staat aardig wat filmpjes hoe je dat moet doen.
Achterbank er uit. Eerst de zitting dan de rugleuning.
12 volt accu onder de motorkap loskoppelen. Honda schrijft voor: dat je beide polen moet ontkoppelen. (+ en -)
Kleine luikje in het tussenschot openen, hier zit de hoofdschakelaar voor de IMA batterij. Deze uit zetten.
Tussenschot verwijderen.
Let op. Aansluiting van de IMA batterij controleren of deze ook werkelijk spanningsloos zijn. Ten opzichte van elkaar en ten opzichte van het carrosseriemetaal.
IMA batterij ontkoppelen. De zware + en - aansluiting maar ook enkele kleinere connectoren welke worden gebruikt voor het controleren van de IMA batterij.
De batterij weegt ongeveer 30 kg, pas op dat je met het verwijderen niet ergens achter blijft haken.
Ik heb destijds een dikke deken gelegd op de plek van de achterzitting voor de IMA batterij.

De IMA batterij voorzichtig uit elkaar halen. Ik heb diverse foto's genomen als geheugensteun.
Wees voorzichtig! Ga er van uit dat alles onder spanning staat.
Uiteindelijk hou je dubbele staven over. Ik heb alles genummerd en voor de handigheid + en - polen aangegeven.

Lees de handleiding van de intelligente laders!

Van iedere dubbele staaf heb ik de volgende serie aangehouden.
1. Oranje kant volladen met 1A.
Groene kant volladen met 1A.
Oranje kant ontladen met 1A tot 4,5 volt (0,75 volt /cel)
Groene kant ontladen met 1A tot 4,5 volt (0,75 volt /cel)

2. Oranje kant volladen met 2A.
Groene kant volladen met 2A.

3. Beide cellen tegelijk opladen met 4A.

4. Beide cellen tegelijk opladen met 6A.

Na ieder keer opladen moet de batterij even "bekomen", minimaal 30 minuten. Dit kun je ook instellen in de lader.
Dit is ook de reden van de "estafette" tussen oranje/groen.
Bij het laden/ontladen geeft de lader weer hoeveel energie in of uit de batterij is gekomen.
Uiteindelijk moet er minimaal 5300 mAh uit iedere batterijstaaf komen. Gemiddeld ongeveer 5500mAh.

In een Excel heb ik destijds de resultaten bijgehouden. Met mijn IMA batterij was vooral het verschil onderling best groot.
De cellen welke direct al redelijk goed presteerden heb ik de twee sessie van laden/ontladen overgeslagen.

Laat je bevindingen weten!

Groet, Edwin
edwinwl

PreviousNext

Return to Civic Hybrid - Techniek en onderhoud