Accupakket oplossing??

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Civic Hybrid.

Re: Accupakket oplossing??

Postby marcofr » 11 Mar 2017 16:02

laatste fase:

de laatste accu's zijn ook vol. accu pack weer in elkaar gezet, en alles weer aangesloten.

Image

Image

Image

accu pack weer terug in de auto gemonteerd, gelijk een nieuw motorruimte accu geplaatst, en de hybride schakelaar weer aan gezet.

Image

motor startte gelijk weer super !! hybride accu bleef wel eerst effe op 2 blokjes staan.
daarna alle foutmeldingen gereset en alles is weer als vanouds !!

enkele test rondjes gereden en krijg nu weer maximaal accu ondersteuning.

Image
niet kijken naar het verbruik en accu pack. hier had ik effe goed door getrapt ..... ;)

eerst sprongen de accu blokjes van 8 blokjes gelijk naar 4, dan 2 en gelijk de nood lading in. en na enkele minuten van 3, 4 en gelijk weer naar 8 blokjes.
nu na flink door trappen rustig weer aftellend en weer netjes blokje voor blokje optellend. kwam nu ook niet meer lager dan 6 blokjes. voorheen met deze acceleratie gelijk naar nood lading.

wel ben ik zelf ervan overtuigd dat ik deze hele laden en ontladen 3 weken lang voor niks heb gedaan. naar mijn mening is alles weer vol pompen tot gelijke hoogte ook voldoende.
mijn pakket was enorm uit balans. de eerste 10 staven waren zowat gelijk qua vermogen na demontage. bij allemaal moest tussen 1050 en 1200mAh bij om tet helemaal vol te komen. de 2e helft van mijn pakket waren ook allemaal redelijk gelijk qua vermogen, maar wel bijna leeg !! er moest overal tussen 3900mAh en 4700mAh bij om weer tot vol te komen. ik denk dat die refurbisch pakketten, die nu overal aangeboden worden ook alleen maar vol geladen zijn, en verder niks. de lader controleert zelf al of er een slechte cel bij zit. jammer dat ze dit laden bij Honda niet beter onder controle hebben. zo'n accu pack moet eigenlijk in 2 of 3 delen gemeten worden en ook in delen geladen worden.
dan was deze onbalans ook niet ontstaan.
de volgende keer demonteer is alleen het pakket, laad alle staven weer tot vol, en monteer weer alles terug in de auto. dan ben ik met 2 dagen klaar.
marcofr

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Postby huisboom » 11 Mar 2017 17:13

Goed bezig. Weet je al iets meer over de radio??.

Gr Carlo.
huisboom

Huidige auto: Honda Civic Hybrid / Honda Insight Hybrid

Postby marcofr » 13 Mar 2017 07:28

nog niet Carlo. ik hou je op de hoogte in die radio topic.
marcofr

Postby marcofr » 18 Mar 2017 16:34

een week verder. accu pack gedraagd zich voortreffelijk !! ik blijf nu alleen maar nog in de bovenste 3 blokken rijden. 1x tot de 5e gekomen met veel binnendoor ritjes, maar verder super zo. continue assist erbij. blij met het resultaat.
marcofr

Postby huisboom » 18 Mar 2017 20:16

Goed bezig. Zou ook wel zo'n opknapbeurt voor de accu willen hebben.
Gr carlo
huisboom

Huidige auto: Honda Civic Hybrid / Honda Insight Hybrid

Postby Feliciano » 19 Mar 2017 20:36

Zou ook graag zon opknapbeurt voor de accu willen hebben. Moeilijk om incl montage 900 euro uit te geven voor een refurbisched pakket die volgens hun enkele jaren weer meegaat. Zeg maar een paar jaartjes en dan kan je weer. Jammer dat de pakketten nieuw zo duur zijn voor een relatief oude(2006) auto.
Feliciano

Postby marcofr » 22 Mar 2017 22:37

op zich als je geen ima problemen hebt, hoef je de accu alleen maar effe bij te laden zodat alle cellen weer gelijk vol zijn. dat is met 2 laders en 1 weekend gebeurd.
marcofr

Postby Feliciano » 23 Mar 2017 20:45

marcofr wrote:op zich als je geen ima problemen hebt, hoef je de accu alleen maar effe bij te laden zodat alle cellen weer gelijk vol zijn. dat is met 2 laders en 1 weekend gebeurd.

Wat voor laders moeten daar op aangesloten worden dan? Moet de accu eruit dan?
Feliciano

Postby Axial63 » 25 Mar 2017 13:41

Deze laders kunnen je verder helpen...

De accu moet er wel uit en uit elkaar.

Of het alleen met volledig laden zal lukken betwijfel ik maar je kunt het proberen...
HCH, Galaxy Grey Metallic, 2008
Toyota Prius, Abyss Grey Metallic, 2012
Axial63

Postby RedDevil » 25 Mar 2017 14:18

Het is wel degelijk mogelijk om de hybride accu bij te laden terwijl die in de auto zit.
Zie https://hybridautomotive.com/collections/store

Het idee is dat je het accupakket gedurende een etmaal of langer met een beperkte laadstroom doorlaadt tot alle cellen vol zitten.
De cellen die al vol zijn lopen over, maar omdat de laadstroom beperkt is (minder dan 300 mA) raken ze niet beschadigd. Uiteindelijk zitten alle cellen vol en is je accu in balans.

Dit zou je maar eens in de zoveel maanden moeten doen, eigenlijk totdat je merkt dat de capaciteit terugloopt.
Uiteindelijk (als het te kort baat heeft) zal je dan de slechtste sticks uit het pack kunnen vervangen voor nieuwe.
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Axial63 » 25 Mar 2017 14:29

Normaal gesproken werken apparaten uit Amerika op een netspanning van 110 Volt.... Wel iets om rekening mee te houden!
HCH, Galaxy Grey Metallic, 2008
Toyota Prius, Abyss Grey Metallic, 2012
Axial63

Postby marcofr » 29 Mar 2017 21:18

Axial63 wrote:Of het alleen met volledig laden zal lukken betwijfel ik maar je kunt het proberen...

de snelle leegloop en weer te snel vol is gewoon een onbalans in je totale pakket. door elke staaf weer vol te laden is je onbalans weg. bij mijn pakket had het herhaaldelijk laden/ontladen iig geen extra waarde. wat je op die manier van laden wel ontdekt, zijn mogelijk slechte cellen. had ik gelukkig niet. maar het kan iig geen kwaad. duurt alleen effe ....
marcofr

Previous

Return to Civic Hybrid - Techniek en onderhoud