Accupakket oplossing??

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Civic Hybrid.

Accupakket oplossing??

Postby Erick » 19 Mar 2015 17:40

Na het uitlezen van mijn HCH bleek er een foutcode in te zitten. De befaamde P0A7F. Of te wel een dood gaande accu. Nu valt mijn auto ook helaas buiten de garantie dus geen nieuwe accu van mr Honda. Nou schijnt de accu zo sterk te zijn als de zwakste cell. Na wat brainstormen met de Honda Dealer kan ik een garantie accupakket meekrijgen om alle cellen door te meten en alle goede cellen in 1 accu te zetten om een goed een goede ondersteuning te houden op de motor tijdens het rijden ipv me huidige accu houden en steeds minder ondersteuning te hebben en een hoger brandstofverbruikt.

Maar, is het te doen om DIY een accu te maken met goede cellen??
Erick

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Re: Accupakket oplossing??

Postby RedDevil » 19 Mar 2015 20:02

2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Erick » 19 Mar 2015 20:34

Ja die heb ik gezien. Die bovenste link is ook de gene die ik met de dealer heb besproken en bedacht om toch van 2 of misschien 3 slechte accu's 1 goede te maken voor mijn HCH. Alleen ben ik niet zo goed met electronica. Ik durf en kan prima schroeven met gereedschap maar als het op draadjes uitkomt ben ik heel voorzichtig. Dus was ik benieuwd of iemand dit al heeft gedaan in NL.
Erick

Postby RedDevil » 19 Mar 2015 22:08

Het schijnen geen draadjes te zijn maar stevige bouten en moeren, er gaat tot 100 Ampere door ;)

De experts zitten op InsightCentral (zij hebben ook ervaring met accu's, en vervangende accu's/laders/tips voor de Civic, die wijkt niet wezenlijk af van de accu van de 1e generatie Insight).
Van herbouwers in NL weet ik niks maar wellicht weten de leden die zelf een Civic hebben meer.

Je hebt alle kans dat je met een druppellader je accu weer redelijk gangbaar kan krijgen. Hybrid Revolt verkoopt die, maar die zijn nogal aan de prijs.
Met een multimeter en een paar LED drivers kom je een heel eind - maar je zal er dan zelf in moeten duiken.
Zoek ook instructies hoe je veilig aan je IMA accu kan werken. Want meer dan 100 volt gelijkstroom kan dodelijk zijn.

Ik hoop dat je er wat van kan maken... Veel succes!
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby EcoDriver » 20 Mar 2015 06:48

Waarom zou je geen accu nemen uit een schade HCH.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby Erick » 20 Mar 2015 09:45

Ja heb ik ook aan zitten denken maar dan heb je nog steeds kans op dode cellen, bovendien weten ze vast wel genoeg te vragen voor zo'n accu. Bij de dealer kan ik hem zo meenem zonder kosten alleen moet de accu weer terug maar dat mag met allemaal dode cellen zijn. :D
Erick

Postby edwinwl » 09 Jan 2016 20:10

Deze procedure heb ik uitgevoerd met de IMA batterij van mijn Civic.

De IMA batterij van mijn Civic werdt ook steeds slechter, Zéér geregeld (iedere rit) voert de auto een calibratie uit.
Investering voor een nieuwe IMA batterij is ruim 3.000 Euro. (in geen 3000 jaar...)

Na wat studie besloten om een poging te wagen het pakket zelf te repareren.
IMA batterij uitgebouwd en gedemonteerd tot batterij-staven van 7,2 volt.
Deze met accu-conditioneer-apparaten, welke origineel zijn bedoeld voor de RC modelbouw, eea geconditioneerd en het gehele IMA batterij pakket gebalanceerd. Er moet een chemische kristalvorming worden afgebroken in de accucellen en dit kost tijd. Per staaf ongeveer 18 uur bezig geweest met verschillende cycli van laden en ontladen.
Resultaat:
Vooraf had ik een gemiddelde capaciteit per staaf van 4000mAh, met een standaard deviatie van 1200 mAh.
Dit is nu: 5500mAh en 150mAh.
Eea weer ingebouwd en de eerste testresultaten zijn erg goed!
Auto rijdt weer als nieuw (soepel en comfortabel) en het accupakket is niet onder de indruk na enkele volle acceleraties.
Afwachten hoe het pakket zich houdt.
Het lijkt er op dat de accus niet stuk zijn maar dat het pakket fors uit balans is/was.

Foto's:
Image

Image
Last edited by edwinwl on 19 Jan 2016 19:03, edited 2 times in total.
2007 HCH: Image
edwinwl

Postby EcoDriver » 10 Jan 2016 08:58

Mooi werk /poging !

nb: Een accu uit een schade HIH kost ongeveer 600,-- Euro.

nb: Er zijn ook professionele bedrijven die accu's opnieuw leven inblazen. Kosten zijn mij niet bekend.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby RedDevil » 10 Jan 2016 14:55

EcoDriver wrote:Mooi werk /poging !

nb: Er zijn ook professionele bedrijven die accu's opnieuw leven inblazen. Kosten zijn mij niet bekend.

Johan

Let wel op dat de accu van hetzelfde model is. De Civic heeft verschillende accutypen gehad en de Insight is ook weer anders. Een accu uit een HIH gaat de Civic niet helpen.
Image
RedDevil

Postby Feliciano » 21 Jan 2016 20:33

EcoDriver wrote:Mooi werk /poging !

Johan

Zijn er ook namen bekend van de bedrijven?
Feliciano

Postby EcoDriver » 22 Jan 2016 06:54

Ik heb zelf goede ervaringen met Japoto.nl. Net even gekeken, maar volgens mij hebben ze geen schade-accu's voor de HCH. Wel vrij veel accu's voor de HIH. Zijn kennelijk meer bij aanrijdingen betrokken (of is minder vraag naar). Je kunt ze contacten met de vraag of ze er toch een hebben liggen of willen vasthouden.

Voor vervangen, opladen en herkalibreren van de accu weet ik geen adresje. Zou je kunnen proberen te googelen.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Postby Feliciano » 22 Jan 2016 12:49

EcoDriver wrote:Ik heb zelf goede ervaringen met Japoto.nl. Net even gekeken, maar volgens mij hebben ze geen schade-accu's voor de HCH. Wel vrij veel accu's voor de HIH. Zijn kennelijk meer bij aanrijdingen betrokken (of is minder vraag naar). Je kunt ze contacten met de vraag of ze er toch een hebben liggen of willen vasthouden.

Voor vervangen, opladen en herkalibreren van de accu weet ik geen adresje. Zou je kunnen proberen te googelen.

Johan

Er zijn Honda garages die met met het conditioneren van HCH accu's bezig gaan zoals hier boven met foto's gedaan is.
Volgende week even met Van der Wal in Drachten wat brainstormen over dit onderwerp.
Die waren nog niet bekend met de methode. Ze zijn wel bekend met het wisselen van dode cellen zodat de accu weer meer capaciteit krijgt heb ik begrepen.

Meer hierover volgt!
Feliciano

Postby edwinwl » 02 Apr 2016 20:08

Inmiddels 3 wintermaanden en 5000 km verder en de IMA batterij houdt zich zéér goed.
Ik ben tevreden.
2007 HCH: Image
edwinwl

Postby Axial63 » 09 May 2016 16:48

Vanwege de kilometerstand is mijn HCH inmiddels uit de garantie.
Het viel mij op dat als ik de wagen had weggezet met een volle IMA accu, ik de rit erop kon rekenen dat nadat ik een paar kilometer had gereden de indicatiemeter van de IMA accu snel terugliep naar 2 blokjes, dat er dan een noodlading plaatsvond en na enkele minuten de meter weer vol aangaf.

Na heel wat revieuws en reacties te hebben gelezen viel mijn oog op het stuk van edwinwl hierboven.

Na wat puzzelen en verder afspeuren van het internet heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een paar van die accu-conditioneer-apparaten aangeschaft en ben aan de slag gegaan. Met zweet in de handjes ivm het hoge voltage, maar wel heel voorzichtig ben ik tewerk gegaan.

Het accupakket was snel uitgebouwd, en ook de demontage verliep vrij vlotjes.

Maar dan. Elke batterijstaaf laten doorladen, laten rusten, ontladen, laten rusten en weer opnieuw doorladen.
Dag en nacht waren de accu-conditioneer-apparaten aan het werk aan de 22 batterijstaven. Totaal heeft de laad- en ontlaadsessie bijna 3 weken geduurd!!!

Maar het was het meer dan waard: De accumeter blijft bij een volgende rit gewoon op de stand waarin ik de wagen heb weggezet. Als snel na de start krijg ik voldoende assist ter beschikking en geleidelijk loopt de meter terug naar 4 blokjes. Daarna gaat de elektromotor -als de stand van het gaspedaal het toelaat- rustig aan met 1 streepje lading de batterij weer bijladen, tot ongeveer 7 streepjes.
Wat me alleen bijna niet meer lukt is de volle 8 blokjes in beeld te krijgen. De capaciteit van de accu is blijkbaar dermate vergroot dat al die stroom nog niet opgeborgen kan worden.

Het lijkt er dus op dat de batterijstaven in mijn pakket behoorlijk uit balans waren en dat er veel kristalvorming in de staven was opgehoopt.
Door het gecontroleerd volladen en weer gecontroleerd ontladen is dit blijkbaar voor een groot deel weggenomen en functioneert mijn accupakket weer zoals je zou verwachten.

Voor diegene die ook hiermee aan de slag denken te gaan: bedenk wel dat vooral het laden en ontladen een zeer tijdrovende klus is. Je hoeft er niet steeds bij te zitten, maar wel steeds controleren of er weer een staaf gereed is met de lopende cyclus.
Ik hoop dat jullie wat hebben aan deze input, als er vragen zijn dan hoor ik dat wel tzt.

Edwinwl: bedankt voor je tips, de imput en de mogelijkheid een aantal accu-conditioneer-apparaten over te nemen.
HCH, Galaxy Grey Metallic, 2008
Toyota Prius, Abyss Grey Metallic, 2012
Axial63

Postby Strampke » 13 May 2016 22:17

Hallo,
Ik herken het probleem.
Pas geleden bij de garage geweest voor een beurt.
Ze hebben de boel doorgemeten en er is niets verkeerds gevonden.

Wat is er aan de hand.
Bij het wegrijden begint de accu leeg te lopen gewoon op de cruise op 80
Eerst leeglopen en daarna springt de elektromotor bij.
Met de elektromotor erbij gaat het gebruik omhoog naar 6-7 l/100 km.
De accu gaat leeg tot 2 blokjes en daarna begint het spul bij te laden, niet regelmatig maar met tussensprints waar de elektromotor weer bijspringt.
De accu wordt voller en dat gebeurt dan weer ineens met sprongetjes van 2 of 3 blokjes tegelijk.
Na een kilometer of 20-30 is de zaak tot rust gekomen en functioneert alles weer min of meer normaal.

Met deze mooie dagen rijd ik op 80 km wegen met gemak 4.7 of 4.8 l/100 km
Op dit moment krijg ik het niet minder dan 5.3 l/100 km

Zoals gezegd, de dealer kan er niet aan uitlezen en er daarom niets aan doen.
Ik heb Honda Nederland gebeld, maar die weigeren mij door te schakelen naar de technische dienst (dat is alleen voor garagebedrijven)
Ik ben heel boos geworden, maar daar kom je dus geen stap verder mee.
Een mailtje naar Hond Nederland wordt niet beantwoord.

Het product Honda gaf mij tot voor kort een goed gevoel. Brand loyalty noemen ze dat.
Dat goede gevoel is inmiddels danig bekoeld.
Volvo 244 GL 1979: ongeveer 1 op 10
Honda Civic Hybride 2010: Image
Volvo V60 PIH 2013: Image
Strampke

Huidige auto: Honda Civic Hybrid en een Volvo V60 PIH

Next

Return to Civic Hybrid - Techniek en onderhoud